Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

apua tarvitaan edelleen!!

Aloittaja miksu-, 26.08.03 - klo: 19.18

miksu-

alkaa menee kyllä yli tää homma ku ei tota konetta saa toimimaan.
kohta 3 viikkoa oon tapellu ton koneen kanssa ja se on purettu nii monta kertaa että ruuveista ei oo kohta mitää enää jälellä!
eli homma on tämä:
kylmänä kone lähtee ihan suht hyvin käyntii ja muutekin toimii ihan normaalisti, mutta sittenku se rupee lämpenemään niin välillä se saattaa semmoi röpeltää ja nykiä kaasu pohjassa. ja sitten välillä kun rupee kiihdyttämään kaasu pohjassa paikaltaan ni se vähän aikaa kiihtyy ja sitten se rupee semmoi pikkasen röpeltämään ja saattaab sammuu ihan kesken kiihdytyksen. tyhjäkäynti pitää olla tosi kovalla että pysyy käynnissä, mutta kun sen pistää kylmänä käyntiin niin sillon se tyhjäkäynti on ihan liian kovalla ja auto lähtee itekseen ajelemaan. kuumana konetta on aika mahdontonta saada käyntii jos ei halua repiä vetokäynnistintä ihan palasiksi.
ton perusteella vois luulla että kone on liian laihalla mutta jos laittaa rikkaammalle ni se ei ota kierroksia ja tukehtuu.
kone ei ole väljä!
Toivottavasti joku jaksaa lukea tän ja kehtaa pistää jotai vinkkiä missä vika vois olla!!
auto on siis tr-15 ja kone gs15r
HPI Nitro MT2

Rotavirus

Tota koitappa vaihtaa tulppaa... Mulla autto se vaikka on jo suht väljä konekkin...

Rotavirus

Siis sori, tarkotin niinkun, että vaihda esim. kylmempään tulppaan.

jokke69

taitaapi olla liian rikkaalla. ei muutakun neulaa kiinni.

jhellman

Heips,

Kuulostaa siltä kuin se kävisi liian kuumana. Oletko ajanut koppa päällä vai ilman koppaa? Onko kopassa riittävästi tuuletusreikiä ja virtaus toimii koneen ripojen läpi?

Kun ajat sen kuumaksi ja se sammuu, paina pari kertaa ryyppyä. Jos kuulet bensan kiehahtavan kaasarissa, niin kone käy liian kuumana -> lisää tuuletusta (ja jos mahdollista hiukan rikkaammalle).

Kylmemmällä tulpalla saat sytytyshetken myöhäisemmäksi, voi auttaa myös, riippuen mikä tulppa siellä on nyt sisällä.

Itselläni oli ihan samantyyppisiä ongelmia forcen .15 koneessa, vaatii tosi paljon sisäänajoa ennenkuin väljenee sen verran ettei keitä ylikuumaksi. Oletan, että kone on suhteellisen uusi?

terv,

Juha

l150040

Kun auto on ajettu lämpimäksi ja rupeaa temppuilemaan, pudota tulpan juureen pisara vettä. Jos pisara kiehahtaa välittömästi pois kone käy liian kuumana. Tällöin kannattaa lisätä moottorin tuuletusta leikkaamalla esim. korista etu ja takaikkuna pois, rikastetaan polttoaineseosta, hommata paremmin jäähdyttävä kansi moottoriin tms. Jos taas vesipisara ei meinaa haihtua muutamassa sekunnissa, moottori käy liian kylmänä. Tähän puolestaan auttaa polttoaineseoksen laihentaminen.

Se, että auto alkaa röpeltään (tai millä nimellä sitä tukehtumista nyt sitten halutaankaan kutsua) kiihdytettäessä kuulostaa siltä, että auto käy liian rikkaalla. Eli auto saa kiihdytettäessä liikaa polttoainetta ja tukehtuu.

Toisaalta jos ymmärsin oikein, niin auto vaikuttaa siltä, että säädöt muuttuvat itsekseen tai niitä ei meinaa saada millään kohdalleen. Tämä ominaisuus puolestaan viittaisi siihen, että kone on väljä tai kaasarissa on ilmavuotoja. Tunnuit olevan varma, että kone ei ole väljä, joten vaihtoehdoksi jää ilmavuoto. Eli ota kaasari irti, ja varmista, että kaikki liitokset, tiivisteet ja yms. on kunnossa. Lisäksi voit tiivistää liitoksia esim. kontaktiliimalla.

blenheim

Lämmönkestävä silikoni on parempi vaihtoehto jos vielä joskus haluat saada moottorisi puretuksi...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Rotavirus

Silikoni on loistava vaihtoehto mutta kyllä kontaktiliiman saa aivan helposti pois... se on niin venyvää...

blenheim

Ehkä, mutta kestääkö kontaktiliima polttomoottorin kuumuudet?
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

miksu-

Kyllä se taitaa ylikuumenemisesta johtua, semmonen iso räkämälli kiehahti siitä tulpan juuresta parissa sekunnissa.
tulppa on ilmeisesti siltä kuumuusasteeltaan #7
mistä tämmöne yhtäkkine ylikuumeneminen voi johtua?
polttoineena on 15% coolpower.
HPI Nitro MT2

Rotavirus

No 15% coolpower mullakin on ja tulpaksi mulla sopii parhaiten ossin A3.. Muuta en oikeen osaa sanoo.

l150040

Lainaus käyttäjältä: "blenheim"Ehkä, mutta kestääkö kontaktiliima polttomoottorin kuumuudet?

Hyvin on itsellä kontaktiliima toiminut jo useiden ongelmamoottorien kanssa. Silikooni käy myöskin tähän tarkoitukseen.

Kerminator

Kuullostaa ihan siltä että highspeed on liian piiikillä eli kone käy turhan lämpimänä. Ja lowspeed on taas liian rikkaalla. Vaikea sanoa kun en näe tuota luonnossa.

En tiedä millaset kaasarin säädöt tossa vehkeessä GS15r on mutta olettaen että siinä normaalit 2 ruuvia eli low speed ja high speed neulat. Joista toinen on pystyssä kaasarin päällä. Tämä on high speed eli pääneula.

Säädä pääneula kohdalle. Eli wot (täys kaasu asennossa) tulee savua ja sylki kiehuu kohtuu nopeasti veks.

Sitten säädä lowspeed kohdalle ilman että 'booaa/hyytyy/yskii' koskematta siihen pääruuviin.

Kolmas ruuvi eli lowspeed rpm säädetään lopuksi paikalleen kun nuo operaatiot on tehty.

Kun säädät ruuveja niin säädä vain vartin asennoissa ja yhtä ruuvia keralla. Sitä ennen tarkistat tulpan, bensaletkut yms.

RB koneissa tuo #7 tulppa olis totaalisen väärä(tarkoittettu jonnekin saharassa ajettaviin kisoihin). RB kulkee ainakin allekirjoittaneella #4 ja #5 tulpilla.

-Jykä
Project A
Asso NTC3 RB Concept X12

miksu-

tuossa ei oo muita säätöjä ku tyhjäkäynti ja seosruuvi.
HPI Nitro MT2

Mika R

Jykä, nice try, mutta ei tuossa Kyoshossa ole vissiin kuin yks ruuvi (ja lisäks tyhjäkäyntiruuvi). Mut jos on kaks, niin tee Miksu just noin ku Jykä sanoo.

Ylikuumeneminen johtuu huonosta jäähdytyksestä ja sitä pahentaa väärä tulppa. Mutta jos se tulppa on se mikä boxissa tuli mukana, niin se saa kelvata jos et oo jo ajanu sitä loppuun. Ota tulppa ja kato hehkuuko kunnolla kädessä kun lyöt sen hehkuun kiinni. Jos ei, vaihda esim Ossin Nro #8 tai A3, ne on .15 moteille.

Mitä nitroa sä käytät? Ja se on uutta eiks niin eikä mitään vanhaa viime kesältä.

Sitä mootoria ei muuten pidä lähteä purkamaan, siitä se ei parane, päinvastoin.

Ennen kuin lähdetään koskemaan ruuveihin, annan moottorin lämmetä ajossa pari minuuttia. Jos ei edes käynnisty, niin sitten tietty säädät aluks niin, että käynnistyy. Muistaakseni Kyoshon manuaali kertoo alkuperäiset sisäänajosäädöt joten laitan alkuun niihin josta lähdet liikkeelle, siiten vähitellen ohentamalla 30 astetta kerrallaan ja katot mikä on vaikutus.

l150040

Minä taisin muistaa hieman väärin. Tuossa GS15R koneessa taitaa olla sittenkin nuo kaksi neulaa.  Eli otetaan asia uusiksi ja hieman tarkemmin. Suorita säätäminen ajettaessa ja lämpimänä.

Toi LowSpeed neulan asentoa ei olekaan kuvauksesta päätelleen niin yksinkertainen. Sain siitä hieman ristiriitaisen kuvan tai ymmärsin väärin. Eli jos tämä neula on liian laihalla, kone ei lähde lämpimänä kunnolla käyntiin, savua ei tule, kone ottaa liiankin helposti kierroksia jne. (siis ilman täyskaasua). Jos taas tämä neula on liian rikkaalla, kone lähtee helposti lämpimänä käyntiin, kone ei lähde ottamaan kierroksia ja/tai savuttaa reilusti.

Toi pääneulan säätö menee juuri noin kun Kerminator sanoikin. Eli savua on tultava ja kuitenkin moottorin pitää ottaa kierroksia helposti loppuun asti. Eli, jos savun tulo lakkaa ja/tai kone meinaa sammua iloisen kiihtymisen jälkeen, pääneulaa avataan. Vastaavasti, jos kone ei ota kierroksia iloisesti loppuun asti ja/tai alkaa tuleen savun lisäksi öljyä, pääneulaa suljetaan.

Tyhjäkäynti ruuvi asetetaan siten, että kone käy nätisti tyhjäkäynnillä.

Säätäminen on ainakin mielestäni helpompaa siten, että etsitään neulasta se kohta jolloin liian rikkaan seoksen tunnusmerkit alkaa näkymään ja otetaan hieman takaisin laihemmalle päin. Näin säästetään konettakin.

Sitten tulpista: jos kyse on RB:n tulpista ja muutamista muistakin, asia menee niin, kuin Kerminator sanoikin, eli kylmempi tulppa saa suuremman numeron. Toisaalta taas esim. FirePowerin tulpissa asia on toisinpäin, eli lämpimämpi tulppa saa suuremman numeron.

BBT

Team Losi Micro-T

miksu-

Lainaus käyttäjältä: "BBT"GS15R:ssä pitäis kyl olla kaks neulaa...

http://www.hobby1.com.br/vistaex.asp?kit=74901

mikä se toine neula on?
HPI Nitro MT2

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "BBT"GS15R:ssä pitäis kyl olla kaks neulaa...

http://www.hobby1.com.br/vistaex.asp?kit=74901

Oma muistikuvani perustuu siihen että tätä on aiemmin myyty yksineulaisena ja nyt 2 tai toisinpäin.

Jos siinä miksu on 2, niin toinen löytyy kaasarin päästä eli ruuvi alakierroksille (low speed). Se isompi musta ruuvi on pääneula yläkierroksille (high speed).

miksu-

örgh kauhee bugi: jos painaa refresh vahingos ni sama viesti tulee uusiks.
HPI Nitro MT2

Maajussi

Tuossa Kyoshon GS-15R moottorissa on vain pääneula (iso musta joka on pystyssä ilmanputsarin vieressä) ja tyhjäkäyntiruuvi (jonka ympärillä on pieni vieteri\jousi).
| HoBao | STS |  JR | Futaba | Medial Pro

miksu-

http://www.hobby1.com.br/vistaex.asp?kit=74901
siis sanokaa mikä numero se neula on noista. siis pääneula, mut mikä se toine? missä?
HPI Nitro MT2

miksu-

nojoo, mut mikä ruuvi tuo numero 33 on? tossa koneessa ei oo tommosta ruuvia ollenkaa. on vaa pelkkä reikä.
HPI Nitro MT2

Maajussi

Omassa koneessani tuon numeron 33 kohdalla on myös reikä. Ei siihen varmaankaan kuulu ruuvia.
| HoBao | STS |  JR | Futaba | Medial Pro

l150040

Eikös teistäkin tuo 31 vaikuta kovinkin neulan näköiseltä  :wink: Eli LowSpeed neula on se kaasarin päässä oleva ruuvi 31 ja pääneula, eli HighSpeed-neula on se numero 18. Tyhjäkäyntiruuvi on se pieni, jossa on jousi ympärillä (numero 23).

Kerminator

Kuvan mukaan

lowspeed #31
highspeed #18 (en ole varma)
#33 veikkaisin olisi tyhjäkäynti ruuvi

Lowspeed on aina arvoitus. Varsinkin jos ei näe säätö kohdetta. Sen kanssa voi kyllä aina yrittää säätää toiseen suuntaan ja katsoa muuttuuko käytös. Jos ei niin taas takasin alku asentoon ja sitten toiseen suuntaan saman verran.

Helpompi on jos palautat koneen tehdas asetuksiin ja aloitat alusta säädöt.

Ja kuten Mika sanoi moottorin avaaminen ei kannata. Yleensä se vain pahentaa tilannetta.

-Jykä
Project A
Asso NTC3 RB Concept X12

miksu-

noh tuo tuo 31 on vaan semmonen tappi tuolla kaasarin päässä ja sitä ei pysty mitekään säätämään, tai se menee kokokaan ton #14 ja #15 systeemin sisälle.
HPI Nitro MT2

miksu-

huvikseen tossa kattelin kaasareitten hintoja ja huomasin tän
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXSU31&P=0
tossa on ihan selvästi ruuvi siinä reijässä.
HPI Nitro MT2

Mika R

Muistaakseni Kyosho on poistanut sen low-speed ruuvin näistä uudemmista GS15R koneistä täällä pohjolassa, joten sulla on vaan yksi ruuvi eli se pääneula (high speed) ja sillä on tultava sitten toimeen tai hankit sellasen GS15R kaasarin jossa on molemmat, enkä kyllä voi luvata helpottuuko vai vaikeneeko entisestään, mutta tehot saa paremmin koneesta ulos kahdella, joten vois melkein suositella.

Eli seuraavaks katsot sen tulpan että hehkuu kunnolla, sitten paat motin tehdas säätöihin (katsot manuaalista) ja aloitat homman alusta. Jos nitro on jotain vanhaa kamaa viet sen huoltoasemalle hävitettäväksi (ei metsään!) ja hankit uutta.

Jos jäähdytys on ongelma, GS15R:ään saa parempaa kantta esim sinieloksoituna, myös parempi pilli auttaa. Sitten voit vielä miettiä motin vaihtoa oikeaan - Kyoshohan ei oikeastaan tee kuin hyviä autoja, mut se on jo aika äärimmäinen keino; kyllä tonkin pitäs toimia ihan hyvin.

miksu-

tulpat oon tarkastanu ja hehkuu kunnolla. en oo hirveesti ajellu sillä alkuperäsella tulpalla vaan jollain vanhan veneen moottorin tulpalla ja sillä se toimii huomattavasti paremmin. ja se ei hehku ihan niin kuumana kun se alkuperänen.
en usko että se johtuu säädöistä kun jos se on liian laihalla niin se ylikuumenee ja tehot häviää ja jos sitä laittaa rikkaammalle niin se tukehtuu. semmosta välikohtaa ei oo ollenkaan.
HPI Nitro MT2