Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Thorsen

Aloittaja teaheino5, 02.09.03 - klo: 08.40

teaheino5

mitä ja millaista öljyä käytätte Thorsen diffissä, ja paljonko sitä laitatte? :oops:

Rc hemmo

Tarkoitatko noita Hobaon Torseneita, vai mitä?

No enivei, itse laitan noihin Hobaon Torsen diffeihin traktorin vaihdelaatikko öljyä. Paremmin sopisi automaatti vaihdelaatikko öljy, joka on tavallista vaihtesto öljyä löysempää.

teaheino5

jep. just niitä

Alfa

Mä käytän 10000 silikooniöljyä torsenissa.

Rc hemmo

Alfa: Kuinka paljon sulla on sitä siellä`?

blenheim

Kaipa sillä on täynnä se. Eikös niiden kuulukin olla täynnä???
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Alfa

Kyllä se aikalailla on täynä ehkä pikkusen on vljää köska tuo tavara on kyl sitten huitsin sitkeetä.

Rc hemmo

Sit öljyä ei kuulu laittaa kun tiraus, silleen että se voitelee rattaat. Öljy on jotain 80 alaspain.

RC_seniori

Silikoniöljy, jota yleisesti käytetään diifeissä ei voitele rattaita vaan sitä käytetään säätämään diffin jäykkyys. torsenissa taas 'jäykkyys' tulee muuten, joten siinä pitäisi käyttää jotain voitelevaa öljyä.
Varmaan joku automaattilaatikkoöljy toimii siinä tehtävässä. Valmistajalta löytyy varmaan myös.
Power-Save-Racing Team

Alfa

Noo ei kait se maailmaa kaada jos sitä on 10000 käyttäny :|  Mutta kannattaa kuunnella enemmän nuita kokeneempia kuin minua :mrgreen:

Rc hemmo

Torsenin "ominaisuudet" katoaa, mutta itse diffille siitä ei ole varmaan haitaa. Tohon kelpaa mainiosti automaatti öljy.

Alfa

Kerroppa tuosta automaattiöljystä enemmän ja minkäslaisia ominaisuuksia sillä thrsenilla on? Sain sen ällä mainitseman auton mukana ja en ole vielä edes kerennyt perehtyä kaikkiin uuden autoni ominaisuuuuksiin.Kuis paljon tuo loota öljy maksaa?

RC_seniori

Automaattilaatikkoöljy o erittäin 'laihaa' öljyä. Siis vetistä öljyä.
Ja torsen diffi on siis TORgueSENsing (väännön tunnistava) tasauspyörästö. Eli silloin kun toinen pyöristä on menettämässä pitoaan siirtää torsen momenttia (voimaa, tehoa) paremmin pitävälle pyörälle. Paremmalla pidolla oleva puoli saa siis enemmän moottorin tehosta, jolloin luonnollisesti turha sutiminen vähenee ja auto liikkuu eteenpäin paremmin. Selitys koski takana olevaa torsenia, mutta siitä miettimällä selviää kuinka toimii keskellä.
Googleta torsen, löytyy tietoa paljon. Toimintaperiaatteesta, osista ja rakenteesta -lähinnä englanniksi tosin.
Power-Save-Racing Team

Mika R

Tuntuu olevan hyödyllistä keskustelua, hyvä!
Seniorille ja hemmolle kiitos erityisesti.

Alfa

Mitä mää oon oikeen sönköttäny en mä thorsenin keskidiffissä mitään 10000 silikooniöljyä oo käyttä'ny ku sehän tuli jo valmiiksi kasattuna :lol:

blenheim

Olet sääki epeli  :lol:

mike_87

Alfa puhui thorsenin keskidiffistä, niin onko thorsenilta sitten noi "päätydiffitkin" olemassa? Käykö hobaoon kuin kyoshoonkin?

Alfa

Joo on thorsenilla myös päätydiffit ne on saman hintaisia kuin keskidiffikin eli 90e. <--- EN mainosta :lol:

mike_87

käykö kyoshoon?

Rc hemmo

Sopii kyoshoon, mutta sitä ei kannata laittaa muuta kuin eteen. Itselläni oli tollanen torseni edessä, mutta spiderillä on mukavampi ajaa. Keskellä torsen tuo vauhtia, mutta perä karkaa alta todella helposti, varsinki liukkaalla radalla. Sadekelillä se on voittamaton yhdistelmä.

Ville Vainio

Lainaus käyttäjältä: "Rc hemmo"Tarkoitatko noita Hobaon Torseneita, vai mitä?

No enivei, itse laitan noihin Hobaon Torsen diffeihin traktorin vaihdelaatikko öljyä. Paremmin sopisi automaatti vaihdelaatikko öljy, joka on tavallista vaihtesto öljyä löysempää.

Minkä rakkorin :)
Kyosho Inferno MP9e

Alfa

"Rc hemmo" siis meinaatko että jos thorsenin diffi on keskellä perä on epävakaampi vai tarkoitiko että jos sellaisen laittaa perään niin silloin auton perä on epävakaampi?(En ymmärrä lukemaani :lol: )

blenheim

Minä ainakin päättelin lukemastani, että jos se on keskellä niin silloin perä karkaa alta.

rc-kinggi

karkaako perä alta joss on inferno 7.5 sportissa tavallinen hobbaon keskidiffi keskellä autoa?

late

No ei karkaa.
Tavallinen diffihän toimii päinvaistoin kun toi 'torsen'. Diffin kanssa auto lähtee aliohjaamaan herkemmin, koska teho välittyy etuakselille (torsen välittää tehon pitävämmälle puolelle eli taka-akselille).
Eli tavallinen diffi siirtää moottorin välittämän tehon sille puolelle, joka pyörii kevyemmin.
Silikoniöljyllä voi säätää tuota diffin efektiä. Mitä jäykempää öljyä sen vähemmän diffi välittää tehoa kevyemmin pyörivälle puolelle ja löysemmällä öljyllä vaikutus on päinvastainen. Jos täyttää diffin mahd. jäykällä öljyllä, saadaan aikaan erittäin hyvä pito, mutta auton kääntyvyys kärsii liikaa. Tuota varten on kehitelty näitä, torsen, tcd, spider, oneway jne. tasauspyörästöjä (vai onko noi tasauspyörästöjä :? )
LRP - Ei tulta ilman savua

blenheim

On ne tasayspyörästöjä. Taino, pyörästöjä ja pyörästöjä, mutta kuitenkin tasaavat pyörien liike-eron käännettäessä jne... Differentiaalilaskentaa, siinä vasta hankala tieteenlaji...

Hyvän vastauksen olet kirjoittanut late! Kattava.