Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HoBao Hyper 10SC

Aloittaja Niko, 01.11.09 - klo: 14.09

Tomy

Ja meilläpäin Novakin HV5.5 koneet 16t pinjonilla. Ajokaveri kaipailee toisinaan vielä isompaa pinjonia. Itselleni vauhti on jo riittävä. Jyväskylän radalla on paljon pitkiä suoria.

Datajätkä

ookoo, pitääpä funtsia jotain noista kokoluokista välille 14-17. Jos jollakulla on moisia ylimääräisinä jouten niin voi kauppailla yv:llä. Liquidilla näytti olevan 12 taalan luokkaa kipale, mitä nopsaan vilkasin robinsonin valikoimaa. Onko kellään kokemusta tuosta HV koneesta, että pelittääkö tc specin kanssa? Ei tarttis ostaa erikseen noparia, kun tollanen löytyis jo valmiiksi.

En hokassu muuten, oliko tässä topikissa tätä linkkiä. Mutta hyviä juttuja kamppeen modailuun löytyy täältä http://www.rcshortcourse.com/forum/showthread.php?t=5272

kaitsu82

eikös hobaoshopissa oo noita pinjoneita?
Tamiya m06, Tamiya mini x2, Tamiya F104, Tamiya TT-01, axial scx10,
http://kerhokisat.fi http://racingfactory.fi http://epuarc.fi/

Datajätkä

Testasimpa tossa 14t pinjonia huvikseen vakio 12:n tilalle ja loppu kyllä veto totaalisesti tosta ezrunista..lämpökatkasua puskee myös makiasti muutaman minuutin jälkeen vaikka on puhaltimet joka paikassa. 12 hamppisella jatketaan yhä, huutakoot sitten koko suoran leipää.

Tossa on painittu kääntyvyyden kans. Mimmosilla setupeilla sais tota puskemista vähemmälle? Onko keskidiffin jäykkyydellä suora merkitys kuinka hanakasti pirssi kääntyy? Setuppi on luokkaa 5, 5, 3 diffit. Tuntuu ettei pyöräkulmat, haritus eikä iskarit tähän robleemaan tuo suoranaista vastausta vaan jotenki tuntui vetopuolen ongelmalta.

Eli kääntyvyydellä tarkoitan suht hidasvauhtisia 180 mutkia.


Niinjoo ja tosiaan ei mitään oo hajonnu tässä muutamien kymmenien akkujen aikana. Kääntövarren katkeaminen johtui luultavasti siis tosta liiasta ulosjoustosta ja pallojen jumimista tossa ääriasennossa.


Duster1

Itse otin etuvakaajan pois ja tuntui omaan makuun nyt paremmin kääntyvän.

Ja yksi kääntyvyyteen parantava juttu on näyttää puukkoa sinne etukardaanin laakeripesän reunoille, johon linkin pallokupit ottaa kiinni.
Axial SCX 10 TR

Koheltaja

Myös hieman pidempi "acerman"-tanko antaa lisää kääntyvyyttä. Eli se rautalanka joka on ohjauslinkistössä, hieman pidemmäksi.
Kylätason RC-kuski.

Datajätkä

jännä homma, ku itellä taas etuvakaaja toimi paremmin  :huh: Tuo boxin puukotus on tarkotus tehä josain vaiheessa, vois kokeilla sitä linkin muutostakin kun vaihtelen sinne josaki välissä pallokupit ja ruuvilinkin tilalle.

rahtari78

Mites onko tähän autoon mitään sisäkoria kuten esim slashiin?En ole ainakaan löytänyt :huh:
Kerää kyllä aika reippaasti tavaraa sisälle,täytyy ite vääntää jotkut suojat jos ei valmista suojaa löydy.
Robitronic Trophy Truck ja Hobao Hyper 10sc

Duster1

Axial SCX 10 TR

Penguin

Sinne saattaisi mennä sama Honkkarin 1/8 sähkökrossarin kori sisäkoriksi kuin SCRT10:iin. Pohja toki on takaa avoimempi eikä siten mene ihan 1:1 tuon korin kanssa, mutta ei välttämättä ole ongelma.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Datajätkä

Nyt kymmenien akkupakkojen jälkeen kyllä pitää kehua pirssin kestoa! Ainoa hajonnu palikka on ollut se kääntöpala, joiden kanssa ei ongelmaa ole ollut. Kaverilla murtu takatukivarsien pidikealumiini kiinnitysreiän juuresta, ilmeisesti hieman liian hentoa tavaraa ja matskuvahvuus on mallia ohut. Puskuriki on kestäny yllättävän hyvin, mitä nyt vähän on mutkalla.

Onko kukaan fiksannu keulasta klappia pois. Camberit kääntyy varmaan pari astetta joka suuntaan kun ne pallot klappaa kupeissaan. Mietin että josko sinne tunkis jonku ohkasen muovipalan väliin tai jotaki.

ezrun 60a ja 9t kone pelaa hienosti 13 pinjonilla, vaihdettiin noi 12 piikkisen tilalle. 30 hellekelissä lämpökatkasu tulee ehkä noin 5min täyskaasu rata-ajelun jälkeen. Kone näyttää sillon reilu 70 asteiselta, puhallin kyljessä (ilman puhallinta on turha ajaa ees vakioväleillä, varmasti keittää). 14t oli jo ihan liian iso, sillä ei pitkään ajeltu ja muutenkin tuntu ettei vehe jaksa kulkea enää mitään.

Tuota koppaa voi muuten käyttää liitovarjona, hypyssä pystyy ilmalentoa korottaan ku pitää keulaa sopivasti perää korkeammalla  :mrgreen: . Tosa videossa kohasta 4:10 eteenpäin toi efekti näkyy hyvin  :mrgreen:




Duster1

Tuosta klapista.

Kaveri osti kanssa justiinsa auton ja siinäkin on paljon enemmän klappia, kuin mun alkuvuonna ostetussa ja jonkun verran ajetussa autossa.

Servo saverin olen kyllä shimmannut, kuten myös tukivarsien pinnit joten ei mulla nykyisellään häiritsevää klappia ole.
Axial SCX 10 TR

Anis

Miten tämä toimi auto toimii mamba maxilla+castlen moottorilla, ja kumpi kv olisi parempi 4600 vai 5700? Kummassa combossa paukkua olisi "tarpeeksi" ja onko pinjonisuosituksia?

Datajätkä

12 pinjoni 4600lla, 5700:lla varmaan 11 tai jopa 10.. Siilen ja tuulettimen tarttet koneen kylkeen takuuvarmasti. Tossa nelkussa on massaa vietävänä, samoten 4 vetävää ratasta tekee oman vastuksensa koneelle.

Mut jos paat mamban siihen, niin jätä castlen kone pakkiin ja eti sopiva pitempi(vääntävämpi) kannu.

Anis

Jos ei nopari, eikä akut rajoita mikä on moottori tähän?
Tuleeko 5mm pinjoniakselista ongelma?
Mamballa olisi NEU 2650kv mutta vaatii liikaa jännitettä, tarkoitus olisi pysyä siellä reilussa 7 voltissa.
Mites tuo moottorin kiinnitys jos mennään 5mm akselilla oleviin koneisiin?

anavee

Minulla on 36x74 2800kv moottorilla, 3S 5000mah 30c akulla ja MMM noparilla. 5mm akseli ei haittaa mitään. Kone meni juuri ja juuri 13 hampaisella pinjonilla paikoilleen oikein. Laitan jossain vaiheessa Neun 1515 2200kv:n paikoilleen. Ehkä 4S akulla

Don

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 15.07.10 - klo: 09.46
Tuosta klapista.

Kaveri osti kanssa justiinsa auton ja siinäkin on paljon enemmän klappia, kuin mun alkuvuonna ostetussa ja jonkun verran ajetussa autossa.

Servo saverin olen kyllä shimmannut, kuten myös tukivarsien pinnit joten ei mulla nykyisellään häiritsevää klappia ole.


Tämä on taivahan totta. Mulla klapittaa ihan sikana. Kuin cen magnum kuunaan. Mitään en ole shimmannut ja vakio palikat kiinni. Katellaan seuraavan kerran  arkemmin mikä siinä vipattaa.

En minä sirä 35A ja 9t konetta laittanut ollenkaan. Ryöstin buggystä sähköt ja ajelin tekin rs pro ja 10.5 ja 8.5 (4000kv) koneilla vakio pinjonilla. Vauhti loppuu molemmilla ja näillä helteillä kuumuu. Pitäsi välitystä pidentää ja jäähyä järjestää jotta kulkua piisaa.

Datajätkä pistätkö kuvaa miten jäähdytät koneen? Kiits
| Hobao Hyper 10SC |

Datajätkä

mulla ei taia olla kuvaa tosta tuuletinsysteemistä, mutta ihan perus hobbycityn euron rupeli on siinä koneen yläpuolella yhden ruuvin alla puhaltamassa moottoriin päin. Tänään tosin koko rupeli lens radalle, niin ajoin sitten ilman. Ihmeen hyvin toi motti silti kesti, ei leiponu ees jumiin  :mrgreen:


Niko

En ole hetkeen ehtinyt seuraamaan keskusteluita täällä, mutta aktiivista juttua näyttää olevan. Loistavaa! Yllä oli puhetta taka-aurauspalasta. Sitä on HoBaolla saatavana CNC 7075 versiona myös, eli kovempaa alumiinia. Varmaan ei väänny heavy duty ajelussa niin helpolla :)

itse koitan ehtiä ensi viikolla taas pitkästä aikaa ajelemaan. Auto on kyllä ajokunnossa hyllyssä  :afro:

Pinjoneista, tosiaan ns vakiokoneisiin 11-12 piikkinen pinjoni ja tehokkaampiin kuten Novak 4.5 HV 13-16 t. Mulla on nyt paikalla Novakissa 14t ja kiihtyy ja kulkee hyvin.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Landor

#169
Oppiminen jatkuu...

Olis varmaan tarkoitus maalata korin sisäpinta, maalasin ulkpinnan, maalit valu, alle 100 ml purkki ei oikein riittänyt. Hobbykingin koneen (6.5T, 5200kv, 11T hardened pinion) sain poltettua, pinjoni pitänee olla hyvin löysästi spurria vasten, oli siis turhan jähmeä pyörimään. Tässä sitä ensimmäisen 12 tunnin saldoa upouudella 10SC:llä. Kantapään kautta mennään, kuten tähänkin asti.



Diffeihin en ole koskenut ja akku on vakiopaikassa. Aika reilusti saa olla kaasua ilmassa, mutta haittaakos tuo - lähteepähän hyvin liikkeelle maahan tullessaan. Valkoiset jouset asensin, 30wt öljyt pistin ja taakse 1,2 mm reijät. Noissa hypyissä hieman pomppii, mutta pienessä hiekkaröykyssä kulkee ihan suht hyvin. Taakse laitoin CVD tangot. Uudeksi moottoriksi tilasin Novak Ballistic 550 Brushless "Short Course" Motor (4.5T/5000Kv) murikan. Hobbyking 100 A combo ESCin kanssa ajattelin sitä alkuun kokeilla.

Nyt on kiinni varakoneena Hobbykingin kauppaama 16 taalan ihme "TP540-13.5T 3150kv Brushless R/C Car Motor w/sensor". Yllättävän mukavasti tuokin kulkee 3s akulla. Kestosta ei ole mitään tietoa, vasta pari 2s akullista ja yksi 3s akullinen on huristeltu. No, paremmin tuo on kestänyt kuin yksikään kolmesta harjakoneesta (2s akulla), jotka meni ensimmäisen viikon aikana kun Maveric Strada SC:n ostin (ensimmäinen rc autoni noin kuukausi sitten).

Duster1

Laitetaan nyt tännekin säätöjä hakeville vähän vinkkiä.

http://www.nitrohouse.com/catalog/articles.php?tPath=16
Axial SCX 10 TR

Arppa

Mikä olisi hyvä moottori/nopari yhdistelmä Hyper 10SC:lle? Auton hain eilen postista mutta sähköt olisi vielä hakusessa.
TLR 22|Xray T3|Mini M-05
http://www.osparc.net/

Tomy

Lainaus käyttäjältä: Arppa - 24.07.10 - klo: 15.51
Mikä olisi hyvä moottori/nopari yhdistelmä Hyper 10SC:lle? Auton hain eilen postista mutta sähköt olisi vielä hakusessa.

Novak HV Pro kombo on toiminut itselläni melko hyvin kohta 6kk:

http://www.teamnovak.com/products/brushless/hv_pro_systems/index.html

Itselläni on 5.5 lankainen kone. Potkua on vähintäänkin riittävästi. Nopari on melkoinen möykky, mutta on hieman ennakko-odotuksien vastaisesti kestänyt hyvin. Akkuliittimeen meneviä juotoksia olen joutunut uusimaan muutamaan kertaan. Samoin ovat joutuneet muutkin ajoporukassa ajelevat kuski tekemään eri merkkisillä nopareilla, joten tämä lienee tavallista, kun autoja rääkätään kunnolla.

Hinta asettui aikoinaan 120e paikkeille ulkomailta tilatessa, joten pidän sitä hyvin edullisena kombona suorituskykyyn nähden. Suosittelen panostamaan saman tien 550-kokoiseen moottoriin. 540-kokoinen joutuu pidemmän päälle liian koville.

Datajätkä

Tomy, mistä tilasit combon tohon hintaan  :shocked:

Tomy

Lainaus käyttäjältä: Datajätkä - 25.07.10 - klo: 12.06
Tomy, mistä tilasit combon tohon hintaan  :shocked:

Liquidistä. Mutta se oli siihen aikaan, kun dollarin kurssi huiteli jossain 1,40 tietämillä. Combo maksoi muistaakseni $170. Nyt sitä ei näyttäisi löytyvän enää Liquidin valikoimasta millään koneella. Olisiko ollut markkinoilta poistumassa, kun oli niin edullinen.

Tomy

Tietääkö kukaan, onko 10SC:ssä identtiset alatukivarret edessä ja takana MiniSt:n kanssa?

Duster1

Axial SCX 10 TR

Tomy

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 26.07.10 - klo: 09.54
On.

Tämäpä hyvä uutinen. Eilen vasta huomasin, että RacingFactorylla on Hobao MiniSt:n osia. Nyt saa jotain osia Suomestakin nopealla toimitusajalla.

kaitsu82

Lainaus käyttäjältä: Tomy - 26.07.10 - klo: 10.07
Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 26.07.10 - klo: 09.54
On.

Tämäpä hyvä uutinen. Eilen vasta huomasin, että RacingFactorylla on Hobao MiniSt:n osia. Nyt saa jotain osia Suomestakin nopealla toimitusajalla.

joo ja jos jotain haluaa niin soitto rf:lle, nopeesti ne saa hommattua melkein osia kuin osia...
Tamiya m06, Tamiya mini x2, Tamiya F104, Tamiya TT-01, axial scx10,
http://kerhokisat.fi http://racingfactory.fi http://epuarc.fi/

-HL-

Onkos tämä nyt siis valmiiksi kasattu, kunhan lyö sähköt kiinni?
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo