Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Nutech 1:5 autot

Aloittaja jesi, 03.11.09 - klo: 17.19

Lehtibakka

Etuiskaritorni on alkujaan Nuudelin takaiskaritorni. Muutamat ylimääräiset reiät täytehitsattiin ja hiukan ylimääräistä kevymiiniä leikattiin poies. Täytehitsaus oli pakko tehdä senkin vuoksi kun nuudelin alkuperäiset iskarit tulee m4 ruuvilla kiinni ja Losin m6 ruuvilla. Reiän kasvattamisen jälkeen ei olisi jäänyt tarpeeksi kevymiiniä ruuvin ympärille jotta rakennelma olisi ollut tarpeeksi kestävä.

Lisäksi takaiskaritornin puolessa välissä oli justiinsa leikkauskohdalla yhdet ylimääräiset reiät jotka siis rakennelman tukevoittamiseksi täytehitsattiin myös.

Ehdin jo testata hieman tuota rakennelmaa ja mulla ei ainakaan tullut tuota ranskalaisen auton (voiko tuollaista edes autoksi kutsua?) efektiä, ainakaan vielä. Pitoa taasen sain lisää koska aikaisemmin ei ole tuo auto niin terhakasti halunnut kääntyä kuin nyt. Mutta testaus jatkukoon kunnon maastotesteillä heti kun aikataulu antaa periksi.

tonij

veikkasinki että pitoa kaarteisiin tulee lisää mutta kun olet laittanut etuylätukivarren noinki alas kiinni iskaritornin päähän niin se tuo sen paremman etu pidon rajummalla painon siirtymällä joka taas tuo mukanaan ns. Etukulman kaatumisen alle efektin ja alkaa myöskin nostattamaan kaarteen sisemmäistä takapyörää.
...olipas hankalasti selitetty..
TRKMANS racing

Lehtibakka

Juu, tiedostin tuon takapään mahdollisen sisäkaarteen puoleisen renkaan kevenemisen. Kokeilun vuoksi laitoin takadiffiin hiukan jäykemmät öljyt sisään.

Lisäksi tuo uusi takaiskaritorni mahdollistaa todella pitkät ulosjoustot takapyörille jolloin ainakaan aivan heti ei sisäpuolen rengas nouse ilmaan.

Sais vaan tulla edes yksi kuiva päivä niin pääsis kuivalle alustalle testaamaan kiesiä oikein niin kuin kunnon maastotestien merkeissä. Se jo todettiin että pitoa kaarteisiin tuli lisää mutta vakaus suorilla urku auki ajettaessa ja hyppyrikäytös pitäisi saada testattua myös.

tonij

ootko koittanut laittaa eteen vähän kovemman vakaajan, keskelle vähän löysempää diffi öljyy?
TRKMANS racing

Lehtibakka

Mun mielestä keskidiffi on jo tarpeeksi löysä. Muistaakseni 500.000 öljyillä ajellut.

Tukevampaa etuvakaajaa olen kanssa joskus pähkäillyt, mutta valmiina niitä ei saa kait mistään? Pitäis itse alkaa vääntämään sitä, mutta aika on ollut rajallista tähän harrastukseen. Tuo AjaLosin suunnittelu ja moottoreiden virittäminen on vienyt suurimman osan käytettävissä olevasta ajasta.

Lehtibakka

Nyt on sitten patentit testattu hiukan paremmin.

Etupyörät kyllä pysyy maassa kiinni, mutta sisäkurvin puoleinen takapyörä nousee ilmaan. Lisäksi ulosjoustoa pitää rajoittaa oikein rankalla kädellä, koska kiihäytyksessä asfaltilla tuppaa keula kevenemään niin paljon että ohjattavuus tehopiikin kohdalla on aivan olematonta.

Röykyt tuo alusta imee itseensä todella nätisti. Hyppyreistä auto lentää tasapainoisesti ja alatulot on pehmeitä. Katsotaan nyt sitten Kotipizzacupin päätösosakilpailussa oliko tästä sitten mitään apua kun vanhat kierrosajat toimivat hyvänä vertailupohjana.

tonij

mites jos nostat etu diffiboxin puoleista ylätukivartta, 300 000 diffi öljyt keskelle ja mcd:n musta vakaaja eteen.
TRKMANS racing

Lehtibakka

Vakaajaa pitää kokeilla ja alustan säätöjä muutenkin. Kokeilen tuota ylätukivarren nostoa ja samalla laitan ulosjouston ruuveja tiukemmalle niin edestä kuin takaa.

Jotenkin tuntuu että tämä alustan säätö ja geometrian miettiminen aiheuttaa ylimääräisiä testejä ja pään kipua. Toki jos olis kokemusta enemmän niin tietäis heti mitä tekis.

Lehtibakka

Kiitokset tonij:lle. Nyt auto on huomattavasti parempi ajettava mutkissa. Lisäksi suuntavakavuus röykkyisellä alustalla parani.

Vielä kun pääsis oikein radalle kiskomaan muutaman tunnin sessiot niin sit vois saada ne viimesetkin säädöt kohdilleen. Noh, eikös kisat ole testaamista varten???

pöllölaakso

onpa jännä nähdä kuinka autos toimii päätös kisassa.säätöihin olet ainakin vaivaa nähnyt
Ajaprod B4.2& Modelsport R1 and Samba pipe :)

jesi

Muistaako / jaksaako joku koittaa että minkä servon horni käy nuudelin vakioservoon?
Kiitos!
/ Jere Siirilä

Lehtibakka

HUH, kerrankin kävi tuuri. Oli kiireessä unohtunut kiristää nutekin kytkinkellon pidin kunnolla paikoilleen. Tulihan sitä yksi 10min karsintalähtö ajettua viimeisessä Kotipizzakarkelossa tuollakin ja onneksi ei mitään irronnut.

Keskidiffin öljyjä ihmetellyt kun 500.000 on mun mielestä liian jäykkä ja nyt on litkut sisällä (oma sekoitus) eikä nekään tunnu toimivan kunnolla. Mitä muut kuskit olette käyttäneet. Pitäiskös kokeilla 300.000 öljyjä??

Lehtibakka

Jahas, projektit ei kun jatkuu.

Keskidiffi vaihtu keskilukkoon ja samalla autoon tuli 20mm lisää pituutta testimielessä, eli autoa on jatkettu takapäästä tuon verran. Jotenkin jäi auton rungon jatkamisvaihde päälle kun tuo AjaLosin rungon sain valmiiksi.  Kuvia tulee sitten kun kerkeen niitä tänne laitelemaan.

Testiajoa en ole vielä ehtinyt tekemään.


manez

Talvi on tuloillaan ja ajan kuluksi rakentelin ylijäämä osista itselleni/lapsille TB3 monster beetlen.
Tässä ensimmäistä kokeilu setuppia. Keskellä lukko, edessä 500k ja takana 30k öljyt. Iskareissa 900wt ja pehmeet jouset.

Tämmöstä sain aikaan:

Lunta odotellessa laparenkaat alla:


Pakariksi hommasin beetle tyyliin sopivan tupla ulostuloisen mallin:


Tässä sliksit alla, jos pääsis kokeilee ennen kuin on maa valkeana:

tonij

hieno on manezin peli. Lumi ajoja oiski hienoa ajella. Tässähän oikein iteki innostuin askartelee moista härveliä :)
TRKMANS racing

Lehtibakka

On kyllä komia laite!!!!

Nyt vielä kun saatais lunta niin olis mukava nähdä kuinka auto liikkuu noilla renkailla.

pöllölaakso

tyylikkään näköinen on.putkei on loistava  :grin:
Ajaprod B4.2& Modelsport R1 and Samba pipe :)

manez

Tolla putkella ei kyllä taida saada muuta aikaan kuin ääntä. :grin:
Tänään jos sais ensi savut, niin sitten tietää paremmin miten rokkaa.
Seuraava rojekti olis suunnitellä Vesi/Lumi suojausta. Tällä hetkellä ei ole minkään näköisiä sivu ponttooneja ja tarttis väsätä jonkinmoiset. Saattaa olla että hyödynnän vanhaa MCD V4 koria.  :laugh:

SavageRS

Tyylikäs laite etenkin noilla lapakumeilla  :cool:

Mulle tuli kanssa Monsterin mukana tuo sama putki...enempi sellanen "tuning" härpäke sanoisin.
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

jesi

Huonompi kuin vakio kottaraispönttö.
/ Jere Siirilä

manez

Sopii beetle lookkiin paremmin kuin telkänpönttö.  :laugh:

Lehtibakka

Ehdottomasti. Kyllä kuplassa pitää olla kottikärryn aisat takana.

juhamatti

Tosi härski laite, pistäs kuvaa ja filmiä miten lumella nelikko lapasilla hiihtää :smiley:

Lehtibakka

Jatketun Nuudelin kuvatuksia silvous plait

Eli autoon laitettu 20mm jatkopala taakse ja takakardaani tehty uusiksi






rb

Lehtibakan nudeli siirtyi tuusulaan

rb

Meneekö monsu renkaat crossiautoon.

diyrc

Tuossa kuvia hobbykingin "dominaattorin" putken modauksesta nuudeliin.
Modauksessa käytetty vain "dominaattoria" eikä putken pituus ole muuttunut.
Liitokseen tuli silikoniletku & klemmarit.

SavageRS

Hieno, sopii paikalleen kun olis tehdas tekonen tai parempikin  :cool:

MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

diyrc

Kiitos, tottakai tavoitteena oli parempi kuin uusi;)
Ihan ok toimi vanha kaksipulttinen 30.5cc tuolla putkella:)


diyrc

#1289
Täälläpä on ollut aika hiljaista, onko kaikki nuudelit ajettu loppuun ja/tai myyty mulle :shocked:
Pari TBII kuvaa viime viikolopun ajon jälkeen ja kolmas TBIII: sta lähes ajovalmiina:
Edit: TBII: ssa on vain Zenoahin vetokäynnistin, kone on 2-pulttinen Cy.