Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

vanhan auton moottorin vaihto isompaan

Aloittaja miro, 11.09.03 - klo: 11.59

miro

Olen kasaamassa pari vuotta hyllyssä ollutta kyoshon superten sports 2wd ralliautoa. Idea on, että laittaisin siihen moottoriksi
gs-21r:n, kun siinä alunperin oli 12 koon motti. Kellään tietoa tästä mahdollisesti seuraavista ongelmista, tai vinkkejä? Moottorin saa sovitettua autoon, sen tiedän.

Mika R

.21:n sijoittamisessa voi tulla haasteita. Superin omistajana (FW04) voisin sanoa että .21 on kutakuinkin turhaa, iso painava motikka, hanki mielummin tehokas .12 tai .15 kone, joita löytyy nykymarkkinoilta edullisestikin. Esim. O.S. 15 CV-R voisi olla hyvä ja sen saa varmaan helpolla sovitettuakin. .21 kuluttaa vaan turhaan osia ja auto on kestävyytensä äärirajoilla. Itsellä on ollut ajossa racing .12 NovaRossi 1,5HP ja senkin kanssa on tekemistä pitää auto kunnossa vaikka todella kestävä auto onkin. Sen jälkeen olen vaihtanut radalle toistaiseksi Ossin 15LD mottiin (0,7HP) joka on ollut enemmän kuin riittävä rata-ajoon. Auton kuluminenkin (etenkin renkaat) on vähäisempääkin nyt. Tietty parkkisoloissa (tai missä nyt tolla ajeletkin) on kivaa että tehoa löytyy, joten .15 kone luokkaa 1-1,5 HP olisi varmaan paras valinta.

miro

Olisihan se huomattavasti parempi vaihtoehto sijoittaa autoon 15 koon moottori, mutta siinä on yksi este: hinta. Ja toiseksi, minulta löytyy jo kyseinen moottori. Pihasudittelua varten tämä auto on, sitähän varten se on suunniteltukin. No, pitää yrittää ajaa vähän rikkaammalla, ja vähemmällä kaasulla.

Mika R

Etpä maininnut että sulla on jo siihen motti, no se muuttaa asian. Eli ei kai siinä sitten mitään lisättävää ole jos kerran olet asian päättänyt. Varaa sitten paljon tilaa suditteluun. Jos moottori ei ole ihan laiska ja väsynyt, niin varaudu osien kulumiseen. Enpä tiedä onko se rikkaalla ajelukaan pitkän päälle kovin järkevää, tulee kalliiksi ja sotkee paikkoja, mottikin kärsii alilämpöisyydesta (tuo kyllä riippuu moottorista). Mutta mikäs siinä.

Ai niin, kytkin kello pitää sitten varmaan olla sopiva .21:lle eli isompi kello ja kytkin.

miro

Okei, kiitos!

Ja muuten noi kyoshon kytkinkellot on kai universaaleja, oon käyttänyt nimittäin .12 moottorin kelloa gs-21r:ssä.

Mika R

Niin, kyllä se mitoiltaan sopii koska vauhtipyörän akseli on sama. Isompi ja tehokkaampi moottori vois kuvitella vaativan isomman kytkimen ja siten isomman kellon. .12 ja .15 ovat sen verran lähellä toisiaan ettei tarvii vaihtaa, mutta luulisi että .21 on jo eri juttu .. voi olla että olen väärässä. Kertokaapas jotka tietää asian??

RC_seniori

Kyllä ne yleensä on eri kokoisia. .21 kellossa on suurempi halkaisija, joten kestää paremmin suuremmat tehot. Voi tietenkin käydä keskenään, mutta se kestävyys.
Power-Save-Racing Team

Toni N

Lainaus käyttäjältä: "RC_seniori"Kyllä ne yleensä on eri kokoisia. .21 kellossa on suurempi halkaisija, joten kestää paremmin suuremmat tehot. Voi tietenkin käydä keskenään, mutta se kestävyys.

Kestävyys noin tankillisen kunnollista ajoa.
Kyseessä ikävä kyllä kokemus omasta takaa.
Tyhjä

Krynx

Kyselempäs tässä treadissa koska samanlaisesta vermeestä ois kyse. Eli kärsiikö tuota alkuperäisestä .12 koneesta ottaa pois sen viimeisenkin shimmin koska äkkiseltään katsottuna näyttää siltä että mäntä ottaisi kanteen jos niin tekee