Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Oulaisten Rc Autoilijat

Aloittaja nnikkem, 24.11.09 - klo: 18.05

nnikkem

Kola tulee taas mukaan.
Oioi! Mulle passaa toi lehtijuttu. Milloin toimittaja olisi tulossa?
Tietää laittaa oikeanlaiset vaatteet ym.  :grin:

Kerrompa teille tosta Kyoshon Bugystä samalla, 1/10 auto alle 200e Menovesi, ja radiot (ehkä9 puuttuu. Malli DBX.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

M141

Toimittaja tulis sopimuksen mukaan, mulla on hänen yhteystiedot jos tarvii. Te saatte päättää haluatteko jutun lehteen vai ei  :wink:

nnikkem

#182
"Sensuroitu" Entäs Mauno?
Meinaavatko ottaa kuviakin?

E: Tai tossa mietin. Että, jos olisi "edustavampaa" tehdä sitten keväämmällä/kesällä, Irvan radalla, jossa voisi sitten mainita radan laajennuksista ym.
Ehkä silloin mielummin se haastattelu...
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

M141

Tänään muita tulossa ajaan? Kävin jo yhden akun testaamassa hyppyriä, ruuvit löysty keulasta ja piti lähtee huoltaan autoa. Kohta vois mennä uudestaan.

nnikkem

Tiettyä kellonaikaa? Itella kokeet, joten katsotaan, tulenko paikalle.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

M141

Mulle käy mikä muille sopii, jos muita ei tule meen about klo 16...

M141

Meen radalle klo 17.45-18.00 aikaan...

Mauno gasdevil

Nyt kumpikin auto kunnossa. Huomenna ehkä radalle jos ennen pimeää kotona.
Kyosho Inferno VE/Tamiya Volkswagen Beetle/Spektrum DX3S

M141

Sääennuste lupaa huonontuvaa keliä loppuviikolle, nyt pitää ajaa kun rata on vielä kunnossa. Olisko tänään muita tulossa?

nnikkem

Nyt ollut hiljaista. Viikonlopulle ajoja? Että pääsisi räpsimään kuvatuksia. :P
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Mauno gasdevil

Noin kello 16 tänään radalla.
Kyosho Inferno VE/Tamiya Volkswagen Beetle/Spektrum DX3S

nnikkem

#191
Otin taas muutamia räpsyjä. Saako ne laittaa Mauno sun sivuille, jos kerkeen?
Oli se yhtä sohjoo. Oli kyllä kiva kattoo, kun pohja hiilaasi maata, "Lowrider"  :lol:

Eipä ketäänkään tuo Bensanorsun ääni haitannut (suurinosa tosin töissä), kuulin heti ulos mentyäni, sen äänen ja ajattelin "Se on herätetty"  :grin:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

M141

Kattelin tuossa loppuviikon säätä ja pehmeäksi menee:

http://www.foreca.fi/Suomi/tasmasaa/Ylivieska

Ensi yönä pitäs olla pakkasta yli 5 astetta, mutta päivällä menee jo reilusti plussalle. Huomenna iltapäivällä vois koittaa ajaa sen mitä pystyy. Loppuviikolle näyttääkin sitten vesikeliä sunnuntain yöpakkasia lukuunottamatta. Taitaa olla tämän viikon jälkeen ajot skeittiparkin talviradalla ajettu...

Mennäänkö loppuviikolla Irvaan jouduttamaan kevättä lumitöillä?

M141

Tuntuu jo pakastuvan, taidanpa heti lähteä ajamaan pari akullista kun vielä näkee :grin:

nnikkem

Millis se matka Sotkamoon olikaan suunnitteilla?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

M141

Lainaus käyttäjältä: thorak - 30.03.10 - klo: 20.10
Millis se matka Sotkamoon olikaan suunnitteilla?


Mä aattelin että olis hyvä mennä sillon, kun Sotkamossa on äksöniä esim. kisojen aikaan tms. Heillä varmistuu kisapäivä myöhemmin, toukokuun 15 tai 16 alustavasti. Kannattaa seurailla Sotkamon sähkökrossirata säiettä.

Mahdollisimman pian olis kuitenkin hyvä, saatais vinkkiä Irvaan radan tekoon tai lopullinen varmistus ettei siihen varatulle paikalle saa kunnollista rataa tehtyä :undecided:

Mauno gasdevil

Lainaus käyttäjältä: thorak - 30.03.10 - klo: 17.27
Otin taas muutamia räpsyjä. Saako ne laittaa Mauno sun sivuille, jos kerkeen?
Oli se yhtä sohjoo. Oli kyllä kiva kattoo, kun pohja hiilaasi maata, "Slowrider"  :lol:

Eipä ketäänkään tuo Bensanorsun ääni haitannut (suurinosa tosin töissä), kuulin heti ulos mentyäni, sen äänen ja ajattelin "Se on herätetty"  :grin:

Kyllä saa.
Kyosho Inferno VE/Tamiya Volkswagen Beetle/Spektrum DX3S

nnikkem

Jooh, laitoin kuvat sivuille, siinä on vähän eripäiviltä ajoja. Toivottavasti uppasi kaikki, ja oikeat. Jos on joku muuhun, kuin RC-autoiluun liittyvä kuva, niin saa poistaa, ritin kuitenkin ne jo etukäteen poistaa.  :tongue:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Mauno gasdevil

Tuli tänään käytyä radalla. Vielä pysty ajaan. http://oja.1g.fi/kuvat/Rc%20autoilua/Skatepark%202.4.2010/ Otettiin kutterit pois renkaista.
Kyosho Inferno VE/Tamiya Volkswagen Beetle/Spektrum DX3S

M141

Jos vkl pystyis vielä ajaan olis kyllä hyvä.

Tänään on tarkoitus käydä Irvassa katsastaan tilanne ja mahdollisesti tehdä lumitöitä sekä rata-alueen mittaus.

nnikkem

Olettekos jo Irvassa käyneet?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

M141

Joo käytiin Irvassa veljesten kanssa tänään. Radan viereen pääsee autolla, ovat auranneet jokkisradan ja tien sinne auki. Lapioitiin ja potkittiin radan merkkaukseen käytetyt salaojaputket suht näkyville, muttei juuri kolattu tai aurattu muuten. Lunta on reilusti ja se on kauttaaltaan vetistä = painaa tolkuttomasti.

Oon kahden vaiheilla kannattaako traktorilla ja perälevyllä mennä auraamaan. Maasto radan kohdalla on epätasaista ja niitä putkia pitää varoa. Takatuupparissa ei tahdo pito riittää, neliveto ja etukuormaaja olis kova sana..

Pitää huomenna kattoo josko paikalla kävis, lumet jos saatais talkoilla pois, rata kuivuis ajo- ja rakennuskuntoon paljon nopeammin. 20 kolaajaa paikalle talkoisiin, lumet lähtis nopsaan :mrgreen:

nnikkem

Jahas.. Laittakaa aikaa, niin mut tuuan sinne. ja näkis sen radankin.  :wink:
Joo, lapion voin ottaa mukaan, toi kola on jo aikansa eläny.  :lol:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

M141

Niin miten on pidetäänkö talkoot ja putsataan rata?

Esru, sixfeetunder, thorak, veljekset, maunon porukka, olis meitä siinä jo seitsemän, mikäli kaikki tulis. 2-3 kun vielä löytys kolan varteen lisää ja traktorin vois tuoda kans.

nnikkem

Joo, aikaa vain!  :wink: Me siss putsaamme radan näkyviin? Millois ne muuttohommat alkais?
Maunollahan oli se päältäajettava etuleikkuri, mistä tuolla Skeittiparkin radallla mainitsit, siihen vain lumiketjut alle, ja aura eteen ja se on siinä!  :grin:

Jos jollain olisi kolaa lainaan, ku semmosella siellä tekee enemmän, kuin lapiolla ;P
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

M141

Radan rakennukseen pääsee kunhan se on sula ja suht kuiva sekä routa antanut periksi. Menee varmaan kuun lopulle tai toukokuun alkuun, että päästää kunnolla hommiin ennen sitä pystyy jo varmaan kyllä ajamaan.

Lisäksi pitää selvittää suunnitelmat moottorikerhon kanssa, mulla ei oo hajuakaan millä ajatuksella rataa on tehty ja ollaan tekemässä. Jäsenmaksunkin maksan vasta sitten, kun tiedän radan jatkokehittämisessä ja käytössä olevan mieltä ja pelisäännöt toiminnasta on selvät. Varsinkin kun vielä en ole ajanut omalla autolla radalla metriäkään.

nnikkem

Niin, siinä oli se kerhomaksukin. Pääsenhän mukaan, vaikka ei autoa olekkaan nyt mitä ajaa. Että pelkastä kahtomisesta ei tarvi maksaa?  :p
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

sixfeetunder

#207
Lainaus käyttäjältä: M141 - 02.04.10 - klo: 22.25
Radan rakennukseen pääsee kunhan se on sula ja suht kuiva sekä routa antanut periksi. Menee varmaan kuun lopulle tai toukokuun alkuun, että päästää kunnolla hommiin ennen sitä pystyy jo varmaan kyllä ajamaan.

Lisäksi pitää selvittää suunnitelmat moottorikerhon kanssa, mulla ei oo hajuakaan millä ajatuksella rataa on tehty ja ollaan tekemässä. Jäsenmaksunkin maksan vasta sitten, kun tiedän radan jatkokehittämisessä ja käytössä olevan mieltä ja pelisäännöt toiminnasta on selvät. Varsinkin kun vielä en ole ajanut omalla autolla radalla metriäkään.

Ratahankehan eteni silleen että aluksi kyseltiin kaupungilta tonttia johon ois voinu ite alkaa voinu alkaa sitä rataa vääntämään.Sitte ois pitäny keksiä sponsseja jotka ois kustantanu kaikki materiaalit ja kaivurityöt yms.
Asutusalueiden lähistölle olis ollu aika mahdotonta saada lupaa radalle jossa ajetaan polttomoottori autoilla.

Moottorikerholta kun asiaa kysyttiin niin olivat kiinnostuneita etsimään moottoriradalta sopivan tilan radalle ja pistämään jonkinlaisen summan radan tekemiseen.
Tila löytyi ja kerho pisti budjetiksi muistaakseni n.1000€ joka taisi kyllä jo ylittyä.
Sitten vaan muutaman harrastajan voimin hätäisesti jonkinlainen rataprofiili keksittiin joka tilaan sopisi.
Radan alla on 20cm mursketta ja suodatinkangas, sen päällä savi.Enempään ei rahat tällä erää riittäny.

Uskoisin että kerho on valmis vielä budjetoimaan radan laajennukseen jos se osataan perustella hyvin.Moottorikerholla on ollut vissiin vähän semmoinen ajatus että saisivat lisää jäseniä ja ehkä pienoisautoilun kautta joillakin heräisi kipinä muihinkin lajeihin.
Meillä poika ajaa motocrossia joten jäsenmaksu tulee maksettua jo senkinpuolesta ja sillä samalla jäsenmaksullahan saa käyttöoikeuden kaikkiin ratoihin.

Jos harrastajia ei ole kuin 5kpl. on vaikea mennä sanomaan kerholle että pistäkääpä pari tonnia meidän tarpeisiin.
Silloin kun hanketta suunniteltiin oli puhe että harrastajia alueelta varmaankin löytyy,
onhan se vähän noloa jos niitä ei nyt kuitenkaan ole kuin 5 kpl.
Varmaan noita pihasuttaajia on, mutta onko niillä niin paljoa kiinnostusta että katsovat 25€ jäsenmaksun sen radan käytön arvoiseksi ja talkoissakin pitäis sitte joskus käydä että sais mestat pysymään kunnossa.
Tosin en tiedä muiden lajien harrastajamääriä, mutta jokkis kisoista käsittääkseni ne kerhon varat kertyvät enimmäkseen.
Eli muidenkin lajien talkoisiin pitäisi olla valmis joskus osallistumaan,jos kerhon kassavaroja käytetään.
Tällaisessa kerhossa jossa kaikki tehdään talkoilla ei voi olla vain pelkästään saavana osapuolena vaan on välillä myös annettava kerholle oma työpanoksensa.

Eli mulla on semmonen haju että kerho kyllä panostaa rataan vielä mutta ehtona varmaan on että radalla on käyttäjiä tarpeeksi jotka ovat tietenkin sitten kerhon jäseniä ja osallistuvat myös joskus kerhon talkoisiin kykyjensä mukaan.
Sehän on selvää että aina ei voi kaikkiin talkoisiin osallistua eikä varmaan sellaista
vaaditakkaan.

Itselläni on vieraita etelästä koko pääsiäisen joten pääsen lumitalkoisiin aikaisintaan
tiistaina.Tässä siis hyvä esimerkki että aina ei voi osallistua :grin:
Mietitäänpä vielä sitä rata laajennusta vaikka siellä paikan päällä joku päivä että miten se tilan puolesta onnistuu ja paljonko siihen rahallista panostusta tarvittaisiin.
Sittenhän sitä voisi alkaa kerholta kyselemään kun olisi jonkinlainen suunnitelma olemassa.

-HBX VRX-1 (GO 28 engine)
-SMARTECH MAGIC WHEEL (Team Infinity 18)

Mauno gasdevil

No montakos meitä maksaneita on tällä hetkellä? Ei varmaan tällä porukalla tehdä mitään laajennuksia. Talkoisiin aina valmis ku joutaa.
Kyosho Inferno VE/Tamiya Volkswagen Beetle/Spektrum DX3S

M141

Ihan oikea päätös hakeutua Irvaan ja moottorikerhon alaiseksi, ratahanke ei olisi muuten kannattanut ja työmäärä olis ollut paljon suurempi muulla tavoin toteutettuna. Mitä tulee harrastajamääriin niin tosiasia on todella se, että ei meidän oma suppea harrastajapohja riitä isojen kulujen kattamiseen. Taas toisaalta lisäharrastajia houkutellaan naapuri kunnista ja kauempaa vain hyvällä radalla ja kohtuullisilla osallistumiskustannuksilla. Siinäpä meillä muna-kana ongelma näin pääsiäisen kunniaksi :mrgreen:

Itse rataa puoltaa se, että 100km lähempänä ei periaatteessa ole kunnollista ajopaikkaa rc-autoille ja kuitenkin potentiaalisia ajajia löytyy lähes joka kunnasta ja kaupungista kymmenkunta. Valmistuttuaan rata ei ole vuositasolla kallis ylläpitää, käsityökalut ja vähän savea ja muuta materiaalia riittää jyrän tai lätkän kanssa kunhan talkoo henkeä löytyy alku innostuksenkin jälkeen.

Jos oikein ymmärsin niin aika vapaat kädet on toimia radan suhteen, mutta tietysti rajallisen budjetin rajoissa. Mun nähdäkseni materiaalia menee vielä jonkin verran ajolavaan riippuen kuin hieno siitä on tarkoitus tehdä, sen lisäksi sitten itse radan laajennukseen ja mahdollisiin koneurakointeihin, jotka kylläkin voidaan myös tehdä käsin ja omilla koneilla. Talkootyöllä ja kekseliäisyydellä pystytään budjettia pienentämään tuntuvasti. Nurkista löytyy rakennusmateriaalia lavaan, pieniä materiaalilahjoituksia on mahdollista saada jne. Samaten ainakin savea saatetaan saada ilmaiseksi naapurista ja koneita töihin löytyy jonkin verran.

Käydääs katsomassa esim. sitä Sotkamon rataa ja katsotaan pakolliset hommat mitkä pitää tehdä, jotta rata olisi hyvä ja mielekäs ajoharjoitteluun. Mitään SM-tason ratahanketta tästä kukaan ei ole varmaan unissaankaan toistaiseksi ole tekemässä :lol:
Mun henkkoht toivomuslista :smiley::
-Nykyisen rataprofiilin levennys mahdollisuuksien mukaan 1-2m, jotta 1/8 autotkin sopii
-kallistuksien, hyppyreiden, pattien jne. normijuttujen lisäys
-lisää pituutta n. 70m jolloin rata olis about 200m, tilakin laajennukselle näyttäs riittävän
-ratareunuksien kiinnitys esim. putken ympäri menevällä kumilenkillä maahan painettuun harjateräkseen tms. nykyinen rikkoo autot
-Ajolavan paikan siirto ja sen varaama alue radaksi, lava radasta katsoen auringon puolelle
-Töpselisähkö mikäli se on kytketty rata-alueelle ympäri vuoden eikä vain tapahtumien aikaan
-Tärkeimpänä suht vapaa käyttöoikeus mikäli ei haittaa muita, eikä esim. 2x viikkossa a'3h tiettyyn klo aikaan