Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Eight wheeler 8x8

Aloittaja Shamer, 19.12.09 - klo: 18.58

Shamer

Moi kaikki!
Olen miettinyt, että aloittaisin oman rc-autoprojektin ja lopulta päädyin tulokseen, että tekisin 8x8 crawlerin tai vastaavan (olen vasta suunnittelemassa, opiskelijabudjetilla kun ei hirveitä sijoituksia tehdä.). Esikuva on tässä: http://www.youtube.com/watch?v=Adrw4SrGDOo&feature=related
Ajattelin, että käytän joko E-maxxin ripustusta ja vaihteistoa, tai E-revon ripustusta ja vaihteistoa. Tässä tapauksessa E-revon ripustuksen käyttö tulisi varmaankin halvemmaksi.

Haluaisin kysyä teidän mielipidettä siitä, että miten ohjaus kannattaisi toteuttaa, periaatteessa minulla on kaksi vaihtoehtoa: joko neljä etummaista pyörää kääntyvät, tai vain päätypyörät, mutta en tiedä kumpi on toimivampi... Kaikki ehdotukset ovat tervetulleita!

Shamer
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

juupeli72

 Käsittääkseni kääntyy pienemmässä tilassa jos päätimmät ohjaa. Ja kiinnostavan kuuloinen projekti Sulla suunnitelmissa. Tervetuloa.

eesava

Isket kaksi e-maxxia peräkkäin ja väliin runko-ohjaus. :mrgreen:
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

Shamer

:D no tässä mietenkin, että jos vain laittaisi kaksi "lyhennettyä" revoa peräjälkeen :D nii homma olisi hoidettu

Selailin tässä foorumia ajan kuluksi, ja huomasin, että joku on tekemässä e-revo-topicissa 6x6 autoa, jossa on kahdella viimeisellä rengasparilla läpiveto diffin kautta... Itse en näin monimutkaista systeemiä ollut ajatellut (linkki: http://rc10.fi/index.php?topic=27158.840)
Olen suunnitellut, että käyttäisin kahta vaihdelaatikkoa ja traxxasin 775-koon mottia jolloin vääntö olisi ainakin optimi
Akkujen sijoitusta en ole suunnitellut vielä, mutta ainakin kaksi kappaletta tulee, jotta moottorit saavat riittävästi virtaa...
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti


Shamer

Juu en uskonutkaan olevani ensimmäinen :D, ja 2 polttismoottoria voisikin olla vähän haastavampi toteuttaa.
Sähkö innostaa kuitenkin enemmän :)
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Penguin

Lainaus käyttäjältä: Shamer - 19.12.09 - klo: 19.55
Selailin tässä foorumia ajan kuluksi, ja huomasin, että joku on tekemässä e-revo-topicissa 6x6 autoa, jossa on kahdella viimeisellä rengasparilla läpiveto diffin kautta... Itse en näin monimutkaista systeemiä ollut ajatellut (linkki: http://rc10.fi/index.php?topic=27158.840)

Minähän tuota rakennan pojan kanssa. Eipä tuo mikään monimutkainen rakenne ole voimansiirron osalta. Tavallinen Revon/E-revon diffi, johon on vaihdettu toinen puoli diffin kuoresta, jotta saa kaksi pinionia siihen. Keskimmäisen akselin bulkheadeihin piti dremelöidä tilaa kardaanin läpiviennille ja keskimmäiset bulkheadit yhdessä pitävän alumiinisen kolmion (tie bar) tein sellaisen, joka on umpinainen lukuunottamatta kardaanin reikää.

Ohjaus on tarkoitus laittaa jokaiselle akselille. Lyhyt testiajo paljasti, että ilman takapyörien ohjausta puskee turhan paljon, mutta vähäinenkin ohjaus auttaa siihen. Toimii myös jos tekee nelipyöräohjatun, jossa keskimmäinen akseli ei ohjaa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Shamer

#7
Mahtavaa kuulla itse projektin toteuttajalta speksejä :), kiitos vinkeistä!

Edit: eikös tuo läpivienti kuitenkin käännä pyörien pyörimissuunnan takimmaisissa renkaissa päinvastaisiksi?

Edit2: Mutta senhän varmaan saa korjattua kääntämällä diffin toisinpäin, eikövain?
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Penguin

Juuri näin, eli takimmainen diffi käännetaan toisinpäin ja pyörimissuunta on molemmilla akseleilla sama. Kahdella pinionilla varustetun diffin kuoren puolikkaista pitää hioa ruuvien ympärillä olevat kohdistusrenkaat pois ja toisesta puolikkaasta porata ruuvin reikä suuremmaksi 3 mm:n terällä, muuten tuo on ihan yksikertainen kasaustehtävä. Nuo on tehtävä siksi, että puoliskot saa tiukasti kiinni toisiinsa, eikä väliin jää rakoa.

Vastaavan rakenteen pystyy tekemään Revoon myös eteen, siellä vaan pitää sitten käyttää etupään osia kuten bulkheadia.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

eesava

HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

Shamer

Jotain tuollaista tai sitten summit moottori...
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

eesava

Jossain muistasin nähneeni 900 kokoset moottorit, mutta en muista missä...
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

kenne

Tuossa yks näkemys 8x8 crawlerista mutta ei tuollainen 'putkihässäkkä'

http://www.rc-offi.net/smf/index.php?topic=3556.0

Gambler Racing Rocken Roooooll

eesava

Oisko mitää ideaa et ottais jonku 1:8 crawlerin, ja laittas joka renkaan tilalle keinutelin? Vedon voisi toteuttaa ketjulla, joka kulkee telirungon sisällä. Tosin silloin servolta vaadittaisiin vallan mahottomia, kun pitää teliä käännellä.
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

Shamer

Tämäkin kävi mielessä, mutta kääntyvyyttä silloin ei olisi, ellei hommaisi jotain 25 kiloa vääntävää servoa. Toisekseen, jos yrittäisi rakentaa teleille erillisohjauksen, tulisi hommasta aivan liian monimutkainen...
Muuten oli kyllä hyvä idea :)
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Shamer

#15
Lainaus käyttäjältä: kenne - 19.12.09 - klo: 21.36
Tuossa yks näkemys 8x8 crawlerista mutta ei tuollainen 'putkihässäkkä'

http://www.rc-offi.net/smf/index.php?topic=3556.0



linkki ei tunnu toimivan :/

Edit: hups, oma netti ei toiminut :D
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

eesava

Lainaus käyttäjältä: Shamer - 19.12.09 - klo: 21.57
Tämäkin kävi mielessä, mutta kääntyvyyttä silloin ei olisi, ellei hommaisi jotain 25 kiloa vääntävää servoa. Toisekseen, jos yrittäisi rakentaa teleille erillisohjauksen, tulisi hommasta aivan liian monimutkainen...
Muuten oli kyllä hyvä idea :)
Tekee nelipyö... eiku nelitela ohjauksen.
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

Shamer

:D oliskin jotain aivan uutta :D
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Shamer

Lainaus käyttäjältä: kenne - 19.12.09 - klo: 21.36
Tuossa yks näkemys 8x8 crawlerista mutta ei tuollainen 'putkihässäkkä'

http://www.rc-offi.net/smf/index.php?topic=3556.0



On muuten hieno!
Itselläni oli mielessä enemmänkin Pasipanssariauto-look :D
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Shamer

tämmöistä
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Shamer

Hah löysin sellaisen, jota olen suunnitellut, tosin itselläni olisi kaksi vaihdelaatikkoa  molemmissa päädyissä...

http://www.youtube.com/user/McHan2Yo#p/a/u/1/LiWDz-1gv7M

Upeeta työtä tehny toi tyyde.
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

eesava

Toi Argo menee tasasella ja vedessä hyvin, mutta ei louhikossa, koksa kaikki akselit ovat kiinteitä. Ei kovin hyvä ominaisuus crawlerille.
Ohjausvaihtoehdoiksi lisätänn vielä yksi: liukuohjaus. Diffin ja vetareiden väliin levyjarrut.
Tuosta kössin blizzardista vois ottaa oppia: http://www.kyosho.fi/modell_detaljer.aspx?ArtNr=01.30983&familj=FamAnd&BildLopNr=01
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

Shamer

joo, ei tulisikaan kiinteät akselit, vaan juuri revo ripustus longtravel kulmapaloilla, jotta saataisiin mahdollisimman korkea maavara ja jousitusväli.
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Shamer

Ei huono ajatus tuo levyjarrukääntely.:)
Eli tuollaista tarkoitit?

Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

eesava

Juu juuri tuollaista.
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

Penguin

Tuo edellyttää vapaasti pyörivää diffiä, jottei voimansiirto joudu liian koville ja pyörävehkeessä se vaikuttaa turhan paljon etenemiseen.

Jos sinulla on yhtenä vaihtoehtona tehdä se Revon pohjalta, niin itse ottaisin Revon etu- ja taka-akseleita kumpaakin kaksi kappaletta, laittaisin vedon diffin läpi, koska se on edullinen tapa tehdä se ja vaihdelaatikko kahden keskimmäisen akselin väliin. Moottoriksi joko sopivan voimakas harjaton (yksi riittää) tai kaksi riittävän järeää harjallista. Kahden laatikon, useamman moottorin ja noparin kanssa kustannukset nousevat ja haasteet rakennelmassa kasvavat.

Oletuksena Revossa ei ole keskellä diffiä, joten veto välittyy tuolla tekniikalla kaikille akseleille ja jokaisen akselin diffin voi pitää joko täysin vapaana tai luistoa voi rajoittaa laittamalla jäykemmät silikoniöljyt diffin sisään.

Ohjauksen tekisin kääntyvillä renkailla, jollain seuraavista vaihtoehdoista
a) Kaksi etummaista akselia ohjaavat
b) Kaksi etummaista ja viimeinen akseli ohjaavat
c) Kaikki akselit ohjaavat.

Näistä c-vaihtoehto antaa eniten mahdollisuuksia tehdä mahdollisimman monipuolisesti liikkuva laite, kun etummaiset ja takimmaiset voivat kääntyä päinvastaisiin suuntiin tai kaikki samaan suuntaan. Jos ajatellaan kääntymistä ja Pasi-tyylistä ajoneuvoa, niin kohtuullinen kääntyvyys saadaan pienemmillä pyöräkulmilla sekä vaihtoehdoissa b että c.

Mikään liian halpa tuosta ei tule, sillä käytännössä tarvitset yhden kokonaisen Revon ja akselit eli pyöränripustukset ja voimansiirron akselit toisesta. Itse olen keräillyt tavaroita tuohon pikkuhiljaa ostelemalla täältä foorumilta Revon osia ja käyttämällä niitä mitä jäi yli polttis-Revon "konversiosta".

Jos ajatellaan liukuohjausta jarrulevyillä käännellen, niin silloin unohtaisin Revon kokonaan, vaikka se aivan mahtava rakentelun kohde onkin ja jousitus on todellinen insinööritaidon näyte.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

eesava

Heh. kannattaa pikkuhiljaa alkaa hankkia jotain miljonaakanavaista lennokkiradiota ton härpättimen ohjustamiseen :mrgreen:
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

Jabe

Ei tuossa tarvitse edes mitään iskareita tai jousia, jos tekee vivustolla sen "jousituksen".
Tein tuollaisen nopean kuvan miten se vivusto rakentuu, eli jokaisen akselin päällä on tuollainen keinu mikä välittää liikkeen seuraavalle akselille, nuo pienet ympyrät on laakerointeja.
Ohjaus kannattaa tehdä niin että edestä kaksi kääntyy eri suuntaan kuin taaimmaiset, kääntöympyrä on silloin pienin. Se siis tuossa kuvassa alempana.
Tietysti jos tekee kahdella servolla niin kannattaa tehdä etu ja takapää erikseen niin saa renkaat kääntymään myös molempiin suuntiin.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

timomk

moro! paljos teillä on menny massii noitten rakentamiseen? olis kiva tehä tommonen mutta kun on varmaan aika kallis. onko kukaan tehny vielä niin tehokasta että voi lumi työt tehä :smiley:
Ny muuten hajos joku :D