Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HPI Blitz

Aloittaja TomiKoo, 21.12.09 - klo: 14.26

RiQ

HB TCX, HPI Cup Racer, Trophy 3.5, Blitz ESE, Savage X SS 4.6 ; Yokomo VTR ; Ansmann RF ; OFNA DM1 Spec - Spektrum DX3R Pro - Savox

veijo

Aikamoinen läjä tavaraa pitää ratasdiffiin ostaa. Kuuladiffi saa lähteä myyntiin, en ala menettämään hermojani nano kokoisteen kuulien asentamisessa. Onko nivelvetari toimiva paketti verrattuna RTR olevaan ja kuinka kestävä.

Koheltaja

CVD vetari on parempi kuin RTR:än koiranluu, Asson kuuladiffin kanssa jää ESE:ssä ehkä hieman lyhyeksi mutta pelittää kyllä. Älä hävitä kuuladiffiä mihinkään, sillä on kesällä käyttöä kun savipaanat aukee, ero ratasdiffiin on yllättävän suuri kuuladiffin eduksi.
Kylätason RC-kuski.

mikari

#273
Entäs servo saver? Muistan odotelleeni kerhokisoissa useamminkin kun Blitzin servosaver breikkas kollegalla ja uutta ruuvattiin tilalle. Jos tilanne on vielä sama niin hanki muutama varalle tai laita after-market osaa..

e:typo fixattu
Kiitos 20 vuodesta!

Koheltaja

Juu, servosaver kannattaa vaihtaa het kättelyssä alumiiniseen, STRC:llä tulee toimeen mutta jos haluaa laadukkaan alumiinisen missä on enemmän säätöjä niin sitten HPI:n oma.
Kylätason RC-kuski.

rb

hyvä säädin combo mietinnässä blitziin millä herrat ajelee.

Koheltaja

Nuorimman pojan ESE:ssä on kiinni Hobbywing Xerun 60a ja koneena saman firman 8.5T, kyytiä riittävästi kilvanajoon. Vastaavalla combolla viime vuonna vanhempi poika dominoi kaikissa SC kisoissa mihin osallistui, veti jopa yhden finaalin peruuttamalla voittoon... :grin:



Kylätason RC-kuski.

veijo

Meinasin laittaa EZRUN-SC10 ESC, on ainakin becci arvot kohdallaan 6V 3A vaikka onkin sensoriton.
http://www.hobbywing.com/english/ArticleShow.asp?ArticleID=471

rb

meneekö muiden autojen spurrit tähän,ja muut osat mitkä olisi yhteen sopivia.

veijo

http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=fi&partNo=104662
Minkä takia tähän osaan tulevat laakerit ovat väljät ESE:ssä kun taas RTR:ssä laakerit ovat jämptit.
Onko tässä valmistusvirhe vai onko joku käytännön syy kun laakeri jää löysästi pesään.

Koheltaja

#280
Säää tarttet siihen isommat laakerit, kokoa 5x11x4 :wink:

Kylätason RC-kuski.

xmod

Terve olen nyt itsekkin ostamassa blitziä lauantaina. Kun tuo corri kärpänen puri aika pahasti tossa pari viikkoa takaperin

veijo

Nyt saa Hobbylinnasta sikahinnalla Blitzin 185€, tuohon hintaa ei kannata paljon rullaavia katella.

mof

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXBHEL&P=0

HPI Racing Blitz ESE ProKit w/ATTK-10 Body, $408.99

Mikähän mahtaapi olla... Blitz ESE "Flux" kenties?

pijokela

Olen päässyt hyvään vauhtiin Blitzin ajattamisessa ja nyt olisi kiva saada hiukan vinkkiä ennen kuin tekee jotain tyhmää.  :grin: Eli minulla on ihan perus musta RTR Blitz 10.5T harjattomalla koneella ja noparilla. Ajo tapahtuu 1:8 krossariradalla, joka on kovaa, pölyistä savea. Osa radasta on peitetty matolla ja siinä pito on todella kovaa.

Auto kääntyy mielestäni ihan kivasti, mutta yliohjautuu kaasua käytettäessä. Perää on muutenkin vaikeaa pitää kaasulla paikoillaan. Tähän olisi kiva kuulla jotain ajatuksia. Ensinnäkin tarvitsen taakse hyviä renkaita, joiksi olen ajatellut Prolinen Calibereita. Saisiko niillä pitoa tuollaisesta radasta?

Toiseksi olen ajatellut laittaa diffiin jähmeämpää öljyä. Kaasuttaessa suoralla tuntuu, että toinen takarengas luistaa ja sitten auto pyörähtää ympäri. Ajattelin, että jämäkämpi öljy estäisi vain toisen takarenkaan pyörimistä... onko tässä mitään järkeä?

Kolmas, jota voisi kokeilla on 4 asteen taka toe pala. Nyt on käytössä 3 astetta. Hiukan tuossa mietityttää akselivälin lyheneminen: nyt olen säätänyt akselivälin maksimiin, jotta autolla olisi enemmän suuntavakavuutta.

Kiitoksia ajatuksista!
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Koheltaja

Oikeilla jäljillä olet, taakse aurausta lisää, paremmat renkaat, kokeile muuttaa takalinkin pituutta, mahdollisesti löysempää öljyä tai/ja löysemmät jouset takaiskareihin.

Viime kesän kokemuksen perusteella ulkona toimii parhaiten kuuladiffi, taistelin samojen ongelmien kanssa kunnes laitoin kuuladiffin kiinni. Voi sitä riemua kun pirään tuli älyttömästi lisää pitoa, pystyi ajamaan lappu lattiassa kuin nelikolla konsanaan. Ainoa ongelma kuuladiffissä oli että se ei kauaa kestänyt 7.5T koneen rääkkiä nopealla M8 krossiradalla.

Akselivälin pidentäminen tuo vakautta, no joo mutta... Kun akseliväliä pidennetään takapäästä niin samalla siirrät painopistettä eteenpäin ja tämä heikentää pitoa.
Kylätason RC-kuski.

mof

Lainaus käyttäjältä: mof - 11.05.11 - klo: 12.31
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXBHEL&P=0

HPI Racing Blitz ESE ProKit w/ATTK-10 Body, $408.99

Mikähän mahtaapi olla... Blitz ESE "Flux" kenties?

No eipä ollut: http://www.hpiracing.com/press/106626.html

pijokela

Kiitoksia hyvistä vinkeistä, kokeiltavaa riittää!

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 12.05.11 - klo: 06.45
Viime kesän kokemuksen perusteella ulkona toimii parhaiten kuuladiffi, taistelin samojen ongelmien kanssa kunnes laitoin kuuladiffin kiinni. Voi sitä riemua kun pirään tuli älyttömästi lisää pitoa, pystyi ajamaan lappu lattiassa kuin nelikolla konsanaan.

Hmm... osaisitko ottaa jotain kantaa tuohon ratasdiffin säätämiseen, koska en halua ostaa toista diffiä. Kannattaako minun laittaa siihen diffiin jäykkää öljyä (jotta renkaat eivät sudi erillisinä) vai löysää?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Koheltaja

Mä kokeilin vähän kaikkea, iskariöljystä kolkyttonniseen mutta aina vaan perä kirjoittaa eikä tiennyt mihin seuraavaksi singotaan.
Kylätason RC-kuski.

Tomsson

#289
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 12.05.11 - klo: 06.45
Akselivälin pidentäminen tuo vakautta, no joo mutta... Kun akseliväliä pidennetään takapäästä niin samalla siirrät painopistettä eteenpäin ja tämä heikentää pitoa.

Miten akseliväliä voi Blitzissä muuttaa?

Taka-aurauksen muuttaminen ei oikein käy akselivälin säätämisestä. Se kun vaikuttaa miljoona kertaa enemmän takapitoon ja kääntymiseen, kuin suuntavakauteen.
Sääli, että Blitzissä täytyy pitää posketonta taka-aurausta ja auto on ihan petolinnun per-seen näköinen sen vuoksi  :undecided:


edit, lisätty täsmennys Mika :) Mut siis takarenkaat on ihan vinksallaan joka jo itsessään on tyhmän näköistä, mutta kun renkaat ei osu enää korin lokariaukon keskelläkään.
allekiroitus

mikari

Riippuu per-seestä, kai se voi olla hyvänkin näköinen, joku fe-male, vai mitä Tomsson :tongue:
Kiitos 20 vuodesta!

Koheltaja

Akseliväliä säädetään edessä ja takana tukivarsien/hubien välissä olevilla prikoilla.
Kylätason RC-kuski.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 12.05.11 - klo: 09.30
Mä kokeilin vähän kaikkea, iskariöljystä kolkyttonniseen mutta aina vaan perä kirjoittaa eikä tiennyt mihin seuraavaksi singotaan.
No, laitoin 40000 öljyt sinne sisään. Ainakin se on raskaampi käsin pyörittää.  :azn: Lisäksi se 4 asteen toe pala.

Jos haluaa oikeasti Blitziin lisää akseliväliä ja silti taakse tarpeeksi aurausta, niin sitten pitää ostaa tällaiset:
http://gcmracing.ca/viewitem.php?productid=66
http://www.youtube.com/watch?v=xJLSVpB0dEA

Kalliit, mutta niin hyvä idea, että ihme, kun ei HPI ole itse tuollaisia tehnyt. Noiden kanssa voi pitää takatukivarret suorassa, kun renkaiden auraus säädetään renkaiden kiinnityksestä. Saa mainoksen mukaan 8mm lisää akseliväliä.

Mutta, mutta. Nyt kun minulla on tuo 4 asteen levy autossa, niin aloin katsoa, että voisin vain kääntää ne takatukivarret vastakkaisille puolille. Siitä näyttäisi tulevan 11mm akseliväliä, mutta kun siirrän ne prikat toiselle puolelle rengasta, niin se tasoittuu lähelle suoraa linjaa diffistä ulospäin. Onkohan tällaista kokeillut joku?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

pijokela

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 12.05.11 - klo: 21.37
No, laitoin 40000 öljyt sinne sisään. Ainakin se on raskaampi käsin pyörittää.  :azn: Lisäksi se 4 asteen toe pala.

Pikaisella testauksella löysällä soratiellä sanoisin, että paremmaksi tuli. Kun auton renkaiden alla on hiukan erilaista hiekkaa, se ei silti ala heti pyöriä ympyrää. Liikkeelle lähdettäessä kaasun kanssa on kyllä edelleen varottava, muuten pyörii ympyrää. Lisäksi auton liikkeelle lähdöstä väheni omituinen rutina, jota diffi ennen piti. Se varmaan johtuu enemmän siitä, että diffissä nyt on tarpeeksi öljyä.

Seuraava idea, joka tuli mieleen on ratastuksen pienentäminen (isompi pinioni / enemmän huippunopeutta). Ajatukseni on, että jos moottori ei sitten ihan niin helposti jaksaisi sutia, niin minun olisi helpompi hallita sutimista liipaisimella. Toki kuumeneminen voi tulla ongelmaksi, mutta koska se ei nyt ole ollenkaan ongelma, niin varmaan 1-2 hammasta voisi pinioniin lisätä. Nyt siis 22 pinioni ja 83 spurri. Kaikkea pitää kokeilla.  :wink: Toisaalta kiihtyvyyttä ei ole varaa menettää, jotta hyppyreihin saa vauhtia läheltäkin - kokeilun jälkeen sen tietää, toimiiko tuo.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Koheltaja

Olet oikeilla jäljillä siinä että pitemmällä välillä voit saada moottoria nöyremmäksi, tämä ei kuitenkaan ole se suositeltava keino koska kuten arvelit, lämmöt voi nousta. Jos mahdollista niin säädä noparista kaasua pehmeämmäksi, jos tämä ei ole mahdollista niin sitten ohjaimesta muutat kaasun Expoa niin että pintakaasu on pehmeän tuntuinen.

Sitten tuli vielä mieleen, säädä slipperiä hieman löysemmälle. Kun slipperi on vähän luistava niin silloin voimansiirto toimii pehmeämmin eikä revi niin paljoa. Helpottaa kummasti ajamista ratasdiffisessä tuupissa kun joku paikka voimansiirrossa antaa vähän periksi, säästää myös voimalinjaa suuremmilta rasituspiikeiltä.
Kylätason RC-kuski.

pijokela

Posti toi JConceptsin over trayn Blitziin. Sitä olenkin kaivannut, että saisi sähköosien pölyyntymisen loppumaan. Ohjeiden mukaan se ilmeisesti pitäisi kiinnittää samoihin ruuveihin, jotka kiinnittävät takaiskaritornin moottorin kehikkoon. Eikös tuo ole ihan hölmöä? Ne ruuvit on kilometrin pituiset - tulee akun vaihdosta melkoinen operaatio.

Itselle tuli mieleen käyttää velcroa korin takaosan sivussa, mutta olisiko täällä jotain vielä hienompia ratkaisuja?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Koheltaja

Ei se tule niiden ruuvien alle vaan ruuvien kannat toimii suojan pidikkeenä. Poraat suojaan merkattuihin paikkoihin ruuvien kantoja suuremmat reiät niin suoja lukittuu ruuvien kantoihin. Ruuvien alle voi laittaa pari milliä prikkoja niin saa kannan vähän korkeammalle. Sivusta suoja tarranauhalla kiinni muutamasta paikasta ja ei kun rapaa roiskimaan :smiley:
Kylätason RC-kuski.

pijokela

#297
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 18.05.11 - klo: 19.26
Ei se tule niiden ruuvien alle vaan ruuvien kannat toimii suojan pidikkeenä.
Kiitos, kyllä hiukan ihmetyttikin, miten se on tarkoitus kiinnittää.  :grin:

Seuraava tuunauskohde onkin sitten auton painojakauma:

Kun tuon auton sain, siinä oli 40g painoa akkukotelon etupuolella ja akku etuasennossa. itse laitoin vielä noparin vastapuolelle 50g tasapainottamaan ja sen 60g noparin toiselle puolelle. Tuo tuntui aika hyvältä setupilta, mutta tänään kokeilin siirtää painoja taaksepäin.

30g akun edestä takarenkaiden väliin ja akku taka-asentoon. Hiukan yllätyin siitä kuinka paljon vaikeammin hallittava autosta tuli. Perä lentää entistä pahemmin ja vastaohjaaminen tuli minusta vaikeammaksi.. auto reagoi ohjaukseen jotenkin arvaamattomasti. Seuvaavaksi kokeilen lisätä rutkasti etupainoa, mutta olisi kyllä kiinnostavaa kuulla millaisilla painoilla muut huristelee! Onko esim. hyppäämiseen jokin tietty painojakauma paras?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

pijokela

Koitin saada Blitzini sivusuunnassa tasapainoon. Minulla on kaksi puukalikkaa, joissa on naulat pystyssä ja viritin auton niiden päälle. Ei mennyt kauaa, kun tajusin, että menosuuntaan katsottuna vasen puoli oli paljon painavampi vaikka olin lisännyt jo toiselle puolelle painoja. Eroa oli sen verran, että vasta 180g juotostinarullan asettaminen akun oikealle puolelle sai auton tasapainoon.  :shocked:

Tajusin itsekin, että moottori on väkisin enemmän vasemmalla ja minulla on vielä 60g noparikin samalla puolella. Lisäksi sinne menee vielä akun todella paksut johdot.

Mieleen tuli vaihtaa nopari oikealle puolelle akun johtojen kanssa, se pitänee tehdä. Tästä aiheesta ei ole paljon kirjoiteltu - miten teillä muilla on ne autot rakennettu?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

pijokela

Nonnii. Tänään laitoin taakse uudet Proline Caliber M3:set ja autohan muuttui ihan toisenlaiseksi! Se jopa kaatui pidosta pari kertaa, kun tulin kaasu pohjassa mutkaan.  :smiley: Tästä innostuneena täytin setup sheettiä. Nyt olisi kiva kuulla ideoita auton säätämiseen, sillä oma takki alkaa olla tyhjä.

Auto pitää nyt paljon entistä paremmin - hyvien renkaiden ansiosta. Isoin ongelma minulla on, ettei vauhti riitä hyppyihin, jotka ovat tuolla radalla aina mutkan jälkeen. Pitää säätää noparista ennakkoa lisää ja pinionia pienemmäksi, mutta muuten en tiedä.

Unohdin sitten kuitenkin täyttää noita kohtia: Etucamber: 2 astetta, Etutoe: harittaa 1,5 astetta, steering block: trailing, eturideheight: 28mm.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi