Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

4WD vai 2WD??

Aloittaja schnitzer, 18.09.03 - klo: 09.27

schnitzer

Kumpi noista ois parempi suditteluun puhtaan hauskanpidon kannalta? takavedolla pystyy varmaa vetää aika kivaa donitsia mut miten on 4WD laita? onko mahdollista muuttaa tarvittaessa neliveto takavedoksi? esim poistamalla "hihna" etupyörille? onko kukaan kokeillut/tehnyt kyseistä operaatiota??

Mika R

tästä olikin jo käyty jotain keskustelua alempana
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=2780

Tiedä sitten kuinka hauskaa se donitsien ajo on 1/2 tuntia pidempään, mutta kyllä se nelivedollakin onnistuu, etenkin jos jättää diffit kovin löysiksi.

Mun mielestä 2wd :ssa ei oo muuta järkeä kuin että on tekniikaltaan yksinkertaisempi ja siten autosta saadaan halvempi ja jossain määrin kestävämpi (kun vähemmän hajoavia osia). Luonnollisesti myös helpompi huoltaa.

Muuttaminen voi onnistua, riippuu autosta. Esim jotkin rata-autot esim Serpentillä tulee 2wd:nä ja nelivedon saa lisävarusteena.

shak

Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Mun mielestä 2wd :ssa ei oo muuta järkeä kuin että on tekniikaltaan yksinkertaisempi ja siten autosta saadaan halvempi ja jossain määrin kestävämpi (kun vähemmän hajoavia osia). Luonnollisesti myös helpompi huoltaa.

Kyllähän takavedossa on kovastikin järkeä, sitä pitää osata ajaa. Eli vaatii huomattavasti enemmän harjoittelua ja on vaikeampi pitää lapasessa.

Mika R

No, mikä järki siinä sitten on? Enpä ole keksinyt mitään hyvää syytä, vielä.

Sitäpaitsi mm. diffiöljyjen paksuuksilla (tai jos kuuladiffi niin vielä helpompaa) saa sitä vetoa säädeltyä ja painotettua auton käyttäytymistä nelivedossa.

schnitzer

just just...en kyllä tajuu mitään mistään diffeistä, ku oon vasta harrastelija. mut hyvä tietää et sitä käyttäytymistä voi säätää...Tekis kyllä mieli ostaa se neliveto, se ois hyvä sora radalla...mut sit taas toisaalta takaveto on AINA takaveto! sillä sudittelu voittaa aina nelivedon...kyllä kai se RC takavetona pysyy hanskassa samanlailla kun oma autokin! kaikkihan on vaan taidosta kiinni... :lol:

mut jep, kiitti vastauksista! täytyy miettiä että kumpaan sitä sit päätyy...

Toni

Kannattaa huomata, että takavetoinen RC-auto ei vastaa takavetoista oikeaa autoa sitten juuri nimeksikään, paitsi tietysti että molemmissa vaan takapyörät työntää. Perstuntuma puuttuu.
SC10 4x4

RC_seniori

1:1 autoilla ja näillä pienemmillä ei ole ajettavuuden kannalta mitään tekemistä keskenään. Niinkuin Toni sanoi "perstuntuma puuttuu". Kaikki ohjausliikkeet on tehtävä vain näön avulla. Ihan tämän takia kannattaisin nelivetoa. Sitä on sitten helppo muokata takavetoisen suuntaan takatasauspyörästön jäykkyyden avulla.
Kyllähän varmaan takavetokin hauska on. Mutta ainakin krossariksi kannattaisi ostaa suoraan neliveto, jolla voi sitten joskus osallistua jonkinmoisiin kisoihinkin.
Vaikea kyllä tyrmätä takavetoa, kun ei ole kokemusta takavetoisista polttiksista.
Power-Save-Racing Team

Mika R

juuri näin, minusta ainoat edut ovat seuraavat:

LainaaMun mielestä 2wd :ssa ei oo muuta järkeä kuin että on tekniikaltaan yksinkertaisempi ja siten autosta saadaan halvempi ja jossain määrin kestävämpi (kun vähemmän hajoavia osia). Luonnollisesti myös helpompi huoltaa.

Otsomaani

Jos auto tulee pihasuditus käyttöön, niin miksi sen pitäisi pysyä helpommin hanskassa?

blenheim

No jos vaikka kuljettaja on aloittelija niin kyllä sitten tarvii hiukka enempi handussa pysyä, ettei vallan turhaudu auton luisteluun!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"Jos auto tulee pihasuditus käyttöön, niin miksi sen pitäisi pysyä helpommin hanskassa?

Nii, onhan tossakin pointti. Mut miks ostaa neliveto (joka on kalliimpi) ja sit tehdä siitä takavetoinen? Tästähän oli alunperin kysymys. Minusta 4wd kannattaa pitää riippumatta siitä missä ja miten sudittelee. Jos autoa ei osaa laittaa iskuun, niin niitä donitseja tulee pyytämättäkin  :mrgreen: Veikkaan että aika nopeesti alkaa kiinnostaa suoraankin meno ..

late

Yhden kesän sudittelin tolla Kyoshon TR-15 krossarilla.
Siinähän ei ole mitään erikoisia silikoniöljyjä diffeissä, vaan pelkät rasvat. Käytännössä ne tuntuvat tyhjiltä.

Ja voin hyvällä omalla tunnolla vannoa, että nelivedolla on vähintäänkin yhtä hieno ellei hienompi vetää nelipyöräsladia, joka on vielä kaiken lisäksi täysin kuskin hallittavissa. Tottahan takavedotkin hienosti sutii, mutta niitäpä ei oikein ohjailla siinä donitsien tekemisen aikana. Etuvedot ovatkin sitten täysin toivottomia tapauksia.
LRP - Ei tulta ilman savua

mike_87

aatteleppa takavetoa talvella.  :(  

kyllä 4WD talvella on ehdoton

Ville Vainio

Lainaus käyttäjältä: "schnitzer"just just...en kyllä tajuu mitään mistään diffeistä, ku oon vasta harrastelija. mut hyvä tietää et sitä käyttäytymistä voi säätää...Tekis kyllä mieli ostaa se neliveto, se ois hyvä sora radalla...mut sit taas toisaalta takaveto on AINA takaveto! sillä sudittelu voittaa aina nelivedon...kyllä kai se RC takavetona pysyy hanskassa samanlailla kun oma autokin! kaikkihan on vaan taidosta kiinni...

Mitä autoa olet aatellu?

Mulla on ollut pari viikkoa BajaBeetle ja on kyllä lysti peli...
Kyosho Inferno MP9e

mike_87

mä en ollut tyytyväinen itse mega forceen(eka auto), jossa sama gs15r kone. jotenki niin laiskasti kulki.

Nyt hommasin EK-4 monsterin ja on "hieman hieman" kovempi peli. mäntäkin 2X suurempi halkasijaltaan kuin esim gs15r:ssä.

blenheim

Mike, se laiskuus saattoi johtua myös munkkien kokoerosta. Beetlessä on suht koht pienet renkaat verrattuna Mega Forceen...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Ville Vainio

Lainaus käyttäjältä: "mike_87"mä en ollut tyytyväinen itse mega forceen(eka auto), jossa sama gs15r kone. jotenki niin laiskasti kulki.

Nyt hommasin EK-4 monsterin ja on "hieman hieman" kovempi peli. mäntäkin 2X suurempi halkasijaltaan kuin esim gs15r:ssä.

Eipä voi muuta sanoa kun SURKEETA!

Vaikka olenkin aika pitkälti kyosho mies, jos megaforcen kokosessa autossa on 15:nen kone... 21:nen niin rupee tapahtuun!
Kyosho Inferno MP9e

mascot

Lainaus käyttäjältä: "schnitzer"just just...en kyllä tajuu mitään mistään diffeistä, ku oon vasta harrastelija. mut hyvä tietää et sitä käyttäytymistä voi säätää...Tekis kyllä mieli ostaa se neliveto, se ois hyvä sora radalla...mut sit taas toisaalta takaveto on AINA takaveto! sillä sudittelu voittaa aina nelivedon...kyllä kai se RC takavetona pysyy hanskassa samanlailla kun oma autokin! kaikkihan on vaan taidosta kiinni... :lol:

mut jep, kiitti vastauksista! täytyy miettiä että kumpaan sitä sit päätyy...

Mika: keltasesta lambosta etu kardaani irti ja anna pojalle tyypit nii nähdään miten se oma auto pysyy käsissä ;) ja eiköhän se ala kiinnostaa päästä suoraan, edes vaihteen vaihtoon asti ;)

ihan vaan sillä että paljos 15 RX antaa tehoa... 1.2 HP ja auto painaa 2.3-4kg joka antaa tehopainosuhteeksi n. 0.52 HP / kg ja sitten verrataan 1200 kg taka vetonen henkilöauto tehopaino 0.52 HP / kg antaa.... 624 HP!! koitappa schnitzer ajaa sitä ilman ABS:ää, luistonestoa, tai mitään muutakaan ajoa helpottavaa juttua... !!!
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Ville Vainio

ihan vaan sillä että paljos 15 RX antaa tehoa... 1.2 HP ja auto painaa 2.3-4kg joka antaa tehopainosuhteeksi n. 0.52 HP / kg ja sitten verrataan 1200 kg taka vetonen henkilöauto tehopaino 0.52 HP / kg antaa.... 624 HP!! koitappa schnitzer ajaa sitä ilman ABS:ää, luistonestoa, tai mitään muutakaan ajoa helpottavaa juttua...


Oli teho/paino suhde mikä tahansa... niin kyllä minusta GS15-R kone on auttamattomasti liian pieni niinkin isoon auton kuin mekavorse, jo ne renkaat vaatis gs21:en.
Kyosho Inferno MP9e

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "mascot"
Lainaus käyttäjältä: "schnitzer"just just...en kyllä tajuu mitään mistään diffeistä, ku oon vasta harrastelija. mut hyvä tietää et sitä käyttäytymistä voi säätää...Tekis kyllä mieli ostaa se neliveto, se ois hyvä sora radalla...mut sit taas toisaalta takaveto on AINA takaveto! sillä sudittelu voittaa aina nelivedon...kyllä kai se RC takavetona pysyy hanskassa samanlailla kun oma autokin! kaikkihan on vaan taidosta kiinni... :lol:

mut jep, kiitti vastauksista! täytyy miettiä että kumpaan sitä sit päätyy...

Mika: keltasesta lambosta etu kardaani irti ja anna pojalle tyypit nii nähdään miten se oma auto pysyy käsissä ;) ja eiköhän se ala kiinnostaa päästä suoraan, edes vaihteen vaihtoon asti ;)

ihan vaan sillä että paljos 15 RX antaa tehoa... 1.2 HP ja auto painaa 2.3-4kg joka antaa tehopainosuhteeksi n. 0.52 HP / kg ja sitten verrataan 1200 kg taka vetonen henkilöauto tehopaino 0.52 HP / kg antaa.... 624 HP!! koitappa schnitzer ajaa sitä ilman ABS:ää, luistonestoa, tai mitään muutakaan ajoa helpottavaa juttua... !!!

Aivan! Ei nimittäin pysy.. tiedä tosta Mega Forcesta, mutta ehkä siinä on haluttu tarjota "kevyempi" vaihtoehto pihauditteluun ja Mad Force on sitten rajumpaan menoon gs21 koneella .. se on sitten myyjän asia tehdä ero näiden välillä ..