Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Talviajosta

Aloittaja Somnium, 23.09.03 - klo: 23.10

Somnium

Tuli vielä semmonen asia mieleen, että mitenkäs näillä polttis/sähkö autoilla kykenee ajamaan talvella ulkossa? Vai onko nämä vain sisärata talvella ja ulkona kesällä käyttöön?

Kiitoksia etukäteen...

Mika R

Ei kai siinä mikään estä ajamasta talvella "ulkossa" jos pitää huolen että sähköt pysyy kuivana. Jotkut sanoo että moottori kärsii, koska tulee helposti lämpötilaeroja moottoriin kovassa pakkasessa, mutta tarkkaa tietoa asiasta mulla ei ole. Itse en ajaisi ainakaan kalliimmalla moottorilla talvella kuitenkaan.

blenheim

Kyllä autoilla talvella voi ajaa, ehkäpä on hauskempaakin kuin kesällä kun saa hienoja sladeja  :wink: ! En ainakaan ole huomannut moottorissani mitään pakkasen aiheuttamia vikoja, pikemminkin huolimattoman ilmansuodattimen käytön... Eli kunhan suojaa radiot ja muut sähkölaitteet vedeltä, eikä aja liian rikkaalla (moottorin pitää lämmetäkin) niin ihan hyvin voi ajella.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

tuntematon

Talvella on vain se ongelma ajaa, jos ei ole kovin suuri maavara, niin jää helposti lumeen kiinni ellei aja jossain auratulla alueella.
Kopioihan tekemäni peli Kuula. http://koti.mbnet.fi/antti89/kuula/kuula111.zip

mike_87

onneksi omistan EK-4:n, niin eipähän jää ainakaan ihan helposti pohjaamaan. eipä kyllä taida jäädä tahmaamaan väännön puutteen takia :wink:

blenheim

Jääkentällä alphalla! Se on hauskaa!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Teemu L

itsellänikin on jääkentällä ajosta lämpimiä kokemuksia, alphalla, .15 motilla, ja lujaa meni!! ja taas pitäs saaha polttis..

Lassi

Joo olen itsekkin ajellu sähkömonsterillani ja alphalla talvella alphaan laitoin huntterin taka nakit eteen ja taakse :D

Vastari ja servot oli muovipussin sisällä ja silleen ajelin nopari ja moottorikin kannattas varmaan suojata mut emmä viittiny eikä siitä kyll mitään vikojakaan oo ilmenny

blenheim

Polttomoottori ei siitä lumesta kärsi ellei sitä pääse kaasariin. Radiot ja radioakut kannattaa suojata. Multa kyllä meni yksi kaasuservo hiukan rikki puutteellisen suojauksen ansiosta... Harmittaa hieman...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Mika R

Polttomoottori voi kärsiä pakkasen ja moottorin lämpiämisen aiheuttamasta lämpötilaerosta; muistan että jotkut olis laittaneet foliota motin ja kannen ympärille niin että lämpö jakautuu tasaisemmin koko moottorin alueelle .. en sitten tiedä onko hätä varjelun liioittelua.  Pakkasessa voi olla vaikea saada käyntiin joten voi joutua lämmittämään hiustenkuivaajalla ensiks.

mascot

Talvella ajaessanne ottakaa huomioon tällainen seikka: moottorissa lämpöä jotain hiukka reilu sata astetta, ajat autosi lumihankeen, moottori saa lunta päällensä, nopea lämmön muutos reilusta sadasta asteesta ehkä noin 20-40 asteeseen, tämä aiheuttaa todella huonolla tuurilla kannen/lohkon halkeamisen...

En ole koskaan nähnyt moista, mutta tuo on teoriassa mahdollista.

Muistan jonkun kaverin joskus halkaisseen PV suzukista kannen tuolla lailla...

Itse en ajaisi oikeestaan muilla kuin monstereilla talvella koska niissä "kalliimmat" osat kuten moottori ja sähköt kulkevat kohtuus korkealla lumesta, ja pyörät eivät yleensä syydä lunta arkoihin paikkoihin... vrt Supertenissä etupyöristä lumi pöllyää suoraan ohjausservoon, ilmansuotimeen, virtakatkaisijaan ja kaasuservoon.

tämän tiedän siitä että olen kokeillut ajaa noin kymmenen metriä auratulla tiellä talvella ja oli muuten ensimmäinen ja viimeinen kokeilu talviajoa noin kalliilla autolla.
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Mika R

Joo, touring autolla en todellakaan ajaisi talvella .. enkä edes sateella koska vesi pilaa laakerit ja metalliosat .. ehkä just monsterilla tai RC lumikelkalla. Toi hankeen ajo on kyllä hyvä mahdollisuus saada kone rikki.

blenheim

No, eipä ole mulla kyllä sitä vielä tapahtunut vaikka kaasu onkin hirttänyt kiinni ja lumihankeen lentänyt ilman koppaa katolleen. Moottorin lähettyviltä oli kyllä lumet sulaneet ja kone huusi mukavasti. Höyryä kyllä nousi, kaukaa kun katsoi näytti, että paloi...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Rcjussi

Ihan siistii musta ainakin on ajaa talvella enkä oo huomannun mitään ongelmii paitsi että Baja beetlen vakio servoilla ei käännä kunnolla kun renkaat menee täyteen lunta.Tehtiin viimetalvena kentälle jota ei oltu jäädytetty semmonen rata. Oli muuten aika siisti ajaa kisaa kavereiden kaa.Minä suosittelen että jos aikoo ajaa talvella niin kanntattaa olla joku monsteri ittelläni on Baja beetle ja Mad Force. Mad forcen sain kesällä joten en oo ehtiny testata miten se kulkee talvalle mutta uskon että hyvin :D

Poju12

mites tollasella puretenillä et mitä kannattaa suojata ja tehä menee ajaa talvella ja eiks ois hyvä rakentaa lokasuojat.

Kyse on sähköstä sekä polttiksesta

gekko

Mä kävin ainakin äsken ostamassa kaksmillistä pleksii mun pureteniin lokaireiden rakentamisen aikeissa. Siinä autossa nimittäin roiskuu aika pahasti tonne sähkölaitteille ja servoille. Suosittelen lokareiden rakentamista, olen itse ajanut talvella jäällä ja kyllä meni kivasti! Suosittelen myös rallisuodattimen hankkimista jos haluaa ajaa hiekalla, se suodattaa hyvin ilmaa ja suojaa konetta pölyltä.

Olen jo aikaisemmin tänään kysynyt että minkälaiset renkaat voisi laittaa kun ajaa talvella? Onko olemassa oikeita talvirenkaita, vai onko rallirenkaat sopivat? Rallirenkaat on ihan hyvät lumella, mutta jäällä ei kyllä muistaakseni toiminut hirveän hyvin. Taisi sutia aika lailla :!:   Ekat ajot oli muuten jäällä :D , ei ehkä ihan fiksua ajaa jäälllä ja lumella siisäänajossa.

mascot

Poju12... voin kertoa ettei ole mukavaa puretenillä pakkaskelillä.... n. 1cm lunta riittää ja sun Puretenis ei lähde liikkeelle, vaan jää paikalleen sutimaan... on kokeiltu... :/
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Philip

Viime talvena meni nopari ja sitten ostin uuden noin 50 ekulla ja kerkesin ajaa 2 kertaa niin kun olin menossa kolmatta kertaa niin alkoi savuttamaan noparista vaikka olin peittänyt sen elmukelmulla viime ajon aikana, ja sit möin auton pois. Pari viikkoa sitten alkoi tulla ikävä radio ohjattavaa niin siksi ostin viiko sitten landmaxin...

Alfa

Sellaista se on, kun johonkin harrastukseen kiintyy siitä ei tahdo millään päästä irti. Ainakin itse  olen huomannut sen jo lukuisia kertoja :)

villespaa

Joskus vuonna 5 ekr kun aloittelin harrastusta sähkökrossarilla,
tein "nasta renkaat" itse.
Resepti oli jotakuinkin tämä:
Vanhojen foamien päälle ilmastointiteippiä hetipiti- liimalla kiinni
liima ylöspäin. asettelin renkaan täydeltä nastoja joka pyörään.
päälle teippi oikein päin.
Oli tosi  siisti ajaa, ainut ongelma oli nastojen vääntyileminen.
Mut tosta kehtittämällä vois saada kivaa aikaan...
Tai rikkinäisiä autoja?
- V -

RC_seniori

Samantapaisella reseptillä tehtiin kanssa joskus kauan sitten Kyoshon Tomahawkiin  nastarenkaat:

Siinä oli isonappulaiset takarenkaat, joten joka nappulan kohdalta painettiin sisäpuolelta leveäkantainen nasta läpi. Pitoa kyllä oli, ja nastat jopa kesti paikallaan. Eturenkaisiin sinnne tänne nastoja, ja kyllä piti. Varsinkin kovalla lumella (melkein jäätä) pitoa oli hienosti.

Kyseessä oli tosin sähkökrossari, polttikseen en lähtisi tolla reseptillä tekemään. Sen verran pitää näkökykyä arvostaa. Polttiksessa on voimaa ihan eri lailla, joten ne nastat myös lähtee sieltä renkaasta irrotessaan ihan eri tyyliin. Tavalliset nastat tuskin edes kestää polttista.
Power-Save-Racing Team

Poju12

No kyllä mä ainakin ajoin sähkö puretenillä viime talvena ja ei käyny mitää ja lunta kyllä riitti sekä ulkona että auton sisällä.

Mut nyt se auto on myyty ja tarkoitus ois ajaa polttis puretenillä talvella ainut ongelma on että mul on tossa talvella projekteja autoa varten.

Nyt ihan lähiaikoina aijon laittaa lokasuojat autoo.

Huom ku ajoin sähkö autolla niin mitään ei oltu pahemmin suojattu ja ku en viittinyt vaihtaa hiekkarenkaita nii voitte kuvitella miten lähtee auto sladiin asfaltti renkailla.

Alla olevassa osotteessa näkyy kuva millä autolla ajoin sillon talvella. Tsekatkaa :wink:

rc-kinggi

Onko teillä videoita talviajosta jos on niin pistäkää ihmeessä tänne

silveri

Hyvin tuo ajelu talvellakin onnistuu.Itse painelin tänään aikaisemmin päivällä 6 cm syvässä hangessa maxxin kanssa.Ajon jälkeen kyllä auto oli varmaan puolet raskaampi(täynnä lunta),ei muuta kuin kuivumaan ja taas mennään.

Vispe

Eilen me vähäsen rässittiin kaverin asfaltti autoll rengas lähti irti, bensa letku halkes jne...
aloitteleva

fiesta6

Ajoin tänään maxilla tuolla pitkin hankia. ihan hyvinhän se meni. kiva ajaa hyppyristä hankeen  :P Ja takana oli lukkoperä, ni oli hieno ajaa. Sain jopa takanta tälläsen hajoamaan, tosin muovisen:
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/WTI0095P?FVSEARCH=LXUL67+&FVPROFIL=++
Taas kehissä.. ;)

chrisse

Savagesta tulee kyllä melkoinen kivireki pakkasella. Iskariöljyt lähestulkoon jäätyy putkiin! Kivan näköistä pomppimista... :P
Joo, videoita kehiin jos vain löytyy...
Kyosho QRC Wild Dodge Ram, Kyosho PureTen alpha gp, HPI Savage .21, Kyosho Mini-Z MR01

fiesta6

Se on vaihdettava öljyt...
Taas kehissä.. ;)

Mika R

Laitoin tonne lue tämä ensin osuuteen ohjetta pakkasella ajosta, tosin englanniksi. Lukekaa ja ottakaa onkeenne.
-Mika

MarkusH

kyllä nillä ajamaan talvella pystyy se vaan että ne muoviosat kärsii/hajoaa talvella helpommin :?