Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Stanu luokka sähkökrossiin

Aloittaja jerzirccar1, 11.01.10 - klo: 19.05

Janne A

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 16.08.13 - klo: 11.36
Mutta kun oikeassa elämäsää tuota ei tapahdu, kuin ehkä kokeneen harrastajavanhemman toimesta. Eli miten se aloitteleva harrastaja tietää, että hänen kannattaa ostaa se 17.5 moottori ja stock-säädin?

Sulla on hyvä pointti, eli tiedottaminen. Siinä on kaikilla tekemistä.
Kuten on useammin jo sanottu, niin tää homma pitää hoitaa ensin paikallisella tasolla.

En edelleenkään näe kokonaisuuden kannalta tärkeänä omaa stanuluokkaa WJ-sarjan yhteydessä. Sitähän ei meinata keretä ajaa yhden päivän aikana muutenkaan.

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: Janne A - 16.08.13 - klo: 12.23
En edelleenkään näe kokonaisuuden kannalta tärkeänä omaa stanuluokkaa WJ-sarjan yhteydessä. Sitähän ei meinata keretä ajaa yhden päivän aikana muutenkaan.
No minä en vuorostaan ymmärrä tätä pointtia, miksi ei ehtisi?

Vaikka tavoite olisikin lisätä harrastajien määrää, tuskin kuitenkaan stanu toisi massoittain uusia kuskeja kilpailuihin. Todennäköisesti osa nykyisistä ja luonnostaan muutenkin uusista kuskeista ajaisi stanua, ts. nykyisen 5-6 M2-10 erän sijaan olisi 3-4 M2-10 1-3 S2-10 erää. Vai onko ajatuksesi, että jotkut ajaisi sekä M2- että S2-10 luokkaa? Tuonhan voisi ja pitäisi säännöillä kieltää...

Toisaalta jos näin saisi lisää harrastajia olisi WJ-sarja "positiivisen" ongelman edessä ja täten mahdollisesti edessä olisi askel virallisempaan suuntaan tai ainakin vastaavaan kaksipäiväiseen formaattiin maastosarjan kanssa.
Old fart

Spif

Mikä estää tekemästä stanucrossiin säännöt ja siten porukka tietää mitä kalustoa ostaa. WJ:ssä ajaisivat virin mukana, mutta stanukoneella ajavat palkittaisiin vielä erikseen. Näin stanun roolia olisi helpompi markkinoida kerhoissa.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: Spif - 16.08.13 - klo: 13.05
Mikä estää tekemästä stanucrossiin säännöt ja siten porukka tietää mitä kalustoa ostaa. WJ:ssä ajaisivat virin mukana, mutta stanukoneella ajavat palkittaisiin vielä erikseen. Näin stanun roolia olisi helpompi markkinoida kerhoissa.
_M_i_k_s_i_ ei saman tien voi olla omat alkuerät ja oma finaali - ei se ainakaan mitään maksa, eikä muuta mitenkään kisapäivän kulkua tai aikataulua

Minen ymmärrä tätä vimmaa, että pitää tai voi ajaa muiden seassa, en ymmärrä...
Old fart

Spif

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 16.08.13 - klo: 13.09
_M_i_k_s_i_ ei saman tien voi olla omat alkuerät ja oma finaali - ei se ainakaan mitään maksa, eikä muuta mitenkään kisapäivän kulkua tai aikataulua

Minen ymmärrä tätä vimmaa, että pitää tai voi ajaa muiden seassa, en ymmärrä...
Ei mulla ole mitään asiaa vastaan, mutta jostain pitää lähteä liikkeelle. On WJ:ssä formaatti mikä tahansa, niin tärkeintä olisi saada edes säännöt yhdenmukaiseksi, jotta kerhoissa päästäisiin markkinoimaan luokkaa ja maahantuojat hommaan mukaan.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

RoddeR

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 16.08.13 - klo: 13.05
Lainaus käyttäjältä: Janne A - 16.08.13 - klo: 12.23
En edelleenkään näe kokonaisuuden kannalta tärkeänä omaa stanuluokkaa WJ-sarjan yhteydessä. Sitähän ei meinata keretä ajaa yhden päivän aikana muutenkaan.
No minä en vuorostaan ymmärrä tätä pointtia, miksi ei ehtisi?

Vaikka tavoite olisikin lisätä harrastajien määrää, tuskin kuitenkaan stanu toisi massoittain uusia kuskeja kilpailuihin. Todennäköisesti osa nykyisistä ja luonnostaan muutenkin uusista kuskeista ajaisi stanua, ts. nykyisen 5-6 M2-10 erän sijaan olisi 3-4 M2-10 1-3 S2-10 erää. Vai onko ajatuksesi, että jotkut ajaisi sekä M2- että S2-10 luokkaa? Tuonhan voisi ja pitäisi säännöillä kieltää...

Toisaalta jos näin saisi lisää harrastajia olisi WJ-sarja "positiivisen" ongelman edessä ja täten mahdollisesti edessä olisi askel virallisempaan suuntaan tai ainakin vastaavaan kaksipäiväiseen formaattiin maastosarjan kanssa.


Jos en itse väärin ymmärtänyt niin stanukrossi-luokka olisi aloittelijoiden luokka eli sillä yritettäisiin saada lisää porukkaa harrastuksen pariin. Mitä hyötyä on jos nykyisistä wj-kuskeista osa menee ajamaan stanua ja ovat poissa perus wj-luokista? Taas yksi luokka lisää kalenteriin ja sitten ihmetellään miksi ei ole kuskeja mihinkään luokkaa "tarpeeksi".
Kyosho, elämäni auto.

PSo

Pelkkiä oletuksia mutta kuitenkin...
Oletetaan että ostan stanuvehkeet kesäkuun alussa ja aloittelen harjoittelun.
Kauanko pitää harjoitella että ajo on siinä mallissa että ajamisen puolesta pysyisi se 8.5T konella varustettu auto hanskassa? Mun oletus että oisko heinäkuun puoliväli?
Eli ostinko stanukoneen 1.5 kk harjoittelua varten?
Toki kaikki ei halua kovempaa ajaakaan...
Ja jos kiinnostus loppuu, niin kumpi kone on helpompi myydä? Reilun kuukauden vanha 17.5 kone vai samanikäinen 8.5T kone?
Looking for faster transponder...

Mikko L

Niin siis kysehän ei olisi uudesta luokasta vrt. SC, VTR, M8e, tms. S2-10 autossa olisi vain se 17.5 moottori ja stock säädin vrt. Stanu turisti - yhtenevä kalusto = saatavilla + myytävissä.

Säännöt kaiketi olisi jo tarjolla ja olen täysin samaa mieltä, että kun päätös on tehty niin luokkaa voisi alkaa tarjoamaan. Vielä kun saisimme sääntöjen tueksi seurat lupautumaan ottamaan luokan kilpailuihin, niin ehkä kaupiaatkin uskaltaisi kaupata luokkaa uusille junnuille.

S2-10 tarkoittaisi kilpailuissa käytännössä muutamaa omaa erää ja omat finaalit. Ja nämä olisi valtaosin pois nykyisistä eristä ja finaaleista, toivottavasti kuitenkin tulevaisuudessa nykyisten lisäksi. Eli tuupissa olisi enemmän ajajia, jotka jakaantuisivat stanuun ja viriin. Näillä ei olisi kilpailuiden kulkuun mitään vaikutusta, eikä stanut olisi pois virien erien/ finaalien tasosta, koska stanua ajaisi aloittelijat tai jäähdyttelijät, kuitenkin ne jotka haluaisivat ajaa rauhallisemmalla kalustolla kilpaa. Molempia luokkia ei saisi ajaa.

Ennen muinoin kaikki aloitti kisaamisen stanusta ja vasta kun kilpailukauden aikana oli saanut tarpeeksi nousupisteitä sai tai joutui nousemaan viriin seuraavaksi kaudeksi. Tämä ainakin omalla kohdalla antoi aloittelevalle harrastajalle jotain tavoiteltavaa - pääsy viriin. Ja varmasti olisi ollut parempi ajaa vielä se yksi kausi stanua, vaikka pisteet viriin riittivätkin. Jos joku oikeasti meinaa, että 1,5 kk stanuajelun jälkeen "on valmis" viriin niin, eiköhän laiteta kv lisessikin vireille MM-paikka varmaan on tarjolla...
Old fart

goos

Tässä on taas sama asia kuin kaikessa muussa, kaikesta pitää tehdä äärimäisen virallista että voi puhua asiasta. Nythän mikään ei estä sitä että laitetaan 17.5t kone autoon ja aletaan ajaa.

Säännöissä ei ole mitään epäselvää ja mitään isompia investointeja ei tarvitse kenenkään tehdä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Kimi


"Nythän mikään ei estä sitä että laitetaan 17.5t kone autoon ja aletaan ajaa."

Ei liene monellekkaan epäselvää ettei stanumoottorilla voi jo nyt ajaa kilpaa.

Mutta mikäli lajia halutaan kehittää rajallisilla voimavaroilla ja harrastajamäärillä on ehkä mietittävä hieman muitakin vaihtoehtoja kuin edellä. Ehdotus että normi kisojen yhteydessä ajetaan stanuerä/eriä (alkuerät ja finaalit) lienee alkuun realistisin vaihtoehto ja se vaikuttaa ainakin minun mielestäni 6v junnun isänä kannatettavalta. Mikäli junnuille olisi omat palkinnotkin niin vielä parempi. Kustannuskysymyksenä tätä ei kai voi kukaan ihan oikeasti lynkata.

jon.lindgren

Eihän tää nyt vaadi kun pari kaveria vetämään hanketta. Tekevät yksinkertaiset tekniset säännöt ja ajavat itse. Samalla ovat luokan mannekiineja ja esittelevät luokkaa uusille harrastajille.
PKSRCA:n junnuillat, ja muiden kerhojen vastaavat tilaisuudet, olisivat oikea paikka markkinoida luokkaa jos asiaa halutaan viedä eteenpäin ja saada krossiin uusia junnuja.

devito

Eli nykyisellään aloittelijan on vaan fiksumpi ostaa se 8.5kieppinen kone ja tiputella epa.t kapulasta ja ajella nopeempien seassa?

mikari

näin se kyllä taitaa olla. Ja toisaalta niinhän se menee muissakin luokissa. Pitää vaan kattoo sopivaa väliä mihin menee ajaa eli kaikista nopeimpien kanssa. ei se ole käytännössä yleensä mikään ongelma.
Kiitos 20 vuodesta!

goos

Lainaus käyttäjältä: devito - 16.08.13 - klo: 15.17
Eli nykyisellään aloittelijan on vaan fiksumpi ostaa se 8.5kieppinen kone ja tiputella epa.t kapulasta ja ajella nopeempien seassa?
Ei vaan aloittelijan on fiksua valita sille sopiva kone ja mennä sillä ajamaan, 17.5t on varsin hyvä ja myös 13.5t
Nopeammin opit ajamaan kun ajat aina sopivalla kalustolla, pysyy se autokin paremmin kasassa. Tämä siis pätee kaikkiin luokkiin.

Ihan yhtä paljon aloittelija on tiellä 17.5t tai 8.5t moottorilla siellä nopeimpien kuskien erässä. Ei se moottori sitä asiaa muuta. 17.5t:llä aloittelija vaan oppii nopeammin pysymään radalla ja siten löytää helpommin sen itsellensä sopivan aukon radalta ja erissä.

Esim TSS ja TSP autoilla ajetaan hyvin monesti samaan aikaan radalla, ei se ole ongelma kun kummatkin tietävät että mikä moottori toisella on ja annetaan sopivasti tietä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Kimi

Tasaisen kilpailun ja ajotaidon korostumisen kanssa ei edellisellä ehdotuksella ole kuitenkaan mitään tekemistä. Jos astuu lapsen saappaisiin on stanuluokka/-erä aivan eria asia kuin ajaa muiden 8,5 yms. koneellisten kokeneiden heppujen kanssa alkuerää puolta hitaammalla autolla, antaen tilaa kierroksella/kierroksilla ohittaville. On tietysti totta, että kisajärjestäjät jo nyt sijoittavat aloittelijoita samoihin eriin ja hyvä niin, mutta sitä asetelmaa joka saavutetaan jokseenkin yhteneväisellä kalustolla ja meiningillä "paras kuljettaja voittakoon" ei kyllä näin saavuteta. Mikäli halutaan OIKEASTI satsata tulevaisuuden tähtösiin eli junnuihin olisi stanuluokalle/erälle varmasti kysyntää. 

Koheltaja

Miksi touringissa on oltava 3 luokkaa? Eikö ihan sama homma päde siihenkin, yksi luokka ja jokainen laittaa sen koneen minkä parhaaksi näkee. Virit ja stanut samoilla säännöillä niin hyvä tulee, kokeilkaa jos ette usko... :shocked:

Kylätason RC-kuski.

goos

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 16.08.13 - klo: 15.46
Miksi touringissa on oltava 3 luokkaa? Eikö ihan sama homma päde siihenkin, yksi luokka ja jokainen laittaa sen koneen minkä parhaaksi näkee. Virit ja stanut samoilla säännöillä niin hyvä tulee, kokeilkaa jos ette usko... :shocked:
Touringissa riittää harrastajakuntaa kolmeen, joidenkin mielestä kahteen luokkaan. Talvisarjassa oli noin 100 kuskia touringissa. Montako takavetokrossissa? Nythän juuri on ongelma siinä ettei ole harrastajia 17.5t 2wd luokkaan, siksi koko keskustelu lähtikin liikenteeseen.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Kimi

... eikä varmaan koskaan tulekaan tarpeeksi ajajia 17.5-luokkaan jos sellaista ei perusteta tai nykyistä tilannetta kehitetä.
Ehkäpä kädenojennus junnuille tuottaisi uusia harrastajia ja kisaajia.

Kimi

Harrastajia on varmastikin aikalailla turuilla ja toreilla, mutta ei kisoissa. Olisikohan jotain ongelmaa kisojen tarjonnassa tai sisällössä?

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: Kimi - 16.08.13 - klo: 15.37
Tasaisen kilpailun ja ajotaidon korostumisen kanssa ei edellisellä ehdotuksella ole kuitenkaan mitään tekemistä. Jos astuu lapsen saappaisiin on stanuluokka/-erä aivan eria asia kuin ajaa muiden 8,5 yms. koneellisten kokeneiden heppujen kanssa alkuerää puolta hitaammalla autolla, antaen tilaa kierroksella/kierroksilla ohittaville. On tietysti totta, että kisajärjestäjät jo nyt sijoittavat aloittelijoita samoihin eriin ja hyvä niin, mutta sitä asetelmaa joka saavutetaan jokseenkin yhteneväisellä kalustolla ja meiningillä "paras kuljettaja voittakoon" ei kyllä näin saavuteta. Mikäli halutaan OIKEASTI satsata tulevaisuuden tähtösiin eli junnuihin olisi stanuluokalle/erälle varmasti kysyntää.
+1
Hitto joku on ymmärtänyt pointtini jota olen koittanut sanoa...
Old fart

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: goos - 16.08.13 - klo: 15.51
Touringissa riittää harrastajakuntaa kolmeen, joidenkin mielestä kahteen luokkaan. Talvisarjassa oli noin 100 kuskia touringissa. Montako takavetokrossissa? Nythän juuri on ongelma siinä ettei ole harrastajia 17.5t 2wd luokkaan, siksi koko keskustelu lähtikin liikenteeseen.
Nyt ei pidä tuijottaa kisaosallistumisia - vaan lauteille normi treeni-iltana. Ja ainakin Tiksissä oli x2 krossaajia vrt. tasamaakuskeja.

Ja tämä keskustelu EI ole lähtenyt liikkeelle sen takia, ettei ole harrastajia, vaan siitä näkökohdasta, että krossi sekä 2WD ja varsinkin 4WD on erittäin haastava luokka. Autot kulkee tarpeeks ja monille kokeneemmillekin aivan liikaa. Kuten edellä olikin jo tuotu esille, junnun näkökulmasta voi olla todella haastavaa lähteä kisoihin kun se menestyminen on erittäin etäinen haave.

Ja älkää nyt hitossa taas tuoko esille sitä, että voihan ne junnut sitten taistella siitä E- finaalin voitosta - se kun EI TODELLAKAAN ole sama asia kuin sitten oman sarjan voitosta taistelu. Ja junnuille ne palkinnotkin on todella tärkeitä, onhan se todella hienoa saada pytty jossa komeilee I, II tai III kuin "E finaali III" Tästä asiasta on erittäin omakohtaisia kokemuksia...
Old fart

goos

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 16.08.13 - klo: 16.11
Lainaus käyttäjältä: goos - 16.08.13 - klo: 15.51
Touringissa riittää harrastajakuntaa kolmeen, joidenkin mielestä kahteen luokkaan. Talvisarjassa oli noin 100 kuskia touringissa. Montako takavetokrossissa? Nythän juuri on ongelma siinä ettei ole harrastajia 17.5t 2wd luokkaan, siksi koko keskustelu lähtikin liikenteeseen.
Nyt ei pidä tuijottaa kisaosallistumisia - vaan lauteille normi treeni-iltana. Ja ainakin Tiksissä oli x2 krossaajia vrt. tasamaakuskeja.

Ja tämä keskustelu EI ole lähtenyt liikkeelle sen takia, ettei ole harrastajia, vaan siitä näkökohdasta, että krossi sekä 2WD ja varsinkin 4WD on erittäin haastava luokka. Autot kulkee tarpeeks ja monille kokeneemmillekin aivan liikaa. Kuten edellä olikin jo tuotu esille, junnun näkökulmasta voi olla todella haastavaa lähteä kisoihin kun se menestyminen on erittäin etäinen haave.

Ja älkää nyt hitossa taas tuoko esille sitä, että voihan ne junnut sitten taistella siitä E- finaalin voitosta - se kun EI TODELLAKAAN ole sama asia kuin sitten oman sarjan voitosta taistelu. Ja junnuille ne palkinnotkin on todella tärkeitä, onhan se todella hienoa saada pytty jossa komeilee I, II tai III kuin "E finaali III" Tästä asiasta on erittäin omakohtaisia kokemuksia...
Eiköhän tässä kaikilla ole sama mielipide, kysyntää on, mut itse en ymmärrä mitä enempää virallistamista se vaatii että voi mennä ajamaan jos luokka on todettu hyväksi?

Varsinkin jos PKSRCA on lupauutnut pitämään sen ohjelmissa kerhokisoissa ja aivan varmasti myös torstaikisoissa jos vaan on kuskei.

Mikä tällä hetkellä estää että ne jotka ovat kiinnostuneita menee ja ajaa treeniä kyseisessä luokassa?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

devito

no itse ratkaisin tän nyt näin. Ostin 10.5 koneen stock säätimellä ja jos stanuhommat käynnistyy ja kuskeja riittää ostan sen 17.5lankasen.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: goos - 16.08.13 - klo: 15.51Touringissa riittää harrastajakuntaa kolmeen, joidenkin mielestä kahteen luokkaan. Talvisarjassa oli noin 100 kuskia touringissa. Montako takavetokrossissa? Nythän juuri on ongelma siinä ettei ole harrastajia 17.5t 2wd luokkaan, siksi koko keskustelu lähtikin liikenteeseen.

Montako kuskia olisi touringissa kisaamassa jos luokkia olisi vain yksi?

Kylätason RC-kuski.

goos

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 16.08.13 - klo: 17.39
Montako kuskia olisi touringissa kisaamassa jos luokkia olisi vain yksi?
Voin keskustella touring luokasta sun kanssa touring sääntökeskustelussa.

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: goos - 16.08.13 - klo: 17.44
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 16.08.13 - klo: 17.39
Montako kuskia olisi touringissa kisaamassa jos luokkia olisi vain yksi?
Voin keskustella touring luokasta sun kanssa touring sääntökeskustelussa.
Ei Koheltaja varmastikkaan halua keskustella touringluokasta, kysyi vain varsin perustellun kysymyksen. Itse olen samaa ihmetellyt, touringissa on kolmeluokkaa - kuskit tuntuu vähenevän vuosi vuodelta. Krossiin kuskeja on tullut paljon lisää, mutta stanuluokka on aivan mahdoton ajatus...
Old fart

goos

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 16.08.13 - klo: 18.14
Ei Koheltaja varmastikkaan halua keskustella touringluokasta, kysyi vain varsin perustellun kysymyksen. Itse olen samaa ihmetellyt, touringissa on kolmeluokkaa - kuskit tuntuu vähenevän vuosi vuodelta. Krossiin kuskeja on tullut paljon lisää, mutta stanuluokka on aivan mahdoton ajatus...
Tuosta touring kuskien määrästä oli joku kuvaaja jarkon tekemänä, muistaakseni kasvua ollut vaikka kuinka. Ja vieläkin en ole nähnyt että kukaan on sanonut ettei junnu luokkaa tarvita(ok yks henkilö taisi näin sanoa), mä oon vaan ihmetellyt miksette ole jo ajamassa, mitä lisää vielä tarviitte?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

*HOKE*

Ei sitä kokonaiskasvua mitenkään hirveesti ollut, vaan TSP luokan kasvu oli suurta... kun taas samalla esim viri laskenut.


Stanu on varmasti haluttu luokka ylipäätään koko harrastuksen kannalta.
Se ei vähennä kuskeja kisoista, mutta ei se alkuun tuo kyllä montaa kuskia lisääkään, eli ei voi olla ongelma aikataulullisesti.
Väitän siis että moni takavetoa nyt ajaneista loppupään kuskeista menisivät ajamaan stanuluokkaan...
Jos siis sanotaan vaikka lonkalta että WJ sarjassa 5 kuskia loikkaa toiseen luokkaan ja tulee 5 junnua lisää niin ei tuo kyllä vielä aikataulua pidennä... ellei nyt tapahdu jotain kummallista että WJ sarjaan tulisi jo muutenkin lisää kuskeja.

Ja mikä pakottaa ajamaan stanua samalla kaavalla kuin WJ sarjaa???
Pistetään vaikka alkueriä ja finaaleita yksi vähemmän niin ei ole vaikuttamassa aikatauluun niin paljoa vaikka kävisikin niin ihmeellisesti että heti olis UUSIA kuskeja tulossa vähintään erällisen verran ajamaan.
Luulis että stanua ajavalle junnulle ja mukaan lähteneelle iskälle on muutenkin mukavampi ettei tarvitse olla kisapaikalla iltaan saakka.

SC kisoissa parin juniorin kohdalla tuli huomattua viimetalvena että väsy iski ja viimeistään se vika finaali meni sitten melkein tippa silmässä ajeluun kun ei väsyneenä mikään enää ottanut onnistuakseen.

Toki tuossa on pieni ongelma jos se iskä ajaa viriluokkaa niin ei pääse siltikään aikaisemmin kotiin... Ellei sitten se iskäkin aja sitä stanua.

Eli mun mielestä stanuluokka ei äkkiseltään tekisi päivästä pidempää koska uskon että moni viimekaudella aloittanut juniori siirtyisi mielellään stanuluokkaan... Ehkä jotku vanhemmatkin alimpien finaaleiden tallaajat.
Aikaisempi noin 40 kuskia tuupissa + nelkussa muuttuis kenties 35 kuskia tuupissa, 35 kuskia nelkussa ja 10 kuskia stanussa... Tai ehkä kenties 20 kuskia stanussa...ja vielä vähemmän muissa luokissa... Eikä se uusien harrastajien ilmestyminen ole ymmärtääkseni koskaan ollut negatiivinen asia, vaan päinvastoin jokaisessa kerhossa toivotaan uusia kuskeja saataisiin vaan enemmän ja enemmän.
Nipistetään vaikka tosiaan jollaintavoin muuten aikataulua niin kyllä ne sinne mahtuu... Jos kuskeja tulee lisää stanuluokan takia niin ehkä siirtyminen vanhaan tapaan missä ainoastaan A finaalit on 3 kertaiset ja muut 2 kertaiset...? Ja taas tulee aikatauluun lisää tilaa.

Stilo

Kesällä oli taas loistava tilaisuus ajaa Stanukrossia maastosarjan sunnuntain kansallisissa kisoissa. Jaakko taisi ainoana käyttää mahdollisuutta hyväkseen ja ajoi kaikki kisat stanukoneella (paitsi vantalla missä ei jostain syystä ollut kiinnostuneita kuskeja) ja hyvin sielä virien seassa ajoikin. Suuria eroja ei nostajan roolissa nähnyt auton kulkemisessa, pari hyppyä joutui ajamaan eri tavalla ja suorilla vauhti tietysti oli verkkaista. Se ero radalla stanuauton ja viriauton välillä on niin pieni, että iha hyvin ne pystyy sielä radalla ajamaan samoissa erissä sekaisin varsinkin WJ kokoisilla radoilla.

Aikaisemmin on kanssa esitetty kommentteja siitä miten ne junnut stanukoneella joutuvat samoihin eriin "kokeneiden virikuskien kanssa". Käytännössä kaikissa sarjoissa on pyritty aina laittamaan kuskeja jossain määrin taitotason mukaan, joten se aloitteleva junnu on vauhdillisesti sielä samantasoisten seassa. Jos sielä sattuu joku sarjaa kiertämätön kova kuski olemaan seassa, on se nopeusero niin suuri ettei varmasti tule haittamaan ainakaan sen juniorin ajamista. WJ kisoissa on mahdollista, että yksi lisääntynyt luokka pidentää päivää yhdellä ylimääräisellä erällä ja finaalilla ja tämä tekee jo entisestään pitkään päivään noin tunnin lisää.

Maastosarjassa kyllä mielestäni voisi hyvin sen sunnuntain kansallisen 2wd kisan muuttaa stanukrossiksi, ne muutamat jotka kansallisia kisoja ovat ajaneet varmaan kyllä hankkivat sen stanukoneen.

Stanuluokassa tietty tulee taas kysymykseen se, että säännöillä rajatulla teholla jopa krossiluokissa voi kalustolla saada selkeitä eroja. Pienellä viilaamisella voi auton saada hyppäämään jonku hyppyrin alastuloon jossa muut tulevat vastarinteeseen jne. Tilanne kärjistyy entisestään jos luokka lähtee nousuun ja kilpailu kovenee. Kautta historian stanuluokka on tainnut esim. touringissa olla se kaikista kallein vaihtoehto ajaa FinTrack sarjan mestaruudesta. Säännöt tulisi oikeasti tehdä tiukoiksi heti alusta lähtien.

devito

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 16.08.13 - klo: 19.01
Ei sitä kokonaiskasvua mitenkään hirveesti ollut, vaan TSP luokan kasvu oli suurta... kun taas samalla esim viri laskenut.


Stanu on varmasti haluttu luokka ylipäätään koko harrastuksen kannalta.
Se ei vähennä kuskeja kisoista, mutta ei se alkuun tuo kyllä montaa kuskia lisääkään, eli ei voi olla ongelma aikataulullisesti.
Väitän siis että moni takavetoa nyt ajaneista loppupään kuskeista menisivät ajamaan stanuluokkaan...
Jos siis sanotaan vaikka lonkalta että WJ sarjassa 5 kuskia loikkaa toiseen luokkaan ja tulee 5 junnua lisää niin ei tuo kyllä vielä aikataulua pidennä... ellei nyt tapahdu jotain kummallista että WJ sarjaan tulisi jo muutenkin lisää kuskeja.

Ja mikä pakottaa ajamaan stanua samalla kaavalla kuin WJ sarjaa???
Pistetään vaikka alkueriä ja finaaleita yksi vähemmän niin ei ole vaikuttamassa aikatauluun niin paljoa vaikka kävisikin niin ihmeellisesti että heti olis UUSIA kuskeja tulossa vähintään erällisen verran ajamaan.
Luulis että stanua ajavalle junnulle ja mukaan lähteneelle iskälle on muutenkin mukavampi ettei tarvitse olla kisapaikalla iltaan saakka.

SC kisoissa parin juniorin kohdalla tuli huomattua viimetalvena että väsy iski ja viimeistään se vika finaali meni sitten melkein tippa silmässä ajeluun kun ei väsyneenä mikään enää ottanut onnistuakseen.

Toki tuossa on pieni ongelma jos se iskä ajaa viriluokkaa niin ei pääse siltikään aikaisemmin kotiin... Ellei sitten se iskäkin aja sitä stanua.

Eli mun mielestä stanuluokka ei äkkiseltään tekisi päivästä pidempää koska uskon että moni viimekaudella aloittanut juniori siirtyisi mielellään stanuluokkaan... Ehkä jotku vanhemmatkin alimpien finaaleiden tallaajat.
Aikaisempi noin 40 kuskia tuupissa + nelkussa muuttuis kenties 35 kuskia tuupissa, 35 kuskia nelkussa ja 10 kuskia stanussa... Tai ehkä kenties 20 kuskia stanussa...ja vielä vähemmän muissa luokissa... Eikä se uusien harrastajien ilmestyminen ole ymmärtääkseni koskaan ollut negatiivinen asia, vaan päinvastoin jokaisessa kerhossa toivotaan uusia kuskeja saataisiin vaan enemmän ja enemmän.
Nipistetään vaikka tosiaan jollaintavoin muuten aikataulua niin kyllä ne sinne mahtuu... Jos kuskeja tulee lisää stanuluokan takia niin ehkä siirtyminen vanhaan tapaan missä ainoastaan A finaalit on 3 kertaiset ja muut 2 kertaiset...? Ja taas tulee aikatauluun lisää tilaa.

+1