Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Stanu luokka sähkökrossiin

Aloittaja jerzirccar1, 11.01.10 - klo: 19.05

-Toni-

Joo, ääni säätimelle jossa nollaennakkosofta ja 17.5T kone nollaennakolla. Rengas ym säännöt sitten M2-10:stä. Yksinkertainen on kaunista.

jerzirccar1

Voisko ne vastaa jotka ajelevat tai on harkinnassaan ajamaan tätä luokkaa että mitäs olette mueltä moottorin suhteen.
Onko tuo FTT sääntö hyvä ja muistetaan nyt että säännöt muuttuvat lähiaikoina vai oliski joku vapaa moottori parempi.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Tomy

Harkitsen 2-3 kisan ajamista talven aikana, mikäli luokka ajetaan WJ-sarjan yhteydessä, ja osallistua saa vaikka ikää kohta 40v.

Vapaa 17.5 moottori ja 0-ennakkosäädin kuulostaa hyvältä.

goos

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 12.09.13 - klo: 11.25
Voisko ne vastaa jotka ajelevat tai on harkinnassaan ajamaan tätä luokkaa että mitäs olette mueltä moottorin suhteen.
Onko tuo FTT sääntö hyvä ja muistetaan nyt että säännöt muuttuvat lähiaikoina vai oliski joku vapaa moottori parempi.
Jerzi
anna nyt jo olla 10 sivua on jo tästä keskusteltu ja todettu että 0ennakkosäädin ja mikä tahansa 17.5t on se paras.

Kuluttajille edullisin jos ostaa uutta, edullisia 0ennakko säätimiä on monta
kalustoa löytyy monelta pakista kun käytännössä kaikki modernit säätimet ovat 0ennakkosäätimiä
17.5t moottoreita löytyy porukalta ja käytetynä kun on FTT moottoria ja vanhoja FTT moottoreita tarjolla
kynnys tulla ajamaan hyvin alhainen kun toimivan auton ilman radiota saa jo parilla sadalla käytettynä.

Krossipuolella on myös tosi paljon muuttujia joten se ei haittaa vaikka moottorit ovat eri, touring puolella se on hyvä sääntö koska siellä sitä tarvitaan johtuen siitä että auton vauhti vaikutta aihan erilailla lopputulokseen.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

jerzirccar1

Onko Axeli niin että ne jotka tätä luokkaa haluaisi ajaa niin heitä ei kuunnella tai heidän mielipideettä ei haluta tänne.
Nyt täällä kirjoittaa kaverit jolla ei ole minkääänlaista kokemusta tai ei tule edes ajamaan tätä luokkaa.
Toinen asia mikä on jäännyt unholaan on se että ketkä saa ajaa tätä luokkaa.
Olen sitä mieltä että jos Hoke tai Karri haluaa karkeloihin mukaan niin sekaan vaan pitämään hauskaa.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

goos

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 12.09.13 - klo: 12.15
Onko Axeli niin että ne jotka tätä luokkaa haluaisi ajaa niin heitä ei kuunnella tai heidän mielipideettä ei haluta tänne.
Nyt täällä kirjoittaa kaverit jolla ei ole minkääänlaista kokemusta tai ei tule edes ajamaan tätä luokkaa.
Toinen asia mikä on jäännyt unholaan on se että ketkä saa ajaa tätä luokkaa.
Olen sitä mieltä että jos Hoke tai Karri haluaa karkeloihin mukaan niin sekaan vaan pitämään hauskaa.
Jos viittaat muhun, niin taa on luultavasti ainoa luokka mita voin fiksusti harrastaa tana vuonna, et kait makin saan sanoa mielipiteeni?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

transewaves

mä nyt en koskaan tuu mitään kisaa ajamaan,mutta kenties poika joskus.
koska kyse on kuitenkin leikkiautoilla ajamisesta niin eikö joku luokka voisi olla sellainen että kiinasähköt sallittaisiin?
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Jämsä

Ajatellaanpa uuden harrastajan näkökulmasta, joka menee rc-kauppaan ostamaan sopivaa kulkupeliä.
Suomalaiset kaupat osaavat kertoa mikä auto-säädin-moottoriyhdistelmä on hyvä. Kaveri saa hyvät laitteet ja rahaa ei mene ns. hukkaan.

Usein olen törmännyt sellaiseen ajatusmalliin, että kaveri selaa nettiä ja löytää jonkun sopivan _näköisen_ kulkupelin, jossa on jotkut sähköt jo valmiina. Sillä ajellaan hetken aikaa harrastusmielessä. Sitten alkaa kiinnostamaan, että joku kilpailu voisi olla kiva. Luultavasti samaan aikaan tai hieman aiemmin kaveri on jo käynyt jossakin kerhossa kurvaamassa. Silloin voi ensimmäisen kerran tulla esiin asia, että oma kulkupeli ei sovikaan suoraan haluamaansa aloituskilpailuun / kerholuokkaan. Seuraava ajatus on, että pitäis ostaa sellaista ja tällaista, jotta pääsee hyväksytysti mukaan kisaamaan. Tässä kohdassa ollaan ensimmäisen kerran tekemisissä sen asian kanssa,että mennään RC10:iin lukemaan säädin-moottorilistaa. Saisiko tähän ajatusmalliin uppoamaan jonkunlaisen tavan saada ko. kaverille mahdollisimman pieni kynnys osallistua? Oletus on kumminkin, että halutaan lisää harrastajia stanukrossiin ja myös ko. ajatusmallin omaava harrastaja mukaan.

Vesa

Lainaus käyttäjältä: PSo - 12.09.13 - klo: 09.41
Eli onko kansalliset jääny nyt pois maastosarjan yhteydestä ja stanu tullut tilalle?
Jos haluaa sellaisen ajaa niin pitää ostaa erikseen kone ja säädin, jos mielii ajaa muitakin lähtöjä viikonloppuna kun maastosarjan?

Kyllä, kansallisten tilalle S2-10 ja S4-10 luokat ensi kesänä.

Ensi kesä mennään vapaammin koska pitkästä aikaa eka stanuvuosi, mutta kun kesällä on päätetty kauden 2014-2016 TSS-10 säädin-moottori -combo niin sitten seuraavaksi kesäksi varmaankin se sama stokkikrosseihin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Jämsä

Niin ja vielä kommentti tuohon, että olisiko joissakin nollaennakkosäätimissä ja koneissa suuria tehoeroja.
Jos ajatellaan harrastajaa, jolla on pieni budjetti, niin hän varmaankin tyytyy omiin "sopiviin" laitteisiinsa välittämättä maksimitehosta. Sitten on erikseen suuremman budjetin harrastaja, joka haluaa parhaimmat tehot ja näkee suurta vaivaa, jotta saa ne käsiinsä. Molemmat varmastikin halutaan mukaan kerhokilpailuihin. Haittaakse?

Jarpeli

Voidaanko sallituiden nollaennako säätimien ja 17.5t moottoreiden rinnalle sallia rtr-autoissa käytettävät sähköt.
Mahtaisi naapurin Villeä ottaa päähän jos aloittaa harrastuksen rtr-autolla ja tarkoitus on ajaa stanuluokkaa, mutta sähköt pitää ensin uusia.
Uskallan väittää, että tämä foorumi spekulointi johon nyt myös itse osallistuin on yhtä tyhjän kanssa. Luokan tulevista säännöistä keskustellaan varmasti osaavien henkilöiden keskuudessa varmasti jossain muualla kuin tällä foorumilla.

jon.lindgren

RTR-autojen sähköjä ei voi sellaisenaan sallia. Moottorin pitää olla 17.5t.
Tottakai harmittaa jos on ostanut auton jolla ei pääse kisaan mukaan. Mutta jotain sääntöjä pitää olla, ei tästä muuten tule stanuluokkaa. RTR:n sähköillä pääsee ajamaan "oikeita" luokkia kun niissä ei ole rajoituksia.

Luokan tulevat säännöt on ihan eri juttu kun tämä keskustelu. Kuten Vesa mainitsikin. Nyt on kysymys tästä talvikaudesta ja tarkoitus on saada luokkaan autoja eikä pelkästään sääntöjä. Viralliset säännöt eivät rajoita kaveriporukoita tai kerhokisoja.

Janne A

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 12.09.13 - klo: 13.09
Lainaus käyttäjältä: PSo - 12.09.13 - klo: 09.41
Eli onko kansalliset jääny nyt pois maastosarjan yhteydestä ja stanu tullut tilalle?
Jos haluaa sellaisen ajaa niin pitää ostaa erikseen kone ja säädin, jos mielii ajaa muitakin lähtöjä viikonloppuna kun maastosarjan?

Kyllä, kansallisten tilalle S2-10 ja S4-10 luokat ensi kesänä.

Ensi kesä mennään vapaammin koska pitkästä aikaa eka stanuvuosi, mutta kun kesällä on päätetty kauden 2014-2016 TSS-10 säädin-moottori -combo niin sitten seuraavaksi kesäksi varmaankin se sama stokkikrosseihin.

Kai saamme ajaa sitten stanuluokassa nelkkua ens kesänä, kun tuupin ajo ei kiinnosta?
Terveisin lapsilta karkit pois

fsp

Onko esim LRP SXX nollaennakko säädin? En tiä sitten yhtään, mutta tuolla oli joku "stanucombo" alle satasen joten hyvin voisin ajatella ajavani WJ-kotikisassa kahta luokkaa...

jarkko

Hyvä kommentti Jonilta tuo, että luokkaan tarvitaan ensisijaisesti lisää kuskeja eikä lisää sääntöjä.

Uudelle harrastajalle on aina haastavaa ottaa selville ja päättää mitä ja minkälaista kalustoa kannattaa sillä omalla (usein) pienehköllä budjetilla hankkia. Jos ei aikaisemmin ole täällä "RC-viidakossa" tarponut, niin kaikki on uutta ja outoa, myös vastaantulevat auliit neuvojat.

Monta vuotta sitten tein lyhyen, yhden A4 sivun ohjeläpyskän aloitteleville uusille harrastajille. Annoin sen käteen sellaisille, jotka silloin tulivat ns. "kerhosedältä" aloittelijavuoromme aikana kysymään jotain neuvoa kalustohankintoihin liittyen. Se osaltaan korvasi aloittelijan oman tarpeen tehdä muistiinpanoja siitä mitä neuvoja ja vinkkejä tulikaan saatua ja lisäksi siinä oli muutamia osoitteita ja yhteystietoja eteenpäin pääsemistä helpottamaan.

Kysymys 1:  Onko missään koottuna jotain helppolukuista infopakettia aloittelevalle harrastajalle kalustohankintoihin?

Kysymys 2:  Tarjoaako mikään alan liikkeistämme valmiiksi mietittyjä edullisia kokonaispaketteja aloitteleville harrastajille? Heille pitää olla tarjolla helppoja ja yksinkertaisia, valmiiksi mietittyjä toimivia ratkaisuja. Kalustohankintaan liittyvää epävarmuutta vähentää se, jos saa selkeän kuvauksen tarjolla olevasta kokonaispaketista ja voi verrata sitä toisesta paikasta saatuun ehdotukseen.

Valmiiksi kootulla ratkaisulla en tässä tarkoita sitä, että sanotaan tule meidän kauppaan ja kyllä me sulle kootaan hyvä paketti.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

jerzirccar1

Tätä ole Jarkko ihmetellyt kuin tuntuu että nyt olis nostetta tälle luokalle.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: transewaves - 12.09.13 - klo: 13.06
mä nyt en koskaan tuu mitään kisaa ajamaan,mutta kenties poika joskus.
koska kyse on kuitenkin leikkiautoilla ajamisesta niin eikö joku luokka voisi olla sellainen että kiinasähköt sallittaisiin?

Kyllähän kiinasähköt on sallittuja kerhokisoissa ja toki myös viriluokissa...

jerzirccar1

Nikin peli.
Losi XXX BK2 (vuosimallia 2003)
Moottori CS Super Sport 17.5T (ainakin 4 vuotta vanha)
Säädin LRP SXX (stock-asetukslla eli blinky-moodissa)
Välitys 5,3

Jerzin peli
Peltiasso
Nopari sp lpf
Moottori LRP ftt
Välitys 5.4
Gens ace akut

Jounin
Team c
Nopari ja moottori SP se 79e maksava
Akut LRP
Välitys 5.5

Tonin peli
Team Associated RC10 Team Car (vm.1990)
SpeedPassion Reventon Stock Club Race
SpeedPassion Competition v3.0 17.5R
Savöx SC-1257TG
Sanwa MX-V (sen jälkeen kun PCM40MHz osoittautui Hyvinkäällä ei-toimivaksi)
Välitys 5.44

Danin peli
auto: team c tc02c
Nopari: Speed Passion Cirtix "Stock Club Race"
kone: novak Ballistic Spec 17.5
pinjoni: 34t
spurri: 75t
välitys 5.7

Näillä mentiin Hyvinkäällä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

goos

Dodi, nyt ku on spekuloitu 22 sivua niin on autokin kasassa, maanantaina radalle ajelemaan.

Päädyin 75 spurriin ja 35t pinioniin, mahtu TeamC TC02:n just ja just mutta spurri suoja ei. Jos dremelöis lisää tilaa moottorille siihen sais varmaan 40t:nkin mahtumaan. Jenkkilän pojat on ajanu stanua 31-35t pinionilla riippuen radasta, joten en oo kauheen huolissani että tarvis isompaa laittaa.

Moottorina Skyrc Ares missä säätyvä ennakko, luultavasti tuo ennakko pitää vääntää tappiin heti alkuun, mut mennään nyt vakio asetuksilla eka ja ihmetellään sit mikä se optimaalinen moottoriennakko on.

Seuraavaks pitää ihmetellä josko sais kuumailmapuhaltimella vähän muokattua tuota suojaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Vesa

Nyt kun on lähestytty aiheella S4-10 tarpeellisuus, niin myös siitä aiheesta voisi keskustella. Mitään sääntöjä tms koneiden suhteen ei olla vielä sovittu, se tehdään erikseen. Voisihan S4-10 luokassa toimia myös 10.5t kone hyvinkin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Koheltaja

#650
Aikoinaan pojan ensimmäiseen nelkkuun ruuvattiin ensin joku kiinan 8.5T kone joka oli aivan liian ruudikas, sen jälkeen siirryttiin kiinan 10.5T koneeseen ja pienillä ennakoilla niin johan alkoi auto pysymään radalla. Vauhtia kyllä riitti tuollakin koneella mutta ajaminen helpottui merkittävästi, autoa joutui ajamaan ratilla eikä kaasusormella. Välityksiä en muista mutta ajoaika oli pirun pitkä ja lämmöt maltilliset.

Ehkä 13.5T olisi myös kokeilemisen arvoinen moottori?
Kylätason RC-kuski.

Janne A

10.5t on jo melkein 7.5-8.5t millä ajellaan modia. Jos haluatte että se on aloittelijoille soveltuva luokka, niin koneen pitää olla hitaampi.

Mä oon marissut tästä Vesalle, mutta pistetään ihmettelyni tännekin s4-10-luokan tarpeellisuudesta. Koko stanukrossihomma on tullut parin kk:n aikana ihan puskista ja potentiaaliset stanukisailijat on puhunut ainoastaan takavedoista. En ole kenenkään nähnyt haluavan ajaa nelkkua rajoitetulla koneella.
Jos 90-luvulla on nelkkustanu ollut suosittu, niin en pidän sitä minään varmana merkkinä, että se olisi nykyään. Kalusto on kehittynyt, harrastaminen tullut edullisemmaksi, luokkia on paljon enemmän.

Turha mielestäni käpälöidä ja hötkytä nelkun lauantain kansallisen sen takia, kun viime kesänä jostain syystä oli edellisvuosia vähemmän kisaajia. Tuupin kansallinen on ollut useamman vuoden hyvin vähäisellä osanottajamäärällä varustettu luokka. Se toimii mielestäni hyvin kokeilualustana uusille luokille.

Pitää tehdä muutoksia, että laji kehittyy, ymmärrän, mutta olisihan se kiva tietää, että miksi kokeillaan näin laajalla rintamalla tuntematonta ratkaisua? Huonoimmillaan koko tapahtuman kuskimäärä vähenee, kun pelkkää nelkkua SM-sarjassa ajavat eivät vaivaudu yhden päivän takia paikalle.

Janne A

#652
Osanottajamäärät M4-10 kansallisessa viimeisen kolmen kauden aikana:
2013 #4: 14
2013 #3: - (olisi ollut 4, mutta ei järjestetty)
2013 #2: - 10
2013 #1: - 9

2012 #4: - (Ei ajettu koska pm-kisat)
2012 #3: 15
2012 #2: 13
2012 #1: 20


2011 #3: 10
2011 #2: 21
2011 #1: 19

Kolmen viimeisen vuoden aikana ajettu 10 kansallista Maastosarjan yhteydessä ja siten keskiarvo on 14 kuskia per kisa.
EDIT: 2011 vuodessa moka.

Mikko L

Kansallinen M4-10 luokka on ollut erinomaisen epäreilu niille jotka ajavat myös M2-10 luokkaa, joten jos S4-10 luokalle löytyy kuskeja niin se olisi hienoa.
Old fart

Vesa

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 14.09.13 - klo: 11.20
Kansallinen M4-10 luokka on ollut erinomaisen epäreilu niille jotka ajavat myös M2-10 luokkaa, joten jos S4-10 luokalle löytyy kuskeja niin se olisi hienoa.


näin juuri.

eikö 2011 ajettu vaan 4 kisaa kun oli MM-kisat? Noh, ei tee eroa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

nitropaimen

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 11.09.13 - klo: 09.23
Ei mene tuo ikäjuttu minulle millään kaaliin.
Paitsi jos saadaan erikseen luokka johon ei alle 18v saa osallistu.
Eli seniili stanuluokka.
Tiksin radalla tullaan näkemään ainakin 5-7 stanukuskia ja heidän keskiikä on n.35v
Yksityyppikone puolletaan jos se on tuo sp.n 79e tuote.
Se on nyt testattu ja todettu erittäin hyväksi yhdistelmäksi.
Kone käy kylmänä ja vauhti in hyvä ja ennen kaikkea noparin ajotuntuma on loistava.
Sorry tää mainostaminen.
Jerzi

Jos ei mene kaaliin, niin sitten palkitaan erikseen  alle 18v UUDET AJAJAT... Pikkujannulle kynnys osallistua on aika korkea, kun muut "stanukuskit" on samaa ikäjakautumaa kun huippukuskitkin.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Zakko

Sm sarjoissa palkitaan tälläkin hetkellä alle 18v top3. Aika usein vaan löytyy samoja junnuja avoimensarjankin top 10.stä

jarkko

Lainaus käyttäjältä: Zakko - 15.09.13 - klo: 12.07
Sm sarjoissa palkitaan tälläkin hetkellä alle 18v top3. Aika usein vaan löytyy samoja junnuja avoimensarjankin top 10.stä

Kommentoin yleisesti ja luokasta riippumatta. Tulosten julistaminen ja menestyjille aplodeeraus on seremoniana tärkeä osa arvokilpailua. ERITYISEN tärkeää tilanteessa on vähemmän aikaa harrastaneille nuorille sen OMAN palkinnon saaminen.

Henkilökohtaisesti olisin valmis kääntämään palkintopyttykulttuuriamme siihen suuntaan, että pääpaino olisi juniorien pokaalipalkinnoissa, koska heille se merkitsee eniten. Vakiintuneet kärkikuskimme eivät uskoakseni koe merkittävämmin tarvitsevansa lisää hyllyntäytettä pölyä keräämään. Voisi vaikka ajatella pokaalien jaossa panostamista sarjapalkintoihin ja sitten kilpailukohtaisesti esim. alle 16 v. junioreiden huomiointi pokaalein tms. 
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

jerzirccar1

Pitäiskö 4wd unohtaa joksi aikaa ja keskittyä 2wd luokkaan  :undecided:
jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

topcat

#659
Onko hajua mitä luokkaa välitykset vois olla sisäradalla? Testasin tc02:a 77 spurrilla jonka kanssa modaamatta paikoilleen menee 34 t pinioni. Näillä kokonais välitys olis 5,88.

Vielä kun sais aikaseksi vaihtaa 0-ennakko softa nopariin niin pääsis testaan...

edit: välitysasia käyty läpi puhelimitse