Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Stanu luokka sähkökrossiin

Aloittaja jerzirccar1, 11.01.10 - klo: 19.05

jerzirccar1

Huomio nyt kaikki stanuilijat.
Pksrca järjestää ekat WJiit ja nyt kaikki ajoissa ilmoittautumaan niin nähdään miten paljon olis kiinnodtusta.
Ei tapeta hienoa luokkaa vaan näytetään nyt että luokalle olis tilausta.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

topcat

Stanua tuli eilen testattua Nokian sisäradalla kahden auton voimin, yllättävän lujaa nekin kulkee vaikka välitykset oli Team c vakio osilla ja pinionia olisi mahtunut vielä suurentamaan. Hauskaa hommaa!

Zakko

Launtaina menossa testaamaan nokialle nelkkua. Tuuppia ajelen stanu koneella odotellessa jooten ajoseura kelpaa.

goos

Lainaus käyttäjältä: topcat - 04.10.13 - klo: 08.43
Stanua tuli eilen testattua Nokian sisäradalla kahden auton voimin, yllättävän lujaa nekin kulkee vaikka välitykset oli Team c vakio osilla ja pinionia olisi mahtunut vielä suurentamaan. Hauskaa hommaa!

Itse testailin lisää välityksiä ja paras löyty SkyRC:n koneelle 30t pinioni ja 75t spurri ja täydet ennakot koneesta.

Eli ei ole pakko ajaa tooosi pitkillä niinkuin moni tykkää ajella.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

kyoshodbx

Tämmönen nopari on mulla autossa kiinni.käykö se tähän stannu sarjaan.ajatus oli joku wj yrittää aja.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17233__HobbyKing_100A_Sensored_Sensorless_Car_ESC_1_10_.html

goos

Lainaus käyttäjältä: kyoshodbx - 13.10.13 - klo: 09.03
Tämmönen nopari on mulla autossa kiinni.käykö se tähän stannu sarjaan.ajatus oli joku wj yrittää aja.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17233__HobbyKing_100A_Sensored_Sensorless_Car_ESC_1_10_.html

Jos se loytyy roar listalta se kay.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

kyoshodbx

Lainaus käyttäjältä: goos - 13.10.13 - klo: 10.14
Lainaus käyttäjältä: kyoshodbx - 13.10.13 - klo: 09.03
Tämmönen nopari on mulla autossa kiinni.käykö se tähän stannu sarjaan.ajatus oli joku wj yrittää aja.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17233__HobbyKing_100A_Sensored_Sensorless_Car_ESC_1_10_.html

Jos se loytyy roar listalta se kay.

Joo eipä ollu nopari tuolla listalla jonka google mulle näytti.pitää miettiä uusiks et mitä tekis

devito


Lainaus käyttäjältä: goos - 04.10.13 - klo: 10.07
Lainaus käyttäjältä: topcat - 04.10.13 - klo: 08.43
Stanua tuli eilen testattua Nokian sisäradalla kahden auton voimin, yllättävän lujaa nekin kulkee vaikka välitykset oli Team c vakio osilla ja pinionia olisi mahtunut vielä suurentamaan. Hauskaa hommaa!

Itse testailin lisää välityksiä ja paras löyty SkyRC:n koneelle 30t pinioni ja 75t spurri ja täydet ennakot koneesta.

Eli ei ole pakko ajaa tooosi pitkillä niinkuin moni tykkää ajella.
oliko tolla välityksellä kulkupuoli kunnossa? entä lämmöt?

goos

Lainaus käyttäjältä: devito - 13.10.13 - klo: 14.34
Itse testailin lisää välityksiä ja paras löyty SkyRC:n koneelle 30t pinioni ja 75t spurri ja täydet ennakot koneesta.
oliko tolla välityksellä kulkupuoli kunnossa? entä lämmöt?
[/quote]
Hyvin sillä akun tyhjäks ajaa, joten ei oo lämpöongelmia. Parhaat kierrosajat tiksin radalla mun käsillä oli 16.9xx

34-36t oli turhan pitkä tolle koneelle, eikä se vääntänyt jos otin ennakot pois. Eli toimi paremmin kierroskoneena.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

*HOKE*

Onko nyt tosissaan niin että ennakon säätäminen on luokassa sallittu?
Pitääkö säätimen olla 0 ennakko asetuksella, mutta koneesta saa ruuvata ennakkoja???

goos

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 13.10.13 - klo: 19.26
Onko nyt tosissaan niin että ennakon säätäminen on luokassa sallittu?
Pitääkö säätimen olla 0 ennakko asetuksella, mutta koneesta saa ruuvata ennakkoja???
Näinhän se toimii 0 ennakko säädin ja vapaa 17.5t moottori. Moottoria siis ei ole mitenkään rajoitettu. Mutta mootorin ennakohan on staattinen ennakko ei dynaaminen mikä on se erottava tekijä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

topcat

Lainaus käyttäjältä: kyoshodbx - 13.10.13 - klo: 13.02
Lainaus käyttäjältä: goos - 13.10.13 - klo: 10.14
Lainaus käyttäjältä: kyoshodbx - 13.10.13 - klo: 09.03
Tämmönen nopari on mulla autossa kiinni.käykö se tähän stannu sarjaan.ajatus oli joku wj yrittää aja.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17233__HobbyKing_100A_Sensored_Sensorless_Car_ESC_1_10_.html

Jos se loytyy roar listalta se kay.

Joo eipä ollu nopari tuolla listalla jonka google mulle näytti.pitää miettiä uusiks et mitä tekis
Kotimaasta saa sääntöihin menevän säätimen alta viiden kympin...

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: goos - 13.10.13 - klo: 20.47
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 13.10.13 - klo: 19.26
Onko nyt tosissaan niin että ennakon säätäminen on luokassa sallittu?
Pitääkö säätimen olla 0 ennakko asetuksella, mutta koneesta saa ruuvata ennakkoja???
Näinhän se toimii 0 ennakko säädin ja vapaa 17.5t moottori. Moottoria siis ei ole mitenkään rajoitettu. Mutta mootorin ennakohan on staattinen ennakko ei dynaaminen mikä on se erottava tekijä.

No täytyypä sitten muutamalle kaverille sanoa että kääntää sen LRP/Nosram moottorin ennakkopalikan kokonaan toisinpäin niin saavat roppakaupalla lisää ennakkoa ja kulkua.

goos

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 13.10.13 - klo: 22.33
Lainaus käyttäjältä: goos - 13.10.13 - klo: 20.47
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 13.10.13 - klo: 19.26
Onko nyt tosissaan niin että ennakon säätäminen on luokassa sallittu?
Pitääkö säätimen olla 0 ennakko asetuksella, mutta koneesta saa ruuvata ennakkoja???
Näinhän se toimii 0 ennakko säädin ja vapaa 17.5t moottori. Moottoria siis ei ole mitenkään rajoitettu. Mutta mootorin ennakohan on staattinen ennakko ei dynaaminen mikä on se erottava tekijä.

No täytyypä sitten muutamalle kaverille sanoa että kääntää sen LRP/Nosram moottorin ennakkopalikan kokonaan toisinpäin niin saavat roppakaupalla lisää ennakkoa ja kulkua.
ei pakosti paranna tulosta mutta kannattaa varmasti kokeilla eri palikat lapi.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: goos - 13.10.13 - klo: 20.47
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 13.10.13 - klo: 19.26
Onko nyt tosissaan niin että ennakon säätäminen on luokassa sallittu?
Pitääkö säätimen olla 0 ennakko asetuksella, mutta koneesta saa ruuvata ennakkoja???
Näinhän se toimii 0 ennakko säädin ja vapaa 17.5t moottori. Moottoria siis ei ole mitenkään rajoitettu. Mutta mootorin ennakohan on staattinen ennakko ei dynaaminen mikä on se erottava tekijä.

Hankkimalla laadukkaan moottorin alle niin 0 ennakko toimii vallanmainiosti  :grin:
Ja tää kuin piti olla rento luokka uusille että vähän vanhemmille kuskeille  :cry:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

kksaffy

Eli siis saa säätää sitä ja tota.. Nyt me alottelijat ei ymmärretä p**kaakaan noista
Ennakoista ja muista... Eli kokeneilla kuskeilla on etuna se, et ne osaa ruuvata sitä mottia!!
Todella huono juttu mun mielestä...

En tiä saako sillä säädöillä eroo säätämättömään moottoriin, jos saa niin ei hyvä..
Säädöistä vähemmän ymmärtävä on sit taas eri viivalla.. Ja vauhti senkun kasvaa..
Luulin et tää ois hidas vauhtisempi ja sitä kautta helppo aloitella kisaamista..
No en tiä...

Vesa
HOBBYFACTORY ASSOCIATED

goos

Lainaus käyttäjältä: kksaffy - 13.10.13 - klo: 23.38
Eli siis saa säätää sitä ja tota.. Nyt me alottelijat ei ymmärretä p**kaakaan noista
Ennakoista ja muista... Eli kokeneilla kuskeilla on etuna se, et ne osaa ruuvata sitä mottia!!
Todella huono juttu mun mielestä...

En tiä saako sillä säädöillä eroo säätämättömään moottoriin, jos saa niin ei hyvä..
Säädöistä vähemmän ymmärtävä on sit taas eri viivalla.. Ja vauhti senkun kasvaa..
Luulin et tää ois hidas vauhtisempi ja sitä kautta helppo aloitella kisaamista..
No en tiä...

Vesa
Ei kannata sekoittaa staattisen ja dynaamisen ennakon vaikutuksia. Staattinen ennakko vaikuttaa suunnilleen yhta paljon kun valityksen hienosaato. Valityksen saadossa kokeneempi kuski saa myos etua mut ei kukaan valita siita. Kylla se auto ihan maltillista vauhtia rataa kiertaa vaikka moottori on vapaa 17.5t
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

jerzirccar1

Vesa.
Se paras tapa nostattaa vauhtia on kuitenki hankkimalla ne 100e akut  :laugh:

Tähän mennessä tiksissä on menty varsin samaa vauhtia stanujen kesken ja hyvä niin.

Antaa kaverit säätää koneita rauhassa vaan jos niin haluaa... Toivottavasti se ei saa uusi kuskeja vapisemaan.

Tää on loppupelissä hieno luokka niin kokeneelle kuin uusille kuskeille.
Ja toivon että mitään ikärasimiä ei tule sääntöihin  :evil:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

*HOKE*

Tämän takia yritin aikaisemmin saada porukkaa ymmärtämään että yksinkertaisin ja sitäkautta paras sääntö stanuun on ottaa säädin ja moottorisäännöt suoraan FTT stanu luokasta.

Tottakai myös LRP/Nosram koneista saa enemmän tehoa ja kulkua aikaisekksi säätämällä lisää ennakkoa.
Siksihän ne on tarkkaan FTT puolella määritelty.
Se vain että pitää sitten osata löytää se oikea välitys + että saattaa moottorin ja säätimen lämmöt nousta sille tasolle että parhaat tehot saadaan irti vain sen 5 minuutin hiitin ajan ja tämän jälkeen moottori alkaa paistumaan ja pahimmillaan kärvähtää.

Eli siis edelleen... ehdottomasti säännöt suoraan FTT stanu luokasta niin ei tartte kenenkään ihmetellä muuta kuin sopivat rattaat paikoilleen.
Ja krossissa ylivälitys on jopa hankalaa, eli sitäkin kautta tuo sääntö tekisi asian vain helpommaksi.
Melkeinpä vaan laittaa isoimman pinionin mikä autoon mahtuu ja ollaan edes alueella, tai jopa lyhyen puolella joka on yleensä lämpöjen suhteen turvallisempaa kuin liian pitkä välitys jonka voi saada aikaiseksi kun moottorista on käännetty maksimi ennakot.

Rentoilut ja kaverin kanssa tasavertaiset kisailut tapetaan helposti sillä että lähdetään sallimaan ennakon säätely ja vapaat moottorit.

Kyllähän sen nyt moni arvaa että jos/kun lähden jotain stanuluokkaa ajavaa kaveria jeesailemaan tuon ennakkosäätelyn kanssa jne niin alkaa isolla osalla luokkaa ajavista kiukututtamaan kun kaveri painaa suoralla ohi ja poistuu mutkasta kovempaa, pääsee isoimmatkin hyppyrit yli ilman isompaa vaivaa jne.

Olkoot sitten vaikka mielummin vapaa moottori jos ei millään haluta sitä määrittää, mutta sitten edes jätetään se ennakoiden säätäminen luokkaan jonka henkeen se kuuluu, eli viriin.

Ja vaikka qoos nyt vakuutteleekin ettei se staattisen ennakon säätäminen vaikuta kuin oikeastaan saman kuin välityksen muuttaminen niin höpöhöpö.
Kokeilemaan vaan jokainen joka asiaa ihmettelee. Ennakkoa lisää vaan ja välitystä vähän lyhyemmäksi niin sekä kiihtyvyys että huippunopeus kasvaa.

Bigbear

Välikysymys liittyen moottoriin.
Kuinka paljon nolla ennakolla 17,5t kiertää? Pitääkö katsastuksessa alkaa mittaamaan moottorin max rpm ennen starttia?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

unkka

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 14.10.13 - klo: 07.13
Välikysymys liittyen moottoriin.
Kuinka paljon nolla ennakolla 17,5t kiertää? Pitääkö katsastuksessa alkaa mittaamaan moottorin max rpm ennen starttia?
Mutta kun kaikissa eri merkkisissä/mallisissa moottoreissa on ennakkoa tehtaalta lähtiessään eri määrät ja se ei ole varmaankaan missään 0. Ainoastaan säätimissä on nolla ennakko.

Itse olen nyt pari kautta ajellut euvetoturistilla jossa on 0-säädin + vapaa 17.5t. Käytännössä ei ole näkynyt mitään nopeuseroja moottoreista johtuen vaikka porukalla on ollut mitä ihmeellisimpiä Ameriikan koneita ja ennakoita ollaan väännelty. Loppupeleissä vanhoilla CS-stanukoneillakin on ehtinyt ihan hyvin, kyse on vain oikeasta välityksestä suhteessa koneeseen/ennakkoon. Ei ole yhtään vaikeata.

Itse aloitin kokoamaan myöskin stanukrossia ja tämä vapaa 17.5t on tosi bueno.

JUkka-san

Samaa mieltä edellisen vastaajan kanssa. Ajetaan vapaalla koneella nyt edes tämä talvikausi ja katsotaan onko niissä suuria nopeuseroja. Jos nopeuseroja on, sitten on mahdollista harkita moottorisääntöä.

Zakko

En oo ainankaan saanu omista 17,5 kuin ajettavuuden katoamaan liialla ennakolla. Väänön raja muuttuu teräväksi ja koneen kierrosten ylläpitäminen on vaikempaa. Ite ajan sp koneella jossa 10 astetta ennakkoa. Ennakot on kokeiltu 0- 60 välillä. Keskitytään vaan siihen auton säätämiseen sieltä se vauhti tulee. Mulla on autossa kiinni 33/75 välitykset näillä menään. Ainut ongelma stanu koneella ajaessa on kääntyvyys takapanoisuuden takia

kyoshodbx

Edelleen tämä säädin asia vaivaa minua.osaako joku sanoo käykö tämä säädin.mielestäni se on roar listalla.tämä nääs hyllystä löytyis ostamatta.

http://www.lrp.cc/en/products/electronic-speed-controls/car/produkt/sphere-competition-tc-spec-brushless-brushed/details/

unkka

No en tiedä kuinka listaa luit, mutta yllä mainittu vanha LRP TC Specci ei sillä ole.
http://www.roarracing.com/?page_id=737

kyoshodbx

Lainaus käyttäjältä: unkka - 14.10.13 - klo: 15.47
No en tiedä kuinka listaa luit, mutta yllä mainittu vanha LRP TC Specci ei sillä ole.
http://www.roarracing.com/?page_id=737

Joo tietenkin luin sitä listaa omaksi eduksi.tuota numeroo vähän ajattelinkin(80500)kun tuo minun on(80750)et siinä se ero on.taitaa mennä noparin ostoksi jos tähän sarjaan mielii.onneks tuli kyseltyä.ja kiitos vastauksesta.enpähän lähe kisoihin tarjoutumaan väärällä noparilla.

tturku

onkos tän sääntöihin jotain yhteenvetoa?
RC10 rerelease tilattuna ja pakista löytyy joku 4-5 vuotta vanha CS 17,5 kannu? Pääsenkö leikkiin mukaan ja millä noparilla?
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

*HOKE*

Pääset mukaan kun hommaat säätimen mikä on hyväksytty nollaennakkosäätimien listalle.
Esim vaikka joku vanha speedpassion mikä sulta saattais löytyä entuudestaan... kunhan siihen vaihtaa 0 ennakko softan.
Softan vaihto onnistuu kun otat yhteyttä  :wink:


bluebeetle

Tätä käydään kyllä kokeilemassa talven mittaan jossain, se on (melko) varmaa!

Tuuppikrossinkin ehdin jo pari vuotta sitten ostaa kun sopivasti vastaan tuli, metriäkään en ole vielä kyllä ajanut :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

jerzirccar1

Ainoa ongelma oli että miten  saat ratas suojan mahtumaan kuin pinioni on niin iso mutta siitä ongelmasta on päästy yli.
Tasaista oli, tästä nyky hetkestä en tiedä koska jengi on nyt kääntänyt ennakoita moottorista mutta viimeistään kisassa nähdään miten se on vaikuttanut vauhtiin ja tasaisuuteen.
Itse ajan koneella jossa ei voida säätää ennakkoa.
Jos olet harrastaja niin minun suositus on että älä tee mitään ennakon suhteen. Jos haluat ennakkoo koneeseen niin siirry myyjän tai kokeneen kuskin luo.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂