Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hong Nor SCRT10 Short Course

Aloittaja auvo, 13.01.10 - klo: 16.24

Chili

Renkaat oli teipattu sisältä ilmastointiteipillä.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Fabe

Tuolta noparikeskustelusta sai vähän sen kuvan, että tuo EzRun 60A olisi tähän ilmeisesti liian pieni, mottina saman 8,T. Mikäs se on se wattimäärä mikä tähän olisi riittävä? Virtahan se tuppaa lämmittämään ja se taas tietenkin suurempi 2s, kuin 3s lipolla. Välityksillä tietysti saa pelailtua sopivaksi, mutta tuo "riittävä" wattimäärä kiinnostaa. Eli mille auto on suunnilleen suunniteltu?

Penguin

1 kW on ollut oikein riittävän tuntuinen, kunhan vaan akut on riittävät.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Fabe

#633
He, täytyy vissiin ottaa sähkösahasta ja laittaa 230V, ni pysyy virrat kohtuussa. Tuossa 60A:n noparin speksissä sanotaan, että piikkiä 380A. Mitähän tarkoittaa näissä vehkeissä piikki? 1s vai o,1s, vai jotain ihan muuta.

Penguin

Ei kun ihan oikeasti mitattu Velineonilla yli 1000 W, mutta se nyt oli hyvin lyhytaikainen arvo (≤ 0,5s). Tuo Hobbywingin noparin 380 A on purske (burst) eikä piikki (peak). Yleensä tarkoittaa muutamaa sekuntia, mutta tuon arvon todenperäisyys on sitten kokonaan toinen juttu. Hetkellisesti eli jonkin sekunnin murto-osan voi kestää tuon verran, mutta mitä pidempi aika sitä vähemmän kestää virtaa.

Kyllä mulla on kuitenkin sellainen olo, että 60 A nopari on vähän hintsu, jos tähän autoon laittaa sellaisen moottorin, että liikkuu mukavasti.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Fabe

Juu, niin se taitaa olla. Tamyan Pajero toimi kyllä ihan hyvin tuolla 35A:n compollakin, mutta se nyt on tietysti vähän eri juttu. No, kun pääsee kunnolla kokeileen, niin sittenhän se selviää. Kesällä kyllä ainakin taitaa olla tuo 60A liian pieni. Hitsi kun hävisi tuosta VXL noparista pakki.

Veskuvaan

Kyllä se 60 A nopari riittää jopa sillä 6000 kv 5.5 T moottorilla 10 piikkisellä pinjonilla kun ei pidä punchia täysillä eikä ajoitusta yli 10°

Lämmöt rupesi nousemaan vasta kun löi keskidiffiin 30K öljyt ja nosti punchia niin että auto keuli asfaltilla

soratiellä voi huoletta soittaa urku auki eikä kuumene :wink:

sitten joskus kun muilta harrastuksilta ja pikkuautoilta irtoaa budjettia niin hankin ehkä sen Hobbywingin SC8 säätimen niin voi p€rs€illä lisää
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Penguin

Lainaus käyttäjältä: Veskuvaan - 30.12.10 - klo: 22.26
soratiellä voi huoletta soittaa urku auki eikä kuumene :wink:

No eihän se nyt tuossa kuumenekaan, mutta ajapa syheröä rataa kiskopidolla siten, että tulee 0,5 - 2 sekunnin välein tulee kaasutus, jarrutus, kaasutus, jarrutus,... ja aja tuota sellainen 20 min putkeen. Alkaa olla se 60 A säädin savuna hyvin pian. Toisaalta ei se iso kV ole niin merkityksellistä, vaan paljonko tuon koneen ottama maksimiteho on.

Toisaalta mitäpä mä noista tietäisin. Mennään varmuudella mitoitetulla XERUN 120A säätimellä, dynaamisella ajoituksella ja turbon kanssa. Yleensä on aika lämmintä akullisen jälkeen  :laugh:
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Veskuvaan

joo ei toi mitään pumppaamista ykkösen kitkakertoimella kestä vaikka onkin välitetty korkeelle
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

P.R

Joo aika limitillä on 60A säädin kyllä,vallankin jos meinaa useamman akun ajaa radalla putkeen kesäkuumalla.
45A säädin kesti noin 2 minuuttia :grin:
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

HMS77

Siis millä ihmeellä olette saanu auki nuo diffien lautasrattaissa olevat ristipääruuvit? Itellä ne on väännetty tehtaalla kyllä sellaseen kireyteen jota en ole RTR/ARTR-autoissa kyllä koskaa ennen nähny..  :huh:

Olisin tarkistellu rasvatilannetta diffeistä ja purinkin koko perän, mutta tais olla turha homma kun ei saa koko hiton diffiä edes auki..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

mof

Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 04.01.11 - klo: 14.03
Siis millä ihmeellä olette saanu auki nuo diffien lautasrattaissa olevat ristipääruuvit? Itellä ne on väännetty tehtaalla kyllä sellaseen kireyteen jota en ole RTR/ARTR-autoissa kyllä koskaa ennen nähny..  :huh:

Olisin tarkistellu rasvatilannetta diffeistä ja purinkin koko perän, mutta tais olla turha homma kun ei saa koko hiton diffiä edes auki..

Oikean kokoisella ruuvimeisselillä.

Penguin

Alkaahan sitä tästäkin autosta hajoilla osia, kun on saatu alusta säädettyä toimimaan ja pito poskettomaksi Ultima SC:n renkailla. Eilisissä kruisailuissa napsahti nuoremman juniorin autosta nivelvetari poikki edestä. Tarkkaan ottaen meni molemmat tapit poikki nivelen kohdalta, mutta sen verran pahalta näytti nivelen kohdalta vetari muutenkin, että ei tuosta kalua tule tapit uusimalla, vaan vaihtoon meni.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Veskuvaan

Millä diffi setupilla ? vai onko salaisuus :wink:
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Hazard

Muutamat vetarit olen itsekin vaihtanu ja parit diffin ulostulot, kulumisen takia tässä vuoden aikana.

Kun kaikki ohjauspalat vaihtoi alumiinisiin, niitä ei enää ole tarvinnut vaihdella, mutta kolme satasen servoa on poikinu kyllä. Parista JR 9100S on mennyt keskityspotikka ja Savöxin titaanirattaat kestivät ekalla kerralla 3 akkua, toisella noin 5 akkua. Tarvii kokeilla vielä jotain muuta merkkiä mutta mistä sais sellasen Turun Winterjumpseihin kun ei kerkiä enää tilaan?

TomiKoo

Lainaus käyttäjältä: Hazard - 06.01.11 - klo: 08.46Tarvii kokeilla vielä jotain muuta merkkiä mutta mistä sais sellasen Turun Winterjumpseihin kun ei kerkiä enää tilaan?

Jos et muuta löydä, niin 12kg tai 20kg Savöx kulkee mukana Winterjumpseihin tarvittaessa. Ilmottele YV:llä, jos kaipaat.

HMS77

Kellään Spektrum DX3S:n telemetriaa kytkettynä Honkkariin? Jos sais jotain kuvatuksia asennuksista, meinaa luomisen taito loppua iteltä kun olen pähkäilly jotta miten tuon RPM-sensorin sais tuohon järkevästi kiinni.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Penguin

Lainaus käyttäjältä: Veskuvaan - 06.01.11 - klo: 00.32
Millä diffi setupilla ? vai onko salaisuus :wink:

Taitaa olla 7-7-1 ja edestä porsi sen vetarin. Toki on ajettu muillakin diffilitkuilla samalla vetarilla jo viime keväästä asti ja paha sanoa milloin tuossa on jo alkanut olla vikaa. Todennäköisesti ei kuitenkaan kovin kauan. Toisessa autossa on sama setup, eikä löytynyt mitään vikaa kepeistä, vaikka siinä on ollut välillä jopa 500-500-10 setupit (ulkona, foffissa). (Lukujen yksikkö 1000 wt ja Ofnan silikoniöljyt)
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

-rcmh-

Tänään testasin eka kertaa Honkkaria jäisellä parkkipaikalla, hyvin tolla pystyy vetämään sladissa. Vakiorenkailla vain pito niin huono että ei meinaa kuin sutia.
Sähköinä MMM 2650kv combo 3s lipolla, tarvis kyllä 4s mut ei mahdu koteloon. :undecided:

HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

4wdkanootti

Jos ei mikään sääntö tms estä, akkuteline pitkipäin halki, puolikkaat runkoon kiinni, ja rako täyteen sikaflexiä teippi tukenaan. Ehkä lasikuidusta vahvikkeet päätyihin, kannen kielireijän ympärikin, vielä.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

OGIpro

Suositelkaas mulle tätä SCRT10 autoa verrattuna muihin Sc autoihin (mm. traxxas slash) Mistä tämmöne kannattaa ostaa, suomesta. Ja sitte, mitkä olis perus hyvät sähköt ja millaset lipot kannattais hommata tähän?
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

matti.l

Lainaus käyttäjältä: OGIpro - 14.01.11 - klo: 07.03
Suositelkaas mulle tätä SCRT10 autoa verrattuna muihin Sc autoihin (mm. traxxas slash) Mistä tämmöne kannattaa ostaa, suomesta. Ja sitte, mitkä olis perus hyvät sähköt ja millaset lipot kannattais hommata tähän?

Ja siellä toisessa topikissa sulle noista eroista slashiin jo kerroinkin...

Mutta esim. traxxasin velineon combohan tuohon on ok valinta jos ulkona ajelee, kun ei tarvi erikseen suojata kosteudelta,. Mitään sen kummempia säätöjä tuossa ei ole, mutta perus ajeluihin piisaa.

Ja 30-40C purulla olevat 5000mAh 2S LiPot tuohon ovat passelit. Lue tosiaan tämä topikki ajatuksella läpi niin saat hiukan tietoa itsellesi.
\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

sakke_

Lainaus käyttäjältä: OGIpro - 14.01.11 - klo: 07.03
Suositelkaas mulle tätä SCRT10 autoa verrattuna muihin Sc autoihin (mm. traxxas slash) Mistä tämmöne kannattaa ostaa, suomesta. Ja sitte, mitkä olis perus hyvät sähköt ja millaset lipot kannattais hommata tähän?
Autohan on suoraan polttis vehkeestä muutettu sähkö peli, kestävyys on ihan eri luokkaa kun perus sähkörimpuloilla.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Penguin

Ei meinaa pysyä oikean puoleinen ylätukivarsi edessä paikallaan, kun ajaa myyrin vastapäivään kiertävällä radalla. Kovasta pidostahan tuo johtuu, mutta tiedä sitten pitäisikö tuo ylätukivarsi korvata vain linkillä, vai pitäisikö sen takimmainen kiinnitys korvata alumiiniosalla, vakio muovisen sijaan.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Hazard

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 14.01.11 - klo: 16.34
Ei meinaa pysyä oikean puoleinen ylätukivarsi edessä paikallaan, kun ajaa myyrin vastapäivään kiertävällä radalla. Kovasta pidostahan tuo johtuu, mutta tiedä sitten pitäisikö tuo ylätukivarsi korvata vain linkillä, vai pitäisikö sen takimmainen kiinnitys korvata alumiiniosalla, vakio muovisen sijaan.

Tuolla kuvan setillä ei ole ongelmia irtoilun kanssa. Tuo STRC:n servosaver on susi ja vaihdoin alkuperäisen takaisin.

Kuvasta poiketen autossa on nykyään 1/8-krossin bb-iskarit ja meno selvästi pehmeämpää kuin ennen.


Penguin

Juuri tuota meinaisin. Samalla saisi korjattua toisen ongelma eli jatkuvasti servo saverin varresta irtoavan linkkipallon, joka kiertyy irti. Sinullakin näyttää olevan läpiruuvi ja mutteri yläpuolella. Vakioylätukivarren kanssa tuollainen konstruktio ei ole mahdollinen.

Et sitten mitään pieniä iskareita olekaan laittanut autoon :)
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Hazard

Miro esitteli Myyrissä lässiään ja hämmästeli HN keppien pienuutta niin ajattelin seurata esimerkkiä ja tilasin HotBodiesin iskarisarjan ja kolmet löysimmät jouset molempiin päihin. Tähän autoon kannattaa tilata 4kpl etuiskareita, 1/8 auton takaiskarit on turhan pitkät. Eteen joutuu voi laittaa takaiskaritornin jolloin korkeammat kepit mahtuu tai ostaa valmiin tornin joltain useista hop-up-valmistajista.

Autoa ei enää saa niin lähelle maata kuin ennen ja hieman jännittää pysyykö köntti pystyssä Turussa jossa pitoa on riittämiin.

Penguin

No eipä ole ainakaan vielä ollut mitään ongelmia noiden vakiona tulleiden aluiskareiden kanssa vaikka noi junnut painaakin menemään 100-200 kierrosta putkeen. Silloin kun muoviosat eivät anna periksi kiskopidolla, niin ajo-ominaisuudetkin pysyvät kierros toisensa jälkeen muuttumattomina.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Veskuvaan

Ostin projekti pulkaan Garagesta HN:n Ø16 mm big boret keltaisilla (soft tai supersoft) jousilla ja pitihän niitä nyt vakioiden tilalle maillailla kun Jenkkilässäkin noi BB iskarit on kovassa huudossa niin Etu-iskarit nyt ainakin oli liian pitkät vakio telineisiin, 130 mm pitkistä taka tolpista puhumattakaan :cheesy: ne Ø13 mm vakio 1:8 etu iskarit voisi tosiaan olla tässä tapauksessa hyvä valinta ympäriinsä. Porukkan on atlantin takana kaipaillut vaan noihin BB iskareihin venttiileillä olevia mäntiä ulosjoustoa nopeuttamaan, pitää varmaan kaivella jostain filmi negatiiveja ja leikellä niistä ventiili läppiä :tongue:
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Penguin

Juu, ei siitä haittaa olisi, jos olisi valmiit venttiililliset männät. Tiedä sitten tekisikö se säätämisestä helpompaa, vai kävisikö siinä vain niin, että säädettävää olisi entistä enemmän.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.