Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ajoakun oikea latausvirta

Aloittaja Jupeko, 18.01.10 - klo: 18.38

Jupeko

Onhan tästä jotain keskustelua ollut, mutta en silti saanut vastausta kysymykseeni.
Helpommalla olisin päässyt, kuin olisin tajunnut kysyä myyjältä oikean latausvirran.
Mutta asiaan, tämmöinen Team Orionin 3300mAh 7.2V NiMH akku. Millä virralla sitä voi ladata.
Vaihtoehdot ovat 0,5  1,0  2,0  3,5 ja 5,0A

Oikeasta vastauksesta ei ole luvassa palkintoa, mutta kiitokset kyllä.

timomk

itse ainakin latailen tuommosia akkuja 2,0a virralla ei tosin saman merkkisiä mutta paljon pienempiä ja huono laatusempia.
Ny muuten hajos joku :D

Heuli

Riippuu toki kennotyypistä mutta Orionin SHO-kennoja pystyy lataamaan suurilla virroilla, tuon 5A useimmat sub-c kokoiset nimhit kyllä kestävät.

Jupeko

Kennotyypistä en tiedä sen paremmin. Mutta tässä akkupaketin päällä lukee "Sport power"  :)  jos kellekään sanoo mitään.

Jupeko

No se nyt selvis tässä netissä surffatessa, et 1000mAh akun saa ladata MAX 1000mAh virralla, eli 1A.

Fillarimies

Itse lataisin tuon ajoakun 3,5A virralla. Menee maltillisesti virtaa akkuihin ja ei kuumene niin paljon kuin 5A virralla. Tosin pakkasella jos ajelee niin ehkä se on ihan hyvä kun akku vähän kuumenee :wink:
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

LaNi5

2A on hyvä normaali latausvirta. Kun on kiire niin 3.5A ja kovassa kiireessa voi kokeilla 5A virtaa edellyttäen, ettei akku tule niin kuumaksi, ettei kestä pitää kädessä.

Jasse

Sanoisin että, tuohon patteriin voi töötätä virtaa tuolla 3,5A teholla, on sen verran liki tuota maksimia. Siis jos nimellinen volymi on 3300 mAh on, lataus silloin myös nimellisesti 0,033 Ah, eli 3,3 A. Peltikennot kestää melko kovaakin latausvirtaa. Jos akkua pystyy pitämään minuutin kädessä, n. 5 min latauksen jälkeen, latausvirta ei ole lian suuri.
Paremman lopputuloksen kuitenkin saa lataamalla, pienemmällä virralla ja kauemmin.
Akku kestää kauemmin ja antaa myös virtaa kauemmin.
Akkujen purkaminen, aika ajoin myös virkistää peltikennoja.

Itse kyllä siirryin Li-Po akkuihin ja niiden lataus onkin jo oma taiteen laji... :roll:

Edit:Kirjoitusvirhe
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

TTKoo

Samaa mieltä Jassen kanssa.

Onkos akku ns. pötköakku, jos on, niin sitä suuremmalla syyllä se 3.5 A
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

juhaj

itellä just samanlaiset akut. Yleensä lataan 3.3 jos kiire niin 4A. Kerran latasin 5A nii kuumeni ihan sairaasti.
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

juuttaanjunttura

Mulla on myös noi akut. 3300 ja 2200 mAh. Niitä latailen 3.5 A eikä pahemmin kuumene.
|Tamiya TT-01E|Li-Po|2.4Ghz|6800kv BL| 

Duster1

Kuumeneminen on kiinni Delta-Peak arvosta, joten aika turha lämmön mukaan vertailla, jos ei kaikkia specsejä ole tiedossa.
Axial SCX 10 TR