Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Team Academy Gv2 Pro keskimoottori versio

Aloittaja Matti Räsänen, 18.01.10 - klo: 22.43

juhou

7000-sarjan alumiinit taitaa olla lujinta mallia. 7075 on kupariseosteinen "lentokonealumiini" eli luulisi nikossa kestävän  :wink:
-3 racing sakura zero s drifter-
www.juhou.1g.fi

TheArska

Tuota 7075 alua on monen 1/8 "pro" buggy:n ja truggy:n pohjalevy yms. osat.
Eli tuon luulisi tosiaan kestävän myös 1/10 sähköautoissa.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Matti Räsänen

#122
Varmasti kestää, jos tuo minun proton "roskalava-alumiini" kesti tulla hypystä betoniseen tonttiin JKL:ssä monta kertaa  :laugh:
Eli "pehmeämmätkin" 6xxx sarjalaiset T6 laatuna välttänevät.

7075 T6 laatuna tekisin mieluiten kyllä, mutta se saatavuus painaa myös ikävästi kupissa. Myöskin hinta on taitaa vaikuttaa.

Matti Räsänen

#123
Ei tilaajia siis? No jatketaan sitten tuotekehittelyä ja käsityönä kokeiluja suunnitelmista.  :roll:

Rakensin nyt iskarin tuennan jonka voi laittaa joko tukivarsian etu- tai takapuolelle. Iskaritorni ja sen muovikiinnike käännetään vain ympäri jolloin iskarit saa myös takapuolelle.
Kokeilen myös kestääkö runko yhdellä tukipalkilla moottoripukista keulaan ja ilman lisätukea diffiboksille. Näin akut saa niin taakse kuin mahdollista, moottorin kylkeen asti. Muutenkin rakenne on hieman "ei niin järeä" kuin aikaisempi versio.

Matti Räsänen

Etupääkin evo2:ssa valmiina. Näytiksi iskarit asennettuna "taka-asentoon".


Matti Räsänen

Tässä päivänä muutamana vihdoin olen päässyt testaamaan autoa ulkona, ja eipä voi muuta sanoa että toimii hienosti. Perä ei karkaile hallitsemattomaan luisuun varoittamatta ja autolla on todella helppo vetää pienessä sladissa. Kääntyy hyvin vielä kovassakin vauhdissa. En osaa sen kummemmin kuvata auton käyttäytymistä mutta hyvältä se ainakin tuntuu. Takaiskarit vaikuttivat toimivan paremmin tukivarsien edessä, joten uusi versio autosta oli tekemisen arvoinen.
Pikkasen pitää vielä hakea oikeita iskarisetuppeja mutta on jo nyt tosi hyvä ajaa.


Matti Räsänen

Vielä yksi.



Pistää vaan silmään jesari jolla kori on kiinni. :laugh: En ole joutanut tekemään uutta ammetta johon raaskisi laittaa velcrot. Myös siipi on vähän härskissä kulmassa, huonon ländin jälkeen.
Mitään ei ole mennyt rikki sitten Jyväskylän paukuttelun ja sielläkin meni vain vakio-osia. Ainakin toistaiseksi..  :roll:

SLap

Jeps

Matti Räsänen

Kiitos vaan paljon Sami kun julkistat noin sekaisen mekkauspöydän  :cheesy:

SLap

Jeps

Matti Räsänen

#130
Enpä ole tullut pitkään aikaan laitettua tänne kuulumisia. Autolla olen kisannut ja peli on toiminut hyvin (Kuljettajassa olisi enemmän kehitettävää). Omavalmisteisia osia ei ole mennyt rikki muutakuin takaiskarituki, ja orkkis osiakin yllättävän vähän. Paras suoritus autolla tuli Vaasan osakilpailussa jossa sijoitus B-finaalin sija 9. Mahdollisuuksia muutaman sijan parempaankin olisi ehkä ollut ellei toisessa finaalilähdössä olisi harmittavasti tullut keskeytystä kun vetari hyppäsi pois paikoiltaan... Eräs TOP 10 kuski kokeili autoa pari akullista ja ajoi yhtä nopeita läppejä kuin omalla autollaankin. Joten autosta menestyksen ei pitäisi olla kiinni.

Kokeiluja on ollut kaikenlaisia, mm Moottorin kääntöä kokeilin lisäämällä idler gearin pinjonin ja spurrin väliin kuten projektin alussa minulle ehdotettiin. Toimi muuten hyvin mutta pieni muoviratas ei kestä kauaa suuria kierroksia ja menettää hampaansa. Salossa Ratas kesti juuri ja juuri koko kisapäivän mutta en näe hyötyä niin suureksi että viitsisin ostaa repullista idlereitä.

Nyt sain valmiiksi prototyypin itsesäätyvästä camber- ja aurauskulma systeemistä. Keksin systeemin talvella yön pimeinä tunteina unta odotellessa kun pohdin miten camber kulmat saisi säilymään optimaalisina. Myöhemmin oivalsin miten aurauskulmanki saa mukaan systeemiin. Koko kevään ja kesän olen sitten miettinyt käytännön toteutusta, joka ei ollut niin yksinkertainen kuin idea itse.

Systeemissä Pyörät pysvät koko ajan lähellä säädettyä camberkulmaa, missä tahansa jousituksen asennossa, niin kauan kun molemmat renkaat ovar kiinni radassa. Lisäksi systeemissä on aurauskulman passiivisen säätö. Aurauskulmat säilyvät säädetyssä asennossaan auton jousittaessa ylös ja alas. Mutta kun auto kallistuu kaarteessa, pyörät kääntyvät niin sanotusti luistoa vastaan, eli takapyörissä on itseoikaiseva systeemi. kuvat kertokoon.











Pyörät kääntyvät aika härskisti kallistuksessa, mutta kokeilen nyt noin alkuun  :cheesy:

Ps. jouset ovat irti koska oli helpompi kuvata noin..

4wdkanootti

Ranskalaiset ajaa 1/1 ralliauton tapasilla eräänlaista jäärataa, ja niillä on nelipyöräohjaus sallittua. Melkein yhtä härskejä määriä nekin takapyörät kääntyy.
Pikkasen jään ihmettelemään, mitä tapahtuu , kun ajat viistosti polanteen yli: vuoro-pyörä-töyssyissä?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

MirosHima

#132
Ei saamari mikä rakennelma, toi o nähtävä radalla :D

4pyörä ohjaustahan käytetään nykysin joissakin "premium" autoissa, pienissä nopeuksissa takarenkaat kääntyy vastakkaiseen suuntaan, pienentäen kääntöympyrää ja suurissa nopeuksissa kääntyy samaan suuntaan kuin eturenkaat <- lisää vakautta kaarreajossa.

http://www.bmwblog.com/wp-content/uploads/bmw-5-series-axle-active-steering-1.jpg
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Matti Räsänen

#133
Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 19.09.10 - klo: 19.57
Ei saamari mikä rakennelma

Juu, kutsunkin itse tuota linkkihirviöksi  :laugh:

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 19.09.10 - klo: 19.57
Ei saamari mikä rakennelma, toi o nähtävä radalla :D

Jos auto selviää viikolla testiajosta hajoamatta/olematta täysi fiasko, rakennelman voi nähdä hyvinkäällä kisoissa.

Vielä videon tekaisin:

Funk

Toivotaan että toimii, alkaa näyttää sen verran mielenkiintoiselta. Tosi hienoa, että joku viittii yrittää.
Team Associated B44
JConcepts BJ4 WE

*HOKE*

Mielenkiintoinen rakennelma.

Tulee mieleen että kun lähdet testailemaan niin tee mahdolliseksi säätää tuota renkaiden kääntymisen määrää auton kallistuessa.

Matti Räsänen

#136
Testaan ensin ja sitten teen mahdolliset muutokset. Toteutuskeino jonkinlaiseen säätöön on olemassa mutta ei kyllä hirveästi kerkeä ennen kisaa enää rakentamaan, muutakuin auton ajokuntoon ja toivottavasti edes yhden akun testiä.
Aika rankasti renkaat kieltämättä kääntyvät, mutta täytyy muistaa että kuvissa ja videoissa kääntelen ripustuksia vastakkaisiin äärilaitoihin asti. Arvelisin ettei ajon aikana tule tilannetta jossa toinen iskari olisi kokonaan sisällä ja toinen ulkona muuten kuin hetkittäin röykyssä. Mutta mutta, testiä testiä ja testiä niin näkee...

Jos aurauksen passiivi-säätö ei toimi ollenkaan, ominaisuus on poistettavissa että vain camberit säätyvät. Passivi-camber systeemiin minulla onkin suurin luotto, kun serpentillä olivat näköjään kehitelleet samaan ideaan perustuvaa systeemiään. (Eipähän tarvitse enää hakea patenttia :tongue:)
http://www.redrc.net/2010/07/serpent-733-dls-system/

Datajätkä

Koitahan saada videota laitteesta radalla, tosi mielenkiintoinen systeemi  :mrgreen:

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: mvar - 20.09.10 - klo: 12.52
(Eipähän tarvitse enää hakea patenttia :tongue:)
http://www.redrc.net/2010/07/serpent-733-dls-system/

Joo näitä on näkynyt nyt TP-10 autoissa. Originaali idea taitaa olla http://www.daxcars.co.uk/anti-roll-suspension-01.htm (Page 1-3). Mutta on kyllä varmasti ensimmäinen, joka tätä 2wd krossarissa kokeilee...
---

mof

Nelipyöräohjausta ei ilmeisesti ole säännöissä kielletty? En ainakaan sellaista kohtaa huomannut, ja sehän tuo systeemi osittain tavallaan on.

jerzirccar1

Kyosho Gallop 4wds autossa oli ekana jossa näin nelipyörä ohjauksen, eli vuosi taisi olla -85.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Matti Räsänen

Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 22.09.10 - klo: 00.21
Joo näitä on näkynyt nyt TP-10 autoissa. Originaali idea taitaa olla http://www.daxcars.co.uk/anti-roll-suspension-01.htm (Page 1-3).

On kovasti mietitty muuallakin näköjään. Tuossa kompensointi on otettu ylätukivarresta, muuten on täysin sama idea.

Lainaus käyttäjältä: mof - 22.09.10 - klo: 08.03
Nelipyöräohjausta ei ilmeisesti ole säännöissä kielletty? En ainakaan sellaista kohtaa huomannut, ja sehän tuo systeemi osittain tavallaan on.

Oli kielletty säännöissä eli ei, jotenkin en miellä tätä ollenkaan nelipyöräohjaukseksi, koska ratin kääntäminen suoraan ei vaikuta takapään aurauksiin, vain auton kallistuminen kääntää pyöriä. Renkaiden kääntämiseen ei vaikuteta "aktiivisesti" millään ulkoisella voimanlähteellä. Näin itse näkisin asian.  :smiley:

Kyllä muuten syö miestä kun ei pääse testaamaan kiitos syksyn kelien.

Jukis

Anteeksi kun nostan näinkin vanhaa aihetta.

Mitä tälle projektille sittemmin on käynyt? Tuo kori on ainakin ihan uskomattoman hieno. Itsellä riittää taidot tehdä noita osia mutta suunnittelu ei ole niin helppoa varsinkin kun pitäisi olla kokemusta kisaamisesta että tietäisi minkälaista kannattaa tavoitella. Saanko Matti käyttää noita sun kuvia proton tekoon jos teen ansmann/teamc tuuppiin sopivan alumiinirungon (mikäli ne kuvatiedostot vielä löytyvät jostain).
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Matti Räsänen

Moi!

Projektihan on nyt Academy mid motorin kohdalla loppunut, kun Academyyn ei osia enää saanutkaan. Sinänsä onni onnettomuudessa että siksi ajauduin tähän nykyiseen "projektiin"  :cheesy:

Tuon säätyvän camber/auraus homman tiimoilta aijon kyllä joskus jatkaa kokeita.

Onhan ne kuvat (toivon mukaan) jossain kovalevyn syövereissä, en vain oikein tiedä/usko onko niistä iloa AR/Team C tuupin modaamiseen?

Kapeata runkoako havittelet?  :wink:

Jukis

Jep kapeata runkoa ja kestävää etupalaa, saa nyt nähdä mihin kaikkeen sitä pystyy. Tietenkin täysipitkä alumiinirunko olisi kestävä mutta turhaa varmaan lähteä alkuperäistä T palaa korvaamaan, pysyy edes vähän flexiä rungos.. Lähinnä niistä yläkiinnikepaloista saattaisi olla iloa.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia