Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Spektrum DX3/S/R

Aloittaja Bonzer, 01.02.10 - klo: 08.17

Voyager

Löytyykö dx3r rattiin lipo akkua?

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

pOINTER

Ei kestä suoraan 2s lipoa, max. 7,2V.

Tuolla mielenkiintoinen topicci aiheeseen liittyen:
http://www.rc-monster.com/forum/showthread.php?t=13118 (kakkossivulla postaus #29 lipoon liittyen)
Kun ei pyydä mitään, ei välttämättä saakaan haluamaansa, mutta kun pyytää paljon, saattaa saada paljon - tai sitten ei.

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: pOINTER - 17.02.12 - klo: 23.31
Ei kestä suoraan 2s lipoa, max. 7,2V.

Tuolla mielenkiintoinen topicci aiheeseen liittyen:
http://www.rc-monster.com/forum/showthread.php?t=13118 (kakkossivulla postaus #29 lipoon liittyen)

2s lipo tarvii regulaattorin kaveriksi, esim alla olevan tyyppinen.

http://www.teamorion.com/voltage-regulator-for-high-power-servos-10-amps-en-2.html
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

triheadwolf

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 18.02.12 - klo: 08.07

2s lipo tarvii regulaattorin kaveriksi, esim alla olevan tyyppinen.

http://www.teamorion.com/voltage-regulator-for-high-power-servos-10-amps-en-2.html

Pikkasen ehkä overkill tuohon hommaan. http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/__22494__Turnigy_3A_UBEC_with_Low_Voltage_Buzzer.html

Tosin tuo 6v varoitus on liika alhainen 2s lipolle, mutta jotain vastaavaa jos löytyisi?
HPI Savage & Vorza Flux HP, B4.1, vielä kun opettelis ajamaan.

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: triheadwolf - 18.02.12 - klo: 12.14
Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 18.02.12 - klo: 08.07

2s lipo tarvii regulaattorin kaveriksi, esim alla olevan tyyppinen.

http://www.teamorion.com/voltage-regulator-for-high-power-servos-10-amps-en-2.html

Pikkasen ehkä overkill tuohon hommaan. http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/__22494__Turnigy_3A_UBEC_with_Low_Voltage_Buzzer.html

Tosin tuo 6v varoitus on liika alhainen 2s lipolle, mutta jotain vastaavaa jos löytyisi?

Eihän 6v liian alhanen ole, 3,0V/kenno.  Ei lipo tuolla vielä pilalle mene.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Heuli

Jaksaako tuo toimia 2s lifellä? Futaban 4PK:ssa ainakin pelittää hienosti eikä tarvita mitään regulaattoreita.

nestori

Eikös dx3c:ssä ole suunnilleen samaa tekniikkaa?Se ainakin toimii hyvin kahden kennon lifellä.

InfernoSP4

Kuinkas tuo S-mallien telemetria pelittää? Vastarin akun jännitteen näkeminen olisi aika kiva ominaisuus
nitroautossa. Mutta entä nitrokoneen lämpötilatiedot, onko luotettavia? Eli voisiko koneen säädöt olla
telemetrialla saatujen tietojen varassa?

Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

8ade8

Minulla on tälläinen spektrum DX3S radio-ohjain. Siis aivan uusi joka tuli Losin 8ight-t auton kanssa. Ongelmana on se että nopeus mittari ei liikahda näytössä yhtään. Sitten saattaa tupsahtaa yht äkkiä huippunopudeksi 147 kmh. Mitä pitäisi tehdä? Onko joku säätö pielessä?

Kiitoksia etukäteen!

Voyager

Onko kaikki sensorit ja anturit kiinni ja kunnossa ja ratissa säädöt myös?

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

8ade8

Noista säädöistä en tiedä en ole säädellyt yhtään eli vakio asetuksilla. Missä niitä antureita on? Voiko pakkanen olla osallisena asiaan? Eli mitä kannattaisi tarkistaa ohjaimen säädöistä? Roll out on 4.1

Voyager

Nyt en muuta apua keksi, ku että manuaali kouraan ja lukemaan.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

InfernoSP4

Luin vielä läpi nämä pari Spektrum-ketjua ja aika vähän juttua oli tuosta telemetriasta. Kiinnostaisi tietää, että toimiiko se luotettavasti ja onko siitä oikeasti iloa? Kannattaako siis maksaa lisähintaa vai tyytyä esim. siihen DX3C:hen, josta puuttuu telemetria mutta on expot sun muut herkut kuitenkin.
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

mikari

Pari vuotta sitten (3?) eräs kuski ajeli GT autoa telemetriaratilla. GT autoissa umpinainen kori ja RTR moottorien laatu saa yleensä lämmöt nousemaan ja niiden seuraamisessa ja säätämisessä oikealle tasolle tuntui kaveri olevan kovasti tyytyväinen. Sai ajettua varikolle säädättämään ennekuin alkoi piiputtamaan ja samalla hakemaan myös optimi tehoa koneesta.
Kiitos 20 vuodesta!

FLANA64

Sähkömoottorin lämpöjä on tullut seurattua tuolla telemetrialla. Jesarilla anturi sähkömoottorin kylkeen kiinni. Telemetria näyttää 3 - 5 astetta korkeampia lämpötiloja kuin infrapunalämpömittari. Tosi kätevä laite. Plussaa se, että lähettimeen saa hälyyttämään kun lämpötila ylittyy. Hyvä ostos!

mikari

Hieno homma!

Kommentoin äsken liikenteen nopeutta mutta sehän olikin vain siinä vanhassa kakkosmallissa.
Kiitos 20 vuodesta!

InfernoSP4

Jep, tuo telemetria toisi varmaan ihan kivan lisän radiolaitteeseen. Nyt taloudesta löytyy Futaba 2 PL 2.4 ghz sekä Traxxas TQ 2.4. Tuo Futaba on asiallinen laite mutta ihan perus ratti, eli esim. expoa siinä ei ole.
Traxxasissa expokin löytyy mutta painonappien ja vilkkuvien ledien kanssa painiessa menee hermot...

Eli hiukan nyt tekisi mieli panostaa sellaiseen keskikastin rattiin. Spektrumin DX3C, DX2S ja DX3S, Sanwan MX-3 sekä MT-4, noista varmaan löytyisi käypäinen laite. Sille kolmannelle kanavalle en ole käyttöä vielä keksinyt mutta kai sekin olisi hyvä olla olmassa pahan päivän varalle. Saisihan siihen vaikka valot, jos sellaiset innostuisi sähköautoon väkästämään?

Tai sitten vaan tilaa tuohon Futaban 2 PL:ään toisen vastarin. :undecided:
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Nicke

Lainaus käyttäjältä: InfernoSP4 - 26.02.12 - klo: 10.42
Eli hiukan nyt tekisi mieli panostaa sellaiseen keskikastin rattiin. Spektrumin DX3C, DX2S ja DX3S, Sanwan MX-3 sekä MT-4, noista varmaan löytyisi käypäinen laite.

Noista MT-4 on mielestäni ihan eri tasolla kuin muut vaihtoehdot, niin tuntuman kuin laadun suhteen.

InfernoSP4

Lainaus käyttäjältä: Nicke - 26.02.12 - klo: 14.55
Noista MT-4 on mielestäni ihan eri tasolla kuin muut vaihtoehdot, niin tuntuman kuin laadun suhteen.

Itse asiassa tuohon yllä lueteltuun listaan voisi lisätä vielä Futaban 4PL:n eli taidan tosiaan tutkailla seuraavaa radiota Sanwa MT-4:n Futaban 4 PL:n väliltä. Futabassa on valaistu näyttö ja nykyisen 2PL:n
vastaria voisi hyödyntää mutta telemetria siitä puuttuu. Ja sorry, tämä spekulointi on nyt ikään kuin väärässä topicissa...
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

bluebeetle

Jaa, heinäkuussa ostettu DX3C alkoi tekemään ihan omiaan... Autossa välillä täyskaasu päällä ihan randomina, onneksi ei mitään hajonnut (paitsi ohjain jonka paiskasin seinään)

Sain pilkkahinnalla rattiakselivammaisen DX3S-mallin, johon ruuvasin C:stä rattiakselin, ja pikku viilauksella on taas toimiva radio!

Merkinvaihtokin kävi mielessä, mutta kun on n. kahdeksan vastaria niin ei ole ihan pikkuhomma rahallisesti...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Lassi

Kellään kokemuksia mistä johtuu että yhteys pätkii vastariin. Todella nopeasti, sen verran että no connect telemetry vilahtaa ohjaimen näytöllä ja taas normi täydet tolpat näkyy. Todella raivostuttavaa kun kaasu pohjassakaan auto ei välillä mee kaasu pohjassa vaan nykii kaasua on/off/on/off tuon yhteyspätkimisen tahtiin.

Täysin uusi vastari käytössä eli en usko että siellä on vikaa. Onko jotain hässäköitä näitten vastarien kanssa että pitäs eristää korkeejännite(moottorin) johdot jotenkin esim. foliolla vastarin puolelta tms. Onko nää tosiaan niin herkkiä että ottaa ongelmia moottorien piuhoista itteensä. Entinen HK 15dollarin 2.4ghz pelas aivan ongelmitta 2vuotta, ei yhtäkään pätkäsyä yhteyksissä nyt kun ostaa "kunnon" ohjaimet niin pätkii koko ajan, ei anna hirveitä pisteitä noilla paremmille radioille :)

Vinkkejä otetaan vastaan mistä kyseinen toiminta johtuis, voltit ei ainakaan telemetrian mukaan tipu 0.3volttia enempää missään vaiheessa. Antennin pätkä nostettu pystyyn autossa, mutta eipä tuokaan auttanut. Ei ole oikeastaan kaasu asennolla väliä pätkii millä vaan kaasun asennolla. Pystyykö jollain nopeella patentilla esim. vuoraamaan vastari kotelon ja koittamaan sillä lähteekö häiriöt tms? Tietäis vähän mistä tää ihme touhu johtuu.

Isot kiitokset kaikille vastanneille jo etukäteen.


Hegetus

Lainaus käyttäjältä: Lassi - 07.03.12 - klo: 15.10
Kellään kokemuksia mistä johtuu että yhteys pätkii vastariin. Todella nopeasti, sen verran että no connect telemetry vilahtaa ohjaimen näytöllä ja taas normi täydet tolpat näkyy. Todella raivostuttavaa kun kaasu pohjassakaan auto ei välillä mee kaasu pohjassa vaan nykii kaasua on/off/on/off tuon yhteyspätkimisen tahtiin.

Täysin uusi vastari käytössä eli en usko että siellä on vikaa. Onko jotain hässäköitä näitten vastarien kanssa että pitäs eristää korkeejännite(moottorin) johdot jotenkin esim. foliolla vastarin puolelta tms. Onko nää tosiaan niin herkkiä että ottaa ongelmia moottorien piuhoista itteensä. Entinen HK 15dollarin 2.4ghz pelas aivan ongelmitta 2vuotta, ei yhtäkään pätkäsyä yhteyksissä nyt kun ostaa "kunnon" ohjaimet niin pätkii koko ajan, ei anna hirveitä pisteitä noilla paremmille radioille :)

Vinkkejä otetaan vastaan mistä kyseinen toiminta johtuis, voltit ei ainakaan telemetrian mukaan tipu 0.3volttia enempää missään vaiheessa. Antennin pätkä nostettu pystyyn autossa, mutta eipä tuokaan auttanut. Ei ole oikeastaan kaasu asennolla väliä pätkii millä vaan kaasun asennolla. Pystyykö jollain nopeella patentilla esim. vuoraamaan vastari kotelon ja koittamaan sillä lähteekö häiriöt tms? Tietäis vähän mistä tää ihme touhu johtuu.

Isot kiitokset kaikille vastanneille jo etukäteen.


Lueppa tämä topikki kaikki 5 sivua läpi, niin voi vinkkiä löytyä.
Ei ole ylivoimainen tehtävä.
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

Lassi

#143
Juuh luettelu pahoitetlut, etten aikasemmin lukenut. Lueskelin topicin kauan aikaa sitten läpi, mutta sillon ei vielä ollut keretty ongelmiin asti.

Empä tiedä onko omassa vikana liian pieni konkka 1000uF tllä hetkellä käytössä näyttäis olevan yleensä noi taasaajat 3000-4700uf. Toisaalta telemetria ei kerkee näyttää että jännitteet tippuis, mutta onhan se tietysti mahdollista ettei kerkeä mukana vaihteluissa. Täytyy varmaan koittaa isompaa konkkaa 10000uF löytyy, mutta 63voltille eli on melkonen mörkö, mutta sillähän saa tuon homman testattua. Sen jälkeen pitää melkein kokeilla ulkokoista becciä, hobbywingin 3A 5A max olis tarjolla saa nähä riittääkö sekään :S Hirveitä virtarosvoja nykysin nämä vehkeet. Nämä ongelmat siis Bluebirdgin 10kg servolla, eli ei oo vielä ees kiinni paljon puhuttu Savox.

Erillisellä AAx4 paketilla koitin myös, mutta siellä ei mitkään akut riittäneet :S Testissä oli duracell patterit, varta, duracel 2800mah akut ja Sanyo Eneloop, mitkään ei saanu pidettyä jännitteitä yhtään kasassa telemetriakin näki 3-4voltim lukemia.

Silloin tapahtui sama mitä muut ovat kuvailleet eli servo jumahtaa silmin nähtävästi, kun kääntää esim renkaita. Nythän ongelmana on ollut se, että sähköt katkeilee kesken ajon hyvin lyhyesti ja tästä johtuen ei kaasu pohjassa ajo oo kaasu pohjassa ajoa ja telemetry no connection vilahtelee välillä näytöllä.

edit: Onkos kellään aiheuttanut häiriöitä harjattomien moottorin johdot vastarin läheisyydessä? Mietin vaan kannattaako sitä asiaa tutkia ollenkaan vai onko syy melko varmasti tossa virransyötössä. Pitäs oikein oskilloskoopilla tutkia miltä näyttää toi jännite syöttö vastarille. Spektrumin ilmailulähetin ainakin paukutti labravirtalähteen 2A virtarajaa ilman mitään ohjausliikkeitä :S

bluebeetle

Bluebirdit on ainakin itsellä olleet ainoita servoja joilla sitä konkkaa on oikeasti tarvittu..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Lassi

Ok kiitoksia vinkistä. Bluebird pelasi 2vuotta ok tolla kiinavastarilla, mutta liekkö tää Spektrumin vastari ottaa reilummin virtaa ja tuo bec kyykähtää vielä tuolla 1000uf konkalla. Täytyy oskilloskoopilla kattoa sillä pitäs aika selkeesti näkyä erot, jos niin epätasaista tuo syöttö ettei vastari pysy enään järjissään. Spektrumikin vissiin kuitenkin spectattu pelaan vielä 3.5voltillakin.

Linssi89

A) Switch off the ESC, turn on the
transmitter, set the direction of throttle
channel to "REV", set the "EPA/ATV"
value of throttle channel to "100%", and
disable the ABS function of your
transmitter.

Tuolainen säätö pitäis löytää DX3C. Tuo REV löytyy ja saan vaihdettua mutta onko sit EPA sama kuin Travel kohta ohjaimen näytössä. Ja mikäs tuo ABS on?

Kiitos etukäteen.

Lassi

EPA  on sama kun Travel. ABS luultavasti pätee pääasiassa polttis vehkeisiin eli jos vedät jarrun päälle niin servo nykii jarrua tietyllä taajuudella eikä näin ollen vedä renkaita kokonaan lukkoon. En tiedä onko erityisen hyödyllinen laite. Sähkö vehkeitä käyttäneenä ei oo tullu ainakaan koskaan tuota käytettyä.

Lassi

Osaakos joku sanoa pystyykö jotenkin poistamaan häiriöt, mitä Spektrum saa kiinan 2.4ghz radioista. Tossa kaverin kanssa huomasin ettei pysty kunnolla ajeleen kaverin kanssa, kun tekee tuota edellisissä viesteissä mainittua nykimistä jos kiinanradio on päällä. Virransyöttö on kunnossa vastarille nyt ja tarkastettu oskilloskoopilla eli siitä ei voi johtua.

Onko ollu kellään vastaavaa tilannetta spektrumilla tai muulla laatumerkillä että sekoavat kiinalaitteiden kanssa ja miten tuota pystyisi estämään. Erikoista että ns. laaturadiot sekoaa, eikä toisinpäin :)

Garrett

Mullakin olisi nyt paljon parjattu savöx-spektrum setti asennettuna. Koitin olla ovela ja hommasin konkan etukäteen varmistamaan virran riittävyyttä. Mutta, mihinkäs tökkään sen konkan? Vastarina sr-300 ja ainut vapaa paikka on vastarin alakulmassa missä lukee bind. Eikö tuo ole pelkästään bindausta varten, vai voiko konkan laittaa siihen?

Manuaalia mulla ei ole, enkä sitä spektrumin sivuilta saanut jostain syystä.