Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Koneen epätasainen käynti

Aloittaja monsu, 07.02.10 - klo: 18.58

monsu

Mikä vois olla vikana, kun moottori käynnistyy hyvin ja antaa tehoja, mutta tyhjäkäynnillä kierrokset ei vaan pysy tasaisena. Eli tasaista käyntiä about 10 sekuntia ja sitteen alkaa kierrokset nousemaan vähän 3-5 sekunniksi ja sitteen taas 10 sekuntia...
Se kuulosta ikäänkuin seos laihenisi äkisti polttoaineletkua puristaen.
Missä voisi olla vika?

*HOKE*

Alaneula turhan piikillä...

Mahdollisesti tankin korkki hieman vuotaa.
Eli kovemmilla kierroksilla tankkin syntyy senverran hyvä paine että polttoaine virtaa niinkuin pitää...
Mutta kun tiputat tyhjäkäynnille niin tietysti paine on pienempi... eli se ei vuodosta johtuen jaksa antaa sellaista painetta että kone saisi tarpeeksi hyvin polttoainetta.
Tuon 10 sekunnin ajan kone saa polttoaineen letkuista joissa polttoainetta jo on...

monsu

Alaneula ei ole laihalla. Vuotoja tankissa epäilisin eniten (kuulosti ainakin todella järkevältä puheelta), täytyy tarkistaa asia. Kiitos neuvosta!

Toikkanen

Mistäs tiitä että se ei ole laihalla? Näiden kaasarit ei ole niinkuin mopojen että kun kerran saat säätöihin ni on aina säädöissä.
Venom Creeper | Tamiya DB-01 Baldre | Xray T1 Rally edition

*HOKE*

Tätä hieman itsekin ihmettelin että mistä niin vankka tieto ettei alaneula olisi piikillä...

Jäi hieman epäselväksi että mitä tapahtuu tuon jälkeen kun kierrokset ensin nousevat?

Se kertois aikapaljon siitä mikä oikeesti on pielessä.

McJones

Tulee mieleen tuosta alaneulasta, että itselläni oli hivenen kulkupuolen kanssa ongelmaa minihyperissä ja eiköhän ongelmana ollut, että pääneula pyöri itsekseen. Kannattanee ehkä se alaneulakin vielä siis varmistaa.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

monsu

Niin, kierrokset normaalit 10 sekuntia ja nousee sitten 5 sekunniksi ja jälleen laskee normaaliin 10 sekunniksi ja sitten taas nousee, tätä jatkuu kokoajan. Ja tuosta alaneulasta, olen kyllä katsonut viimeksikin kun ajoin kaikki säädöt ja ei se piikillä ollut.

*HOKE*

En nyt vieläkään ymmärrä...
Olet katsonut kaikki säädöt alaneulasta???

No jos laitat auton käymään ja annat sen käydä tyhjää tolleen lainehtimalla niinkuin kuvailit...
Käännät alaneulaa vitosen verran rikkaammalle niin mitä tapahtuu?


Eniveis...
Mikäs kone on kyseessä?
Mikä tulppa?
Mikä polttoaine?

horna

voisiko olla ilmavuoto kampikammioon? siis saa ilmaa esim. takapäädyn tiiviste pettänyt.
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

*HOKE*

No mitenkäs selität tuon kierrosten vaeltamisen?
Vuoto on periaatteessa aina jatkuva.
Tankin pienen vuotamisen takia voi tuollaista vaeltelua olla.
Kuten myös tulpan ollessa hieman väärä ja siihen lisättynä alaneula joka on pielessä.

monsu

Juu siis kaikilla säädöillä tarkoitin ylä- ja alaneulaa + tyhjäkäynti :mrgreen:...
Moottori on corsa 5.0cc ja polttoaine on dragon droppia 20%.
Tulppa on uusi (medium).

monsu

Ja ei se hyvät pojat ole piikillä se alaneula ku kohta irti lähtee jos vielä ruuvvailee....

*HOKE*

No jos se kohta irti lähtee niin pahasti pielessä sitten jokatapauksessa.
Palautapas kone tehdas säätöihin ja aloita säätäminen alusta.

monsu

No niin, asiaa! Laitoin toisen, pienemmän tankin kiinni ja vaihdoin polttoaineletkut. Kyllä oli ihana kulla tuon moottorin murinaa taas tasaisemmassa muodossa. Pitänee vain paikantaa vuoto missä nyt sitten onkaan. Kiitos avusta.

*HOKE*

Lähes aina tankin korkissa.
Se ei painu tarpeeksi tiiviisti kiinni.
Ei auta muu kuin hommata uusi tankki.
Turha vaihtaa tiivistettä tai muutenkaan.
Yleensä vanhassa tankissa on jousikin jo senverran kuoleentunu ettei jaksa pitää tankkia tiiviisti kiinni kun kone väristää koko autoa.
Eli vaikka olis tiivis pöydällä kokeillessa niin koneen käydessä värinä saakin vuodon aikaseks.
Halvempaa ja varmempaa vaan suoraan hommata uus tankki ja vaihtaa uudet letkut.

Iletus

Mulla oli hyvin samanlainen käyntihäiriö.
Vaihdoin ensin uudet letkut ja suodattimen. Sitten tulin katsoneeksi vielä tankkiin - siellähän oli puolet hiekkapihasta  :tongue:
Pesin ja kuivattelin tankin ja purin ja putsasin kaasarinkin huolella.

Lopuksi vielä tiivistin koneen joka sopukan, nyt taas kehrää komiasti...  :grin:
Hyper ST
Turbo Inferno - raato

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 08.02.10 - klo: 16.10
Lähes aina tankin korkissa.
Se ei painu tarpeeksi tiiviisti kiinni.
Ei auta muu kuin hommata uusi tankki.
Turha vaihtaa tiivistettä tai muutenkaan.
Yleensä vanhassa tankissa on jousikin jo senverran kuoleentunu ettei jaksa pitää tankkia tiiviisti kiinni kun kone väristää koko autoa.
Eli vaikka olis tiivis pöydällä kokeillessa niin koneen käydessä värinä saakin vuodon aikaseks.
Halvempaa ja varmempaa vaan suoraan hommata uus tankki ja vaihtaa uudet letkut.

On myös ollut useita tapauksia, joissa tankin yhteenliimaus on pettänyt. Tällöin sen huomaa, kun kone käy täydellä tankilla hyvin, mutta alle puolen tankin alkaa olla piikillä, eli hörppää ilmaa tankin saumasta.
Flying Calacucco