Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan *Opas*

Aloittaja trax.xas, 17.02.10 - klo: 16.19

vms

Moottoreiden ja nopeudensäätimien osalta kaipailisin tyypillisimpiä perusteita jotka johtavat näiden komponenttien päivittämiseen (tai hankintaan, jos ensimmäinen auto ei ollutkaan RTR). Samalla voisi pohtia kv-arvojen merkitystä ja kysymystä siitä millainen moottori sopii mihinkin tilanteisiin.

300A-hypermoottorikehuesimerkki vaikuttaa hieman ylimääräiseltä muutoin asiapitoisessa yhteydessä.

Pihasuttailuun soveltuvien autojen joukkoon voisi lisätä SC-autot tai stadium truckit.

Ajamisen iloa voisi korostaa enemmän ja harrastuksen soveltuvuutta monenlaisille ihmisille. Tosin itse pidän rc-pihasuttailun epämiellyttävimpänä puolena auton huoltoon ja tuunaukseen kuluvia resursseja, jotka ovat yllättävän suuria ensimmäisen autohankinnan yhteydessä.
Slash 4x4 Monster

LiukuLaakeri

millasia mekaaniset nopeudensäätimet on? :roll: :roll: :roll:
TeamC TR2 Brushless Short-Course Truck

Heuli

LainaaMekaaninen nopeudensäädin

Elektronisen nopeudensäätimen vaihtoehto on mekaaninen nopeudensäädin, joka säätelee moottorin tehoa vastuksien avulla. Käytännössä elektroninen nopeudensäädin on usein potentiometri, jota käännetään servon avulla. Mekaanisen säätimen vastuksissa kuitenkin muodostuu tehohäviöitä, jotka heikentävät säätimen hyötysuhdetta ja hukkaavat osan laitteessa käytettävien akkujen energiasta lämpönä.

Käytetään lähinnä kaikista halvimmissa RTR-autoissa, onneksi nykyään on saatavilla parempaakin tekniikkaa.

tomoi

Alottelijan ei kannata ostaa sitä tai tätä, liika tehoa tai muuten vaikea hallita, höpö höpö kannattaa ostaa jus sellanen laite ko kiinnostaa. Jos tykkää sähköautosta ni osta, jos autosta missä on äänet nii osta, joka vehkeessä on etunsa ja haittansa mutta ajamalla oppii..

PMi

TÄRKEIN asia mikä uudesta autolaatikosta tuppa ensimmäisenä häviämään tai unohtumaan jonnekkin on OHJEKIRJA. Ilman sitä, varsinkin aloittelija sekä myös kokeneempikin kuski/mekaanikko, on nopeasti hukassa. Ohjekirjasta löytyy miten auto on rakennettu, säätövinkkejä sekä räjäytyskuva varaosanumeroineen. Vaikka muuten et manuaalia tarvitsiskaan niin näitä tarvitset varmasti: varaosanumerot, varaosaluettelot ja räjäytyskuva. Manuaali aina mukana reissussa, ajossa ja varaosakaupassa niin on paljon helpompaa.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Nieminen

Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Nieminen

Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

r1205

Lainaus käyttäjältä: peegu - 21.02.10 - klo: 12.00
Itse ainakin meinaan ostaa 1:18 halppiksen osia saa suomesta sekä ulkomailta.
Ennemmin ollut jo yksi näitä kiinan ihmeitä eikä ole ollut kyllä moitittavaa yhtää sen enempää kun esim kyson autois.

Asso on kiinan ihme itellä toiminut ongelmitta hyvin paitsi sähkövika on ainut ongelma.

rc autoilija

Jos on esimerkiksi slash 4x4  ja haluisi kovasti slash 2wd:n niin kardaani irti vaa. Jotkut tykkää että moottori on takana jotkut ei

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: rc autoilija - 07.12.14 - klo: 09.05
Jos on esimerkiksi slash 4x4  ja haluisi kovasti slash 2wd:n niin kardaani irti vaa. Jotkut tykkää että moottori on takana jotkut ei
Samalla kannattaa vaihtaa keskidiffi slipperiin... :tongue:
Slash ei ole lähelläkään samaa autoa taka- ja nelivetoisena. Takavetoisen saa nelkusta kun irrottaa kardaanin muttei tuuppilässykkää. Ettei joku nyt vaan luulisi sen olevan autojen ainut ero. :police:

TheArska

Kaikenlaisia neuvoja..  :roll:
Jos haluaa 1wd:n, poistaa edellä mainitun lisäksi vielä toisen puolen vetarin(diffikin kannattaa tällöin lukita)

No vakavasti puhuen, testasin taannoin juurikin 4wd sct autoa josta oli muistaakseni etudiffin pinjoniratas porsinut ja sitten poistettu etukardaani, olihan se kamala ajettava, varmaankin lähinnä sen takia että paikka missä ajoin oli erittäin heikko pitoinen ja auto oli suunniteltu 4wd:ksi joten painopiste yms. asiat oli poskellaan. Ajo oli pitkälti sutimista, pyörimistä ja spinnailua vaikka kuinka yritti olla varovainen kaasuliipasimen kanssa.

Ja kuten yllä jo mainittiinkin kannattaa mahdollinen keskidiffi ottaa huomioon ettei "tehot" karkaa taivaalle...jos joku nyt lähtee kardaaneita poistelemaan..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

nitropaimen

#41
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 30.12.11 - klo: 13.06
Lainaus käyttäjältä: trax.xas - 17.02.10 - klo: 16.19
Sisään ajo:

Eli polttomoottoreita pitää ajaa sisään. Näin suoritat sisään ajon.
Katso auton manuaaleista moottorin tehdas säädöt. Väännä kaikki kaasuttimen  säätöneulat kiinni ( myötä päivään ). Sen jälkeen katso manuaalista tehdas säädöt ja väännä kaasarin säätöneulat ohjeiden mukaisiin asentoihin. Sen jälkeen käännä 1/2 kierrosta kaasarin pääneulaa lisää rikkaammalle (vastapäivään) varmistaaksesi ettei kone käy liian laihalla.

Tästä kohdasta en pidä ollenkaan.
Ei aloittelijaa voi noinvain neuvoa kääntämään kaikki säätöruuvit pohjaan, kun ei ole vielä pienintäkään hajuakaan mikä ruuvi ylipäätään on mikä.
Vielä kun lisätään soppaan kaasari missä on ns. keskiruuvi.

Ja vieläpä kun se miten yleensä alaneulan tehdas säätö mainitaan, on hieman vaikeammin selitettävissä kuin ihan vaan ruuvi pohjaan.

Silloin kuuluu pitää luisti pohjassa kun kierretään ruuvia pohjaan, ja pitää lopettaa ruuvaaminen heti kun tuntee että ruuvi alkaa ottamaan pohjaan.

Mikäli luistista ei pidä kiinni niin alaneula pyörii vielä pari kolme kierrosta kiinnipäin ennenkuin pysähtyy... Ja mikäli siitä asennosta sitten avaa asentoon mikä ohjeissa ilmoitetaan (lähellekään kaikissa näitä ei edes ilmoiteta) niin ollaan se pari kierrosta pahasti laihalla.

Mikäli hommaan haluaa antaa yksinkertaisen ohjeen niin silloin neuvotaan että uuden moottorin neuloihin ei kosketa... (ne kun on jo tehtaalla laitettu niihin tehdas säätöihin)
Korkeintaan neuvotaan kääntämään ylä ja alaneulaa vartista puoleen kierrosta auki.
Aivan ensimmäisellä kerralla on järkevintä käynnistää moottori siten että ei ole koskenut neuloihin ollenkaan...
Ja kun kone lähtee käymään niin käännetään ruuveja hivenen auki.

Ja se yksi tärkeimmistä vihjeistä puuttuu kokonaan...
Eli moottorin lämmitys ennen käynnistystä...
Ja vielä pahempaa... se kaikkein tärkein asia puuttuu kokonaan.
Moottorin ryypytys.

meneekö liian vaikeaksi jos ihan teoreettista perustietoa täällä jakaa. hehkutulppa moottori on "näennäishelppo" sillä on vain muutama säätökohta mutta tuo tulpan hehkuminen, polttoaineen seos ja sen säätö eri tilanteissa tuntuu ylivoimaiselta selittää aloittelijalle. Aina kuulee tuosta "säädön vaikeudesta"... Lähtökohtahan on että säätö muuttuu koko ajan, ilmanpaineen, lämpötilan, mootorin käyttöiän jne vaikutuksesta. Ei tule sellaista tilannetta, että kun kaasari on "säädetty" niin homma olisi sillä selvä.  Aloittelijalle tulisi selvittää että  tehdas asetukset, jotka yleensä löytää manuaalista ovat vain lähtökohta. Vaatii harjaantumista ja tiettyä "sävelkorvaa" jotta osaisi muuttaa säätöjä. Infrapuna lämpömittari on suureksi avuksi mutta vaatii jo kokemusta mitä hakea säädöissä ja mihin suuntaan.  Yleensä, jos kieliä hallitsee, kannattaa mennä valmistajien (novarossi-Picco-Traxxas) sivuille ja lukea ajatuksella mitä siellä sanotaan. Sieltä voi sitten tänne kääntää ja tallentaa ne olennaiset neuvot.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Honkkari

Väliäkö tuolla kun metanooli haisee ja kärisee nii pahalle   :afro:
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

nitropaimen

Lainaus käyttäjältä: Honkkari - 15.06.15 - klo: 06.39
Väliäkö tuolla kun metanooli haisee ja kärisee nii pahalle   :afro:
Tarkoitat varmaan rissaa... metskuhan tuoksuu hyvälle. vanha spurgu sanoi, kun varotettiin metskusta:
Väliäkös sillä jos näkö menee, ei se ole hääppönen nytkään mutta kunhan fiilis säilyy... ( en suosittele, on parempiakin ainekia fiiliksen noston kuten NITRO !!)
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

nitropaimen

#44
Rissaa on tullut jo haisteltua. mettiskin on "luonnontuote" Nitro ei niinkään, mutta ei sitäkään kannata juoda.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

savis

Mitä tarkoittaa kun myyjä ilmoittaa seuraavat tiedot korista (190MM/WB 255MM)?

savis

Lainaus käyttäjältä: savis - 10.07.15 - klo: 20.23
Mitä tarkoittaa kun myyjä ilmoittaa seuraavat tiedot korista (190MM/WB 255MM)? Drifting autosta on kysymys.

TheArska

Lainaus käyttäjältä: savis - 10.07.15 - klo: 20.23
Mitä tarkoittaa kun myyjä ilmoittaa seuraavat tiedot korista (190MM/WB 255MM)?

Leveys 190mm ja akseliväli 255mm.


Ilmeisesti siis 1/10 sähkötouringin alustalle tuo kori.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

savis

Kyllä sähköistä ja touring autosta on kyse.

savis

Mihin ilmoitetaan liittyminen kun haluaa ajamaan Bunkkerille? Mitä liittyminen maksaa ja mihin se maksetaan?

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: savis - 11.07.15 - klo: 12.52
Mihin ilmoitetaan liittyminen kun haluaa ajamaan Bunkkerille? Mitä liittyminen maksaa ja mihin se maksetaan?

Ei tarvitse ilmottautua. Driftirata on auki torstaisin ja sunnuntaisin
http://rc10.fi/index.php?topic=91626.msg776471#msg776471
http://www.pksrca.fi


savis

#51
Onko HPI drifting/ touring koreissa valmiiksi kiinitystolppien reiät? Kyse on valmiiksi maalatuista koreista.

Millä englanninkielisellä nimellä kulkee korin magneetti kiinnikkeet? Olisi tarkoitus tilata ne rcmartista.

nitropaimen

Kysy Miika Vataselta sillä on kori magneetteja pilvin pimein..
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

hpi-setä

Terve. Ostin traxxasin stampede 2wd xl5 rtr, 12t 550 titan moottorilla oleva. Niin mietin että jos vaihtaisi siihen käyttöön lipo akun niin kuinka tämä hoituu, suoraan paikalleen vai pitääkö tehdä jonkin laista ohjelmointia esciin?

temppa.kk

Lainaus käyttäjältä: hpi-setä - 04.01.16 - klo: 21.53
Terve. Ostin traxxasin stampede 2wd xl5 rtr, 12t 550 titan moottorilla oleva. Niin mietin että jos vaihtaisi siihen käyttöön lipo akun niin kuinka tämä hoituu, suoraan paikalleen vai pitääkö tehdä jonkin laista ohjelmointia esciin?
Tosi simppeli homma on se ohjelmointi. En ihan tarkkaan muista miten, mutta kato ohjekirjasta. Siellä on "low voltage cut Off"

Mölli

Lainaus käyttäjältä: hpi-setä - 04.01.16 - klo: 21.53
Terve. Ostin traxxasin stampede 2wd xl5 rtr, 12t 550 titan moottorilla oleva. Niin mietin että jos vaihtaisi siihen käyttöön lipo akun niin kuinka tämä hoituu, suoraan paikalleen vai pitääkö tehdä jonkin laista ohjelmointia esciin?

To activate Low-Voltage Detection (LiPo setting):

1. Make sure the LED on the speed control is on and red.

2. Press and hold the EZ-Set button for ten seconds.


The LED will turn off and then light green. Also, a "rising" musical tone will be emitted from the motor on brushless equipped models. Brushed models equipped with the XL-5, EVX-2, and XL-2.5  will beep twice. 

3. Low-Voltage Detection is now ACTIVATED.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

koippa

Jostain löysin joskus jonkun jutun, missä kerrottiin eri säätöjen vaikutus 1/8 krossariin. Mahtaiskos joku tietää mistä löytys ?

topcat

Aika kattava teos Lontoon murteella löytyy kun laitat googleen: Hudy offroad setup book ja klikkaat ensimmäisen osuman auki.

koippa


twinkie

Lainaus käyttäjältä: koippa - 06.04.16 - klo: 20.02
Jostain löysin joskus jonkun jutun, missä kerrottiin eri säätöjen vaikutus 1/8 krossariin. Mahtaiskos joku tietää mistä löytys ?

http://www.competitionx.com/rc-tuning-guide/
Tuossa on myös todella kattava säätö opas .
Harrastus tauolla...