Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

SC2-10 ja SC4-10 Säännöt ja mitä todennäköisimmin keskustelua

Aloittaja HVoltage, 26.02.10 - klo: 19.09

mof

Luokkia tosiaan on useampia, tämä SC-luokka vastaa hyvin pitkälti niitä, joissa ei tuulilasia ole (ja monessa RTR-paketissa onkin tuulilasissa tarra josta näkyy turvakaaret ja tarra kuljettajaa suojaavasta verkosta). Eli Short Course luokkia vastaa (niitäkin on toki useampia), eikä esim Baja 500 kisoja joissa kait autoista yleensä käytetään tuota trophy truck nimitystä.

Eli tämä kilpaluokka "matkii" tällaisen luokan autoja:



MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Jankka - 22.03.10 - klo: 12.14
Pistetääs vähän laadukkaampaa videoo :wink: http://www.youtube.com/watch?v=DXPftGuP4vQ , http://www.youtube.com/watch?v=j2dJ7xfjDLw


Aivan törkeen makeen näköstä, eihän noissa tosiaan ole ikkunoita joo. Kestäs varmaan 2-4 sek. kisassa moiset.  Ilman ikkunoita tulee vaan tuosta lexan kopasta niin pirun heikko ettei viittis poiskaan leikata.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Koheltaja

Tuulilasin poisto on muutenkin vähän arveluttavaa kun siirrytään ulkoradoille, voi tulla nopeita äkkipysäyksiä kun tuulilasiton kori toimii maa-ankkurina.
Kylätason RC-kuski.

Mr.MR

Ainakaan mun mielestä, eikä ainakaan mun takia tarvitse sääntöjä muuttaa.  :wink: Säännöt ovat varsin hyvät juuri noin. Koin vaan sen ahaa-elämyksen, että nämä pienet short course-autothan ovat todella lähelle esikuvan mukaisia, jos kerran esikuvana on nuo videoissa nähdyt autot. Herättää kiinnostusta tätä luokkaa kohtaan entisestään. Pitääkö tässä kaivella kohta vanhaa Futabaa kaapista.

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 22.03.10 - klo: 19.00
Tuulilasin poisto on muutenkin vähän arveluttavaa kun siirrytään ulkoradoille, voi tulla nopeita äkkipysäyksiä kun tuulilasiton kori toimii maa-ankkurina.

Tähän lisätäkseni, ulkobaanoilla lienee tarpeen kuitenkin tuo tuulilasista saatava "downforce" jotta auto ei suorien huippunopeuksissa rupea keulimaan (takavedot). Tuulilasin poisto lisäisi myös korin sisään työntyvän ilmanvirran aiheuttamana negatiivista downforcea, tämä siis aiheuttaa sen että korin takaosakin pitää leikellä avonaiseksi. Pitkillä ulkobaanojen suorilla autojen huippunopeudet kasvavat vapaiden moottorien myötä hyvinkin lähelle kasipolttiksia (~60km/h)...  näin niinkuin hajatelmana...

ts. Tuulilasia ei kannata poistaa jo ihan tuon ekan huomionkin perusteella...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 23.03.10 - klo: 11.29Pitkillä ulkobaanojen suorilla autojen huippunopeudet kasvavat vapaiden moottorien myötä hyvinkin lähelle kasipolttiksia (~60km/h)...  näin niinkuin hajatelmana...

Suoranopeuksia saadaan helposti kuriin tekemällä suoralle shikaani.
Erittäin helppo ja nopea toteuttaa väliaikaisesti.

Sillon ei tartte pelätä vauhtia kun ei sitä kerkee kelailemaan.

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 23.03.10 - klo: 18.45
Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 23.03.10 - klo: 11.29Pitkillä ulkobaanojen suorilla autojen huippunopeudet kasvavat vapaiden moottorien myötä hyvinkin lähelle kasipolttiksia (~60km/h)...  näin niinkuin hajatelmana...

Suoranopeuksia saadaan helposti kuriin tekemällä suoralle shikaani.
Erittäin helppo ja nopea toteuttaa väliaikaisesti.

Sillon ei tartte pelätä vauhtia kun ei sitä kerkee kelailemaan.

M8:sien jäljiltä radat ovat niin röykkyisiä että vakioslashi ei pysy suoralla pystyssä jos ajaa täysiä. Eli samaa vauhtia M8:sien kanssa. Ehkä tulevana kesänä porukka saa alustan säädettyä toimimaan paremmin...

Edit. Shikaani olisi kyllä kiva yllätys  :smiley:

Koheltaja

Edellisellä sivulla toin esille nämä SC8 autot eli patterikasista muutetut SC:t.

Pientä puhetta on muutamien harrastajien kanssa ollut näistä vehkeistä ja perusajatuksena ollut että pohjana toimii M8e missä on SC:n kori ja puskurit. Muita rajoituksia tai sääntöjä ei tarvita eli alle lyödään M8 renkaat eikä haittaa vaikka nakit tulee vähän korin ulkopuolelle.

Miltä kuulostaa ja olisiko tähän hullutukseen lähdössä enempää kuin kourallinen kuskeja?
Kylätason RC-kuski.

mof


OV



OV

Katos katos. Tosin mistä noita sitten saa tuohan on vaan uutinen... Ei ainakaan googlella heti osunut silmään.

maironi

Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

mof


maironi

mietin vaa ku tää on nelivetoinen.  miten paljon noihin kilpailuihin osallistuminen maksaa, ja mistä sais transponderin halvalla
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

-HL-

X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

maironi

Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

Koiranputki

Lainaus käyttäjältä: mof - 24.03.10 - klo: 14.49
Onko foamit sallitut renkaat?

Onkos niissä kuvio?

"Renkaassa oltava kuviointi, kemiallinen esikäsittely kielletty."
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

-HL-

X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Koheltaja

Molemmille, eli 2WD ja 4WD, on kilpailuissa omat luokat. Varsinaista sarjaa näille autoille ei vielä ole, kilpaillaan yksittäisten kilpailuiden sijoituksista ainakin toistaiseksi.

Kylätason RC-kuski.

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Koiranputki - 25.03.10 - klo: 18.52
Lainaus käyttäjältä: mof - 24.03.10 - klo: 14.49
Onko foamit sallitut renkaat?

Onkos niissä kuvio?

"Renkaassa oltava kuviointi, kemiallinen esikäsittely kielletty."


jos joku foami renkaalla koittaa  tulla kisaa ajaan niin voi jo antaa todella vakavan varotuksen  :police:
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Koiranputki

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 26.03.10 - klo: 08.06
Lainaus käyttäjältä: Koiranputki - 25.03.10 - klo: 18.52
Lainaus käyttäjältä: mof - 24.03.10 - klo: 14.49
Onko foamit sallitut renkaat?
Onkos niissä kuvio?
"Renkaassa oltava kuviointi, kemiallinen esikäsittely kielletty."
jos joku foami renkaalla koittaa  tulla kisaa ajaan niin voi jo antaa todella vakavan varotuksen  :police:

Juuh, itsellä ei ole edes käynyt mielessä. Teoriassahan tuo lie mahdolista.
Jos löytää jostain säänöissä olevien speksien mukaiset niin mikäettei. Missään ei mainita foam renkaista mitään, ja mikä ei ole kiellettyä on sallitua. Tosin pahasti hengen vastaista.

""
Renkaat
Vanteen ulkokehän halkaisija (nimellismitta): 2,2" (~56 mm)
Vanteen sisäkehän halkaisija (nimellismitta): 3,0" (~76 mm)
Käyttökuntoisen renkaan maksimi kokonaisleveys, leveimmästä kohdasta mitattuna: 50 mm
Renkaan kuvio: Renkaassa oltava kuviointi, kemiallinen esikäsittely kielletty.
Sallittu rengasmäärä / kilpailu: 4 kpl
Insertti: Vapaa.
""

Keh, taitaa vaan tehdaskuvioidun foam renkaan löytäminen kiven ja kannon alla  :grin:
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Koheltaja

Mistä annetaan varoitus? Annetaanko varoitus katsastuspäällikölle joka ei ole ajan tasalla sääntöjen osalta?

Renkaan kuviointi ei ole kiellettyä joten sileään foamiin saa tehtyä kuviot vaikka dremelillä tai kolvilla.

Se mikä säännöissä ei ole kiellettyä, on sallittua. Jos aletaan käyttämään "vapaata virkamiesharkintaa" ja soveltamaan sääntöjä katsastuspäällikön mielen mukaan niin silloin voi säännöt nakata suoraan roskikseen.

Mun mielestä on hyvä kokeilla erilaisia asioita ja kerätä niistä kokemuksia, varsinkin nyt kun säännöt on väljät ja mahdollistaa nämä asiat. Kun saadaan kokemuksia niin sen jälkeen voi tehdä sääntöihin täsmennyksiä.

Esimerkiksi kesällä kun päästään isoille ulkopaanoille. Toimiiko SC renkaat? Mikä niiden saatavuus on? Jos saa niin mikä tulee olemaan hinta Suomessa? Kun löytyy se "must" rengas niin ostaako muutama harrastaja kaupan vähäisen varaston tyhjäksi ja muut kiroilee peliä epäreiluksi?

Muutamien kuskien ja kauppiaiden kanssa on jo pohdittu sitä että kesällä ajettaisiin M8 renkailla. Saatavuus M8 renkailla on tunnetusti hyvä, renkaiden ominaisuuksia ei tarvitse arpoa/epäillä, hinta vanteineen on kohtuullinen, kulutuskestävyys hyvä, rengas hieman isompi halkaisijaltaan joten toimii röykkyradalla paremmin, käytettyjä/hyväkuntoisia treenirenkaita voi ostaa krossikuskeilta kohtuuhinnalla jne.

Kohta saan huutia siitä että M8 renkaat ei ole tyylin mukaiset ja ne pitää ehdottomasti kieltää. Jos tyyliuskollisuus on lajin tärkein osa-alue niin muistetaan tämä myös silloin kun kisat pukkaa päälle ja kauppojen varastot näyttää nollaa renkaiden osalta.

Kumpaa porukka haluaa harrastaa kilpailuissa. Ajaa sijoituksista vai fiilistellä aidon näköisillä mutta ehkä toimimattomilla, tai vain nettisivuilta löytyvillä (tämä tuote loppu) renkailla?

Meillä on kilpailuvietti sen verran kova että me halutaan ajaa kilpaa. Siitä syystä en heittäisi vielä M8 rengasta kaivoon, ennen kun nähdään miten eri renkaat toimii ulkoradoilla ja mikä tulee olemaan SC renkaiden saatavuus.

Talvikausi on jo näyttänyt sen että kun löydetään yksi toimiva rengas, niin sen saatavuus on ollut todella huonoa. Eikö voisi miettiä tätä asiaa tulevia kesäkisoja silmällä pitäen ja harkita M8 renkaiden sallimista, silloin ei oltaisi sen yhden/kahden loppuunmyydyn renkaan varassa. Kun luokkaa ajetaan eteenpäin niin suotavaa olisi että renkaita saa kotimaan kaupoista silloin kun niitä tarvitaan.
Kylätason RC-kuski.

Koiranputki

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 26.03.10 - klo: 09.02
...  Renkaan kuviointi ei ole kiellettyä joten sileään foamiin saa tehtyä kuviot vaikka dremelillä tai kolvilla.

Niinpä, aivan, elin niissä ekan version säänöissä enkä osannut lukea uusia.  :tongue:
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Koheltaja

Itseasiassa olet oikeassa, ekan sivun linkistä löytyvässä säännöissä on renkaan mekaaninen muokkaaminen kiellettyä :wink:

Onko jossain muualla jotain muita sääntöjä mitä voisi helpommin kiertää? :mrgreen:
Kylätason RC-kuski.

Jämsä

Ei kai myös tässä keskusteluketjussa aleta jauhaa samoista kumirengasasioista kuin niin monessa muussa jo tähän mennessä? (retorinen kysymys) Ei, älkää vastatko tähän kysymykseen mitään. Tehdään niin, että luetaan kumirengasasioissa vain niitä kahta muuta ketjua.

Jos huolettaa renkaan saanti, niin aloita haluamasi rengastestit tarpeeksi ajoissa ja tilaa sen mukaan renkaita. Mainitsit itsekin kokeilemisesta / kekseliäisyydestä.

Koiranputki

Lainaus käyttäjältä: Kay Jay - 26.03.10 - klo: 14.43
Ei kai myös tässä keskusteluketjussa aleta jauhaa samoista kumirengasasioista kuin niin monessa muussa jo tähän mennessä? (retorinen kysymys) Ei, älkää vastatko tähän kysymykseen mitään. Tehdään niin, että luetaan kumirengasasioissa vain niitä kahta muuta ketjua.

Jos huolettaa renkaan saanti, niin aloita haluamasi rengastestit tarpeeksi ajoissa ja tilaa sen mukaan renkaita. Mainitsit itsekin kokeilemisesta / kekseliäisyydestä.

Äläs nyt noin negatiivisesti. mof kysyi asiallisen kysymyksen ja siihen vastattiin
säätöhin tukeutuen. Asiahan on päivänselvä juttu eikä tämä asia tarvitse minkäänlaista
vääntöä.
 
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Penguin

Lainaus käyttäjältä: maironi - 25.03.10 - klo: 17.57
http://www.hobbylinna.com/maverick-strada-electric-short-course-truck-p-22737.html ;  saako tällä autolla osallistua sc10 kilpailuihin, vai pitääkö tehdä jotain muutoksia tai jotain

Pituus                 460 mm
Leveys                250 mm
Korkeus              160 mm
Akseliväli            275 mm
Rungon korkeus    26 mm
Vannekoko           86 mm

Tuo on sääntöihin verrattuna liian lyhyt, liian kapea ja vakiorenkaatkaan eivät ole sääntöjen mukaiset. Muutokset on kuitenkin sallittu, joten kai tuostakin teoriassa saisi kisalaillisen.

Miten tuo pituussääntö muuten, kun SCRT10 on speksien ja oman mitan mukaan 530 mm pitkä ja sääntöjen mukaan minimi on 540 mm.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

mof

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 26.03.10 - klo: 17.09
Lainaus käyttäjältä: maironi - 25.03.10 - klo: 17.57
http://www.hobbylinna.com/maverick-strada-electric-short-course-truck-p-22737.html   saako tällä autolla osallistua sc10 kilpailuihin, vai pitääkö tehdä jotain muutoksia tai jotain

Pituus                 460 mm
Leveys                250 mm
Korkeus              160 mm
Akseliväli            275 mm
Rungon korkeus    26 mm
Vannekoko           86 mm

Tuo on sääntöihin verrattuna liian lyhyt, liian kapea ja vakiorenkaatkaan eivät ole sääntöjen mukaiset. Muutokset on kuitenkin sallittu, joten kai tuostakin teoriassa saisi kisalaillisen.

Miten tuo pituussääntö muuten, kun SCRT10 on speksien ja oman mitan mukaan 530 mm pitkä ja sääntöjen mukaan minimi on 540 mm.

Eikö "RTR-sääntö" kuitenkin ole voimassa, eli suoraan paketista pitäisi kuitenkin päästä viivalle?