Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

SC2-10 ja SC4-10 Säännöt ja mitä todennäköisimmin keskustelua

Aloittaja HVoltage, 26.02.10 - klo: 19.09

Jukka

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 24.04.10 - klo: 20.53
Narista? Expon kisa ajettiin sisällä betonilla eikä ulkobaanalla, siellä tuskin pitoaineita suurempaa hyötyä olekkaan.

Ulkobaanoilla ei edes saa käyttää pitoaineita, ei ainakaan tulevissa Maastosarjan kisoissa.
Tiim Lahti | S-grafix

Koheltaja

Niin, tämä pitoaine asia oli tarkoitettu huomioksi siltä varalta että joudutaan ajamaan uudella sisäradalla missä ei tosiaankaan ole pitoa tahkottu viikkojen/päivien ajan, ulkoradat on asia erikseen.

Kylätason RC-kuski.

_jtr_

Ottakaa huomioon että SC-luokassa käytetty pitoaine sisäkisoissa saattaa pilata muiden luokkien kisan. Esimerkiksi jyväskylän Wj-baanala ei pitoainetta oltais sallittu missään nimessä..

Koheltaja

Totta tämäkin, siksi on hyvä keskustella asioista että saadaan mahdollisimman monta eri näkökulmaa asioihin.
Kylätason RC-kuski.

mop

Lainaus käyttäjältä: Hazard - 24.04.10 - klo: 20.10
Olen melko varma että Losin rengas olisi pitänyt tuollakin, ilman pitoaineita. Ei kai tuolla kukaan Calibereilla koittanut ajaa? Piikkimalliset renkaat ei vaan pidä kovalla pinnalla eikä se Losikaan sitten varmasti hiekalla.

Vaan eipä pitänyt. Tuli perjantaina ennen kisoja kokeiltua slashin, asson ja losin vakiokumit SC10:ssä. Kaikilla melkoista spinnailua. Kyoshojen renkaat vaikutti ainakin sivusta katsoen toimivan tuolla. Kisoissa pitoaineilla läträys teki radasta ihan ajettavan tuupillekin. Nelkkukrossilla oli silti hauska liutella minipinnillä.

Hazard

Lainaus käyttäjältä: mop - 25.04.10 - klo: 15.27
Lainaus käyttäjältä: Hazard - 24.04.10 - klo: 20.10
Olen melko varma että Losin rengas olisi pitänyt tuollakin, ilman pitoaineita. Ei kai tuolla kukaan Calibereilla koittanut ajaa? Piikkimalliset renkaat ei vaan pidä kovalla pinnalla eikä se Losikaan sitten varmasti hiekalla.

Vaan eipä pitänyt. Tuli perjantaina ennen kisoja kokeiltua slashin, asson ja losin vakiokumit SC10:ssä. Kaikilla melkoista spinnailua. Kyoshojen renkaat vaikutti ainakin sivusta katsoen toimivan tuolla. Kisoissa pitoaineilla läträys teki radasta ihan ajettavan tuupillekin. Nelkkukrossilla oli silti hauska liutella minipinnillä.

Tärkein syy miksi vaihdoin SC10->SCRT10 on juuri tuo spinnailu ja jarruttamisen vaikeus savibaanalla. Viime kesänä tuskastelin pito-ongelmien kanssa radalla mutta nyt en usko sen olevan niin iso ongelma kun etupyörätkin jarruttavat ja kaasulla luisuttelukin on paljon helpompaa. Mulla on kolme uutta sarjaa renkaita varattuna vanteilla ja odotellaan vaan sisäkoppaa ennenkuin menen ulkoradalle. Losin pyörä tuntuu pitävän kivasti asfaltilla ja omissani onkin pintaa vielä mukavasti pariin ajoreissuun on-road...

Koheltaja

Vaikka en ole vielä ulkopaanoilla ajanut 4.5 metriä enempää, saati kisannut SC autoilla savipaanalla niin rengas sääntö askarruttaa SC2-10 luokan osalta.

Säännöissä sallitaan kisapäivän ajaksi 4 rengasta, eli käytännössä ne mitkä auton alla on kisapäivän alussa. Asetetaanko tällä rengassäännöllä eri merkkiset autot eriarvoiseen asemaan?

Assolla ajetaan samoilla takarenkailla koko päivä kun taas Blitz/Slash/Ultima kuski voi kierrättää etu/takarenkaita keskenään kisapäivän aikana ja kikkailla enemmän pidon/kuluneiden renkaiden kanssa.

Kylätason RC-kuski.

Penguin

Tuuppi Slashissa on kyllä eri offset vanteissa edessä ja takana, eikä takavanne mahdu kääntymään edessä. Nelkussa on sitten samat edessä ja takana.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Koheltaja

Kiitti korjauksesta, sitä se tietämättömyys teettää :wink:

Eli, tämän perusteella kaksi automerkkiä on renkaiden osalta eriarvoisessa asemassa.
Kylätason RC-kuski.

Heuli

Koheltaja: Missään muussa luokassa renkaiden kierrättämistä edestä taakse ja toisinpäin ei ole kielletty niin miksi tässäkään? Poistuisiko tuo "ongelma" mielestäsi sallimalla 8 rengasta per kuski mikä taas lisäisi kuluja?

Mikäänhän ei estä katsastusta merkkaamasta vain takarenkaita...

Koheltaja

Ilmaisesti ulosannissa on parantamisen varaa. En tarkoittanut sitä että renkaita ei saisi kierrättää vaan sitä että kahdessa autossa kierrättäminen ei ole mahdollista johtuen vanteiden kiinnitys tavasta. Tällöin näissä kahdessa automerkissä ajetaan samoilla takarenkailla koko päivä, eikö?

Tarkoitus ei ole tehdä tästä ongelmaa vaan tuoda asia esille huomiona, ehkä tarpeettomana sellaisena. 

Tuo takarenkaiden merkkaus voisi tasoittaa asetelmaa siinä suhteessa että silloin kaikki ajaisi koko päivän samoilla takanakeilla.

Kylätason RC-kuski.

Heuli

Jos tuosta oikeasti jotain ongelmaa tulee että osa tuupeista saa etua niin ei muuta kuin M2-10 luokan rengassääntö käyttöön:
LainaaSallittu määrä takarenkaita on kaksi paria per kilpailija ja renkaat tulee olla merkittynä
ennen niillä ajettavaa erää.
Eturenkaat ovat vapaat M2-10 luokassa eikä määrää ei ole rajoitettu ja niitä ei
myöskään tarvitse merkitä.

Koheltaja

Yep, tämä oli myös mielessä. Katotaan ensin miten renkaat kestää kisapäivän ja tuleeko renkaiden kierrätyksestä etua vai ei. Voi olla että tämä hajatelma on täysin aiheeton mutta tulipa tämäkin otettua esille :wink:
Kylätason RC-kuski.

jonu93

#343
Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 26.02.10 - klo: 19.09
Yhteistyössä Nokia, Espoo, Turku ollaan saatu kasaan seuraavanlaiset säännöt epävirallisille luokille SC2-10 ja SC4-10.

Ollaan käyty keskusteluja myös kesällä ajettavasta sarjasta mutta tästä ei ole vielä mitään muuta kerrottavaa.

Olkaa hyvä!

TÄÄLLÄ

Edit: Muutettu linkki pointtaamaan viimeisintä versiota.

voiko tässä sarjassa ajaa hobao 10sc:llä kun hobaon pituus specsien mukaan on 53,3 cm ja tuo raja on
54 - 56,8 cm? vai täytyykö ostaa joku muu corri. Millaisilla moottoreilla ja nopareilla olette ajelleet kisoissa?
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

JSJ

Lainaus käyttäjältä: jonu93 - 01.07.11 - klo: 23.03
Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 26.02.10 - klo: 19.09
Yhteistyössä Nokia, Espoo, Turku ollaan saatu kasaan seuraavanlaiset säännöt epävirallisille luokille SC2-10 ja SC4-10.

Ollaan käyty keskusteluja myös kesällä ajettavasta sarjasta mutta tästä ei ole vielä mitään muuta kerrottavaa.

Olkaa hyvä!

TÄÄLLÄ

Edit: Muutettu linkki pointtaamaan viimeisintä versiota.

voiko tässä sarjassa ajaa hobao 10sc:llä kun hobaon pituus specsien mukaan on 53,3 cm ja tuo raja on
54 - 56,8 cm? vai täytyykö ostaa joku muu corri. Millaisilla moottoreilla ja nopareilla olette ajelleet kisoissa?

Jos kisan löydät niin mukaan pääset. Ei kukaan välitä tuosta 7mm erosta.

Teretulemast.
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Koheltaja

Tuolla SC renkaat osiossa Jerzi kyseli mahdollisuutta yksityyppirenkaisiin.

http://rc10.fi/index.php?topic=52075.msg565727#new

Nyt meillä on jo muutama rengas jotka toimii käsitykseni mukaan kaikilla radoilla? Olisiko järkevää kustannusten madaltamiseksi miettiä jos olisi 1-2 rengasta sallittuina kisoissa? Uusia renkaita tulee kun sieniä sateella ja rengaskierros ei ole mikään edullinen investointi, sitten vielä testaamiset mikä rengas on nopein milläkin radalla.

Mielipiteitä?

Kylätason RC-kuski.

jon.lindgren

Pyynnöstä...
Yksityyppirengas tai pitoaine sallituksi. Tai molemmat.
Mutta vasta ensikaudelle, koska tälle kaudelle on jo renkaita hankittu.

micsa.fi

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 23.11.11 - klo: 09.39
Tuolla SC renkaat osiossa Jerzi kyseli mahdollisuutta yksityyppirenkaisiin.

http://rc10.fi/index.php?topic=52075.msg565727#new

Nyt meillä on jo muutama rengas jotka toimii käsitykseni mukaan kaikilla radoilla? Olisiko järkevää kustannusten madaltamiseksi miettiä jos olisi 1-2 rengasta sallittuina kisoissa? Uusia renkaita tulee kun sieniä sateella ja rengaskierros ei ole mikään edullinen investointi, sitten vielä testaamiset mikä rengas on nopein milläkin radalla.

Mielipiteitä?

Ehdoton yksityyppirengassääntö on siinä mielessä huono, että se ei mahdollista aloittelijoiden osallistumista niillä renkailla jotka RTR-paketissa sattuu olemaan. Eli tältä osin sääntöön tarvittaisiin ainakin poikkeus jolla sallitaan niillä renkailla ajaminen jotka RTR-autossa on.

Ehdotuksen tarkoituksena on varmasti pitää rengaskustannukset kurissa, mutta jos yksityyppirenkaaksi valitaan krossin tapaan Schumin Minipin, niin en tiedä palveleeko se tarkoitusta. Minipinneistä on paras pito käytetty yhden kisapäivän jälkeen,  Losin Strikeillä tai Traxxaksen renkuloilla mennään helposti monta kisaa ja treeniä päälle.
Wacky Stack Racing Team

Tuukka T

Itse tähän luokkaan tuloillaan olevana olen vastaan yksityyppirengasta. Olen seurannut keskustelua renkaista eri radoilla, katsellut autojen menoa paikan päällä ja videoilla enkä nää mitään järkisyytä tämmöiselle säännölle. Sisällä näyttää pärjäävän monenkirjavilla renkailla ilman litkuja. Erot ajoissa syntyy pääsääntöisesti ihan jostain muualta  :tongue:.

Jokainen joka osaa lukea, saa ne hyvät rinkulat selville netistä hetkessä ja ilokseen voi todeta että useimpiin autoihin kuuluu vakiona joku niistä.

Säännöillä spedeily lähtee niin helposti lapasesta että kuuppa kylmänä vaan nyt. VTR on hyvä esimerkki siitä mille tasolla se pahimmillaan menee.

Löysin rantein...

Koheltaja

Lisään vielä oman näkemyksen kun se jäi unholaan edellisestä viestistä, en ole puolesta enkä vastaan, varikolla vaan tulee aika usein esillä kyseinen asia joten laajempi keskustelu ja mielipiteiden vaihto antaisi enemmän näkökulmaa asiaan. Tai sitten ei :wink:

Nimimerkillä: Piru kun saisi ne sähköt että pääsisi ajamaan SCTE:llä.
Kylätason RC-kuski.

goos

Ei täs luokassa mitään ykstyyppi renkaita haluta/tarvita. Kisaaminen ei oo niin vakavaa edes että kukaan lähtisi isommin rumbaan ja kuskien taso niin vaihtelevaa että rengas ei ole suurin vaikuttava tekijä. Kärjessä missä kisaaminen on tasasempaa kokemus taas hoitaa homman, eli siellä osataan valita abouttiirallaa sopiva rengas ja sit mennää sillä.

Pitää nyt muistaa että tällä luokalla ei ole edes sääntöjä, miten voidaan luokkaan lisätä jotain niin rajoittavaa kuin ykstyyppirengas jos perussääntöjä ei ole edes kirjattu.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: goos - 23.11.11 - klo: 11.25Pitää nyt muistaa että tällä luokalla ei ole edes sääntöjä, miten voidaan luokkaan lisätä jotain niin rajoittavaa kuin ykstyyppirengas jos perussääntöjä ei ole edes kirjattu.

Tuossa on aika hyvin kiteytetty luokan henki sääntöjen osalta, ajetaan niillä vehkeillä ja renkailla mitä on ja jotkut menee kovempaa kun toiset. Pari vuotta sitten kun kopperoilla viimeksi ajettiin niin vähäiset säännöt ei ole mennyt juuri mihinkään suuntaan, omalla tavallaan hyvä, saadaan SC pysymään helppona sisäänheittoluokkana mihin voi lähteä mukaan niillä kamppeilla mitkä sattuu olemaan.

Kylätason RC-kuski.

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 23.11.11 - klo: 11.37
Lainaus käyttäjältä: goos - 23.11.11 - klo: 11.25Pitää nyt muistaa että tällä luokalla ei ole edes sääntöjä, miten voidaan luokkaan lisätä jotain niin rajoittavaa kuin ykstyyppirengas jos perussääntöjä ei ole edes kirjattu.

Tuossa on aika hyvin kiteytetty luokan henki sääntöjen osalta, ajetaan niillä vehkeillä ja renkailla mitä on ja jotkut menee kovempaa kun toiset. Pari vuotta sitten kun kopperoilla viimeksi ajettiin niin vähäiset säännöt ei ole mennyt juuri mihinkään suuntaan, omalla tavallaan hyvä, saadaan SC pysymään helppona sisäänheittoluokkana mihin voi lähteä mukaan niillä kamppeilla mitkä sattuu olemaan.


Jos viittaatte SC Winter Cup:iin, niin säännöt on mainittu sarjan viestiketjussa ja niihin on viitattu kisakutsuissa. Säännöt ovat yksinkertaiset ja kahden kilpailun jälkeen sanoisin, että mitään ylilyöntejä ei ole ollut.


\ Jeppe
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Tuukka T

Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 23.11.11 - klo: 11.43
Jos viittaatte SC Winter Cup:iin, niin säännöt on mainittu sarjan viestiketjussa ja niihin on viitattu kisakutsuissa. Säännöt ovat yksinkertaiset ja kahden kilpailun jälkeen sanoisin, että mitään ylilyöntejä ei ole ollut.
\ Jeppe

Säännöt ovat kertakaikkisen hyvät noin. Tää on kasvava luokka ja väittäisin että juuri sen takia, että kaikenmoinen nihilismi on kitketty veke. Hyvä jätkät, keitä sitten olettekin "sääntöjen" takana!
Löysin rantein...

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: micsa.fi - 23.11.11 - klo: 09.56
Ehdoton yksityyppirengassääntö on siinä mielessä huono, että se ei mahdollista aloittelijoiden osallistumista niillä renkailla jotka RTR-paketissa sattuu olemaan. Eli tältä osin sääntöön tarvittaisiin ainakin poikkeus jolla sallitaan niillä renkailla ajaminen jotka RTR-autossa on.

SC kisoja ajetaan esim WJ kisojen yhteydessä...
JOS mitään rengasrajoitteita edes keksittäisiin niin tuo aloittelija touhu on jälleen erittäin helppo toteuttaa.

Aivan kuten se on WJ säännöissäkin jo sarjan alusta alkaen toteutettu.

Eli rajaukset jne on jo keksitty muutama vuosi sitten ja samaa systeemiä pystyy soveltamaan tässäkin luokassa.

Siihen en ota sanallakaan kantaa olisiko renkaiden rajaus hyvä vai huono asia.
Toin vain esille että se rajaus systeemi on jo aikaa sitten keksitty niin että aloittelijat saavat ajaa millä tahansa rtr renkaalla.

goos

Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 23.11.11 - klo: 11.43
Jos viittaatte SC Winter Cup:iin, niin säännöt on mainittu sarjan viestiketjussa ja niihin on viitattu kisakutsuissa. Säännöt ovat yksinkertaiset ja kahden kilpailun jälkeen sanoisin, että mitään ylilyöntejä ei ole ollut.
En itseasiassa viitannu mutta tuo on juuri hyvä osoitus että sääntöjä ei juuri ole mutta selkeesti ajetaan SC autoilla. Eli tarpeeks rajoittavat mutta ei estä ketään osallistumasta jos omistaa SC auton. Tämmösinä ne on mun mielestä parhaimpana.

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

*HOKE*

liittyikö tuo asia jotenkin tuohon alkaneeseen rengas keskusteluun?

jannes28

#357


Ehdoton yksityyppirengassääntö on siinä mielessä huono, että se ei mahdollista aloittelijoiden osallistumista niillä renkailla jotka RTR-paketissa sattuu olemaan. Eli tältä osin sääntöön tarvittaisiin ainakin poikkeus jolla sallitaan niillä renkailla ajaminen jotka RTR-autossa on.

Ehdotuksen tarkoituksena on varmasti pitää rengaskustannukset kurissa, mutta jos yksityyppirenkaaksi valitaan krossin tapaan Schumin Minipin, niin en tiedä palveleeko se tarkoitusta. Minipinneistä on paras pito käytetty yhden kisapäivän jälkeen,  Losin Strikeillä tai Traxxaksen renkuloilla mennään helposti monta kisaa ja treeniä päälle.
[/quote]

Samaa mieltä. Joku voisi kertoa mikä  rengas muka toimii kaikilla radoilla? Schumi ei ainakaan mielestäni toimi Turussa. Tai saattaa toimia kuluneena, mutta ei mitään järkeä ajaa kun muutkin toimii loistavasti. Nokialla taasen ei toimi mikään muu yhtä hyvin kuin schumi. Muista radoista ei kokemusta tänä talvena. Mutta kun tuo cuppi niissä kahdessa ajetaan... Sitten kun pito olosuhteet on suht samat joka radalla, niin voidaan mielestäni harkita. Itse en ainakaan halua ajaa millään kompromissilla vaan parhaalla mahdollisella.

Edit: goosille tiedoksi, että itse ajan kyseistä luokkaa ihan tosissaan. Jotenkin loukkaa tätä luokkaa tuollainen luulo, ettei tätä voisi ajaa tosissaan. Moni ei muuta luokkaa ajakaan. Ei tarvitse olla "SM" arvoa kisalla että sitä ja menestystä siinä voisi arvostaa.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Mice

En todellakaan ole yksityyppirenkaan kannalla, mutta onko kukaan miettinyt että jos kiellettäis kaikki ns.piikkipyörät? Esim. just pinnit ja spiket...
Isommalla kuviolla olevat pyörät on kestävyydeltään parempia ja tätä kautta myös harrastaja ystävällisiä.

-Mikko-

ps. Ajan myös tosissani tätä luokkaa, enkä aja muita luokkia.
JB-Design ja West Coast Interior tarjoavat mittatilaustöitä ja ajoneuvoverhoilua ympäri Suomea. www.jb-design.fi

goos

Lainaus käyttäjältä: jannes28 - 23.11.11 - klo: 18.03
Edit: goosille tiedoksi, että itse ajan kyseistä luokkaa ihan tosissaan. Jotenkin loukkaa tätä luokkaa tuollainen luulo, ettei tätä voisi ajaa tosissaan. Moni ei muuta luokkaa ajakaan. Ei tarvitse olla "SM" arvoa kisalla että sitä ja menestystä siinä voisi arvostaa.
Kyllä minäkin ajan tavoitteena voittaa, mutta radalla on kumminkin selkeesti fiilis ettei tätä ihan täysintosissaan tarvii ottaa kuten montaa SM luokkaa otetaan. Tämä luo hiukan löysemmän ympäristön missä ei pienestä nipoteta ja pyritään aina maksimoimaan hauskuus. Tämmöiseen ympäristöön sopii todella hyvin myös hiukan löysemmät säännöt.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook