Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia

Aloittaja Vesa, 11.04.10 - klo: 20.07

jarkko

Lainaus käyttäjältä: Grasshopper - 04.06.10 - klo: 11.03
Mielestäni tämä WGT on täysin turha luokka talvilajiksi, koska samantyyppisillä, hieman pienemmillä autoilla (C-12, ST-12 jne) on ajettu Suomessa jo vuosikymmeniä. Miksei niillä voi ajaa edelleen? Miksi kehitellä jatkuvasti uusia luokkia kun harrastajamäärä on varsin rajallinen? Porukka pirstoutuu neljän auton kisoihin 10:ssä eri luokassa....

Jos et ole huomannut, niin tässä nimenomaan yritetään puhua sen puolesta, että olemassaolevaan C-12 luokkaan tulisi stock-laajennus, jolloin WGT ym. jne. kuskit voisivat löytää itselleen sopivanvauhtisen tavan osallistua mattoautokisailuihin.

Ennakkoilmoittautumislista +1
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

AAKE K.

Mun mielipide on, että FTT 2011 ei mahdu lisäluokkia. Tämän vuoden talvella osallistujamäärät ovat olleet hyvässä kasvussa. Veikkaan, kun noparit saadaan "nollattua" (ja ne renkaat), niin vetovoima on entistä parempi.
Kannatan kuitenkin kilpailujen järjestämistä ko luokalle esim alue-8 ja kerhokilpailuihin. Näin nähdään onko ko luokasta mihinkään.
Ehdotan C-12 luokalle omaa SM-sarjaa (esim 4 osakilpailua) syksy-talvi-kevät 2011-2012, jos kisaajilla on kiinnostusta. Tähän sarjaan voisi ottaa WGT:n mukaan.

Touring FTT 2012 voisi käsittää 3 osakilpailua keväällä ja 3 osakilpailua kesällä. Lauantaina TSM ja TSS -luokat. Talvella avoin TSP-luokka sunnuntaina, eli kaikille sallittu.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Vesa

Duunaan ennakkoilmolistan kunhan ehdin lähiaikoina.

Mielestäni stokkiluokka kuuluu kansalliseen sarjaan, kukaan meiltä ei varmasti lähde ajamaan etelään kertsikisoja, sarjakisoja kylläkin. Kannattaa nyt muistaa että luokkajako oli tälle vuodelle muutenkin poikkeus, viriä ajoivat huomattavan monet, jotka sitä eivät muutoin aja, johtuen EM-kisoista. Uskoisin, että ensimmäisenä vuonna luokassa olisi 3 erää kuskeja, eli 33min lisää eräväliin. Kertsikisasarjana nuo uudet luokat jää paikallisiksi eikä sa oikeanlaista huomiota, jonka jälkeen ne loppuvat.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

cvd

Täältä ois tarkotus kiertää cuppia, jos luokka toteutuu.
tlr 22 - db10rr - cr

goos

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 04.06.10 - klo: 12.26
Lainaus käyttäjältä: Vesa - 04.06.10 - klo: 11.14
Olisiko tällainen ennakkoilmoittautuminen paikallaan, niin nähtisiin todellisten kiinnostuneiden määrä?

Olisi.

Listaan voi myös lisätä sarakkeen "ennakkoilmoittautujan kommentit ja terveiset sarjasta ja sen säännöistä päättäville".
+1

tällä ainakin saisi kartoitettua että kannattaako harkita luokkaa vai ei, itse vähän kiikun kaakun. Riippunee paljon siitä että kuinka helppoa on lähteä mukaan ja onko tarpeeksi kuskeja.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Vesa

kysely on jo about valmiina, kiitos Jarkon. Eli ei kannata päällekkäistä vaivaa nähdä nyt asian suhteen
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

jarkko

Avataan C-12 stock -luokkaan liittyvä neuvoa-antava epävirallinen kartoitus.

Vastausaikaa on viikko, jonka jälkeen tuon tulokset tänne suodattamattomina.

Vastaaminen on anonyymia. Samasta osoitteesta raportointiin tulee kuitenkin vain yksi vastaus eli riittää kun jokainen vastaa yhden kerran  :police:

Klikkaa linkkiä ja kerro mielipiteesi:
https://www.survette.com/3134-2196-11@c12&8fg6pk&no-intro

Jarkko
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

AAKE K.

Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 04.06.10 - klo: 15.28
Mun mielipide on, että FTT 2011 ei mahdu lisäluokkia. Tämän vuoden talvella osallistujamäärät ovat olleet hyvässä kasvussa. Veikkaan, kun noparit saadaan "nollattua" (ja ne renkaat), niin vetovoima on entistä parempi.
Kannatan kuitenkin kilpailujen järjestämistä ko luokalle esim alue-8 ja kerhokilpailuihin. Näin nähdään onko ko luokasta mihinkään.
Ehdotan C-12 luokalle omaa SM-sarjaa (esim 4 osakilpailua) syksy-talvi-kevät 2011-2012, jos kisaajilla on kiinnostusta. Tähän sarjaan voisi ottaa WGT:n mukaan.

Touring FTT 2012 voisi käsittää 3 osakilpailua keväällä ja 3 osakilpailua kesällä. Lauantaina TSM ja TSS -luokat. Talvella avoin TSP-luokka sunnuntaina, eli kaikille sallittu.


Lisäisin tähän vielä haluavani ajatettavan C-12 - ja touring -kisoja radoilla, jotka sopivat näille autoille ja silloin radat eivät ole samanlaisia. Kunnon lankkubaanat C-12 -kisoihin ja leveät ja jouhevat radat tourinkiin. C-12 stokki vielä korostaa radan tärkeyttä, koska muuten siinä luokassa painetaaan kaasu pohjaan erän alussa ja löysätään kun erä päättyy.

Parina viime vuonna radat ovat mielestäni olleet suppeita touringille, paremmin sopivia C-12 -autoille.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 04.06.10 - klo: 23.34
Avataan C-12 stock -luokkaan liittyvä neuvoa-antava epävirallinen kartoitus.

Klikkaa linkkiä ja kerro mielipiteesi:
https://www.survette.com/3134-2196-11@c12&8fg6pk&no-intro

Jarkko

Hienoa, että on ryhdytty tuumasta toimeen. Tässä on hyvä esimerkki, kuinka asioita saa vietyä rakentavasti eteenpäin.

Toivottavasti myös itse asiaan löytyy positiivinen ratkaisu.
Flying Calacucco

zippola

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 04.06.10 - klo: 23.34
Hienoa, että on ryhdytty tuumasta toimeen. Tässä on hyvä esimerkki, kuinka asioita saa vietyä rakentavasti eteenpäin.
Toivottavasti myös itse asiaan löytyy positiivinen ratkaisu.

Samaa mieltä! Voin jo tässävaiheessa lisätä ennakkolistaan +1, kyselyssä on oikeasti ideaa! :D
Capricorn Reedy Futaba

LasHi

Jos tosiaan kaikki mattis kuskit haluaa tuplata kisamääränsä niin peesaan kyllä Aakkea turisti ajatuksessa.
Tosiaaan Lauantai viriä ja Nollaennakko stokkia (Mielummin vielä niin että kaikilla sama säädin ja kone stocissa)
Sitten Sunnutaille avoin prostokki jossa koneena vapaa esim 13,5T samoin kuin vapaat säätimet.
Jolloin turisti kuskit myös pääsee lisäämään talven ajo aikaa jos haluavat.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

jarkko

Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 05.06.10 - klo: 08.51
Lisäisin tähän vielä haluavani ajatettavan C-12 - ja touring -kisoja radoilla, jotka sopivat näille autoille ja silloin radat eivät ole samanlaisia. Kunnon lankkubaanat C-12 -kisoihin ja leveät ja jouhevat radat tourinkiin. C-12 stokki vielä korostaa radan tärkeyttä, koska muuten siinä luokassa painetaaan kaasu pohjaan erän alussa ja löysätään kun erä päättyy.

Parina viime vuonna radat ovat mielestäni olleet suppeita touringille, paremmin sopivia C-12 -autoille.

Haasteet kasvavat entuudestaan, jos halutaan ajaa erikseen mattikseen räätälöidyillä ja toisaalta touringille sopivammilla baanoilla.

Yhtälö ainakin pääkaupunkiseudulla kilpailun talouden osalta on haastava;
-tulopuoli: kilpailijoita esimerkiksi 100 touring-kisassa = osallistumismaksut 2.500 euroa
-menopuoli: riittävän iso halli viikonlopuksi noin 3.000-6.000 euroa.
-budjettivajetta katettavaksi 500-3.500 euroa / kisaviikonloppu

Ja kuinka löytyy kilpailunjärjestäjiä eri puolilla maata erikseen mattiskisoille ja toisaalta tousing-kisoille?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

sakke_

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 06.06.10 - klo: 23.07
Haasteet kasvavat entuudestaan, jos halutaan ajaa erikseen mattikseen räätälöidyillä ja toisaalta touringille sopivammilla baanoilla.
Yhtälö ainakin pääkaupunkiseudulla kilpailun talouden osalta on haastava;
-tulopuoli: kilpailijoita esimerkiksi 100 touring-kisassa = osallistumismaksut 2.500 euroa
-menopuoli: riittävän iso halli viikonlopuksi noin 3.000-6.000 euroa.
-budjettivajetta katettavaksi 500-3.500 euroa / kisaviikonloppu
Ja kuinka löytyy kilpailunjärjestäjiä eri puolilla maata erikseen mattiskisoille ja toisaalta tousing-kisoille?
Joo tuo kahen erillisen kisan järjestäminen voi monessa paikassa jäädä haaveeks sillä kaikilla paikkakunnilla ei vaan löydy tarpeeksi puuhamiehiä. Jos saman porukan pitää luokkien lisäyksen takia ruveta järjestämään 4-6 kisaa vuodessa alkaa kiinnostus koko kisojen järjestämistä kohtaan hiipua.
Olisiko mitenkään mahdollista että järkättäisiin kisat seuraavasti turisti lauantaina modi/stanu sitten sunnuntaina kiilat modi/stockki.
Silloin ois helppo muokata radat sopiviksi molemmille luokille ja kisa organisaatioitakin säästettäisiin.
Nykyisillä osallistuja määrillä ei ole mitenkään perusteltua poron ajattaminen.
Ajettaisiin sitten vaikka kaksi palkittavaa luokkaa samassa luokassa esim. stanussa 18v yli ja alle.
Sitten modissa jako myös kahtia kovimmat kisaajat 2 settiä renkaita ja harrastelijat 1 setti renkaita. Saatas enemmän autoja luokkaa kohti ja samalla se kisaaminen tasaisemmaksi koska itse en näe mitään arvoa luokalla jossa pääset a-finaaliin sillä perusteella kun ilmestyt paikalle, a-finaaliin pääsyn pitää vaatia panostusta harjoitteluun.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Tuukka T

Taidettiin käydä tämä keskustelu ja aiemmin, mutta olen samaa mieltä kuin Aake ja Sakke, toisena päivän kiilat ja toisena touring-autot, yön aikana ratan profiili uusiksi. Ja kaksi luokkaa per sarja; stanu ja viri. Tämä kyllä vesittää Vesan toiveen päästä ajamaan kahta c12 luokkaa, mikä on ikävä asia, mutta toisaalta on tasapuolisempaa autotyyppien kesken kun molemmille (1/12 & 1/10) voidaan tarjota mielekäs rata ajamiseen.
Löysin rantein...

Vesa

Jos luokat on nykyformaatilla (3 touring luokka) samana päivänä, ei mistään riitä ekaksi kaudeksi kuskeja kahteen luokkaan riittävästi.

Veikkaisinpa, että se olisi eniten uusien kuskien etu, että luokat olisi eri päivinä, koska uudet kuskit sitä treeniä tarvii. Itsellenihän tätä luokkaa en ole speksaamassa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

AAKE K.

Lainaus käyttäjältä: sakke_ - 07.06.10 - klo: 09.07

Nykyisillä osallistuja määrillä ei ole mitenkään perusteltua poron ajattaminen.


Eikö mitenkään?

Kun TSP-10 -luokassa on ollut talvella 37 kilpailijaa ja C-12 -luokassa on ollut 31 kilpailijaa. Nyt ollaan kuitenkin jakamassa C-12 -luokkaa kahteen eri luokkaan.
Sittenhän voimme vaatia, että C-12 kuljettajia tulee molempiin luokkiin 38/luokka tai enemmän. Sen jälkeen on perusteltua tiputtaa pienin luokka pois.


TSS-10 -luokassa 50 kilp.
TSM-10 -luokassa 43 kilp.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Vesa

Nimenomaan ei olla jakamassa kahteen luokkaan, vaan tarjotaan sisääntuloa stanun kautta. Siksi stanu olisi avoimena ensimmäisen kauden tai pari. Jos luokkia ajatetaan samana päivänä virin kanssa, virissä on tod näk 8 kuskia ajamassa.



Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

sakke_

Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 08.06.10 - klo: 16.09
Lainaus käyttäjältä: sakke_ - 07.06.10 - klo: 09.07
Nykyisillä osallistuja määrillä ei ole mitenkään perusteltua poron ajattaminen.
Eikö mitenkään?
Sori ois pitänyt tarkentaa että nyt katsoin kesäkautta mitä ilmottautumisia on näkynyt.
Ja oishan se nyt hienompi jos ois nuokin nykyset poro kuskit ajamassa joko modia tai stanua niin olis molemmissa luokissa enemmän kuskeja koska onhan se aina maukkaampaa ajaa kisaa luokassa jossa on paljon kuskeja niin tasoerotkin säilyvät finaalien sisällä pienempänä.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Vesa

Sillon kun ei ole pakotetta jäädä viriin yhden kisan kokeilun jälkeen, on "pikkusen" enemmän kuskejakin kisoissa. Mutta tietty suomen mentaliteetti "12 pitäs alottaa ja klo 19 pitäs olla kotona kattomassa karpoa" ei oikeen sovi jos haluaa saada isompia kisoja.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

AAKE K.

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 06.06.10 - klo: 23.07
Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 05.06.10 - klo: 08.51
Lisäisin tähän vielä haluavani ajatettavan C-12 - ja touring -kisoja radoilla, jotka sopivat näille autoille ja silloin radat eivät ole samanlaisia. Kunnon lankkubaanat C-12 -kisoihin ja leveät ja jouhevat radat tourinkiin. C-12 stokki vielä korostaa radan tärkeyttä, koska muuten siinä luokassa painetaaan kaasu pohjaan erän alussa ja löysätään kun erä päättyy.

Parina viime vuonna radat ovat mielestäni olleet suppeita touringille, paremmin sopivia C-12 -autoille.

Haasteet kasvavat entuudestaan, jos halutaan ajaa erikseen mattikseen räätälöidyillä ja toisaalta touringille sopivammilla baanoilla.

Yhtälö ainakin pääkaupunkiseudulla kilpailun talouden osalta on haastava;
-tulopuoli: kilpailijoita esimerkiksi 100 touring-kisassa = osallistumismaksut 2.500 euroa
-menopuoli: riittävän iso halli viikonlopuksi noin 3.000-6.000 euroa.
-budjettivajetta katettavaksi 500-3.500 euroa / kisaviikonloppu

Ja kuinka löytyy kilpailunjärjestäjiä eri puolilla maata erikseen mattiskisoille ja toisaalta tousing-kisoille?

Mun visio on touring FTT 2012, silloin olisi vapautettu TSS-luokka, jolloin "kaikki" polttis-, LS-5, crossi-, matto- ja TSP-kuskit olisivat ajamassa joko stanua tai viriä lauantaina, mahdutaanko kaikki samalle päivällä?
Sunnuntaina todella korkeatasoinen TSP-10 luokka, jossa olisi kaikki kuskit, mahtuuko kaikki mukaan?
Kun rata on tehty touringille, niin myös maamme tähdet saataisiin mukaan?
Talvella kolme osakilpaa ja kesällä myös kolme.

Tämän takia mattoautosarja tulisi olla erillinen.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

sakke_

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 08.06.10 - klo: 16.43
Sillon kun ei ole pakotetta jäädä viriin yhden kisan kokeilun jälkeen, on "pikkusen" enemmän kuskejakin kisoissa. Mutta tietty suomen mentaliteetti "12 pitäs alottaa ja klo 19 pitäs olla kotona kattomassa karpoa" ei oikeen sovi jos haluaa saada isompia kisoja.
Joo tuo pakko luokan suhteen on turhauttava mielummin niin että sais ajaa mitä haluaa mutta luokkien nopeus ero tulisi olla riittävä että porukkaa riittää molempiin luokkiin oman tason mukaan.
Toimisiko sellainen setuppi että lauantaina ajettas esim. stanu turisti 0-ennakkoisilla säätimillä ja kiilan c-12 modi, kun stanut ovat hitaampia soveltuvat ne helpommin kireälle radalle jota taas c-12 modi kuskit haluavat. Sitten sunnuntai olis modi turistin ja stanu kiilan vuoro jolloin rataa voitaisiin aukasta koska alottelijoilla ei kiila pysy hanskassa niin hyvin ja modi turistin kun vaatii tilaa. Tällä jaolla todennäköisesti kilpailija määrätkin olisivat kohtuulliset molempina päivinä.
Tämä nyt vain heittona että voisiko tällaista edes miettiä?  :smiley:
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Vesa

Itse näkisin että stanuilija-C12 autoilijat kun laittaa liukkaalle radalle, niin on vähän sama ku laittasbambin villasukissa jäälle. Eli ei hyvää seuraa. Varsinkin jos profiilia muutettaisiin oleellisesti edellispäivästä pito on hyvin epätasainen ja voi olla kohtuu vaikee uudelle ratin kääntäjälle.

Ainoa este sille, että sunnuntaina ajettaisiin lisäluokkana muuten nykysarjassa C-12 stock on ilmeisesti se, että alkuerien määrä putoaisi kolmeen?

Tietty lauantaina voisi ajaa C-12 stokin ja modin yhteisenä kisana, josta palkitaan erikseen stokkikuskit. Tietty ajatus taas vähän kärsii tuosta. Virissä on nykyiselläänkin sen verran iso ero ekan ja vikan kuskin välillä, että tuloksellisesti ei ole era ajaako 13.5 vai virikoneella.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Koheltaja

Missä vaiheessa tehdään päätöksiä käytettävistä koneista/nopareista ja muista mahdollisista "yksityyppi" komponenteista?

Täällä jo mietitään mitä luokkaa tullaan ajamaan tulevalla mattokaudella :wink:
Kylätason RC-kuski.

goos

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 14.07.10 - klo: 15.21
Missä vaiheessa tehdään päätöksiä käytettävistä koneista/nopareista ja muista mahdollisista "yksityyppi" komponenteista?

Täällä jo mietitään mitä luokkaa tullaan ajamaan tulevalla mattokaudella :wink:

eikös lajiryhmän kokous ole joskus marraskuussa? :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: goos - 14.07.10 - klo: 16.13eikös lajiryhmän kokous ole joskus marraskuussa? :)

:grin: :grin:

Eihän siihen ole enään pitkä aika :wink:
Kylätason RC-kuski.

peitsamo

Mielestäni päätökset tämän ja muiden talviluokkien säännöistä ja sisällöistä olisi syytä olla tiedossa jo syys-lokakuussa. Marraskuu menee auttamatta liian pitkälle.
Flying Calacucco

Koheltaja

Jep, kalusto pitää olla nipussa heti kun sisäpaanat aukee, siksi tuossa jo vähän hoputellen kyselin että miten säännöt etenee. Varsinkin kun on kyse 2-3 ajokaluston hankinnasta niin voisi hankkia palikoita jo etukäteen, kun tietäisi mitä hankkia.
Kylätason RC-kuski.

Mikko L

Niin, mulla tulee mieleen tässä vaiheessa sellanen pikku kysymys, että tuleeko tätä C-12 stanuluokkaa ylipäätään? Väännetäänkö kulisseissa kättä edelleen tästä peruskysymyksestä vai jo noista komponenteista ja kisapäivistä?
Old fart

jarkkom

#88
Mielenkiintoista, että tämä 'luokka' herättää näin paljon mielenkiintoa ennakkoon. Varsinkin, kun vauhdit eivät ole ollenkaan selvillä, eikä suurimmalla osalla ole ajokokemusta senttiäkään modernista C-12 kilpurista, oli se sitten tehoiltaan mikä tahansa. Pointti vaan on, että kokeilkaa nyt ennakkoon ensin, kuinka pers... hienoa se kiilalla ajaminen on, ettei käy kuten CORReissa.
---

jarkko

Marras-joulukuun vaihde on EFRAn syyskokouksen ajankohta.

Kotimaisista luokista, erilaisista luokkakokeiluista jne päättää AKK:n lajiryhmä ihan kotimaassa ja sen päätöksenteko voi teknisesti olla hyvinkin nopeata;
> asia aktiiviseen harkintaan ja keskusteluun
> päätös
> tiedotus
> sääntöjen speksaus
> tiedotus.

Ja porukka voi alkaa valmistautua lajiversion kokeilemiseen.

Itse lupaan laittaa C-12 stock auton heti syyskuun alkuun valmiiksi ja sitä saa Torpassa halukkaat testata. Siis jos ne päätökset syntyvät sitä ennen.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi