Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Sähkömopo QRF400 Brushless 1:4 Scale RC Dirt Bike ARR

Aloittaja OV, 26.04.10 - klo: 16.21

partajeesus

Tuli näköjään hermosauhutkin valmiina paketissa :grin:
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

tellu

Jäikö tämä paketti tulliin? Jos niin paljonko tullintäti otti verottajalle?

Janezki

#32
Ahem... pakettiin oli merkitty arvoksi 47,98$ joten tuostapa lähipostista kävin paketin hakemassa.
Pistin samalla varaosapyörän tilaukseen...  :lipsrsealed:

OV

Jaahas mopo käsissä... Viittä vaille painamassa tilaus nappia. Pisteles jotain videota menosta kun kerkiät. Vähän eri maastoissa ja lähinnä onko hyvin ohjattava vai menee kuin päätön kana minne sattuu...

Tomy

Mielenkiintoinen peli, eikä lainkaan pahan hintainen.

Aiemmin ketjussa olevan videon perusteella näyttää maaston hiukan suuremmat epätasaisuudet helposti johtavan etupään kautta pyörähtämiseen. Normaalisti esteen kohdalla kuljettaja keventäisi etupäätä omalla painollaan. Mutta se taitaa rc-maailmassa olla vaikeaa. Saakohan pyörään jousia eri jäykkyyksillä? Miltä etuhaarukka vaikuttaa? Onko herkkä, väljä?

Janezki

Jukupliut! Tuossa katselin ARX-540:n kasausohjetta ja kävi ilmi että tämä QRF400 näyttää hyvin pitkälti samalta fillarilta. Etu- ja takapää renkaineen, gyroineen kaikkineen on aivan samat, samoin runkorakenne akun ja noparin sijoittelua lukuunottamatta vertailukelpoiset.


esim.

vs.


hmmm... hopuppiaa....

OV

#36
Joo eiköhän se ollut sitten siinä. Lähti tilaus myös moposta ja akusta. Mitäs kumi vaihtoehtoja ARX-540:aan on? Lapakumit erityisesti kiinnostais, mutta ei ainakaan suoraan löytyny. Entä toi elektroninen gyro, saakohan sitä tähän kiinan mopoon ja mitä hyötyä siitä on :)?

Onhan noitakin näköjään tietäs vaan mikä sopii. http://www.thefind.com/sports/info-sand-paddle-tires#page=1

Janezki

#37
Tässäpä kuvaa QRF:n gyrosta.



Täytyy aina muistaa tarkastaa kinuskien työn jälki, nytkin takaiskari oli ilman öljyjä, takarattaasta puuttui yksi kiinnitysruuvi ja moni ruuvi oli löysällä/ilman lukitetta...

Metallin käsittelyssä minua taitavampi tuttuni väsäsi netistä löytämieni valokuvien ja omien mittojeni mukaan tuollaisen keulimaraudan 4mm teräslangasta ja parista lattaraudan palasesta, ettei tarvitse heti takalokaria olla uusimassa.  :wink:




edit: muuten aika painava tuo takavanne - vanne täydellisenä rattaineen ilman rengasta painaa 583g.

Duster1

No nyt tämä vasta kiinnostaakin.

Onko iskari säädettävä tai helposti vaihdettavissa esim. jonkun auton iskariin?
Etupumppuja ei varmaan sit ihan niin vain parannellakaan?
2 pyöräsellähän ei tee mitään crossissa jos ei alusta toimi tai on oikeesti kokoajan kylellään.
Axial SCX 10 TR

Janezki

#39
Iskarissa on preloadin säätörengas ja erilaisia kiinnityskohtia löytyy rungosta ylhäällä kolme ja takahaarukassa alapäälle kaksi.
Etusia ei pahemmin taida kyllä saada säädettyä, ellei erijäykkyyksisiä jousia ole saatavilla.

Meni hieman ensiajelut keturalleen: Otin ensin tuntumaa laitteeseen noin kymppiminuutin verran vanhalla tenniskentän pohjalla ja sitten siirryin itse asiaan eli soramontulle.
Siellä homma tyssäsi alle viiden minuutin vääntyneeseen takahaarukan kiinnitysakseliin joka myös välittää sähkömoottorilta voiman ketjuvedon puolelle.



Toisiovedon pinionin kohdalta taittui, lienee jotain patarautaa. Käsistään kätevä jannu tekee uuden ja kestävämmän jostain 6mm akselista tai karkaistusta tapista.

Pitäisi saada tarkka kuva ARX:n vastaavasta akselista, niin tietäisi käykö mokoma suoraan. Eipä tuon ostaminenkaan kait konkkaan vedä, hintaa on noin 8€.


edit: Akseli (ja muuta kivaa) tilattu AR Racingiltä. Tulee TNT:llä joten kaiken järjen mukaan pitäisi olla viimeistään keskiviikkona näpeissä.
Tarvinnee tässä väliajalla koettaa soveltaa jotain...

OV

Tuliko edes tehtyä mitään hokkuspokkusta mopolla vai ihan normaali törmäilyssä väänty?

Janezki

Ei todellakaan mitään extremeä ehtinyt tehdä. Ihan tasamaalla vielä, pienessä röykyssä meni tuo.
Ketju oli noussut takarattaalla hampaan "päälle", joka sai sitten ilmeisesti tuon akselin vääntymään.

Sen verran ehdin todeta että noita "kaatumarautoja" pitää lyhentää ja hieman muotoilla paremmin, tuommonen 90-asteen kulma tahtoo olla vähän jokapaikassa kiinni kun hieman kallistaa.

Janezki

Nojjoo... Oikaisin tuon orkkisakselin (on muuten todella pehmyttä tavaraa!) ja pistin fillarin nippuun.
Testaamaan sitten hiekkapintaiselle urheilukentälle - eikä mennyt taas kuin maks. 5 minuuttia kun pari pientä kiveä pakkasi takarattaan ja ketjun väliin ja akselin taasen solmuun, prkl.  :angry:
Usealta muultakin foorumijuttujen perusteella tuo akseli taipunut, joten tässä se halpuus näkyy. HobbyKingin sivuilta tuotearvosteluista jännästi häviää kaikki negatiiviset kommentit, ei liene pidemmän päälle järkevää moinen sensuuri.

Pakko odotella tuota ARX:n akselia ennenkuin pääsee paremmin ajelemaan. Sabessa näkyy muuten vielä olevan jotain ARX-kamaa hyllyssä, pitäisköhän laittaa sinneppäin viestiä että pistävät varaosavalikoiman kuntoon?   :grin:

Nurmikolla ja asfaltilla vakioakselin luulisi kestävän, kunhan ketjun kireys vain on oikea.
Katsellaan mistä poikii seuraavaksi kunhan saadaan ARX:n akseli, ketjut ja rattaat paikoilleen.  :roll:

Duster1: Revon iskari saattaisi olla aika lähellä käypänen, en pysty vertailua itse tekemään.

OV: ARX:ään en itse ole löytänyt kuin tuota asfalttirengasta, liekkö muita tehtykkään.
E-Gyro jelppii tasapainon pidossa pyörittäen punttia kokoajan vakionopeudella (täysii!), mutta ei liene järkeä tähän sitä alkaa soveltamaan, ainakaan 160€:n hintaan (+takahaarukka menee myös vaihtoon).

Kuuleman mukaan motti on samalta tehtaalta kuin Team Orionin kamppeet, mutta näitä ei vain ole brändätty.

Janezki

HobbyKingLive on tehnyt esittelyvideon QRF:stä:

OV

Joo mitä noilla oli noita pyöriä varastossakin jotain satoja kappaleita niin kai niitä kuumottaa saada ne nyt ulos. Vähän alkaa maistua kyllä rahat pois ja goodbye jutulta jos kerran tuo akseli on noin herkkä vääntymään ja mitään parempaa ei tarjota tilalle. Pitää toivoa, että se AXR:n akseli sopii. Olishan se jees jos sais paukkuva nosan tilalle tilattua AXR:n osia.

Janezki

#45
Juu, varaosaa kuulemma on mutta eivät ole ehtineet niitä listata...  :tongue:

Puolestani saavat listata tai olla listaamatta, kaikki osa mitä tähän itse laitan tulee joltain muulta valmistajalta kuin Quanumilta.
ARXn ketjut ja eturatas tulivakin tänään Sabesta (kiitos sinne!), akseli ja takaratas tulee Italiasta (kuriiri muuttuikin jossain vaiheessa TNT:stä DHL:ään), joten voimansiirto pitäisi olla kunnossa kun kesäloma alkaa viikon päästä.  :grin:

Ketju on sitten muuten normi ISO 04B rullaketjua, joten jos sitä löytää jostain edukkaasti niin metrin pätkästä saa kahdet ketjut tehtyä. Lukkolenkit (liitoskappaleet) tietysti tarvitaan lisäksi.

Tuossa suunnittelin jonkinlaista ketjuohjuria takarattaalle, jos ei meinaa alkaa paikoillaan pysyä/varmuuden vuoksi.

edit: Täällä on paljon yksityiskohtaisia lähikuvia vermeestä, jos joku sellaisia jäi kaipaamaan.

OV

Jos jossain vaiheessa viitet niin pistä jotain listaa noista osanumeroista (axr) pakollisista päivityksistä. Olis helppo sitten tilata suoraan ennenku laukeekin. Ja perään vaikka diy päivitys lista.

Voisin melkeen ne sitten kerätä tohon ensimmäiseen viestiin. Kun näyttää olevan aika pakollisia päivityksiä...

Meikäläinen ainakin kiittäis ja kumartais kun mopo näyttää olevan matkanpäällä. Ja varmana muutkin jos tämän sattuvat tilaamaan.

Datajätkä

Pistäkäähän sitten kunnon ajovideota, noista mainosvideoista jää kyllä jotenkin kuppanen tunne tosta mopon käytöksestä. Ilmeisesti tuo takarengasgyro aiheuttaa ton perän leijaamisen kun napauttaa johonkin sopivaan kiveen pahki  :huh: Ittiäki hieman kiinnostais tommonen, mutta noiden videoiden perusteella jää vielä pidempään harkintaan.

Janezki, mistä tuota ketjua löytyy? Entä mistä saa sille sopivat hammasrattaat, ihan muita rojekteja aatellen.

-rcmh-

Vaikuttaa ihan hauskalta peliltä, noi mainosvideot ei kyllä oikein iskenyt täälläkään.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Node78

#49
Hauskinta olis nähdä miten tuollainen kulkee normaalilla crossiradalla...

Lapio

Toi videon "meno ja meininki" on kyllä ihan kuin jostain Nikkomainoksesta.. :grin: Pojilla joko kiinni aivan tajuttoman luumu kone tai sitten eivät vaan halunneet hurjastella mainoksessa..
Traxxas Stampede + Sidewinder 5700KV

hpi racing

Siinähän näky olevan joku ezruni kiinni ainaski noparista huomasi. :shocked:
| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |

Janezki

#52
Videolla noparina on tuo Turnigyn 60A malli ainakin tästä kuvasta päätellen:


Motti lienee vakio mikä tulee pyörän mukana (kait tuota ole järkeä vaihtaa jos meinaa arvostelua/esittelyä tehdä?) 2100kv, mikä ei tietysti mahdottomia 3S pakallakaan vielä kuljeta. Tosin mitä itse olen ehtinyt kokeilla, niin videolla ei ainakaan täysiä menty.

Itsellä on noparina paikoillaan HobbyKing 100A malli, joka on halvempi kuin tuo Turnigy ja sattui tilauksen aikaan olemaan varastossa. Pitäisi kestää myös 4S pakka, jos alkaa vauhti tuntumaan hiljaiselta...  :grin:

Pyörän käyttäytyminen selittyy pitkälti painavalla gyrolla, joka lienee ainakin aloittelijalle ihan sopiva (ei sitten käänny herkästi täydestä vauhdista...).
Itse meinasin kokeilla mahdollisesti gyron kevennystä - jotain radikaalimpaakin on mielessä, mutta kunhan nyt pääsisi edes yhden akullisen ajamaan keskeytyksettä että saisi jonkinlaisen tuntuman laitteeseen.

6 millin jaolla (04B) olevaa ketjua saanee jopa läheisestä pienkonekorjaamosta, kannattaa ainakin kysästä ja varmistaa myös hinta - jos metrihinta jää ~15€, niin kannattaa ottaa.
Löytynee varmasti teollisuus-/maatalousalan voimansiirtoliikkeistä (www.grene.fi, www.mfg.fi, www.laakeri-center.fi), hinta lienee sitten ihan mitä vaan.

Janezki

#53
Mitä pitää tehdä/kannattaa tarkastaa pyörästä ennen ajoa:
- periaatteessa kaikki ruuvit kannattaa käydä läpi ja tarkastaa kireys sekä laittaa lukitetta tarvittaessa
- takaiskariin laitettava öljyä, itsellä 50:stä ja tuntuu vieläkin löysältä
- gyro on hyvä käyttää auki ja katsoa että kaikki on ok (=mikään ei jumita eikä gyro ole epätasapainossa/lieppaa)
- ohjauslinkillä olevat jouset kannattaa vetää melko kiinni (=lähelle servosarvea) jotta ohjauksessa olisi parempi tuntuma
- moottorin akselin lovea pitää jatkaa, muutoin pinionia ei saa sattumaan spurriin kohdalleen
- "kaatumarautoja" pitää muotoilla etteivät ne kallistellessa töki yhdestä kulmasta vaan luistavat maata pitkin (riippuu tietysti ajoalustastakin)
- ketjun kireyttä kannattaa tarkkailla alkumetreillä aika tiuhaankin, venymistä esiintyy
- kuskin kengänpohjissa olevia reikiä pitää aavistuksen verran isontaa että jalka menee tapille paikoilleen



ARX-540:n varaosanumerot löytyvät AR Racingin luettelosta (s.16->)

Sen pääakselin numero on X‐021 (SWING ARM SHAFT WITH SPACERS)
100% osien käypäisyyttä en toki uskalla luvata.
Itse tilasin varuilta myös rattaat ja ketjut ettei nyt ainakaan niistä jää homma kiinni.

Osia saanee helpoiten joko AR Racing:in sivuilta tai esim. saksasta löytyvästä www.arx540.de liikkeestä.
Sabessahan noita osia myös on jotain vielä hyllyssä, meinannevatko vielä täydennystä ottaa?

___________________________________________________________________


Reilua repeilyä muuten aiheutti HK:n tuotesivulla oleva kommentti:
"LOCKTITE AND GLUE EVERYTHING, including your hand to your forehead for having bought this."  :mrgreen:

Ei kait tämä nyt niin onneton ole, mutta kuten sanottu jo edellisellä sivulla (ynnä lukemattomia kertoja aikaisemmin), niin halpaa ja hyväähän ei samassa paketissa saa.
Itse olin ainakin varautunut tekemään parannuksia, saatan jopa tehdä tulossa olevasta toisesta moposta Motard-version hieman isommilla modauksilla... mutta näistä myöhemmin lisää.  :wink:

___________________________________________________________________

Tuosta vauhdista vielä; kyllähän tuossa HobbyKingin videolla esim. kohdassa 5:17 on jo vauhtia mukavasti, mutta jousituksen käyttäytyminen, kaatumaraudan haukkaaminen kenttään ja gyron "viskominen" tekevät liikkumisesta hankalaa.

ARX540:n menoa näkee hyvin tällä videolla:

Nuo onkin sitten varmasti "hieman" alustaltaan ruuvattuja laitteita, joka kyllä myös ajossa näkyy.
Uskoisin että samaan on mahdollisuus myös kiinankopiolla, mutta säätämistähän se vaatii.  :roll:


edit: typoja pois

OV

Kiitokset listasta, päivittelin etusivulle. Todellakin halvalla ei saa hyvää, mutta tästä tekee hyvää jo se jos nuo axr540:n osat sopivat. Silloin se on helposti päivitettävissä. Oma lukunsa on sitten ne kenellä on taitoa, työvälineet ja aikaa päivittää tuotetta omilla osilla.

koivistonkylä

Jaahas, Janezkin leipomo käynnissä. Mielenkiinnolla odotan minkälainen superenduro uunista tulee pihalle ajan kuluessa. Tarkoitukseni ei ollut luoda suorituspaineita.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Janezki

#56
koivistonkylä:  :grin:

Joo, ARX:n akseli (X-021) käypi oikein nätisti paikoilleen, samoin eturatas. Orkkis eturatas oli minulla jo kulunut teräväksi, vaikka ajoaikaa ei varmaan ole takana 20 minuuttia...
ARX takaratas näyttäisi olevan alumiinia, jotain kovempaa laatua oletettavasti.

Tässä ketjujen vertailukuva, ylempi QRF alla ARX:


QRF:n ketju taipuu sivusuunnassa koko matkaltaan melkein puoliympyrään, ARX:n vastaava jää huomattavasti suorempaan.  :roll:

Kävin tuossa kyselemässä ketjun saatavuutta muutamista liikkeistä Kuopiossa - hylly-/metritavarana ei ollut, tilaamalla olisi saanut 5m pätkissä. Hintaa olisi metrille jäänyt n.20€ ja siihen vielä lukot päälle (~2€/kpl).
Huokeammalla pitäisi saada ennenkuin alkaa jaksaa itse tekemään, jos vertaa vaikka Saben 12€ (sis.2 lukkoa) hintaan.  :tongue:


edit: tuubissa näemmä uusi video:


Tuossa ei gyro kyllä pyörinyt ihan vapaasti - kuuli tuossa alussa kun ilmassa pyöritti takarengasta, niin gyro pysähtyi kaasun hellittämisen jälkeen melkein heti.

Janezki

Ei taas mene oikein putkeen. Illalla tuli käytyä harjoitusajelulla kun on nyt nuo akseli, eturatas ja ketjut ARX mallia. Toiveissa oli päästä ihan koko pakka tyhjentämään, mutta eihän se vielä onnistunut. Spurri alkoi luistamaan pääakselilla joten pistin kiristäen lukitusruuvia joka kunnon avaimella vääntäessä sitten antautuikin rusahtaen ja jääden jumiin reikään.  :sad:
Ajelut loppuivatkin sitten siihen, kun en viitsinyt jäädä kenttäolosuhteissa itikoiden syötäväksi.

Ketjut toimivat kyllä todella nyt todella mallikkaasti eikä pääakselikaan vääntynyt vaikka kerran sain taas pikkukiven takarattaan ja ketjun väliin.

Sen verran nyt kuitenkin on jo kokemusta pyörästä, että voin sanoa sen olevan huono (jopa sopimaton) pehmeälle hiekka-alustalle. Nurmikolla, kestopäällysteellä ja kovalla hiekalla laite on parhaimmillaan. Tämä saattaa johtua myös kuskin kokemattomuudesta.

Ajamista täytyy kyllä vielä harjoitella (ja pyörää säätää), ennenkuin menoa kehtaa edes videoida...  :embarrassed:

Tehtävälistaan kannattaa ehdottomasti lisätä lukitusruuvien vaihtaminen, ovat nimittäin kohtuullisen laadutonta tavaraa.

Janezki

Kehitystyö jatkuu, takana nyt Revon aluiskari (TRA5460) purppuralla (TRA5445) jousella ja sisällä 60wt mehut. On muuten jämäkkä, ehkä jopa liikaakin. Voisi kokeilla 50wt öljyä tai isompireikäistä mäntää.
Orkkisiskarista vain alalinkki uuteen ja homma toimii. Ulosjoustoa tuli samalla hieman lisää.

Iskarien vertailukuva, vasen Revo oikea QRF:





Janezki

Yksinpuhelu jatkuu...
Loppujen lopuksi oikeastaan aika nappi setuppi tuo Revon iskari, purppura jousi ja 60wt öljy.
Tai siis mitä nyt ehdin taas vähän käydä kokeilemassa ennenkuin ajovirheen takia mopo lähti niinsanotusti käsistä ja toppasi autoni eturenkaaseen. Ja molemmat ohjauslinkit poikki...
Nämä siis liittävät etutolpat runkoon ja välittävät ohjausliikkeet eturenkaalle.

Nooohhh... pakissa sattumoisin on pari ARX linkkejä, joten homma jatkunee pikapuoliin.



Mietin vaan tuossa että kannattaisikohan nuo linkit tehdä alumiinista vai pitäsikö noita "muovisia" sulakkeena? Voipi olla etupää ihan solmussa jos mikään ei anna periksi...

Mites OV, joko mopo on käsissä?