Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kaikki keskustelemaan 1/8krosseista

Aloittaja rc-kinggi, 23.10.03 - klo: 22.38

fiesta6

Onko kukaan kokeuillu tätä: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXBM37&P=7
Käyköhän tuo MP7,5 readyset malliin...
Taas kehissä.. ;)

Matias V

Noniin, nyt minä olen viittä vaille onnellinen Hobaon omistaja.

Eli, kysynkin että mitkä osat helpoiten hajoavat Hobaosta? Itselleni tulee (kai) PRO versio.

Koneeksi ajattelin RB:n sporttia jonka pakettihinta on 310€ (sis.pilli, pakokäyrä, adapterikumi yms...)

Mitä muita koneita Hobaoon olisi sopivat?

Koneen olisi hyvä olla; pitkäikäinen, varmatoiminen (ei tartte koko ajan juosta hakee autoo startille), halpa.

Noi elementit kun kone täyttää niin se on hyvä.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Mika R

Kisakoneita lienee RB:n lisäksi ainakin NovaRossin, O.S. :n ja Hobaon omat koneet. Monet valmistajat kuten Mugen, Serpent (NovaMega) ja HPI lisensoivat koneensa NovaRossilta.

Tuukka

Meillä on tuo Matiaksen mainitsema yhdistelmä(Hobao + RBsporttikone). Ajettiin loppukesänä n. 8 litraa käytännössä pelkästään Lavangossa.

Koneesta ei ole kuin positiivisia asioita. Yksi tulppa meni, siis se jolla röpöteltiin sisäänajo. Kone oli helppo säätää ja lämmöt tasaantuivat 3 litran jälkeen. Sitä ennen heiluivat kovastikin, joten kannatta tarkkailla ahkerasti. Tämä on RB:n höpöttelysivujen mukaan täysin normaali ilmiö. Viimeisen 5 litran aikana ei kone kertaakaan tahattomasti sammunut!  Tehoa on riittävästi nykyiseen ajotaitoon nähden ja vielä reserviäkin. Kukaan ei harjoittelussa ajanut ohi paremman koneen takia vaan muiden avujen.

Hobaossa saatiin sitten osia rikki lähinnä rohkean ajotyylin vuoksi. Pojan mielestä pitää takahyndat menna kahdella loikalla, joten sitä opetellessa auto ei aina tullut tassuilleen radalle. Jalaksen Timolle moitinkin varaosia ostaessani Hobaon huonoja selkälento-ominaisuuksia :wink: . Ja rikki menivät kahdesti etuvanttiruuvit (taipuivat), antennituki ja takaiskarituen korva murtui (se keinokuituinen musta). Tilanteisiin nähden kohtuullinen saldo.

Järkevällä ajolla siis varaosakulut olivat olleet yhden tulpan verran. Mutta kuka nuori mies nyt sillä lailla ajelee...

Matias V

Kiitos paljon tiedosta.

RB:n kone on siis kestävä ja luotettava, siis semmoinen jota etsinkin.


Kysymys starteista: Mitä eroa on 1 ja 2 moottorisella startilla?

Kumpi on parempi, 1 moottorinen on halvempi! kirjoitusvirhe?

Kuulin että startteja olisi myös lyijyhyytelöakulla, mikä tämä on? eroa tavalliseen? kestääkö enemmän?

Kuinka monta hehkua tarvitsen? riittääkö yksi?
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Matias V

Niin eli kumpi startteri on parempi?

Menen ilmeisesti tämän viikon aikana hakemaan tuon startin, hehkun, tankkauspullon, yms... varaosia.

Auto ostetaan pikkuhiljaa, ainakun saadaan ylimääräistä rahaa haetaan siihen jotakin! :D
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Tuukka

Vielä palaan Matiaksen vastaukseen.

Vaikka annoin varsin positiivia lausuntoja RB koneesta, niin uskoisin kaikkien Suomessa myytävien koneiden olevan hyviä ja luotettavia. Perustan vastauksen siihin tosi seikkaan, että ihminen eli käyttäjä on useimmassa tapauksessa "heikoin lenkki". Hyväkin kone tuhotaan alle litran polttoaineella (myös RB:t), jos ei ymmärrä/ osaa imuilman puhtaanapitoa sekä konetta käytetään liian kuumana. Kuumaksi koneen saa tietysti liian laihalla ajelulla sekä renkaat ilmassa moottorin vinguttelulla (ei jäähdytystä koneelle). Tämä vastaus perustuu jälleen RB:n höpöttelysivujen infoon enemmän kuin omaan kokemukseen (onneksi).

Uutta konetta kannattaa lämmittää kuumailmapuhaltimella ensimmäisissä starteissa. Tämä helpottaa käynnistämistä, vähentää starttipyörän kumin kulumista sekä vähentää kiertokangen kulumista. Itse yritimme ilman lämmittämistä ja saimme tosiaan tuon starttipyörän kumin hajalle väärillä säädöillä ja kireällä koneella. Sittemmin olen lukenut tuon kiertokanki asian ja seuraavalla kerralla annan lämpöä koneelle, että edes vähän pystyy mäntä vastaan sylinteri vastusta pienentämään, jotta kiertokankeen kohdistuvat voimat pienenevät.

Starttilaatikoissa oleellista on se, että vääntöä löytyy. Yhdelläkin moottorilla sitä saadaan (vaikka 100 hv tai kW). Eli moottorien lukumäärä ei ole oleellista.

Yleensä starttilaatikot/moottorit toimivat 12 V tasavirralla. Tätä virtaa annetaan joko auton akusta tai radalla olevasta syötöstä tai tasavirtalähteestä tai vaikka lyijyhyytelöakusta. Startin mukana ei yleensä tule akkua tai virtalähdettä. Lyijyhyytelöakku on hyvä, koska se on täysin suljettu sekä suhteellisen pieni+kevyt+edullinen. Näissä RC asioissa tietysti edullinen on kovin suhteellinen käsite. Lyijyhyytelöakun lataaminen ei vain käy auton akun laturilla, joten ota se huomioon. Yksinkertainen laturi tähän tarkoitukseen ei vissiin maksa kovin paljon. Edellä mainittu tasavirtalähde startterin pyörittämiseen on rahallisesti huono ratkaisu, koska siinä pitäisi olla potkua tosi paljon ja sellainen maksaa. Startteri kun imee tosi paljon virtaa hetkellisesti.

Hehkuttimia et todennäköisesti tarvitse kuin yhden. Hehkutulppia sitten osta nippu. Konsultoi moottorin myyjää mitkä hehkut ovat sopivia muodon ja lämpöarvon suhteen.

Hehkutulpat saavat aikaan räjähdyksen koneessa. Moni on tyytyväinen jo siihen, että moottori ylipäätään käy ja pysyy käynnissä. Tosi moottorin virittäjä hakee vielä juuri oikean tulpan koneelle, koska hehkutulppa määrittää myös ominaisuuksillaan  sytytyksen ajoituksen. Eli jos tulppa on liian kuuma - räjähtää seos liian aikaisin - mäntä voi olla vielä liiaksi matkalla ylöspäin - teho heikkenee sekä rasitukset kiertokankeen kasvavat.

No tulipas pitkä ja moni asiainen vastaus... Toivottavasti sait tarvitsemasi.

RC_seniori

Matias: lyijyhyytelöakku kestää useamman ajoreissun. Se on toki painavampi, kuin kaksi tavallista ajoakkua, mutta ei paljon. Isompi tietenkin.

Itsellä on lyijyhyytelöakulla toimiva starttiboxi, enkä vaihtaisi 'kevyempään' ajoakuilla toimivaan malliin. Silloin pitäisi aina ajamaan lähtiessä tarkistaa, että akut on ladattu.

Eikös se jonkinlainen 'totuus' ole, että kalliinpi on parempi. Ainakin, jos moottoreissa ei ole suurta kokoeroa, niin 2 moottorinen on toki parempi. Omassa boxissa on integroitu käsistartteri, jota käytetään 12V, 7Ah:lla lyijyhyyteläakulla.
Power-Save-Racing Team

Mika R

Yleensä on kokoero: 1-moottoriset tomivat 770 motilla (sama kuin käsistarttereissa) ja 2-moottoriset kahdella 540/550 mabuchi koneella. Itse kannatan edellistä mutta lienee makuasia.

Kiitokset tuukalle kattavasta vastauksesta, ottakaahan oppia!

Matias V

kiitos paljon Tuukka, Mika ja RC_seniori!

Menen hakemaan krossin pois heti kun saan ensi kesän kesätyön varmistettua. Kun kesätyö on varma niin voin ottaa hieman vanhemmilta lainaa (800€ :mrgreen: ).
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Matias V

Onko kenelläkään itsetehtyä setup sheettiä Hobaon Hyper 7 Pro SE versioon???
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Matias V

Tuli tuossa mieleen, että mitä bensaa yleensä krossit imuttavat???

Sidewinder??? %???

Koneena on RB:n Sportti, ajattelin ostaa koko kesän löpöt kerralla. Joku 30litraa tms...
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

RChullu

Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"Onko kenelläkään itsetehtyä setup sheettiä Hobaon Hyper 7 Pro SE versioon???

Timo Jalaksen sivuilta löytyy setup sheet.

Niitä ei ole joka autoon erikseen.. Ei ole tarvetta, sillä SE mallissa ei ole muuta eroa pro-r autoon verrattuna, kuin:

-pitkä, kevennetty alusta
-pinkit renkaan adapterit =)

Jos joku on kiinnostunut, niin minun SE mallista löytyy kuvia täältä: http://koti.mbnet.fi/rcracing/hyperkuvat
Kuvassa ei kaikki ole vakiopalikkaa..
Kirjoittelen Rc-racing:iin tästä autosta lisää heti, kun sunpointin ftp yhteys alkaa toimia..
http://www.rc-racing.info - Rc-racing 2.0

Ville Vainio

Lainaus käyttäjältä: "rc-kinggi"Kaikki mitä m-8 krosseista juolahtaa mieleen niin keskustelkaa ihmeessä täällä!

talvella-kesällä ostan Hobaon Hyper7:an, kellään moisia?

Tarviiko mitä kaikkee lisäks, radiot tietty... ja 500-550e rahua, sillä tuo lähtenee. ohjaimineen, siis... Eli hehkua ja bensaa.

Kuvia, videoita missä?

mistä hajoo, rautanen voimansiirto,
jos verrataan esim. Infernoihin, niin mitä eroa tulee, hinnan lisäksi.

kIiToS mahdollisista vastauksista.
Kyosho Inferno MP9e

Ville Vainio

Joo sori, ois pitäny lukee koko keskustelu ensin. Tosi hyvä keskustelu, Tuukalle erityis kiitos kattavasta vastauksesta,

hmm... pelottaa vaan mm. toi mäntä matkalla ylöspäin, sillon on kyllä kampiakseli+kiertokanki kovilla, mutta mistä hitosta tonkaan tietää jos noin on :D

Itellä on tossa savage, ja siihen on tulossa uusi 25:nen kone, HPI:iin siis. Toi 21:nen ei käynny enään kunnolla kun aine väheni, sitten mulla oli tollanen putken jatko, joka tietty vaikuttaa siten että tankissa on suurempi paine. En tiedä mitä muuta vaikuttaa, nyt otan ton pois ja pistän ihan lyhyeh pillin ettei roiski tukivarsia, eli puhaltaa savut+öljyt maahan.

Ja takaisin aiheeseen ---->

Jos tota ei ottaiskaan hobaon koneella, vaan esim. tää R&R vai mikä olikaan, tiedätte kyllä. Tossa hobaossa (HoBao Hyper 21 8 Port) on tehoa 2.5hv. Ja missä teholuokassa toi R&R on?

jos pidetään hyperin7:an+moottorin (yllämainittu) hintana, 500e (ei sis. radioita, vaikka ei tähän asiaan kuulukkaan)

Minkähän verran hinta kasvaisi?
Kyosho Inferno MP9e

fiesta6

se perushobao perus motilla on 450€  :mrgreen:  Ja sit vaikka siihen hobbylinnasta futaban tarjousradiot, 69€
Taas kehissä.. ;)

Ville Vainio

Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"se perushobao perus motilla on 450€  :mrgreen:  Ja sit vaikka siihen hobbylinnasta futaban tarjousradiot, 69€

Jeez, eli koko settin ohjaimineen saapi 550e
Kyosho Inferno MP9e

fiesta6

Myydään osassa NIkolta saisi pro-mallin 400e motin kanssa. olisi kyllä hyvä vaihtoehto... ajettu vain 5litraa...  Mitä mieltä te ootte, kumpi kannattas ostaa, uusi perusmalli, vai tuo käytetty ?
Taas kehissä.. ;)

Ville Vainio

Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"Myydään osassa NIkolta saisi pro-mallin 400e motin kanssa. olisi kyllä hyvä vaihtoehto... ajettu vain 5litraa...  Mitä mieltä te ootte, kumpi kannattas ostaa, uusi perusmalli, vai tuo käytetty ?

hmm... nikolla vois olla säädöt aika timmissä.
Tosin uus on _aina_ uus... uusi on aina kiva saada, tosin tossa on 150e hinta eroa, ja ja... vähän enempi tuninki palikkaa, mikähän kone?

8portti, vai 8portti pro?
Kyosho Inferno MP9e

fiesta6

eikös hinta ero ole n. 70e ? mottina on 8- pro-malli.
Uuden voisi kasata, se on kivaa..
Taas kehissä.. ;)

Ville Vainio

Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"eikös hinta ero ole n. 70e ? mottina on 8- pro-malli.
Uuden voisi kasata, se on kivaa..

no laskin ton mun 550e koko satsi, ohjaimineen... mukaan, jollo ois se 150e

tuleeko nikon autossa rariot? vai pelkkä kone,
Kyosho Inferno MP9e

fiesta6

eiku ei mitään, sori  :oops:  enhän mä oo edes kysyny pro-mallin hintaa  :o paljos se muuten on ? perus 8-port motilla ? Ei tule ratioo
Taas kehissä.. ;)

Ville Vainio

Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"eiku ei mitään, sori  :oops:  enhän mä oo edes kysyny pro-mallin hintaa  :o paljos se muuten on ? perus 8-port motilla ?

hmm... sanoisin että n. 600e

+ sähköt
Kyosho Inferno MP9e


fiesta6

Mitkä kaikki hobaon osat käy inferno 7,5 ?
Taas kehissä.. ;)

rc-kinggi

Niinpä oisin kysynyt samaa kuin fiesta.

Ville Vainio

Lainaus käyttäjältä: "Mika"siirtynette http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=5140

saatiin varmaan toi hintakeskustelu valmiiksi,

oikeestaan toi hintakeskustelu on ok! mutt sieltä rupee oleen aika toivotonta löytää oikeeta autoa, jos tulee paljon... en tosin lukenu sitä vielä mutta luulen että noin käy.
Kyosho Inferno MP9e

Mika R

sitähän voi sitten kysyä uudelleen siellä, hinnatkin muuttu  :wink:

Ville Vainio

Kyosho Inferno MP9e

Tuukka

Pakko taas kirjoittaa pari sanaa, kun Ville Vainio alkoi pelkäämään kiertokankensa puolesta. Tieto lisää tuskaa sanotaan, mutta huolesi on melkein kokonaan turha. Yritin vain kirjoituksellani viestiä sen asian, että on kivaa/hienoa/järkevää ymmärtää laitteiden toimintaperiaatteita, jotta voi hyödyntää laitteita parhaalla mahdollisella tavalla tai estää turha rikkoutuminen.

Tulppaa vaihtamalla ei säädetä sytytysajankohtaa kuin välillisesti, koska kaasuttimen asetukset käytännössä määrittävät sen. Toki tulpan pitää olla "hehtaarilla", jotta säätäminen onnistuu. Useinhan se ei onnistu niin kuin tällä keskustelufoorumilla voi lukea.

Moottorikeskusteluun osallistun lisää oman kokemuksen verran. Olin ostotilanteessa täysin moottorimyyjän armoilla. Halusin vain toimintavarman moottorin aluksi, koska emme sitä osaa lähtökohtaisesti käyttää ja on mukavampaa ajaa "varmasta aika lujaa kuin epävarmasti hirveän lujaa". Ostoksemme onnistui, kiitos valistuneen myyjän.

Suosittelen meidän noviisien hankkivan aluksi ihan tavallisen moottorin. Sen voi ajamaan oppiessa kuluttaa loppuun. Moottorin porttien lukumäärä, luvatut hp:t ja ihmejäähdytysritilät kannattaa unohtaa. Katsokaa vaikka tämän kesän kisatuloksia, jossa on peruskoneet ainakin 10 parhaan joukossa ellei peräti top 5 sisällä. Omituisen hyviä ovat nämä "halvat ja vähäheppaiset" koneet.  Enkä malta olla vielä sanomatta sitä mielihyvän tunnetta, jota koin viime kesänä, kun katselin ns. hyvien koneiden säätämistä omamme kiertäessä radalla. Toki voihan sitä kiksejä saada säätämisestäkin...