Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit

Aloittaja zhoop, 25.10.03 - klo: 17.46

mikari

Ajo ite mut selitti jotain tyttärestä. Typerää. Mut muuten ihan kiva :) ois vaa ollu rehellinen haha
Kiitos 20 vuodesta!

Gona

Aloittelija tarvitsisi neuvoja viisaammilta Rustler XL5 kanssa.
Eka vähän tietoja mitä olen jo muuttanut. Nopparina toimii TSKY 120a sensored/sensorless(eli kiinalaisten versio Hobbywing Xerun 120A) ja moottorina nyt tällähetkellä Kiinanihme Hobbypower 9T 4400KV Brushless/sensorless.  Akkuna 2s Lipot

Ongelmat:
Nro1. alkuperäiset muoviset vetoakselit eivät kestä ajoa, vaan murtuvat jatkuvasti nivelien kohdalta. Olen nyt ruvennut katselemaan kestävämpiä joten kumpi olisi parempi malli (tai onko kumpikaan edes oikeanlainen)
http://www.rcm.fi/varaosat/traxxas-varaosat/traxxas-rustler-varaosat/integy-dual-joint-telescopic-universal-shaft-for-1-10-stampede-2wd-rustler-xl5-vxl-t8140.html
vai
http://www.rcm.fi/varaosat/traxxas-varaosat/traxxas-rustler-varaosat/integy-universal-drive-shaft-set-for-traxxas-1-10-2wd-stampede-2wd-rustler-xl5-vxl-t7988.html

Nro2.: ostin käytettynä ton ja diffi öljyt pitäs varmaan uusia joten minkä jäykkyysasteen öljyt pitäs laittaa? Ajan sekalaisesti maastossa sekä tiellä.

Nro3: minkälaisilla rattailla kannattaisi ajaa, kun tuntuu moottori käyvän lämpimänä jäähdyttimestä huolimatta (sormi paloi koskettaessa). tällähetkellä rattaat 19/86, Pinioneja löytyy myös 16 piikkinen mutta lämpöongelmaa oli myös 16/86 kokoonpanolla

Nro4: Mistähän johtuu että joskus auto jää lähdössä miettimään, mitä pitäs tehdä. Edellisellä moottorilla LRP Vector K7 13.5T (sensorillinen moottori ja sensori johto paikallaan) moottori rupesi "rutisemaan"  ennenkun lähti liikkeelle. Onko tämä jostain nopparin asetuksista johtuva (nopparin päivityksen mukana tuli uusia ominaisuuksi, esim hirveästi erillaisia turbo asetuksia joista en ymmärrä)

mikari

Nro. 4. Sensori / johto hajalla tai muuta vikaa ei normaalia
Kiitos 20 vuodesta!

jon.lindgren

Nro.2. Diffi ei ole tiivis eli siinä ei pysy öljyt. Käytä rasvaa tai tiivistä diffi.
Lisää diffin tiivistämisestä kertoo Google: https://www.google.fi/search?&q=traxxas+slash+sealed+diff+mod

jon.lindgren

Nro.1. Päivitä vetarit nelkkusläshin vetareihin. Kestää paljon paremmin.
Toinen vaihtoehto on avata slipperiä (luistokytkin spurrin(isoratas) päällä) vähän että se pääsee toimimaan.

J33S

Apua kaivattaisiin kokeneemmilta harrastajilta. Pojalla on vanha Traxxas stampede 3606, eli varmaan reilu 10v vanha auto. Auto on täysin alkuperäinen, eli stinger moottori ja mekaaninen nopeudensäädin.

Ongelma on että ei kulje kunnolla kuin hetkittäin. Ajattelin että vanha akku on sökö, mutta ei toimi uudella akullakaan kuin hetken ja sitten meno hyytyy. Akut on ladattu ja näyttää 7,5V. Auto kulkee siis "kylmänä" hetken ihan ok, mutta yhtäkkiä kuin virta loppuisi ja meno hyytyy ryömimiseksi. Samalla ohjaus rupeaa temppuilemaan eli ei tottele ohjaimen käskyjä. Voiko ohjain aiheuttaa tällaista vikaa?

Akku on siis uusi, nopeudensäätimen kontaktipinnat puhdistettu, moottori puhallettu puhtaaksi (hiiliä on vielä jäljellä)

Moottori ja nopari varmasti alkavat olla tiensä päässä ja voisi olla aika vaihtaa ne. Voisiko osaavampi linkittää sopivan moottorin ja noparin jotka olisivat plug n play tyyppisiä osia ja mielellään kohtuullisen hintaisia. Ihan piha-ajelu käytössä on auto. Miten mekaaninen nopari päivitetään elektroniseen?

Gona

Mistähän verkkokaupasta löytyisi Traxxas Rustleriin niitä akunkiinnikkeen pitempiä jalkoja. Pitäs saada S3 lipo akku tuohon kiinni. Joskus niitä näin jossain suomalaisessa verkkokaupassa, mutta nyt kun sellaista tarvitsisi ni eipä löydy mistään.

KooBee

Lainaus käyttäjältä: Gona - 09.08.17 - klo: 15.48
Mistähän verkkokaupasta löytyisi Traxxas Rustleriin niitä akunkiinnikkeen pitempiä jalkoja. Pitäs saada S3 lipo akku tuohon kiinni. Joskus niitä näin jossain suomalaisessa verkkokaupassa, mutta nyt kun sellaista tarvitsisi ni eipä löydy mistään.

Näitäkö tarkoita? http://www.rcm.fi/traxxas-3725x-battery-expansion-kit.html

Gona

Joo kiitti! Olinkin näköjään sokea, tai en vaa osannu hakea tuotetta.

originalkush

#8739
terve!

iippo777

Vaihda orkkikset takas niin toimii. Tossa on ameriiiiikan tietofoorumin tietoa:
"Generally, no, a brushless ESC cant run brushed motors since they require DC current while a normal ESC for "brushless" motors outputs 3-Phase current. Maybe there are some brushless ESCs that can output DC for brushed motors through 2 of the wires, but dont count on it"
Vaikuttaa mielenkiintoiselta aiheelta jotain Tekinin ja Mamba Max escei ovat ko. Foorumin mukaan käyttäneet menestyksekkäästi. Tosin mix vaihtaa harjalliseen niin sitä en keksi.

eSATA

Eikös mainittu XL-5 ole nimenomaan harjallisen säädin?
Cannondale Scalpel Team Replica

iippo777

Haa... luetun ymmärtäminen taas väsyneenä nolla. Jepa xl-5 on brushed. Noh joku varmaankin tietää vastaukset.

Pahoitteluni.

eSATA

Välityksinä voisi kokeilla 11-13 pinionia 90 spurrilla.
Alkuperäisen noparin lämpöjä kannattaa seurata eli
jos ei juurikaan lämpene niin ok. Xl-5:kin on muistaakseni
lämpösuojaus.
Cannondale Scalpel Team Replica

bbbn

Lainaus käyttäjältä: Gona - 19.06.17 - klo: 22.38
Aloittelija tarvitsisi neuvoja viisaammilta Rustler XL5 kanssa.
Eka vähän tietoja mitä olen jo muuttanut. Nopparina toimii TSKY 120a sensored/sensorless(eli kiinalaisten versio Hobbywing Xerun 120A) ja moottorina nyt tällähetkellä Kiinanihme Hobbypower 9T 4400KV Brushless/sensorless.  Akkuna 2s Lipot

Ongelmat:
Nro1. alkuperäiset muoviset vetoakselit eivät kestä ajoa, vaan murtuvat jatkuvasti nivelien kohdalta. Olen nyt ruvennut katselemaan kestävämpiä joten kumpi olisi parempi malli (tai onko kumpikaan edes oikeanlainen)
http://www.rcm.fi/varaosat/traxxas-varaosat/traxxas-rustler-varaosat/integy-dual-joint-telescopic-universal-shaft-for-1-10-stampede-2wd-rustler-xl5-vxl-t8140.html
vai
http://www.rcm.fi/varaosat/traxxas-varaosat/traxxas-rustler-varaosat/integy-universal-drive-shaft-set-for-traxxas-1-10-2wd-stampede-2wd-rustler-xl5-vxl-t7988.html

Nro2.: ostin käytettynä ton ja diffi öljyt pitäs varmaan uusia joten minkä jäykkyysasteen öljyt pitäs laittaa? Ajan sekalaisesti maastossa sekä tiellä.

Nro3: minkälaisilla rattailla kannattaisi ajaa, kun tuntuu moottori käyvän lämpimänä jäähdyttimestä huolimatta (sormi paloi koskettaessa). tällähetkellä rattaat 19/86, Pinioneja löytyy myös 16 piikkinen mutta lämpöongelmaa oli myös 16/86 kokoonpanolla

Nro4: Mistähän johtuu että joskus auto jää lähdössä miettimään, mitä pitäs tehdä. Edellisellä moottorilla LRP Vector K7 13.5T (sensorillinen moottori ja sensori johto paikallaan) moottori rupesi "rutisemaan"  ennenkun lähti liikkeelle. Onko tämä jostain nopparin asetuksista johtuva (nopparin päivityksen mukana tuli uusia ominaisuuksi, esim hirveästi erillaisia turbo asetuksia joista en ymmärrä)

Minä tuota rutinaa arvelen etä johot on huonosti kiinni, sökööntyneet johot tai harjallisessa motissa hiilet huonosti kiinni :police: :
Traxxas Stampede Xl-5 ,Maxam Storm R10 (TamiyaLunch Box/myyty) ja paljon muita myös ollut......

Gona

Minkälaista ratkaisua Rustlerin omistajat ovat keksinyt tuohon slipperin akselin (TRX3793). Toisessa päässä olevan rattaan(TRX3195) "sokan" kestävyyteen? Pakko antaa slipperin luistaa reilusti, tai muuten sokka napsahtaa poikki ja ratas perääntyy. Onko tuohon jotain kestävämpää akselia/sokkaa saatavana vai pitäskö vaan juottaa ratas kiinni akseliin.





Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla


jon.lindgren

Poraat akselin reiän hieman isommaksi niin että hexin 2mm tappi mahtuu siihen. Topgearin uraa pitää myös työstää leveämmäksi ja syvemmäksi mutta sitten kestää. Laatikko kestää tämän hyvin, mikään muu paikka ei ala hajoamaan.

Gona

Juuh yhteen vanhioista akseleista porasinki jo isommaks reikää, mut rupesin sit miettii josko tuo juottaminen oiski luotettavampi keino.. Ptääkin sitten ensin jatkaa tuota paksumman tapin tekoa.

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla


Aeced

Terve! ei haun kautta löytynyt mutta mahtaako 4x4 harjattomaan spedeen löytyä suoraa levityskittiä? senverran alottelija kaveri näissä hommissa että en viitsi alkaa virittelemään muista vehkeistä, niinkun tuolta netistä jotain ohjeita löytyykin
JQ The CAR E-conversion* losi ten-scte tlr*

Peevee

Hei. Ostin pojalle rustler 4×4 rc auton. Kun tykkää näillä ajella ja vanha Kärkkäisen kinukki auto hajosi. Liikkeessä suosittelivat tätä, ja vakuuttelivat että on kestävä peli. Ei ole kuullut että olisi juurikaan vikoja ollut. No autolla on nyt ehkä max 5h ajettu ja tehot ihan hukassa. Arviolta kulkee noin puoliteholla nyt. Sen verran olen kattonut, että ei ole lipo moodi päällä. Auto ei ole sillä alottelija asetuksella vaan sport tilassa. Akun voltti määrä näyttää täyteen ladattuna yleismittarilla mitattuna karvan päälle 10v (onko normaalia?). Eli ei ainakaan alijännitettä. Nyt kun olen autosta lueskellut tuntuis että heikkoja paikkoja on vaikka kuinka. Tämä moottori on ilmeisesti herkkä palamaan. Seköhän tässä nyt on vikana? Luulis että 350€ auton moottori kestää kauemmin kuin 3h.
En radio-ohjattavista tiedä mitään. Ihan hepreaa tämä alan slangi näillä foorumeilla. Voisko joku kuitenkin yrittää auttaa ja heittää veikkausta missä vika. Ja mitä kannattaisi tehdä.
Tilata uus Titan 12 summissa ja toivoa että vika on siinä? Joku muu moottori? Jos muu, mikä?

köpä

Lainaus käyttäjältä: Peevee - 29.08.20 - klo: 16.51
Hei. Ostin pojalle rustler 4×4 rc auton. Kun tykkää näillä ajella ja vanha Kärkkäisen kinukki auto hajosi. Liikkeessä suosittelivat tätä, ja vakuuttelivat että on kestävä peli. Ei ole kuullut että olisi juurikaan vikoja ollut. No autolla on nyt ehkä max 5h ajettu ja tehot ihan hukassa. Arviolta kulkee noin puoliteholla nyt. Sen verran olen kattonut, että ei ole lipo moodi päällä. Auto ei ole sillä alottelija asetuksella vaan sport tilassa. Akun voltti määrä näyttää täyteen ladattuna yleismittarilla mitattuna karvan päälle 10v (onko normaalia?). Eli ei ainakaan alijännitettä. Nyt kun olen autosta lueskellut tuntuis että heikkoja paikkoja on vaikka kuinka. Tämä moottori on ilmeisesti herkkä palamaan. Seköhän tässä nyt on vikana? Luulis että 350€ auton moottori kestää kauemmin kuin 3h.
En radio-ohjattavista tiedä mitään. Ihan hepreaa tämä alan slangi näillä foorumeilla. Voisko joku kuitenkin yrittää auttaa ja heittää veikkausta missä vika. Ja mitä kannattaisi tehdä.
Tilata uus Titan 12 summissa ja toivoa että vika on siinä? Joku muu moottori? Jos muu, mikä?

Mikä akku Nimh vai lipo? Yhteyksiä kannattaa ottaa myyjäliikkeeseen, jos tuore ostos ja vähän ajettu.

Peevee

Lainaus käyttäjältä: köpä - 29.08.20 - klo: 18.18
Lainaus käyttäjältä: Peevee - 29.08.20 - klo: 16.51
Hei. Ostin pojalle rustler 4×4 rc auton. Kun tykkää näillä ajella ja vanha Kärkkäisen kinukki auto hajosi. Liikkeessä suosittelivat tätä, ja vakuuttelivat että on kestävä peli. Ei ole kuullut että olisi juurikaan vikoja ollut. No autolla on nyt ehkä max 5h ajettu ja tehot ihan hukassa. Arviolta kulkee noin puoliteholla nyt. Sen verran olen kattonut, että ei ole lipo moodi päällä. Auto ei ole sillä alottelija asetuksella vaan sport tilassa. Akun voltti määrä näyttää täyteen ladattuna yleismittarilla mitattuna karvan päälle 10v (onko normaalia?). Eli ei ainakaan alijännitettä. Nyt kun olen autosta lueskellut tuntuis että heikkoja paikkoja on vaikka kuinka. Tämä moottori on ilmeisesti herkkä palamaan. Seköhän tässä nyt on vikana? Luulis että 350€ auton moottori kestää kauemmin kuin 3h.
En radio-ohjattavista tiedä mitään. Ihan hepreaa tämä alan slangi näillä foorumeilla. Voisko joku kuitenkin yrittää auttaa ja heittää veikkausta missä vika. Ja mitä kannattaisi tehdä.
Tilata uus Titan 12 summissa ja toivoa että vika on siinä? Joku muu moottori? Jos muu, mikä?

Mikä akku Nimh vai lipo? Yhteyksiä kannattaa ottaa myyjäliikkeeseen, jos tuore ostos ja vähän ajettu.
Nimh akku 8.4v 3000mh. Sen verran nyt tajuan, että jos lipo akku. Auto pitää olla lipo asetuksella.
Luulin tosiaan, että kun ostaa suht laatu auton sillä voi vaan ajella.  Mutta taitaakin olla sama kuin useissa ns. Oikeissa moottoriurheilulajeissa, että kaupasta ostettu vehje on ihan raakile. Vasta kun olet hakannut rahaa älyttömän summan ja joka osan vaihtqnut voi alkaa kestämään. Taitaa loppua meidän taloudesa tämä harrastus ennen kuin kunnolla edes alkaa jos se tätä on koko ajan.

Bambi2021

Nostetaanpa tämä vanha täältä ylös. Menin sitten monen monen vuoden tauon jälkeen ostamaan lapsille auton (eihän iskä sillä leiki). Tein ne kuuluisat Vilenit eli ostin kun halvalla sain. No jostain syystä tästä puuttuu pakki kokonaan, eikä kyllä tunnu jarrukaan ottamaan liiemmin kiinni. Olen yrittänyt kalibroida, vaihtaa eri moodin päälle mutta mistään ei pakkia löydy. Löytyisikö Turun tai vaikka Salon läheltä apuja et sais tuon menemään myös takaperin.

RCrocker

Terve! Kannattaako ostaa tuo auto? https://hobbyfactory.fi/p65460/traxxas-bandit-vxl-2wd-1-10-rtr-tqi-tsm-w-o-batt-charger Saako tuolla ajaa Äänekosken sisäradalla? Entä saako tuolla myöhemmin, kun oppii ajamaan, kilpailla? Olisin todella kiitollinen vastauksista   :azn:

hprs10

Nonniin, muutaman vuoden jälkeen sitä huomaa kaivaneensa naftaliinista vanhan pihasuttaus/bashaus Rustlerin esille. Piti luoda uudet tunnuksetkin tänne kun vanhaa ei muista ja sen aikanen sähköpostikin on kuopattu  :laugh:

Tekniikanluovuttaja Stampede on jo ostettu ja pitäisi alkaa entraamaan hieman järkevämmällä teholla oleva ajopeli tästä (ja myöhemmin Stampede myöskin)

Koitin tässä vilkuilla noista hd vetoakseleista, onko nyt niin että 4x4 mallista passaa takavetoakselit takavetoiseen?
Nämä tulisi edullisemmaksi kuin Rustlerin varaosalistan irto-osista tehtynä
https://hobbyfactory.fi/p39109/traxxas-6852x-driveshaft-rear-hd-complete?gclid=EAIaIQobChMI6tObraKh9QIVpgWiAx3FLw-sEAQYBCABEgK-dvD_BwE

Sitten vielä tarvitsee uuden kopan. Orggishan ei maalamattomana ole pahan hintainen mutta onko tässä joku specsi mikä pitää ottaa huomioon, esim leveys? Jos katsoo Prolinen yms koreja.


Metsäläinen

En tiedä toimiiko noi vetarit tuupissa, jos toimii niin kannattaa hommata niistä extreme versio 6852A. Huomattavasti kestävämmät kuin vanhat HD vetarit, muovia on lisätty oikeisiin paikkoihin ja vissiin materiaali
on vaihtunut. Extreme vetarit on harmaata muovia.

hprs10

Jep. Slashiin takavetoversioon näyttää sopivan Traxxas oman luettelon mukaan nuo. Täytyy googlettaa vielä, siksi aikaa laittanen alkuperäiset.

Vielä pitäisi takapää purkaa, muutoin Rusty on purettu osiksi ja pesty. Samalla inventaariota että mitä tarvitsee ja mitä voisi vielä päivittää esim RPM osalla. Kyllä yliteholla harrastettu pihabashaus on vaatinut veronsa. Ripustuksen ruuvit mutkilla, iskaritolppa edestä ratkennut ja muuta hauskaa  :laugh:

Jospa se nyt vähemmällä teholla ja harvemmilla ajokerroilla pysyisi siistimmässä kunnossa.

Ainiin, jotenkin tuntuu että 2.2" vanteita ja renkaita ei löydy enään niin kuin reilu 10v sitten. Moni vakio ostopaikkakin tuntuu lopettaneen ja nykypoliitiikalla mahdotonta tilata ulkomailta muutaman euron osia.

Eli pitäneekö vannekoko suurentaa nyky Rustler/Stampede kokoon suosiolla?

hprs10

Sopivat oli extreme hd versiot. Toinen teflonprikka pitää jättää pois navalta ja RPM spurrisuojaan hipoo sisempi nivel joten pikkuisen dremeliä näyttää siihen.

Tottakait mopo keulii ja karkaa pusikkoon, samoilla tulilla kun oli osina niin kasailin RPM tukivarsilla ja vaihteiston kuorilla. Eli jos joskus uskaltautuu ajamaan tällä niin pitäisi kestää. Tosin en tainnut koskaan alkuperäisiä tukivarsiakaan saada rikki  :huh:

Mutta ärpeeämmään oli syy, offset compensating, köyhän miehen "wide-rustler kit" joten nyt on edessä ja takana etuvanteen offsetillä renkaat :cool:

Hauska juttu nyt kun on vähän sisällä koeajettu ja säädelty niin nyt pitäisi ryöstää tästä ohjausservo (Power HD 1812MG) toiseen projektiin  :grin:

Rattiradioiksi valitsin kumminkin "raksin" omat, lähinnä kun noita vastareita välillä tupsahtaa halvalla myyntiin ja yhdellä ohjaimella saa paljon aikaiseksi. Ja toki se TSM ominaisuus on jees, jonka tämä rustler luovuttikin toiseen projektiin...

TexBuxer

Tuli hankittu 4x4 Rustler ei VXL. Pojalla on parikin autoa mutta tämä on mun eka. Nyt on vähä harjoiteltu ja totesin että pikkuisen saisi olla vauhtia lisää ja vähän isommat renkaat. Tuossa on alkuperäinen nopeussäädin ja moottori. Uuden 3000 mah akun hankin alkuperäisen vähän heikentyneen kaveriksi. Kuinka tuon pävityksen tekisi halvimmalla, vai hommaanko vaan paremman auton?

Orkekum

Lainaus käyttäjältä: TexBuxer - 06.10.22 - klo: 19.45
Tuli hankittu 4x4 Rustler ei VXL. Pojalla on parikin autoa mutta tämä on mun eka. Nyt on vähä harjoiteltu ja totesin että pikkuisen saisi olla vauhtia lisää ja vähän isommat renkaat. Tuossa on alkuperäinen nopeussäädin ja moottori. Uuden 3000 mah akun hankin alkuperäisen vähän heikentyneen kaveriksi. Kuinka tuon pävityksen tekisi halvimmalla, vai hommaanko vaan paremman auton?

Jos ajat nimh akuilla niin eti pari lipoa ja pistä lvc noparista päälle.
Muutoin esimerkiksi joku kiva Harjaton moottori/nopari yhdistelmä
TRX4-Sport, Traxxas Bandit, Traxxas Summit, MST CFX kit Unimog, Himoto 1:18 truggy