Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Miten polttiksen saa sammumaan

Aloittaja Vispe, 25.10.03 - klo: 23.05

Vispe

Joo kun oon vähän surkee nois ku en osaa edes sammuttaa sitä
aloitteleva

claustro

Onkos se moottori nytkin kokoajan päällä? Naapurit voivat tietysti hermostua joten annan vihjeen...

Moottorissa on sellainen imuaukko jonka tukkimalla koneen saa sammumaan. Toinen vaihtoehto on puristaa polttoaineletkua sen verran että estät polttoaineen pääsyn kaasarille.

Voi olla parempiakin tapoja, mutta näin minä tekisin.
Toni Walther, retired operator

silveri

Purista polttoaineletku kasaan

Vispe

aloitteleva

Vispe

Kumpaan suuntaan sen kaasu vivun pitäis mennä sillon ku ajetaan etiäpäin siis siinä ohjaimessa?
aloitteleva

jallu

se sammuu myös pakoputki "tukkimalla" esim. sormella, saattaa olla hieman kuuma...:lol:

tai sitten pysäyttämällä vauhtipyörästä, kengällä, ruuvimeisselin varrella... tuonne ei sormia.. :!:

Toni N

Lainaus käyttäjältä: "Vispe"Kumpaan suuntaan sen kaasu vivun pitäis mennä sillon ku ajetaan etiäpäin siis siinä ohjaimessa?

Rattiohjaimessa "liipasinta" painaessa auto menee eteenpäin, ja tikkuohjaimella tikkua työnnettäessä.
Jos näin ei ole, niin ohjaimessasi on mitä ilmeisemmin suunnan vaihto kytkin jolla saat toiminnot toimimaan oikein päin.

Toivottavasti ymmärsin kysymyksesi oikein.
Tyhjä

Antti S

Lainaus käyttäjältä: "jallu"se sammuu myös pakoputki "tukkimalla" esim. sormella, saattaa olla hieman kuuma...:lol:

tai sitten pysäyttämällä vauhtipyörästä, kengällä, ruuvimeisselin varrella... tuonne ei sormia.. :!:


Miks ei? Kyllä meilläpäin kaikki sammuttaa sormella!
Sehän on kuin kissaa silittäisi! :wink:
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Tomsson

2 tapaa on ylitse muiden.

Sormella vauhtipyörästä, helppoa kuin heinänteko. Ei tarvitse kikkailla. (Kyllä, sormella, vaikka etusormella)

Vaihtoehto 2: jos kone huutaa vailla kontrollia, niin helppoa on tukkia pakoputki, vaikka kengänpohjalla tai jollain rätillä. Tosimies laittaa pillin jatkeeksi pätkän silikoniletkua josta puristamalla sammuttaminen tulee jo melkein liian helpoksi 8)
Myös vauhtipyörästä voi tässä tilanteessa sammuttaa, vaikka sillä kengällä.
allekiroitus

late

Lainaus käyttäjältä: "jallu"
tai sitten pysäyttämällä vauhtipyörästä, kengällä, ruuvimeisselin varrella... tuonne ei sormia.. :!:

Ruuvimeisselillähän lähtee kuviot vauhtipyörästä! Riippuu tietenkin tyylistä..
Ite oon sammuttanu mun edesmennyttä TR:ää ruuvaamalla pääneulan kiinni, sammui helposti ja ei jäänyt ylimääräistä löböä mottiin.
LRP - Ei tulta ilman savua

blenheim

Pääneulasta kun sammuttaa niin säädöt katoavat. Siksi käytän kenkää vauhtipyörälle tai puristan pakoputken silikonituubin kasaan jotta se tukehtuu, varmat konstit. Sormeni olen kerran telonut siinä vauhtipyörässä joten minua ei saa itse pirukaan koskemaan siihen, oli se sitten tyhjäkäynnillä tai ei...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

rc-boy

Eihän ne samat säädöt ikuisesti kestä ;). Itse sammuttelen polttoaineletkusta... kaikista helpoin tapa.

jallu

No okei..tyylejä on monia..enkä tarkoittanut ruuvarin terää..

itse en kylläkään sormea laittaisi esim. radio-häiriössä kiekuvaan
M-8 crossarin vauhtipyörään...

tässä oli mielipiteeni.  piste.

blenheim

Tietenkin tuo sormihommeli koskee vain tyhjäkäyntiä. Jos annat M8 koneelle pikkusormesi niin se vie koko käden...

Kenkää vaan siinä tilanteessa koneelle, tai sitä putkea puristelemaan...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

tux10

Älkää sitten ainakaan sammuttako pensaletkusta tai neulasta, jos se kone huutaa täysillä. Silloin kun sammutetaan letkusta tai neulasta se kone menee liian laihalle ja kun erittäin laihalla oleva konee huutaa täysillä niin ei hyvää seuraa.

Huutava kone kannattaa sammuttaa pakoputkesta, silloin sen saa nopeiten sammumaan. Kyllä iso mies sen kestää jos sormi vähän palaa.
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

blenheim

Eikä edes pala jos älyää laittaa siihen sen silikonituubin.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

rc-kinggi

Mä teen ainakii oon aina ottannu ilman putsarin irti ja pistän sormen ilman putsarin paikalle . Kyllä sammuu varmasti!

Jukka

Lainaus käyttäjältä: "rc-kinggi"Mä teen ainakii oon aina ottannu ilman putsarin irti ja pistän sormen ilman putsarin paikalle . Kyllä sammuu varmasti!

Sammuuhan se juu ja kohta on motti entinen, kun sinne pääsee roskia. Tuo on huonoin konsti mitä vaan olla voi.
Tiim Lahti | S-grafix

rc-kinggi

No mun motissa ei ainakaa oo ollut mitään vikaa vaikka oon joka kerta tehnyt niin. Mutta kannattaa katsoa että on puhdas sormi!

RC_seniori

Ei siinä koneessa varmaan huomaakaan mitään eroa, mutta mistäs tiedät, että imuilma on puhdasta.

Kaikki koneeseen menneet hiukkaset (esim. hieno hiekka) aiheuttaa jonkinlaista tuhoa, kuten naarmuja sylinteriin jotka aiheuttaa pieniä vuotoja männän ohi. Ja kaikista niistä tehot laskee, vaikkakin vain huomaamattoman vähän. Kunnes sitten joku kerta tulee isoja jyviä, jotka jää koneeseen pyörimään ja tekevät niin kauan ja paljon tuhoa, ettei kone enää sen jälkeen toimi, ainakaan kunnollla.
Power-Save-Racing Team

tomppa82

Pakoputken tukkiminen on yleensä polttomoottorille, oli kyseessä sitten auto, kelkka, mopo tai vaikka polttomoottorinen rc-auto, vene yms. erittäin hyvä sammutuskeino ja eihän sitä tarvi sormella tukkia. Konsteja on monia, mutta jonkinnäköinen tiivis tulppa pakoputken päähän vois olla kätevä...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Juhana

Aja tankki tyhjäks nii ei tarvitse erikseen sammutella :mrgreen:
Xray

Ville_79

Lainaus käyttäjältä: "tomppa82"Pakoputken tukkiminen on yleensä polttomoottorille, oli kyseessä sitten auto, kelkka, mopo tai vaikka polttomoottorinen rc-auto, vene yms. erittäin hyvä sammutuskeino ja eihän sitä tarvi sormella tukkia. Konsteja on monia, mutta jonkinnäköinen tiivis tulppa pakoputken päähän vois olla kätevä...

Ja samalla saa tehtyä paineen kampikammioon ja kampuran stefat rikki/irti. Vaikkakin polttomoottori autoissahan ei noita ole. En menisi mopoa tai kelkkaa noin sammuttamaan.
- Hyper 7 - MG16 - PureTen .21 - Micro-B -

joksa

Joskus on joku viisas mulle kertonut että pienet kaksitahti koneet olisi hyvä sammuttaa tukehduttamalla eli ryyppyä tarjota. En muista kävikö sama homma myös pieniin nelari koneisiin l. ruohonleikkurista alaspäin.

t.joksa
Kun paljon tekee niin sattuu ja kun paljon sattuu
niin tottuu. Kohta ei satu enää ollenkaan!

Maajussi

Siis vahingoittaako tuo pakoputkesta sammuttaminen moottoria? Nyt puhutaa näistä RC-autoista...
| HoBao | STS |  JR | Futaba | Medial Pro

joksa

ei varmasti vahingoita. ex-autoni manuskassa neuvottiin yhdeksi sammutus tavaksi tuo pakarin tukkiminen ja hyvin toimi, ko. tavalla sai koneen sammumaan nopeimmin.

näissä vehkeissä käynti on niin herkkää/kevyttä että ei siellä koneen kammioissa kummoisia paineita ole.

t. joksa
Kun paljon tekee niin sattuu ja kun paljon sattuu
niin tottuu. Kohta ei satu enää ollenkaan!

Ville_79

Lainaus käyttäjältä: "Maajussi"Siis vahingoittaako tuo pakoputkesta sammuttaminen moottoria? Nyt puhutaa näistä RC-autoista...

Ei vahingoita.
- Hyper 7 - MG16 - PureTen .21 - Micro-B -

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: "Ville_79"
Lainaus käyttäjältä: "tomppa82"Pakoputken tukkiminen on yleensä polttomoottorille, oli kyseessä sitten auto, kelkka, mopo tai vaikka polttomoottorinen rc-auto, vene yms. erittäin hyvä sammutuskeino ja eihän sitä tarvi sormella tukkia. Konsteja on monia, mutta jonkinnäköinen tiivis tulppa pakoputken päähän vois olla kätevä...

Ja samalla saa tehtyä paineen kampikammioon ja kampuran stefat rikki/irti. Vaikkakin polttomoottori autoissahan ei noita ole. En menisi mopoa tai kelkkaa noin sammuttamaan.

No myönnän, että mopoille ja kelkoille tuo on vain aivan viimeinen sammutuskeino, jota kannattaa käyttää.... Mutta kyllä noita rc-vehkeiden polttomoottoreita voi sammuttaa noin. Kaveri sammuttaa polttisautosa aina noin, jos tankissa on polttoainetta. On kuulemma yhden koneen saanu leikkaamaan kiinni, kun oli sammuttanut sen aina puristamalla polttoaineletkun kasaan. Viallinen kaasuservo jumitti muutaman kerran kaasun pohjaan, kun uusi viipyi postissa pikkasen liian kauan...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

jerzirccar

NO JAA!!
Naureskeltiin vaimonkaa miten te sammutatte koneet, yksi tekee sen näin ja toinen noin kyllä me naurettiin :D  kyyneleet silmissä. Paras on kai tuo että ruuvataan pää neula pohjaan, joopa joo siinähän paras sammumisen tyyli on(on varmaan jonkun MM mestarin ohje :mrgreen: ). Älkäähän nyt te harrestelijat ottako tuosta mallia sen vain sanon. On 2 hyvää tapaa joko rätti pillin ulostuloon tai ruuvi meisselin(EI METALLI PÄÄ) kahva vautipyörään ne ovat ne parhaat konstit. Jos nyt on radio häiriöt ja konee huutaa hillitöntä menoa niin painakaa auto kovaa maata vasten niin että pyörät eivät liiku ja sitten vaan se rätti käyttöön. On meinaan tullut harrastettua kyseistä hommaa. Olen myös harrastanut myös peukalolla mutta silloin se pitää olla tyhjäkäynillä(yhden "huippu" kuljettajan faija tekee näin aina) ja ei se satu.
Jerzi

silveri

Edelleen ehdottaisin polttoaineletkun puristamista kasaan aikas varma konsti iteseään telomatta.