Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

inferno mp7,5 diffit ja öljyt niihin ?

Aloittaja jannmann, 17.05.10 - klo: 11.45

jannmann

Uutena harrastajana tuli tollanen laitettua ja nyt kiinnostaisi hivenen muuttaa sen tasauspyörästöjen toimintaa...
Toivelistalla olisi auton muuttaminen enemmän "takaveto" painotteiseksi.
Minkä viskositeetin silikoniöljyillä tätä kannattaisi yrittää muuttaa?
Vakiona avoimilla diffeillä tuntuu, että voimat menee hukkaan kiihdytyksissä.

Meneekö ihan metsään jos pistää kiinteän keskidiffin ja taakse 100000 silikonit ja jättää keuladiffin "vakioksi" ? Jos keuladiffiä jäykistää, tuleeko autosta puskeva? Mites toi kiinteä keskidiffi, onko liian raju ja kestääkö voimansiirto sen ?


*HOKE*

Menee suoraansanottuna aivan naurettavaksi jos tuollaiset muutokset teet.

Jos haluat enemmän vetoa taakse niin laita keskidiffiin 7000-10.000 öljy.
Taakse oikeastaan se mikä lähes kaikissa tilanteissa on hyvä, eli 1000-4000
Eteen 4000-7000.

Näissä kun pysyttelet niin auton ajettavuus pysyy edes jotakuinkin järkevänä.

Mikäli pistät keskidiffin lukkoon, auto kääntyy huonosti mutkaan sisään... se myös pyrkii viemään autoa suoraan... ja taas kun pito irtoaakin niin auto lähinnä vain luistaa kuin drifteri.
Takadiffin jos jäykistät niin vähän sama efekti...
Eli auto ei käänny mutkaan sisään... kaasua painettaessa varsinkin jäykkä perä pyrkii työntämään auton suoraan eteenpäin, eli puskee.
Ja taas jos menetät pidon niin perä driftaa hulluna... Mitä jäykempi takadiffin öljy on, sitä epävakaammin auto toimii jo pienimmissäkin epätasaisuuksissa.

Jäykempi etudiffi kääntyy heikommin mutkaan sisään... tosin se rauhoittaa auton sisäänkääntymistä, eikä toimi samalla tavoin kuin jäykkä takadiffi joka on arvaamaton.
Eli lähinnä rauhallisuutta sisäänkääntymiseen saadaan... voi siis tulla mutkaan jarru pohjassa ja renkaat käännettynä.
Kaasu päällä jäykempi etudiffi pyrkii vetämään keulaa siihen suuntaan minne renkaat osoittavat.
Eli saadaan vähän lisää mutkasta kaasupäällä uloskääntyvyyttä, mutta aikalailla rauhallisesti... Ja siis auto on helpommin hallittavissa koska se tosiaan pyrkii vetämään sinne minne eturenkaat osoittaa... perä tulee sitten perässä joko nätisti sivulla luistaen tai tiukasti tiehen purren.

Mutta tosiaan kokeiles ensin noita perus säätöjä siihen ja totuttele ajamaan niillä.

Aloita vaikkapa hyvin perus setupista, eli 5000/7000/3000  (etu, keski, taka)

Tuollaisilla öljyillä kyseisellä autolla voi vetää asvaltilla pitkää driftiä mikäli sitä haluaa... senkus vaan antaa tarpeeksi kaasua.

Liian jäykillä diffeillä tapat auton käyttäytymisen täysin... ei toimi edää edes driftailuun... saati sitten rata ajoon.

jannmann

Kiitos neuvoista.
Tuli tohon ekaan typo, piti olla siis 10000 ei 100000 mitä tarkoitin.
Perjantaina saan öljyt, katsotaan miten muuttuu.

InfernoSP4

Laitappa tänne sitten testiraporttia! Mulla myös tuollainen Kyösti ja diffit varmaan tehtaan rasvoilla eli voisi itsekin noita öljyjälaitella.
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

infernooo

#4
Minulla on infernossa 5000 7000 ja3000 öljyt ja hyvin toimivat pihasudittelussa.
Radalla en ole kokeillut. :azn:
inferno 7,5 us sports 2 Lazer zx5 ja mini z awd.

InfernoSP4

Jannmann, jokos olet saanut öljyt sisään ja päässyt kokeilemaan autoa?

Otin tuossa kanssa viikonloppuna oman infernon auki ja laittelin öljyt tilaukseen. Aika
työläs projekti tuntuu olevan, kun joutuu käytännössä purkamaan auton ihan atomeiksi. Saa
nähdä tuleeko se vielä takaisin nippuun. :embarrassed: Jotain rasvaa noissa diffeissä näyttää tehtaan jäljiltä olevan nimeksi. Ihan milenkiintoinen juttu katsoa, miten käytös
muuttuu diffi-öljyillä. Hoken suosituksilla mennään eli 5000 - 7000 - 3000 on siis tarkoitus munkin sinne laittaa.

Mites muuten, kannattaisiko samalla vaihtaa muovinen pääratas teräksiseen?

Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

jannmann

Lainaus käyttäjältä: InfernoSP4 - 25.05.10 - klo: 09.02
Jannmann, jokos olet saanut öljyt sisään ja päässyt kokeilemaan autoa?

Otin tuossa kanssa viikonloppuna oman infernon auki ja laittelin öljyt tilaukseen. Aika
työläs projekti tuntuu olevan, kun joutuu käytännössä purkamaan auton ihan atomeiksi. Saa
nähdä tuleeko se vielä takaisin nippuun. :embarrassed: Jotain rasvaa noissa diffeissä näyttää tehtaan jäljiltä olevan nimeksi. Ihan milenkiintoinen juttu katsoa, miten käytös
muuttuu diffi-öljyillä. Hoken suosituksilla mennään eli 5000 - 7000 - 3000 on siis tarkoitus munkin sinne laittaa.

Mites muuten, kannattaisiko samalla vaihtaa muovinen pääratas teräksiseen?




Hivenen myöhässä vastaus...
Ensin kokeilin tolla 4000 -7000- 4000, mutta meidän pellolla koheltamiseen sopi paremmin se, että taakse, keskelle se 7000 ja eteen 4000. Noin ruohot ei tapa menoa niin helposti.
Purkamista todellakin on, tämän olet jo varmaan hoidellutkin :)
Itsellä muovinen ratas ei kestänyt hiekkakylpyjä, vaan antautui melkein heti. Teräksinen on kestänyt. Samalla vaihdoin välityksen tiheämpään.