Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas E-Maxx

Aloittaja tommilk, 16.11.03 - klo: 21.07

Jankka

Testailtiin tossa päivällä/illalla e-maxxia Hermannin kanssa ja 3paria akkujahan siinä meni ja aika hyvä fiilis jäi autosta. Hyppää hyvin ja rauhallisesti,pääsee lumessakin eikä jää ihan heti kiinni,voi aikalailla luukuttaa pahoissakin paikoissa eikä auto tuumaa mitään.

Jankka

Ehkä hieman off-topic ,mut täytys löytää kunnon servo tohon e-maxxin ohjaukseen ,kun alkuperäinen on hieman laiska :?. Ehdotuksia vastaanotetaan ja hinta sais olla jossain 100€ kahtapuolen.Renkaat olis kanssa vaihtolistalla,ehkä jotkut pyöreempi profiiliset (edestä katsottuna) auttas tohon ohjaukseen,kun alkuperäiset on koko leveydeltään aina maassa kiinni ja vaatii siten voimaa servolta aika paljon ennenkuin kääntyy. Jos jollain foorumin lukijalla olis edes käytetyt renkaat ja vanteet myynnissä niin ottakaa yhteyttä mailitse tai Yv.

turtle

Tuolta Traxxasin forumilta nopeasti vilkaistuna, näyttäisi Hitec 645mg olla yleinen ohjausservo.. Hinta ei ole kovin paha 37 Dollaria Tower Hobbiesissa, eli varmaan noin 50 Euroa, jos ostat Suomesta.  :wink:

..saatat tarvita myös uuden vahvemman servo saverin.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "turtle"Tuolta Traxxasin forumilta nopeasti vilkaistuna, näyttäisi Hitec 645mg olla yleinen ohjausservo.. Hinta ei ole kovin paha 37 Dollaria Tower Hobbiesissa, eli varmaan noin 50 Euroa, jos ostat Suomesta.  :wink:

..saatat tarvita myös uuden vahvemman servo saverin.

Samainen servo löytyy myös Saksanmaalta alle 40€! http://shop.hobby-land.de/product_info.php?cPath=13&products_id=2348
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Jankka

Mistähän löytäis kuulat e-maxxin slippery kytkimeen ? ,linkiä kaivattais.

Jankka

No nyt olis Lehnerin Basic 4200 (55A,max.700w) varustettuna Lehner Warrior -säätimellä kiinni E-maxxissa ja voimaa tuntus olevan.

12/72 välityksillä ajoaikaa on n.20-25min ,vakio välityksillä pikkusen vähemmän,jolloin auto menee ihan helvetin lujaa.

Akkuina on 2x6-kennoo gp3300mAh, 7-kennoset on tulossa kunhan vaan saan ne aikaseksi.

Ainut homma on joka pikkusen mietityttää niin vastari ottaa häiriöö säätimestä, poispäin ajaessa pelaa hienosti ,mut kun pitäs tulla takasin ja kohti ,niin alkaa yhteys pätkiä. Tämä siis ainakin traxxasin alkuperäisillä radioilla, tarkoitus on hommata joku futaban 3-kanavainen tilalle.

Onkohan olemassa mitään keinoo millä noita häiriöitä vois vähentää/estää ?

Jankka

Häiriöt väheni huomattavasti, kun siirsin vastarin auton takaosaan mahdollisimman kauaksi noparista. Nyt auto on jo mukava ajaa ja radiokin kantaa n.50 metriä häiriöittä.

mike_87

Mistä saa mahd. tehokkaita ja mahd. suurikapasiteettisia akkuja t-maxxiin. Tai mitä suosittelette, vakiokoneelle ja vakionoparille ja muutenki kokonaan vakioautolle?

Jankka

Jos,E-maxxia tarkoitat,niin ehkä kannattas tehdä akkupaketit itse.  Osta Printec hobbysta Gp3300 irtokennoja (6,60€/kpl muistaakseni) ja sit Hobbylinnasta Deansin liittimet,sillat ja kutistesukkaa ja ei muuta kuin kolvi käteen.

mike_87

mistä sellainen kasaamismuotti jolla saa kennot pakettiin?

Jankka

Esimerkikisi täältä ,jos et itse viitti tehdä esim. puusta sitä http://www.hobbypeople.com/hobbypeople/tuotteet/deans/deans.htm , eikä oo ees kauheen kallis.

mike_87


Jankka

No voihan noita valmiitakin ostaa ,jos haluaa. Minä kumminkin ostin kasan kennoja,deansin-siltoja,deansin-liittimiä,graupnerin 45mm kutistesukkaa ja tein itse. Tuntuu olevan paljon parempia kuin nuo valmiit paketit.

Pienenä vinkkinä muuten sanoisin,että jos ajelet vakio e-maxxilla niin hommaa hieman pienemmät pinjonit ja isompi spurri,niin saat enemmän ajoaikaa. Huippunopeus tietenkin laskee,mut vääntöö tulee ja akut pääsee vähemmällä.

mike_87

Mikä noissa GP 3300:ssa on sitten parempaa kuin esim. tässä dynomaxin valmiissa 7,2V:n 3300mAh akussa? lienee ajoaika kuitenkin yhtä pitkä? Pakko kait sen on olla...

tomppa82

Yleensä noissa valmisakuissa käytetään todellisilta teho-, jännite yms arvoiltaan heikompia kennoja kuin mitä erilliskennosarjojen kennot. Kyllä laadukas itsetehty 3300mAh akku voi antaa pidemmän ajoajan kuin samatehoinen valmisakku...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

l150040

Oikeastaan erona voi olla esim.

- Halpa akkupaketti ei välttämättä pysty antamaan yhtä suuria virtoja kuin kunnon erilliskennoista koottu akku. Tämä asia tulee merkittäväksi käytettäessä kireitä virikoneita.
- Halpa akkupaketti on yleensä ns. kuminauha-akku, eli akun jännite laskee kokoajan hitaasti. Eli auton kulku hiipuu hiljakseen. Kunnon akulla jännite pysyy pitkään käytännössä samana ja putoaa äkisti.
- Vaikka nimelliskapasiteetti onkin sama, tämä ei välttämättä pidä paikkaansa todellisuudessa.
- Vaikka valmiissa akkupaketissa olisikin saman merkkiset ja tyyppiset kennot kuin kunnollisessa erilliskennoista kootussa akussa, niiden suoritusarvot eivät ole todennäköisesti samat. Akkupaketit kootaan yleensä niistä kaikista huonoimmista kennoista.

mike_87

Saako tuollaisen itsetehdyn sanyo paketin piloille jos ei käytä purkulaitetta ollenkaan, ja kuluttaa akun loppuun ajamalla. Ja sit onko nuo purkaamislaitteet hirmu kalliita. Minkälainen on halvin?

Jankka

Halvimmasta en tiedä ,mut Lrp:llä on ainakin halpa purkulaite olemassa n.15€,muistaakseni. Et kyllä kovin helposti saa akkuja pilalle normaali käytössä ajamalla,mut kyllähän ne kannattaa välillä pukaa kunnollla ja sit ladata. Kisakuskit on varsinkin touring touhuissa fanaattisempia noitten akkujensa kanssa,mut monsteri touhuissa se ei ole niin tarkkaa.

hellgren

No kyllähän se nyt on yhtä tarkkaa kaikkialla.. Eri juttu on, jos ostaa jonkun 20e akun.. Mutta siitä nyt ei sitten saa iloa koko elinkaaren aikana :wink:

Nimittäin, olit kisailija tai sudittelija, niin kyllä se on mukavaa pitää huolta kalliista akuista. Tietty, jos tasauspurkua ei suoriteta, on NiMHien purun tarpeellisuus ehkä vähän kyseenalaista, väittävät nimittäin, että NiMHeillä ei edes olisi muisti-ilmiötä toisin kuin NiCdeilla (en kyllä usko :wink: ). Kennojen epätasaisuus nimittäin tuhoaa kyllä paketin kuin paketin.

Tasaus tietysti vaatii sen, että kennot eivät ole pötkössä sukkaan käärittyinä vaan nätisti rivissä.. Yhtälailla, yli 6 kennon paketit ovat ehkä vähän vaivalloisempia tasata, kun suurin osa vehkeistä on suunniteltu 6:lle kennolle.. Mutta eiköhän isompienkin pakettien tasaus onnistu.
Lahti Rock City

Jankka

Kokeilin lukkoperää E-maxxissa ja poistin samalla etuvedon ,niin alkoivat alkuperäiset takavetarit meneen kierteelle, no täytyy tilata teräsvetarit.  Onneksi ajeltiin hiekalla ,ettei asfaltilla, olisivat vissiin katkenneet ,kun alla oli uudet asfalttirenkaat. Että tämmöstä tällä kertaa....

WRC206

- Tamiya solar car -

mike_87

14mm, luultavasti jotain muovia, tai komposiittiseosta. Muttei alumiinia.

Pekka V

No jos e-maxxin renkaat menee t-maxxiin ja t-maxxin renkaat menee savageen ja savagessa on 14mm hexi.
Savagessa on muistaakseni alumiini hexi, mutta t-maxxissa ei ainakaan ollut alumiini hexiä vaan se oli jotain muovia.

mike_87


Kakkulapio

Hexit ovat erilaiset T-maxissa ja Savagessa. Vaikka 14mm koko on sama. Mutta vanteet ja renkaat käy päikseen. Ja korit.

mike_87

Juu se on tässä varmaan jo tullut WRC206:lle selväksi.

mike_87


toyota

Kyosho pure ten alpha3 ep -subaru2004
mini-z overland toyota harrier

hellgren

Stampedehan tuo on, mutta sähköt näemmä on sitten emaksista. Jos keskellä ei oo linkkua, saattaa mennä vähän kömpelösti maastossa. Ja kääntyminenkin varmaan aika heikkoa.. :wink:
Lahti Rock City

Jankka

Nyt olis hieman videokuvaa harjattomasta E-maxxista ja rustlerista
http://www.sisulan.net/stampede/sarkikangas.wmv ,vajaat 30Mt.