Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kuulalaakerit: Kumisuojattu vai terässuojattu?

Aloittaja eesava, 21.07.10 - klo: 18.49

eesava

Että kumpi on parempi? Kumisuojattu on ainakin helpompi huoltaa kuin terässuojattu.
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

SLap

Kumisuojattu on periaatteessa vedenpitävä
Jeps

bluebeetle

Niinkuin goretexikin, kaikki vesi mikä pääsee sisään myös pysyy siellä..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

SLap

Jaa-a, yksikään järvessä uinut laakeri ei ole juminut kiinni, kaikki kumisuojattuja, toisin kuin kaikki metallisuojatut ruostuneet kiinni, en mää mitään wd40:siä jaksa alkaa suihkutteleen :grin:
Jeps

leppis

Ehdottomasti kumisuojattuja! Tai jos tahtoo hifistellä niin niitä muita vastaavan tiiviyden tarjoavia vaihtoehtoja. Kumi on hyvä, ja ihan riittävän vähän rullaamista haittaava, suojaus. Vaikkei noitten kanssa uimaan menisikään niin nuo suojaavat myös pölyltä ja hiekalta toisin kuin nuo pellillä suojatut.

nimim. "juuri kumisuojattuja toimivia laakereita kuran seasta kaivanut ja rahisevia "puhtaita" terässuojattuja kuulostellut"

Hade

Mulla meni Velineon 3500 koneesta pinjonin puoleinen laakeri muruiksi. Pitäiskö tohon hommata jokin erikoislaakeri vai käykö ihan normaali. Sabesta 5x11x5 laakeri 1,5€. Tuli heti mieleen että kestääkö noin halpa laakeri normi ajoa. Tais saada toi alkuperäinen laakeri tarpeekseen kun kokeilin Slash 4x4 huippuja 3s lipolla ja 18/52 välityksillä. Nyt ei tarvi enää niitä kokeilla.
Traxxas Slash 4x4
HPI Sprint 2 Flux

leppis

Lainaus käyttäjältä: Hade - 24.07.10 - klo: 22.58
Mulla meni Velineon 3500 koneesta pinjonin puoleinen laakeri muruiksi. Pitäiskö tohon hommata jokin erikoislaakeri vai käykö ihan normaali. Sabesta 5x11x5 laakeri 1,5€. Tuli heti mieleen että kestääkö noin halpa laakeri normi ajoa. Tais saada toi alkuperäinen laakeri tarpeekseen kun kokeilin Slash 4x4 huippuja 3s lipolla ja 18/52 välityksillä. Nyt ei tarvi enää niitä kokeilla.

SKF:n laakerikirjan mukaan 5x11x4 laakerille joka on lähinnä tota on annettu pyörimisnopeusrajat rasvavoideltuna 53000rpm ja öljyvoideltuna 63000rpm. Huomattavaa on en että kuulakoon kasvaessa noi rajat putoavat aika vauhdilla. Mutta ei ihan noin kovaa vauhtia teoreettinen maksimivauhtihan 2s lipolla ton koneen kanssa lienee siellä 26000 kierroksen nurkilla.

Se sitten taas että minkä laatuisia nuo 1,5€ laakerit ovat. Ero halvan ja hyvän laakerin välillä on isommassa mittaluokassa käsin kosketeltava ja myös käyttöiässä hyvin havaittava. Mulle tuli just honkkarin rengaslaakereiksi noita nimenomaisia laakereita eivätkä ne päällisinpuolin pahoilta vaikuta ja varmasti riittävät tohon paikkaan....

SLap

Ei kannata niitä saben kiinalaakereita laittaa, olisit tilannut sabesta traxxasin omia kumisuojattuja, itselle tulossa 4kpl spedeen.
Jeps

leppis

Lainaus käyttäjältä: SLap - 25.07.10 - klo: 11.57
Ei kannata niitä saben kiinalaakereita laittaa, olisit tilannut sabesta traxxasin omia kumisuojattuja, itselle tulossa 4kpl spedeen.

niin muttaku mekkaaminen on niin kivaa, paras osa harrastusta... erityisesti just laakereiden vaihtaminen...  :afro:

Hade

Lainaus käyttäjältä: SLap - 25.07.10 - klo: 11.57
Ei kannata niitä saben kiinalaakereita laittaa, olisit tilannut sabesta traxxasin omia kumisuojattuja, itselle tulossa 4kpl spedeen.
Juu en mä niitä tilannutkaan. A Main Hobbieksesta tilasin keraamiset laakerit. Kokeilan näillä http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1576_63/products_id/14349/n/ProTek-R-C-Ceramic-5x11x5mm-metal-shielded-Speed-ball-bearings-2 Toivottavasti kestävät hyvin koska hintaakin oli ihan "tarpeeksi".
Traxxas Slash 4x4
HPI Sprint 2 Flux

jon.lindgren

Hyvin kestää Saben "kiinanlaakeri" Castlen koneen etulaakerina. Nyt kesto on jo yli satakertainen alkuperäiseen verrattuna. Keraaminen olisi varmasti parempi mutta sitä ei ollut saatavilla läheskään samaan aikatauluun kuin halpaa...

Maxximo

Onko kukaan kokeillut silikonisuojattuja laakereita, eli suojus on silikonikumia? Vai onko tolla suojuksen materiaalilla väliä? Ajattelis tosin et silikoninen ei ainakaan kovetu.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

goos

Lainaus käyttäjältä: Maxximo - 07.09.12 - klo: 11.27
Onko kukaan kokeillut silikonisuojattuja laakereita, eli suojus on silikonikumia? Vai onko tolla suojuksen materiaalilla väliä? Ajattelis tosin et silikoninen ei ainakaan kovetu.

Riippuu täysin mitä teet ja mimmoisen eliniän haluat laakereille. Itse ajan monesti ilman suojuksia tai vaan metallisella yhdellä puolella. Tämä touring autossa, krossi puolela taas muoviset kummallakin puolella pidentää laakerin ikää ihan mukavasti.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Maxximo

"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

goos

Kumii vaan kummalekki puolelle ja laakereita reilusti pakkiin ja vaihtoon kun ovat valmiita. abec1/3 laakereita vaan niin ei maksa maltaita.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Bigbear

Jatketaan tähän.

Onko pro kuskit huomanneet ero autossa, jossa on normi laakerit vs. keraamiset laakerit? Olo on ainakin kevyempi kun lompakossa ei ole enää niin paljon rahaa...

Onko yleensäkään keraamilaakereiden käyttö perusteltua vaikka moninkertaisen kestävyyden takia?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

uijui

Prokuskista en tiedä, mutta mulla on TLR 22:seen vaihdettu kaikki keraamiset laakerit Kiimingin kisaan. Seuraan kestävyyttä ja yritän muistaa raportoida tänne.
Vastaheitolla voittoon.

Soo

#17
Keraamiset laakerit voi laittaa paikkoihin, joista ei viitsisi laakereita niin usein vaihtaa. Itse olen Cat SX3 spurrinakseeliin laittanut keraamiset, sillä paikka on sellainen, että laakerin hajotessa menee myös spurri rikki.

Keraamiset laakerit eivät kestä sen paremmin paikoista, joihin tulee likaa tai käytetään paineilmaa. Esimerkiksi pyöränlaakereiksi ei kannata keraamisia laittaa, sillä aivan samalla tavalla menevät rikki vedestä ja pölystä.

Toisaalta ovat hyvä sijoitus boxeihin tai kovalla rasituksella oleviin paikkoihin, jotka ovat suojassa lialta ja paineilman tunkevalta pölyltä. Myös ehdotton valinta sähkömoottoreihin.