Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Tamiya palsta

Aloittaja JUSSI, 19.11.03 - klo: 20.25

JUSSI

No niin nyt ois sitten Tamiya palsta. Eli tänne keskustelua Tamiya autoista.  :D
Mini-Z MR-015, X-Speed moottori, 11 piikkinen ratas, 5 akkua ja etuvalot.
Tamiya Blazing Star, K-Speed moottori, nopeudensäädin ja metallirattaita.

coronet

Tamiya ei ole hyvä, se on paras!
Tamiya roks.

JUSSI

Mini-Z MR-015, X-Speed moottori, 11 piikkinen ratas, 5 akkua ja etuvalot.
Tamiya Blazing Star, K-Speed moottori, nopeudensäädin ja metallirattaita.

JUSSI



MULLA on Blazing Star
[/b]
Mini-Z MR-015, X-Speed moottori, 11 piikkinen ratas, 5 akkua ja etuvalot.
Tamiya Blazing Star, K-Speed moottori, nopeudensäädin ja metallirattaita.

Otsomaani

Lainaus käyttäjältä: "JUSSI":lol:
Terve onko kenenkään mielestä Tamiya hyvä merkki? :roll:



:oops:T: jussi

Tässä näkee taas kaunista ja hyödyllistä hymiöiden käyttöä, erittäin paljon käsittelevässä viestissä...  :roll:

Jukka

Jussi sitten siistii viestiensä sisältöä järkevämpään suuntaan. Turha kikkailu saa jäädä.
Tiim Lahti | S-grafix

SlidSlide

Mut onhan se totta et TAMIYA JYRÄÄ!!  :mrgreen:

jerzirccar

TAMIYA ON TAMIYA VAIKKA SEN VOISSA PAISTAISI :lol:  Kuka voisi kertoa parempaa merkkiä kuin TAMIYA. Niin arvasinhan että kukaan ei osaisi tehdä sitä. TAMIYA RULES
Itse omistan n.70 TAMIYA :mrgreen:  autoa

ClodZ

Tästä aiheesta ei oikeastaan tarvitse edes keskustella, jos nimenomaan puhutaan vanhemmista Tamiyoista, sillä vakavasti otettavia kilpailijoita ei oikeastaan löydy. Oikeasti. Toki muillakin merkeillä on ollut yksittäisiä hienoja klassikoita, mutta niin leveää mallivalikoimaa ei ole kellään muulla ollut, eikä valitettavasti tule olemaankaan. Kulta-ajat ovat selvästi takanapäin ja mallistojen runsaus ei ole enää sitä mitä se aikoinaan oli. Vaikka Tamiyaa onkin helppo pitää massaleluna, niin mielestäni historiasta voidaan poimia helposti toistakymmentä sellaista autoa jotka ovat edelleen ainutlaatuisia, tai ovat aloittaneet jonkin uuden lajityypin.

Täytyy kyllä avoimesti myöntää että olen jokseenkin kateellinen jerzirc:n autoille... :?
XC - Poor boys Bruiser

jerzirccar

Nyt valehtelet, toista kymentä!!! Niitä on ainakin yli 30 todella arvostettua mallia :lol: .
Jerry

ClodZ

Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar"Nyt valehtelet, toista kymentä!!! Niitä on ainakin yli 30 todella arvostettua mallia :lol: .
Jerry

Totesinkin että "helposti poimia"... :P
XC - Poor boys Bruiser

jerzirccar

Joo ymmärän hyvin, heitin pienen herjan kuin tiedän että moni teistä ei ole nähnytkään vanhoja TAMIYA autoja livenä, ne ovat ihan omaa luokkaa mitä tän päivän autot ovat. Monikaan ei muista sitä että TAMIYA teki ekan turisti auton joskus 90 luvun alussa. Kyllä paljon hienoja historiallisia juttuja on TAMIYA keksinyt vuosien varrella.
Jerzi

topemu

Niin Tamiyalta on tullut (varsinkin crossipuolella) klassikoita jo 80 -luvulla kuten Hot Shot I -85 (mun ensimmäinen RC auto vuonna 85)  ja Avante -88 (Löytyy myös tuollainen).
Hot Shothan oli ensimmäinen 4WD crossiauto ja sitten tuo Avantehan oli jo paljon kehittyneempi kuulalaakereineen, hiilikuiturunkoineen jne.
Onhan nuo ihan erilaisia kuin nykyiset, mutta on niissä sitä jotakin edelleen. Ehkä siksi kun mun ensimmäisiä autoja.
>--> Chaos is order understood only a few <--<

jerzirccar

NO kaikesta suurin keksintö minkä TAMIYA keksi oli voimansiirto laatikko( ensi kertaa nähty ROUGH RIDERSISSA). Asson stealt laatikko oli siitä hyvä kopio. Tamiya laatikko ei ollut samman näköinen vaan rattaat sisällä lähes indenttiset. Ensimmäinen kopio TAMIYA laatikosta teki MIP siinä oli indentiset rattaat jopa. Avantessa ei ollut hiilikuitu runkoa mutta sen diffi määrä oli erikoinen peräti 3 kappaletta, ja moottori pitkittäin niinkuin monessa turisti luokan autoissa tänä päivänä. Jopa voitti SM muistaakseni -88 Leppälahden käsissä toinen muistaakseni Julle Pedersen. Avanteen sai huikean määrän erilaisia viritys osia.
Jerzi

topemu

Avanten omistajana kyllä olen sitä mieltä että sen runko on ja on ollut hiilikuitua. Ainakaan se ei ole muovi (ei kestäsi) eikä tosiaan mitään metallia, niin jääkö paljon vaihtoehtoja sillä jotain kuitua se on ja tuskin mitään lasikuitua? Mielestäni FRP (fiber-reinforced polymer) tarkoittaa juuri tätä.
>--> Chaos is order understood only a few <--<

TapHaap

Lainaus käyttäjältä: "topemu"<<<Clip>>>Mielestäni FRP (fiber-reinforced polymer) tarkoittaa juuri tätä.
Tuo on kuituvahvistettya muovia.
Hiilikuitu osat alkaa sanalla "carbon fibre tai carbon fiber "
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

jerzirccar

Avanteen oli tarjolla hiilikuitu runko hop up partsina ja se oli vakiona EGRESS autossa, elikkä Avanten runko on lasikuitua sori.
Jerzi

SlidSlide

Mikä on arvokkain Tamiyan auto mitä teillä on?

coronet

Pahan pistit..
Luultavasti tuo Monster Beetle on arvokkaampi..
Hinnasta en osaa sanoa mitään :)
Tamiya roks.

Clod+T2

Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar"TAMIYA ON TAMIYA VAIKKA SEN VOISSA PAISTAISI :lol:  Kuka voisi kertoa parempaa merkkiä kuin TAMIYA. Niin arvasinhan että kukaan ei osaisi tehdä sitä. TAMIYA RULES
Itse omistan n.70 TAMIYA :mrgreen:  autoa
Joo tamiya on tamiya vaikka voissa paistais...ikävä kyllä. Siitä jumalattomasta muovimäärästä ja ohjauksen kilometrin klapista ei tunnu pääsevän eroon rakentamatta koko autoa uusiksi. Laadultaan tamiya on kyllä ehdottomasti huonoin mitä on tullut vastaan. Itelläni on ollut myös kyosho, siihenkään en koske ku pitkällä tikulla. Ja toi mun clodi on sellanen ikuisuusprojekti, mut Asson vehjas pelannu ku enkeli 3 vuotta pihasudittelua ja talvirallia ja maastoajoa ja kaikkea mitä sil ei sais tehrä.

Edittiä: joo ja ei palkokasveja hengityselimiin, tämä on vain minun MIELIPITEENI. perustuu 2 :sta tamiyasta saatuhin kokemuksiin, muita autoja on ollut 2 , 1 kyosho ja 1 asso. Ja toinenkin kyosho on melkein naapurissa, ei mitään muutaku vikaa siinäkää autossa.
T2 harjattomana, Clodi myyty :(

RC_seniori

Mielipiteitä voi olla vaikka minkälaisia, mutta todellista koko merkin kattavaa määrittelyä on paha tehdä yhden mallin perusteella -tai kahden.

Tietenkin niillä merkeillä on yleisesti kestävät autot, jotka valmistaa vain kisa-autoja ja paria mallia. Tamiyan mallistoon on kuulunut käsittämätön määrä erilaisia malleja ja yleisesti todella laadukkaita. Tietenkään halvimmat mallit eivät kestä samalla lailla kuin jonkun kisavehkeitä valmistavan merkin autot.

Pitkälle sama pätee Kyoshoon. Jos tekee päätelmät halvimpien ns. aloittelijoiden RTR-autojen perusteella ja sitten vertailee niitä toisen valmistajan kilpa-autoon, niin voipi olla, ettei RTR pärjää vertailussa.

Kannattaa aina muistaa mitä vertailee. :wink:
(ilman palkokasvia nenässä, en omista Tamiyaa -vielä)
Power-Save-Racing Team

Clod+T2

On totta, että vertailukelpoisuus on kyseenalaista. Mutta silti ihmettelen esim. kyoshon inferno tr15 laaun tunteen puutetta, kaikki klapisee ja lonksuu jo parin tankillisen jälkeen. Tässä suhteessa tamiya on kyllä vähän parempi, mutta Clodista milläs korjaat kun akselissa kiinni oleva servosaverin hahlo on kulunut sohloksi. Arvaa v-tuttaako :evil: . Muuten auto on pelannut ok, tosin pinjonit oli kulunu lähes hampaat poikki-kuntoon :shock:  :roll: . Toi Asson kehveli on kyllä selkeästi laadukkaan tuntunen vaikka on vanha ja saanu kovaa kohtelua. Clodissa on sellanen lässähtäny tunnelma ku kaikki kolisee ja natisee ja helisee.. :( . Ja kyoshoissa on muutenvaa ihmeellisiä vikoja ja rakenteita. Ja nyt en kehu Assoa aivan maasta taivaaseen. Vetorattaan suojakotelo ei juuri voisi olla huonompi, pikku patentilla sekin pelaa hyvin. Enkä myöskään manaa tamiyaa tai Clodia maan rakoon, kuten kotisivuillani mainitsen, Clodi on mukava peli mönkiä maastossa, mutta huonoja puolia on ikävän paljon ja suuri osa niistä on todella hankala/kallis korjata. Ja ei tarvitse sanoa että asso olis eri hintaluokassa, Clodihan myös on kallis auto, sillä tietonikkarin 335:kö se oli odottas saavansa enempi laatua kuin mitä Clod tarjoaa. T2 maksoi joskus hieman vähempi(tarkka summa salaisuus), ja pelaa ku kello. Mitään muuta ei ole mennyt ku moottorin hiilet lopahti. Mitään muuta ei ole hajonnut(vetarien tappeja on hukkunut, mut se kai ei ole auton vika..?)
T2 harjattomana, Clodi myyty :(

l150040

On edelleenkin aivan turhaa ja perusteetonta verrata Clodia ja Asson T2:sta. Niiden käyttötarkoitukset ovat aivan toiselta planeetalta. Asso on puhtaasti kilpa-auto, joten se on luonnollisestikin tehty riisutuksi, kestäväksi ja toimivaksi kilpatarkoitukseen. Clodi on puolestaan puhtaasti "lelu" (anteeksi tämä termi), jossa on panostettu ennemminkin ulkonäköön. Eli rahalla saa joko Asson kestävyyden tai Clodin ulkonäön.

Esim. Kyoshon ja Tamiyan kilpa-autojen vertaileminen muihin vastaaviin on Suomen olosuhteissa ollut aina hieman hankalaa, koska täällä Tamiyat ja Kyoshot ovat olleet kohtuuttoman kalliita. Eli Tamiyalta ja Kyosholta löytyy ja on löytynyt ns. kilpa-autoja. Nämä ovat kuitenkin olleet harvinaisia autojen ja varaosien suurten hintojen takia. Esim. Tamiyan nykyisiä kilpa-autoja touring-luokkaan ei voi oikein mitenkään haukkua heikoiksi tai suorituskyvyttömiksi. Hinta on vain ollut esteenä niiden yleistymiselle Suomessa. Vastaavasti Kyosholta löytyy vähintäänkin päteviä kilpa-autoja polttisluokkiin.

Assoon on saatavilla suojakoteloita vaihteistolle, jotka ovat huomattavasti laadukkaampia kuin alkuperäinen.

ClodZ

Tamiyan kohdalla onkin kyse pitkälti siitä että pitää tietää mitä haluaa ja arvioida sitten onko auto sopiva. Tamiyan monstereista valtaosa on täysin muovisia, vajaat 20 vuotta takaperin, monsterien kulta-aikaan hiilikuitu ja sinielaksoitu alumiini olivat melko epätavallisia valmistusmateriaaleina autoissa jotka tulivat hupikäyttöön. Puhun nyt lähinnä tuosta Clodista kun siitä on enemmän omakohtaista kokemusta kuin muista. Auto on tosiaan koria myöden aivan perusmuovia mutta omasta mielestäni rakenne on yllättävän kestävä, joskus olen nähnyt kuvia katkenneista akselinkuorista mutta mutta muuten voimansiirto ja tuennat on mitoitettu melko tukeviksi. Tuosta hinnasta olikin jo toisaalla puhetta ja Suomen hinta on minustakin liian korkea ja harva monsterinostaja edes kaipaa Clodin kaltaista värkkiä, joten pettymys voi olla suurikin. Mutta se tarjoaa jotain sellaista mitä mikään muu malli ei, Bullheadia (yllätys, yllätys) lukuunottamatta. Suorat akselit ja moottori samassa nipussa.

Minusta näissä puhuessa pitää muistaa että kyse on vähän samasta jutusta kuin kuplavolkkarissa, eli autot eivät ole halpoja, eivät parhaita, eivät aina edes hyviä, mutta rahaa vastaan asiasta kiinnostunut ostaja saa muutaman kilon mötikän rc-autoa ja vielä isomman kimpaleen rc-autoilun historiaa.
XC - Poor boys Bruiser

JesseT

Tamiys on aina ollut merkki joka on tehnyt autoja laidasta laitaan. Pihaleluista kisapeleihin. Ikävä kyllä suurin osa ihmisistä tuntee vain nämä lelut eivätkä siten arvosta merkkiä kovinkaan korkealla. Kuitenkin jos poimitaan ne parhaat päältä, niin autot ovat todella korkealaatuisia.
Esim EvoIII, 414 ja 415 ovat touring autojen parhaasta päästä mitä vaan löytyy. Ei vaan taida Suomesta kaupan hyllyltä löytyä.

jval

Se miksei Tamiyan touring autoja löydy Suomessa hyllystä taitaa johtua hinnoittelusta.
Esim. crcarinternational.com sivuilla
TRF414M World Champion Version 2002 auton verollinen
hinta on 800 euroa.
Varmaan kallein myynnissä oleva touring auto ja vieläpä ilman sähköjä.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC |  Tamiya M-07 + M-05 Ver.II Pro + M-03  | Hobbyfactory

ClodZ

Pakko laittaa taas linkki, Isuzu poislukien jokainen auto on mielestäni kohtuullisen hieno. Tuo rekka on aika uskomaton...?

http://www.tamiyaclub.com/showroom_model.asp?cid=15230&id=468&vb=t


No miksei nuo kaverin muutkin autot:



Loput osoitteessa:

http://www.tamiyaclub.com/showroom.asp?id=468
XC - Poor boys Bruiser

nici

Tuota lähemmäs oikean auton tekniikkaa ei pääse kuin mitä tuo äskeinen kuva edustaa.. *tahtoo* Itselläni arvoikkain tamiya on TB Evolution III  8) harvoin voi RC-autosta sanoa että se on kaunis, ja EvoIII on helevetin kaunis..  :)  Muita tamiya-autoja multa löytyy king blackfoot, FF01, TB01 ja vielä joku. en muista mikä, kymmenen autoa kumminkin kaikenkaikkiaan. tamiya,yokomo,kyosho,traxxas ja associated on edustettuna. Kuinkahan monella muulla löytyy suomessa EvoIII? tai edes jokin evo. Se mitä evosta ei löydy on turhaa  :wink:

RcTero

Tässäpä on kuva omasta Tamiyan autostani.Kuvia löytyy lisa Clodi palstalta.Auton lähtökohtana on ollut Bullhead.tällä hetkellä alkuperäistä on akselit, renkaat ja muutama linkin pää. Runko omavalmisteinen alumiinista tehty.Vielä puuttuu nopari ja tarpeeksi vääntävä servo niin pääsee kunnolla kokoileen autoa. Senverran on jo testattu että sain etuakselin poikki toiselta puolen. Onneks oli varaosa valmiina.

Landy

Mikä auto noissa tamyaclubin sivuilla olevissa maastureissa (pajero, jeep, hilux) on pohjana? Vai onko kaikki eri rungolle tehtyjä?

Tietämätön
Vain maine kulkee edellä...