Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

TAMIYA MINI M03/M05 NIKSIPIRKKA EIKU NURKKA

Aloittaja Luigi54/vielä vanhempi, 08.09.10 - klo: 14.50

Luigi54/vielä vanhempi

No enpä tiedä oletko ymmärtänyt väärin tuon "sensoruuden" minun käsitykseni mukaan sensorillinen kone ei toimi sensorittomassa säätimessä... viisaammat kertokoot....
Tuo Classic on juuri se toinen ongelma; kun pitäis toisaalta yhdistää,mutta toisaalta ei.....
Siinäkin asiassa on mietintämyssy päässä.....
-Barbie-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

MonsTTer

No eikös tähän kävis sit VTR moottori sääntö?
(o\_!_/o)

kaitsu82

tuosta yhdistämisestä on ollut puhetta mutta ihan sama mikä kone/koneet valitaankin niin se on varma että hopeakannulle on joko oma luokka tai jos päädytään luokkien yhdistämiseen niin hopeakannu sallitaan siinä rinnalla.

Tamiya m06, Tamiya mini x2, Tamiya F104, Tamiya TT-01, axial scx10,
http://kerhokisat.fi http://racingfactory.fi http://epuarc.fi/

Pellefant

Lainaus käyttäjältä: macman - 09.06.70 - klo: 05.58
Eikös sensorillinen moottori toimi myös sensorittomassa noparissa vai olenko ymmärtänyt väärin?
Eikös tuo juuri noin ole. Toisinpäin homma ei ainakaan toimi. :wink:
Eiku menoks...

TeemuS

Lainaus käyttäjältä: Pellefant - 30.07.13 - klo: 18.52
Lainaus käyttäjältä: macman - 09.06.70 - klo: 05.58
Eikös sensorillinen moottori toimi myös sensorittomassa noparissa vai olenko ymmärtänyt väärin?
Eikös tuo juuri noin ole. Toisinpäin homma ei ainakaan toimi. :wink:

Osa sensorillisista nopareista toimii sensorittoman moottorin kanssa (Speed Passion, Hobbyking 35A/45A jne ) Sitten on nopareita joita ei vahingossakaan saa käyttää sensoritta.
www.racingfactory.fi  www.epuarc.fi  XRAY T4´15 XRAY T4´16

Nopsajalka

Tuli hankittua tuollainen M03 käytettynä ja houkuttelisi laittaa siihen vakiota kireempi moottori.

Löytyisi jotain vanhoja 27t hiilellisiä moottoreita, mutta miettisin että kestääkö tuo vakio rataslaatikko sen?
Löytyisi myös 17t moottoria mutta onko se sitten jo liian tehokas?

Pitäisi alkaa purkamaan autoa osiin ja katsoa mitä on syönyt, niin onko jotain vinkkejä mihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Autolla on siis aikaisemmin ajettu ilmeisesti hiekalla/soralla ja sen takia oli aika likaisen oloinen, en tosin tuosta kauheasti maksanut joten menetys ei suuri jos siellä jotain suurempaa sattuisi olemaan rikki.

Luigi54/vielä vanhempi

Normi hiiletön 17,5T kone(tai sitä vastaava) on käytössä Comppi luokassa , ja ei se ainakaan liian kova ole riippuen auton säädöistä....
Mitä sille pitäis tehdäkö?
No tietty kuulalaakerit(jos ei oo) , öljyiskarit , mahd.alu ohjauspalat ja diffinkiristyssetti ja vetoakselit olis ens hätään ne mihin kannattaa kiinnittää huomiota....
Mutta kysele tarkemmin niin vastailen....

-Barbie-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Nopsajalka

Auto on täysin vakio kuntoinen ilmeisesti, eli noilla "ei nesteellisillä" iskareilla ja vakiolaakereilla.

Renkaita ja osia tuossa tuli jonkun verran mukana, ilmeisesti tuohon on kuitenkin vaihdettu vetoakselit parempiin.

Mukana tuli myös jotain rasvoja ja öljyjä, ilmeisesti juuri tuota rattaistoa varten?

Tarkoitus olisi kohta ruveta purkamaan tuota kun saa tästä pöydältä vähän tilaa, jos pääsisi huomenna  tai ylihuomenna koittamaan asvalttiradalle vielä.

Toimiiko nuo minin renkaat ulkona ihan tuollaisenaan, vai tarviiko pitoaineita käyttää?
Auton mukana tuli kyllä jonkin sortin pitoainetta, taisi olla lrp:n carpet litkua, tekeekö sillä ulkona mitään?

T: Yli innokas aloittelija "ministeri"  :cheesy:

Nopsajalka

Onko vaaraksi laakereille, jos pesen laakerit paikallaan auton rungon kraanavedellä?

Tarkoitan näitä laakereita jotka on rungossa ns. konehuooneessa, kun on niin piukasti kiinni että väkivalloin ei saa pois paikalta ja uusia ei ole tilalle?

Jos laakerit heti pesun jälkeen öljyää hyvin niin onko merkittävää eroa?

Purin minin jokaisen osan irti, ja valehtelematta n.500g kevyempi tulee olemaan, sen verran oli hiekkaa ja likaa autossa kiinni.

Voiko rattaat pestä myös vedellä ja voidella uusiksi?

Hyvä aloittaa harrastus taas purkamalla aluksi koko vehje ja kasaamalla uusiksi, no tuleepahan tekniikka tutuksi ja samalla voi kysellä tyhmiä  :angel:

allu 6

On haittaa laakereille.Muutenkin kannattaa uusia jos on paljon ajettu.
Trx slash 2wd,stampede 2wd ja latrax sst

Nopsajalka

Lainaus käyttäjältä: allu 6 - 17.09.13 - klo: 16.11
On haittaa laakereille.Muutenkin kannattaa uusia jos on paljon ajettu.

Kaverilla oli laakerit niin sain häneltä uudet ja vaihdoin ne paikalle.

Millainen pinioni olisi hyvä laittaa 27t stock moottoriin ulkoradalle?

Meneekö moottori ilman suurempia modauksia paikalle, kun tuo vakio on aavistuksen pidempi?

Vaimo jo hetken aikaan kotiin tullessa luuli että tiskaan astioita, ilme oli oivallinen kun näki että pikkuauton osia hinkkaan keittiön lavuaarissa hammasharjalla puhtaaksi  :afro:

Luigi54/vielä vanhempi

Jees.
Laakerit kuntoon ja siit kohti uusia pettymyksiä....
Ei vaineskaan...
Melkein väittäisin , että nyt samalla kun se on purettu niin kannattaisi diffin kiristys tehdä,ja se käy parhaiten setillä joita minulla on , ota yhteyttä YV:llä , niin jatketaan konsultointia...
27t kone käy kyllä suoraan sinne , ja vakio renkaat toimii kyllä ulkonakin vaikka kuluvat ihan silmissä....
Diffin kiristyksellä saadaan aikaiseksi vetopitoa, jota herkällä vakiodiffillä ei saavuteta,kun sisempi etupyörä sutii kokoajan kaarteissa....Pitoaineista ei ole mitään hyötyä ulkona asfaltilla.
Rattaisiin ei kannata laittaa kun hyvin vähän tai ei ollenkaan rasvaa,ne kun ovat nylonia niin voitelevat itse itsensä,ja kun rasvaa ei ole likakaan ei tartu niihin....
-BarbieThePink-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

megapaula

Mites tuon m03 ohjauksen sais kaikkein järkevimmiks? Se iso gm seiveri sinne ja pallokuppien korotus ohjauspaloista vai? Vähän on ahdasta tuolla ohjauspuolella eikä viitsi alkaa vuolemaan runkoa jos meinaa joskus kisoihin niin niin.. Kertokaas viisaammat.

Luigi54/vielä vanhempi

Iso saiveri ja raidetangot niin alas kun mahdollista, korotusta ohjauspalan puolelle siten, että raidetangot vaakatasossa tai lievässä v-asennossa edestä katsottaessa ja auton ollessa normi maavarassa.
Linkit niin eteen kun mahdollista päältäpäin katsottuna.
Siinä perus-tarinaa.
-Barbie-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Luigi54/vielä vanhempi

Mini-luokkien viralliset kerhokisa-säännöt julkaistu kilpailijoiden kanava osiossa.

-BarbieThePink-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

snakepoison

No niin, itse kanssa pitkän tauon jälkeen aloin minillä ajelemaan, kun saatiin ajovuorot ja matot. Tuo oma auto on m03 malia ja ihantoimiva kapistus.tuosta diffin säädöstä haluaisin kuulla mielipiteitä. Eli onko siis olemassa joku oma paketti siihen? Luigi ainakin siitä puhunut. Ite silloin aikanaan laitoin tc4 diffin levyt miniin, se teki diffistä jämäkän, nmutta ehkä liiankin jämäkän
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

megapaula

Luigi myy niitä settejä millä saadaan säädettyä diffin kireyttä kiristämällä/löysäämällä niitä kolmea pientä ruuvia.

Minulla on molemmissa mineissä senlaiset setit. M03 ja m05.

Ainakin itsellä mini kulkee nopemmin verrattuna muiden kerholaisten mineihin missä diffi on ihan löysä. Ja myös saadaan sitä toisen renkaan hillitöntä sutimista vähennettyä,kun tullaan mutkasta ulos ja näin vetopitoa lisättyä jos on mistä ottaa pitoa.  :police:

snakepoison

Kyllä, sitä sutimista tosissaan on paljon vakiodiffillä. Mitä kaikkea tuohon settiin tulee ? Tuossa omassa kun diffissä ovat ne tc4 levyt, on diffi miltei lukossa ja todella nahkea. Puskee erittäin voimakkaasti kaarteessa
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

snakepoison

Vielä kysymys korista. Löytyyö suomesta muita koria joka käy m03 ja m05 malliin. Trapantia esim tekee joku valmistaja
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

stadium

Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 08.12.13 - klo: 18.38
Vielä kysymys korista. Löytyyö suomesta muita koria joka käy m03 ja m05 malliin. Trapantia esim tekee joku valmistaja
Itsellä menee M05L malliksi kasattuun miniin melkeinpä jokainen 1/10 touring kori. Myös M03:seen on olemassa jatko-palat joilla saa 1/10 korit.
Tamiya TA-04 "Drifteri" Tamiya M05 "Pikatsu"

MonsTTer

(o\_!_/o)

pitsinki

Lainaus käyttäjältä: stadium - 08.12.13 - klo: 19.30
Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 08.12.13 - klo: 18.38
Vielä kysymys korista. Löytyyö suomesta muita koria joka käy m03 ja m05 malliin. Trapantia esim tekee joku valmistaja
Itsellä menee M05L malliksi kasattuun miniin melkeinpä jokainen 1/10 touring kori. Myös M03:seen on olemassa jatko-palat joilla saa 1/10 korit.

Löytykös suomen maalta M03:seen nuita jatko-paloja?
Mini M-03x4+muutama muu

snakepoison

Harmi kun eurorc llä ei ole trapia. Abarthia ei viitsi laittaa, autohan kun on alunperin takavetoinen :)
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

megapaula

Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 08.12.13 - klo: 17.29
Kyllä, sitä sutimista tosissaan on paljon vakiodiffillä. Mitä kaikkea tuohon settiin tulee ? Tuossa omassa kun diffissä ovat ne tc4 levyt, on diffi miltei lukossa ja todella nahkea. Puskee erittäin voimakkaasti kaarteessa

Pidemmät ruuvit,päätylevy sen vakion päälle ja shimmit sinne tasauspyörästöön. Sitä saadaan sitten kiristämällä kaikkia tasapuolisesti säädettyä. Diffin saa juuri niin kireäksi tahi löysäksi miten itselle ja omaan tyyliin sopii parhaiten ja pysyy smoothina,eikä mene ns rapeaksi. Ei ollut kauhean kallis. Kysy luigilta  vaikka yv onko vielä jäljellä jos et jo kysynyt.  :police:

stadium

Lainaus käyttäjältä: pitsinki - 08.12.13 - klo: 19.37
Lainaus käyttäjältä: stadium - 08.12.13 - klo: 19.30
Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 08.12.13 - klo: 18.38
Vielä kysymys korista. Löytyyö suomesta muita koria joka käy m03 ja m05 malliin. Trapantia esim tekee joku valmistaja
Itsellä menee M05L malliksi kasattuun miniin melkeinpä jokainen 1/10 touring kori. Myös M03:seen on olemassa jatko-palat joilla saa 1/10 korit.

Löytykös suomen maalta M03:seen nuita jatko-paloja?
Nyt täytyy kyllä sanoa, että en ole huomannut. Tosin en M05:n omistajana kummemmin ole kiinnittänyt huomiota :/
Tamiya TA-04 "Drifteri" Tamiya M05 "Pikatsu"

Luigi54/vielä vanhempi

#115
M03 rungon jatkopalat ovat vähän "kiven alla" saatavuuden suhteen.....
Perehdyin asiaan ja muistaakseni palat ovat M03:sen varaosissa D-osina, mutta tuota D-osa pussia ei tahdo löytyä oikein mistään.RCMartillakaan en niitä havainnut olevan...
Sangen ihmeellistä mutta totta.
RF voisi asiassa auttaa varmaankin , jos pyytäisi Kentsua hommamaan niitä.....
Tai jos tietäisi M03 2006Mini Cooperin omaavia , vois koittaa löytää vanhoja "raatoja" ....
Yllättävän vaikea asia,vaikka on kyse sentään ihan normivaraosasta.....

-Barbie-

No ny puhuin läpiä päähäni , eli tarkistin tuon jatkopalan .. se näyttäisi olevan M03 F-parts pussi, ja löytyy ainakin RCMartin valikoimista.

-Barbie, harvapää-

Ja sama dementia jatkuu....
Oikea on sittenin D-parts, kun tuo F-parts on 225mm akselinvälille .... Että näin sitä sekoillaan.
-Barbie-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Stinde

Sekä TA-0005798 , koodilla löytyy jatkopalapusukkaa..
Esimerkiksi Saksasta .. http://www.tamico.de/Tamiya-D-Teile-M-03L-0005798

-Timppa
FG ChallengeLine #26
RS5 T15 #26

Nikoosk

Mini M03:sen aftermarket diffin kiristysohjeita tässä kyselisin...  :roll: Tuntuu aikas löysältä ajossa ku kone huutaa mutta auto ei liiku yms. Vika ei ole pinjonissa ja/tai spurrissa. renkaat pyörii kevyellä kaasulla, mut jos kaasun painaa pohjaan kuuluu vaan huutoa. vakiodiffii ei voi takas heittää koska Atzku (veljeni) "joutui" poraamaan diffin laakereille tilaa rungosta... kuvat on mitä on, jos joku kunnianarvoisa ministeri pelastaisi talviajokauden, olisin kiitollinen. :D
ja vielä sivustakin
Tamiya Mini M03, 3Racing Sakura D3 CS

Luigi54/vielä vanhempi

Joo, tilanne aika vaikea... kokemukseni mukaan mikään kuuladiffi ei ole toiminut Mineissä(M03/05).
Johtunee asiasta; diffi pitäisi saada niin kireälle (, jotta vetopitoa olisi) , että ennemmin kuuladiffin kiristysruuvi antautuu tai menee jopa poikki , ennenkuin diffin saa tarpeeksi kireälle.
Jos nyt jotain pitäis neuvoa; osta uudet kuoret eli runko ja aloita ratasdiffin kanssa uudestaan. Siihen saat minulta kiristyssetin , joka toimii ja on säädettävissä ulkopuolelta.....
Muuta vaihtoehtoa ei taida olla.
Jos ei muualta(RF) löydy uutta runkoo, minulla on muutama viel paketissa ja eikä ole kovin kalliskaan eli n. 12e,muistaakseni.

-BarbieThePink-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Nikoosk

Lainaus käyttäjältä: Luigi54/vielä vanhempi - 19.12.13 - klo: 11.57
Joo, tilanne aika vaikea... kokemukseni mukaan mikään kuuladiffi ei ole toiminut Mineissä(M03/05).
Johtunee asiasta; diffi pitäisi saada niin kireälle (, jotta vetopitoa olisi) , että ennemmin kuuladiffin kiristysruuvi antautuu tai menee jopa poikki , ennenkuin diffin saa tarpeeksi kireälle.
Jos nyt jotain pitäis neuvoa; osta uudet kuoret eli runko ja aloita ratasdiffin kanssa uudestaan. Siihen saat minulta kiristyssetin , joka toimii ja on säädettävissä ulkopuolelta.....
Muuta vaihtoehtoa ei taida olla.
Jos ei muualta(RF) löydy uutta runkoo, minulla on muutama viel paketissa ja eikä ole kovin kalliskaan eli n. 12e,muistaakseni.

-BarbieThePink-
Kiitän tästä, laatikosta löytyy 3/4 runkoa, mut juuri etuosa puuttuu. Täytynee tilata RF:stä uus.
Tamiya Mini M03, 3Racing Sakura D3 CS