Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?

Aloittaja Jeedeuz, 01.12.03 - klo: 15.33

julius

Mullon uusi Mega ja ajoin sillä sisäänajon. Se ei oo vaikeeta,mut säädöt on välilla hankalat. Ohjeessa sanotaan että neulan pitää olla 3 kiekkaa auki ihan outo juttu,koska se puskee bensan läpi.  :roll:
Mega is the Best

arska82

Se on varma varokeino että kone saa kunnolla voitelua eikä käy liian laihalla. kunhan kone vaan pysyy hädintuskin käynnissä.
Why don't we see what is going on? There are not so many years to be wasted until the damage is done and the beauty is gone.

l150040

Lainaus käyttäjältä: "julius"Mullon uusi Mega ja ajoin sillä sisäänajon. Se ei oo vaikeeta,mut säädöt on välilla hankalat. Ohjeessa sanotaan että neulan pitää olla 3 kiekkaa auki ihan outo juttu,koska se puskee bensan läpi.  :roll:

Ohjekirjan säädöt on varmaankin sisäänajoa varten, jolloin moottorin kuuluukin käydä reilusti rikkaalla, eli koneen on saatava reilusti voitelua. Tällöin polttoainetta tulee moottorista läpi. Kun sisäänajo on suoritettu huolellisesti ohjeiden mukaisesti, täytyy jokainen kone säätää yksilöllisesti. Oikeat säädöt riippuu itse koneesta, tulpasta, säästä, jäähdytyksestä, pillistä jne. Eli moottoria näkemättä ja kuulematta ei pysty antamaan oikeita arvoja mitenkään. Sinun on siis etsittävä ne säädöt.

Hount

Hain tuossa lauantaina ensimäisen polttikseni kaupasta, nyt olisi sitten sisäänajon aika, mutta ihmettelen noita bensoja mitä myyjä lykkäs siihen mukaan.

"Paketin" mukana tuli 4 litraa sitä "bensaa"
On jotain QwikFire-merkkistä...
Sitä tuli 4 kpl simmoista litran kokoista purnukkaa, kolme 10-merkinnällä olevaa, ja yksi 16-merkinnällä oleva.
Onko tuo merkintä tuossa nitron määrä prosenteissa?
Tuolla kympillä varmaankin kannattaa ajaa sisäänajo jne. vai?

Kertokaa myöskin onko tuo jotain ihan kelvotonta litkua, vai ihan kelpo ainetta? kun niissä kuulemman on aika paljonkin eroja.

(saa myö alkaa nauramaan, mutta tarvitsee kertoa sitten että missä kohtaa todistin olevani täysin n00b polttisten parissa)

fiesta6

Se luku tarjoittaa nitron määrää. Aja sillä sisään, mitä käytät jatkossakin. sinuna ajasin sillä 10% sisään. Kyllä sillä litkulla ajelee, morgan cool power on parempaa  :P
Taas kehissä.. ;)

Hount

Jeps. yksi tankillinen tyhjäkäynnillä tosi rikkaalla seoksella on jo käytetty.

Onko sillä todellakin jotain väliä, jos ajaa vastaisuudessa eri merkkisellä bensalla, kuin millä ajaa sisäänajon?

Mika R

nitron määrä olis hyvä olla aikalailla sama

fiesta6

ainakin samanmerkkistä, nitronmäärää voi vaihtaa. Äh, mika kerkesinkin. mut ei minusta merkkiä sa vaihtaa, koska on erilaisia öljyjä niissä. jatkossa pitäs käyttää tota millä on ajanut sisäänajon.
Taas kehissä.. ;)

Mika R

nitron määrä olis hyvä olla aikalailla sama .. tosin esim NovaRossi suosittaa sisäänajoon 5% ja varsinaiseen ajamiseen esim 20%; mielipiteitä/näkemyksiä on monia..

topemu

Eikö tuota sisäänajoa voisi tehdä myös lisäämällä pariin ensimmäiseen tankilliseen muutaman prosentin risiiniöljyä? Noin muistaakseni tehtiin silloin kun olin junnu? Tai silloin ainakin mun tuttuni sekoitti itse nitrotkin. Niin tuolla risiiniöljyn lisäyksellä saavuttaisi tuon paremman voitelun jota tuolla rikkaalla seoksella haetaan.

Vai onko tuo jotenkin huono tapa?

Mullahan ei ole polttista, mutta mitä luultavimmin keväällä on. Joten ennen kun teen tämän tulevalle autolleni niin, kommenttia?
>--> Chaos is order understood only a few <--<

Mika R

Riippuu aineesta .. nykyaikaisissa polttoaineissa ei ole enää rissaa vaan ne ovat synteettistä kamaa .. mutta on niitä rissapohjaisiakin kuten tuo Qwikfire johon ehkä voisi lisätä. Tarkoitus on kuitenkin on ajaa ekat tankit todella rikkaalla että moottori sää jäähdytystä ja voitelua, jolloin rissaa ei tarvitse lisätä

jerzirccar

NO NII POJAT. Nää teidän jutut on taas niitä oman mielipiteitä juttuja. Muistaakaa nyt tämmöinen homma että sitä enemmän on nitroa niin se on suoraan pois ajoajasta minkä moottori pysyy käynissä, toisin sanoen kuin lisätään nitroa sen procentti määrä nousee ja metanoolin määrä laskee mikä taas on se polttoaine. Itse olen käyttänyt 10% nitro ja n.5-10% rissaa ja ei niissä mitään eroa ole käynissä mutta pääsen ajamaan pidemmälle ajallisesti, ja mikä parasta 10% löpö on PALJON halvempaa kuin 25%. Jos nyt en väärin muistä niin OS suosittelee n,10-15% rissaa löpössä ja se aine kyllä säästää konetta ja hyvin, mikä muu öljy voitelee ja jäähdyttää kuin rissa. Jos moottori ei pysy käynissä kuin se on rikkaalla sisään ajossa niin voi sen hehkun antaa olla paikallaan että se antaa lisä potkua siihen hehkuun.
Jerzi

Mika R

Tjaa, OS suosittelee 18% ja uusissa täyssynteettisissä p.aineissa esim Cool Power jota itse käytän ossissa omaa voitelua 17% joka tuntuu riiittävän myös Ossille. Nova ja muut pyytää yleensä 12% voitelua muistaakseni. Se on totta että esim 10% ja 16% on hyvin hilyvä ero suorituskyvyssä. Muista en osaa sanoa. Minusta se on se ylimääräinen polttoaine joka jäähdyttää - siksi pitää ajaa aina hitusen rikkaalla optimista - ei rissa sinänsä (tai mikä tahansa muu synteettinen voiteluaine).

!marco!

Oon jossain vaiheessa hommaamassa HPI Savage 25 RTR:rrää.. Niin mikäs siinä on se, kun täytyy ajaa esim sitä ovaalia niin saako siinä laittaa lämä pojassa sen 6 metrii? Ja sitten taas jäähdydtetään ja taas lämä pohjaan..  Ei varmaan saa..  :oops:

Jartsa

Lainaus käyttäjältä: "!marco!"Oon jossain vaiheessa hommaamassa HPI Savage 25 RTR:rrää.. Niin mikäs siinä on se, kun täytyy ajaa esim sitä ovaalia niin saako siinä laittaa lämä pojassa sen 6 metrii? Ja sitten taas jäähdydtetään ja taas lämä pohjaan..  Ei varmaan saa..  :oops:
En usko että kannattaa... Ei varmaan ole vielä voitelu ihan kunnossa :D
Ei moottori kestä. mutta kai sekin riippuu moottorista.

blenheim

Sisäänajossa älä koskaan aja täydellä kaasulla, ellet ole siinä vaiheessa, jossa ruvetaan kiristämään neuloja ja säätämään konetta ajokuntoon. Vakavan vahingon mahdollisuus on luonasi sisäänajossa jos päätät revittää...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

!marco!

ÖÖH.. onkos se sitten 1 neljäsosa kaasull sitä ovaalia vaiko HÄH?  :oops:  :?

blenheim

Puolella kaasulla riittää...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Timo

Sisäänajo tulee tehdä täyskaasulla ja pääneulan seos pitää olla niin rikkaalla, että auto ei kulje kovaa vaan röpöttelee.
Jos sisäänajon tekee puolella kaasulla moottori saa vähemmän polttoainetta jolloin on vaarana, että sisäänajo tehdään liian laihalla seoksella.
Täyskaasulla ja rikkaalla seoksella ajettaessa moottorista huuhtoutuu metallipöly pois, joka syntyy kuin mäntä ja sylinteriputki hiotuu toisiinsa sopivaksi.

!marco!

Timo omistatko savagen kun tiiät noin hyvin vai ookko kisakuski?? jos oot kisakuski niin kysyn että millä kisaat?  :oops:

Timo

En omista Savagea, mutta kaikkiin moottoreihin pätee suurinpiirtein samat sisäänajo-ohjeet paitsi moottoreihin, joissa on erilliset vaihdettavat männänrenkaat. Mutta vaihdettavia männänrenkaita ei ole kuin isommissa moottoreissa, jotka ovat tarkoitettu pääasiassa lennoki ja helikopteri käyttöön.
Itse ajan kisaa Hyper 7 ja RB:n moottoreilla. Näillä leluilla olen leikkinnyt vuodesta -82 lähtien.

jerzirccar

Oletko TIMO tosiaan leikkinyt vuodesta -82 (en usko)!! Olitkos edes syntynyt silloin!! En ole nähnyt :shock:  sinua kisoissa vähään aikaan missäs olet ollut TIMO?
Jerzi

fiesta6

onhan Timo nyt yli 22w.... varmaa 40wee  :mrgreen:
Taas kehissä.. ;)

Timo

OT: :P Joo kyllä faija sen ekan auton silloin mulle osti. Se oli Kyoshon Toyota Hilux pumpattavilla renkailla. Samana kesän oltiin jo klubilla ajelemassa ja kaikki nauro meille, kun meillä oli Digin EX-I lähettimet. Ei kestänny hirveen kauan, kun yllättäen suurimmalla osalla oli Digit.
Eipä kisoissa tule talvella hirveesti käytyä eihän talvella hirveesti mitään kunnon kisoja ajetakkaan  :wink:
Ensi kuussa mennään kyllä Josen kanssa kisoihin Hollantiin 20-23 päivä.
Jerzi onks pikku baana ollu kovassa käytössä. Voisin nyt tulla kokeilee, joku ilta. Nyt kun kerkeis ja kun on tullut Torpassakin treenattua hiustenkuuvaajilla.

jerzirccar

Niin lähdette pojat HOLLANTIIN kisamatkalle, kyllä nyt haiskattaa palaneelta käryltä. Minulla on edelleen käytössä tuo digi ex1 tosin vene malli. Joo onhan siellä käynyt porukkaa ajamassa, Timo saat tulla milloin vaan soita vaan ekaksi ja katsotaan mihin pystyt, olen näet tuon radan kunkku :wink: .
Ja mitä tulee tuohon pumpattavat renkaat autoon semmoinen löytyy minulta ja uusi käyttömätön viellä.
Jerzi

Jartsa

Sisään ajo on syvältä, kolme tuntia yrittää leikkiä ulkona starttiboksilla että suostuisko se auto käynnistymään, ja s*****a (anteeksi nyt tuo) kun ei se edes anna mitään elonmerkkejä... Vaikka ohjeet ja kaikki on, ja niin helppoa kun se on.
Että onhan se kiva kun omistaa hienon auton ja kaikki....  :cry:

Mika R

talvi ei ole polttiksia varten tai päivastoin.. otan osaa.

Jartsa

No, ei se kieltämättä olekkaan, no..... on tässä vielä aikaa....

fiesta6

Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"Sisään ajo on syvältä, kolme tuntia yrittää leikkiä ulkona starttiboksilla että suostuisko se auto käynnistymään, ja s*****a (anteeksi nyt tuo) kun ei se edes anna mitään elonmerkkejä... Vaikka ohjeet ja kaikki on, ja niin helppoa kun se on.
Että onhan se kiva kun omistaa hienon auton ja kaikki....  :cry:

muistitko eka lämmittää konetta esim. kuumailmapuhaltimella ?

Sit ku on sisäänajettu ja pakkasellakin vähän näyttää puhallinta, ni lähtee aika helposti käyntiin.
Taas kehissä.. ;)

Jartsa

Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"muistitko eka lämmittää konetta esim. kuumailmapuhaltimella ?
Täytyy myöntää että en tälläkertaa käyttänyt.. No huomenna kokeillaan sen kanssa, ja kertosiko joku vähän siitä hehkusta, kun minulla on starttiboksissa se paneeli ja siitä tulee se hehku sitten. Niin tökätäänkö se siihen vaan, vai onko jotain muita kikkoja?  :D