Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

1:1 Auton renkaat

Aloittaja Moosekki, 24.09.10 - klo: 22.38

OV

Mitkä hakkapeliitat?

Itellä 5:set ostin juuri käytettynä alkutalvesta eroa on kuin yöllä ja päivällä vrt. vanhat 5v vanhat jotkut mitkä lie kovettuneet nastat mitkä oli entisessä autossa. Ei antanut periksi vaihtaa kun pintaa oli ja kaikki nastat tallella. Auto vaihtu ennen... :)

kenne

Se on kyllä jännä...huomata miten ikä tappaa hyvänkin renkaan.
Viime alkutalvena oli alla (Golf 4Motion) n. 4v vanhat GoodYearin nastarenkaat, ne mitkä oli silloin pärjänny hyvin TM testissä.
Pintaa ja nastoja todella hyvin. Oikein säälitti heittää ne nyt kiärrätykseen.
Silti veto ja sivupidossa hävisi reilusti Ladalle (ei lukkoa) jossa oli uudenkarheat ContIcet ja Seat Ibiza? jossa uudenkarheat Nokiat nastoila. Vaikka oli ns. neliveto.
Eli todella suuri ero tuoreella ja vanhalla kumilla.
Gambler Racing Rocken Roooooll

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: OV - 18.01.12 - klo: 08.13
Mitkä hakkapeliitat?

Hakka viitoset näytti olevan, siinä suhteessa kiva vertailu että renkaat on saman vuoden leimoilla ja pintaa saman verran eli 6-8mm. Kerrankin sai verrata käytettyjen ominaisuuksia keskenään joten siinä suhteessa renkaat on samalla viivalla, ja vielä samassa autossa. Nastat on kohtalaisen kuluneet, siitä varmaan johtuu nastojen äänettömyys, ei paljoa tule piikkiä esille mutta nythän idea tosiaan oli että vertaan käytettyjä renkaita.
Kylätason RC-kuski.

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 18.01.12 - klo: 08.07
Vajaa kolme talvea mentiin Contin kitkoilla, hyvin tuli toimeen kelissä kuin kelissä. Sattui sopivasti löytymään vähän ajetut Nokian nastat, suht saman ikäiset kun kitka Contit joten ne on aika hyvin vertailukelpoiset keskenään.

Suurin ero noiden välillä on ajettavuus joka menee heittämällä nasta Nokian eduksi. Nokian on paljon jämäkämpi ja tarkempi ajaa, ajotuntuma ei juurikaan eroa kesärenkaista, näihin verrattuna Contit oli kuin löysillä renkailla olisi lulluttanut.
Ajettavuuden ero voi olla myös rengasmerkissä, ei niinkään kitka vs. nasta.

Itellä tuli nääs viimetalvena vastaava tilanne. Alkutalvi ajeltiin uusilla Contin nastoilla ja vuodenvaihteessa vaihtui auto uuteen samanlaiseen, jossa oli Contin kitkat. Eli käytännössä ainoastaan renkaat vaihtui (ja vaihteisto apupoljin mallista liukuvaan...). Kelitkin pysyivät aikalailla yhtä lumisina.

Joka tapauksessa Contin nastat oli aivan yhtä lerput ajella kuin kitkatkin. Tätä kovin ihmettelin, kun olin mielessäni kuvitellut, että nastat olisi jämäkämmät, mutta ei ainakaan Contit.
Old fart

Pastirolli

Mulla on autossa jotkut venäläiset nastarenkaat. Ihmeen hyvin on ollut pitoja eikä tunnu edes kovin lujaa vippaavan. Venäläisillehän nuo eivät kelpaa mutta suomalaisille kyllä kelpaa huonommatkin renkaat.
Kaikenlaisia projekteja talon täydeltä

kenne

Kai olette muistaneet että nastarenkaissa kannatta pitää korkeampaa rengaspainetta kuin kesärenkaissa.
Gambler Racing Rocken Roooooll

Volvospede

Lainaus käyttäjältä: -Juho- - 17.01.12 - klo: 23.38
Pitääkö noi pökkyrät tiellä mitään?

eihän toi oo pitäny ku kerran on menny mettään ja sielläkään ei selvästi oo pysyny linjalla.. :grin:

oikeesti ei mitään ongelmaa tollasessa harrasteautossa millä siis ajetaan ympäri vuoden, mutta eihän ne mitkään parhaat ole puhtaalla jäällä. Johki työmatkakäyttikseen en laittais. Varmaan vaikuttaa missä autossa ne on miten toimii, blazerissa on ainakin tarpeeks painoa niin rengas elää ja pureekin vähä erilailla kuin jos samat ois jossain suzukissa. Ja jatkuva neliveto jeesaa ettei tuu turhia luistoja. Eli ei mitään ongelmaa jos tietää mitä tekee, mut varmaan noillakin on mahollista saada auto lapasesta.

Lainaus käyttäjältä: kaistapää - 18.01.12 - klo: 04.27
todellisuudessahan pökkyrät ovat ehdottomasti kaikkein kauheimmat renkaat ajaa tiellä mutta sitten kun tieltä poiketaan niin silloin toimii oikein hyvin.

Joo toimii hyvin metässä mut mitään kauheusongelmia ei ole noissa yksilöissä eikä kaverin autossakaan olevissa. Varmaan tollanen isohko rengas korostaa alustan välijä ja muita ongelmia jos semmosia löytyy, mut ei noi renkaat siis itsessään mitään ongelmoi kadulla. Tai sit vika on säädöissä ja peilissä yms. yms. :afro:
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: kenne - 18.01.12 - klo: 16.11
Kai olette muistaneet että nastarenkaissa kannatta pitää korkeampaa rengaspainetta kuin kesärenkaissa.

Pätee myös kitkoihin, Contit suorastaan vaati puolisen kiloa kovemmat paineet mitä kesänakeissa oli, muuten oli aivan kaamee ajettava.
Kylätason RC-kuski.

Rockford

Lainaus käyttäjältä: kenne - 18.01.12 - klo: 16.11
Kai olette muistaneet että nastarenkaissa kannatta pitää korkeampaa rengaspainetta kuin kesärenkaissa.
Mun 17" Contin nastarenkaat (sekä CWV2 että CIC) on tuntuneet rungoiltaa tosi jäykiltä jo samoilla paineilla kuin kesärenkaat. Noissa tosin on joku XL-luokitus kantavuuden osalta.
Mini-Z Mad Force, Summit

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: kenne - 18.01.12 - klo: 06.10
Lainaus käyttäjältä: kape - 17.01.12 - klo: 14.36
Lainaus käyttäjältä: kenne - 17.01.12 - klo: 14.09
Nyt on uudet Continental Contice Contactit Brilliant nastalla Golffissa alla  :



mullon samanlaiset rattaat rollassa alla ja onhan muuten hyvät renkaat.
Vissiin markkinoiden pitävin talvirengas tällä hetkellä. Niin etu-, taka- tai nelivetoisissa henkilöautoissa.

Kenne, sen lauluja laulat kenen leipää syöt... :)

Meillä kolmatta talvea Hakkapeliitta viitoset, ja hienosti pärjäilee!
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 18.01.12 - klo: 19.39
Lainaus käyttäjältä: kenne - 18.01.12 - klo: 16.11
Kai olette muistaneet että nastarenkaissa kannatta pitää korkeampaa rengaspainetta kuin kesärenkaissa.

Pätee myös kitkoihin, Contit suorastaan vaati puolisen kiloa kovemmat paineet mitä kesänakeissa oli, muuten oli aivan kaamee ajettava.
Totta ja pätee siis itseasiassa kaikkiin renkaisiin, joilla talvella ajetaan. Kylmä ilma -> ilma tiiviimpää -> paine putoaa. + 0,3 - 0,5 bar saa laittaa ihan huoletta. Rengaspaine suositukset on kuitenkin annettu tehtaan puolesta ottaen huomioon mm. kuumat olosuhteet. Kuuma ilma, kuuma tie, kovaa ajoa, paine nousee ja rengas sanoo poks. Toki noissa on iso varmuuskerroin, eli normiajossa voi kesälläkin Suomessa pitää +0,3 bar eikä suurta vaaraa ole rengasrikosta.
Old fart

kenne

#611
BB:
Juu mutta...leipä ei tuu sieltä.
Leipätyökalun alle laitettiin juuri eteen jotkut Noname renkaat ja taakse jotkut kotimaiset pinnatut Misukan rungoille....kun oli halvin mahdollinen sarja noin Euromasterilta.

Golffiin valkkasin parhaat...viime vuoden Hyvinkään palkintosija autojen alta katottuna, ennen omaa valintaa.
Sittemmin sama linja jatkunut :-)

Tokihan pitää myös muistaa kiittää sellaista joka autaa tarvittaessa.
Tässä tapauksessa se vaan on niin helppoa kun ei tarvitse todistella muuta kuin mikä on faktaa :-)
Ruottalaisten autolehtien testi ykkönen (pohjoismaisten lehtien yhteistesti).
TM sai samasta testistä eri tuloksen...Nokian eduksi..Miksiköhän :-)
Gambler Racing Rocken Roooooll

kape

#612
http://www.savonsanomat.fi/teemat/autot/liikenne/continental-paras-talvirengas/704658     :wink:


tuulilasin testissa nokia vei voiton.eiköhän nuo hyviä renkaita kummatkin.ja kitkat ei oikein pärjänneet..
traxxas e-revo 1/16, traxxas e-maxx,slash 2wd,e-revo

cornelius

Teil on vaan liian vähän tehoo jos renkaanne pitää  :laugh:
"If in a doubt flat out" - Colin McRae