Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

konkat?

Aloittaja sami23, 04.11.10 - klo: 18.08

sami23

Hei

Ongelmani on tälläinen... jonkun aikaa oli ongelmia vastarin kanssa ja sen liittimen mikä tulee noparilta. tuntu pätkivän ja jos vähän väänsi niin alko toimimaan normaalisti. nyt sitten pienen tauon jälkeen pistin virrat autoon niin aluksi ei toiminut kuin ohjaus ja sekin lopulta. päätin vaihtaa tohon liittimen ja nyt meni mykäks koko paketti. eli meniköhän mahdollisesti tosta noparista konkka. eli virtaa ei tuu minnekkään. yleismittarilla katoin niin noparilta tulee noin 1.7v vastarille. jos ymmärsin kun googlettelin niin tän pitäis olla jotain 4.8v. vai onko vastarista levinnyt lopullisesti jotain?

Sami

Heuli

Konkka eli kondensaattori varastoi sähköä, käytännössä auttaa tasaamaan jännitteen alentumista kovissa virtapiikeissä. Tuo vika kuulostaisi enemmän siltä että noparista on becci rikki. Nopari ei syötä sähköä vastaanottimelle siis enää oikein, normaali jännite pitäisi olla 6,0V joten siitä ollaan aika kaukana.

sami23

eli tota ei taida saada enää henkiin? bec oli siis se mikä syöttää virran tolle vastaanottimelle.ulkosesti ei ainakaan kaikki näyttää ehjältä jne.

Isosuo

Ei nopari roskiskamaa ole, vaikka siitä bec rikki olisikin, voit hankkia rinnalle UBECin, eli ulkoisen becin ruokkimaan vastaanotintasi.  Tällöin virtaongelmat pitäisi olla historiaa.

sami23

Juu noitahan saa erikseenkin. taitaa tulla halvemmaks tilata se... sori tyhmyyteni, siitä on vaan noin 20v kun viimeks näitten kanssa leikin  :embarrassed: mutta sitä vartenhan tää paikka taitaa olla...

4wdkanootti

Homma on halpa testata 4kpl sormipatterilla tai vanha-kunnon-liiska_4½volttisella. (+) ja (-) johtojen väliin haaralla tai vastarin vapaasta liitinpaikata radiolle sähköä.
Vastari herää, servo ainakin ilmassa toimii, ja nopari toimii. Mulla oli montaa kuukautta MonsterMambaMax-nopari vain näin toimiva. Sitten oli aikaa lähettää se usa:han.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Chili

Itse olen tuhonnut yhden becin kosteudesta tai muusta tuntemattomasta syystä, ja toinen taisi hajota törmäyksessä (nopari kärsi muutenkin)
Vastariakuilla olen korjannut vian.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Matti Räsänen

Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 04.11.10 - klo: 21.47
Homma on halpa testata 4kpl sormipatterilla tai vanha-kunnon-liiska_4½volttisella. (+) ja (-) johtojen väliin haaralla tai vastarin vapaasta liitinpaikata radiolle sähköä.
Vastari herää, servo ainakin ilmassa toimii, ja nopari toimii. Mulla oli montaa kuukautta MonsterMambaMax-nopari vain näin toimiva. Sitten oli aikaa lähettää se usa:han.

Sinulla on toiminut noin, mutta kyseinen konsti voi rikkoa säätimen/vastarin tai jotain muuta ikävää. Jos vastariin syötetään jännite muualta kuin nopeudensäätimeltä, niin ehdottomasti noparin servojohdon +johto irroitettava liittimestä.

sami23

Kokeilin pattereilla ja nyt näyttää molemmat toimivan. eli joo pitää ottaa se keskipiuha irti vielä nopeudensäätimestä varmuudenvuoks. toimikoot noin ennenku saan ubecin. vie vaan autosta aikapaljon tilaa+painoa toi lisä paketti.

4wdkanootti

MVAR -
Joo, piuha irrotettuna noparilta saa testattua yksiselitteisesti vastarin ja servon.
Tilanteessa, missä nopari kykenee yhä ruokkimaan omalla becillään ITTENSÄ, kaikki toimii.
Kanavaa vaihtamalla saa testattua kaasun kanavan toiminnan radioparista, servolla.
--- tilanteessa missä vika on juurikin noparin becin täysi kuolema, nopari on pimeä.
Jännitemittarilla näkee, antaako noparin oma bec mitään jännitettä ulos + ja - piuhojen välillä. Ko virran kuormitettavuutta ei.
Jos kaikki muut on nähty toimivaksi, ja antaa "ulkoa"pienempää jännitettä, kuin noparin bec antaisi (on asetettu yrittämään), ei tämäkään - radiovirran anto ulkoa noparille - järjestely riko mitään.
Se vaara tulee, jos ehjä noparin bec yrittää alentaa radiojännitettä, ja ulkoisella lähteellä tungetaan aina vaan lisää.. kuten käy alentamattomalla lipo-radio-akulla herkästi.
Ubecin "halpisversio", passiivinen regulaattori 8705CT käy jännitteensä puolesta tähän.
Se sietää 25 volttia max jännitettä sisään, alentaa alle 5 volttiin, mutta isoilla pudotustöillä hukkalämpöä ja näin menetettyä tehoa alkaa jo huomata.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Matti Räsänen

Juu en epäillyt ettei sulla olis homma hanskassa, arvelin vaan varmistaa ettei joku noviisi saa päähänsä kytkeä ehjään nopariin pinoa pattereita lisäboostin toivossa.  :p

sami23

muistaakseni esc:ltä tuli jotain pikkasen yli 1voltti sain ulkosen ubecin ja toimii ihan moitteetta. ainoo vaan et pitäis laittaa kai katkasin tohon becin väliin ettei tartte aina repii akusta johtoja irti.

Duster1

Miksi ihmeessä se akku pitää kiinni jättää, jos ei ajele?

Axial SCX 10 TR

Chili

Akku pitää vetää aina irti, mikäli et halua sen olevan päällä.
Itse laitan akun kiinni autoon, menen ajopaikalle ja siellä kytkimen käännön jälkeen, olen valmis ajoon.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith