Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Voimaservo sekoittaa???

Aloittaja kukkalapio, 29.12.03 - klo: 17.15

Jartsa

Minä vain sanon, pyörittävätkö ne voltit sitä servoa? Amppeerit ne sen tehon  antaa,  :wink:

late

Mitä enemmän voltteja --> suurempi toimintajännite --> enemmän tehoa. Voit kokeilla vaikka sähkömoottorilla, vrt. 6V - 12V.

Ampeeri on sähkövirran yksikkö, siitä en paljon muuta osaa sanoa.
LRP - Ei tulta ilman savua

Jartsa

Kyllä kyllä, mutta onkopaljon hyötyä volteista jos ei ole amppeereja  :D

late

AA-kokoiset kuivaparistot ja akut antavat aivan varmasti tarpeeksi ampeereja mille tahansa woimaservolle.
LRP - Ei tulta ilman savua

RC_seniori

Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"Minä vain sanon, pyörittävätkö ne voltit sitä servoa? Amppeerit ne sen tehon  antaa,  :wink:
P = U * I
teho = jännite * virta , ja virtahan on sama molemmissa, neljän ja viiden kennon (tai patterin) sarjaan kytkennässä, ainoastaan jännite kasvaa, joten jännite on ainoa mikä tuo lisää tehoa kytkentään.

Kyllä ne voimaservot vaativat viiden kennon paketin (6V) toimiakseen kunnolla. Mitä järkeä on käyttää voimaservoa vajaalla teholla (neljällä kennolla tai patterilla).
Power-Save-Racing Team

kukkalapio

Mutta eikös niihin pattereihin mene aika lailla lunta, jos ne laittaa miltei irrallee. Ja mihin se vastariki sitte ängetään. Ja mihin antenni laitetaan kiinni.   :D  :mrgreen:
Ei taida oikee helposti onnistua Wild Dodgessa.  :evil:

solar4

Useissa autoissa se vastariakku on radioboksin ulkopuolella. Esimerkkinä toi mun hyperini http://solar4.hellfish.org/hyper/IMG_0196.JPG, eli se punainen klimppi takarenkaan etupuolella on akkupaketti. Ja kiinni sen saa perinteisillä materiaaleilla, eli nippuside/jeesusteippi/servoteippi. Servoteippi on sellaista paksumpaa kaksipuolista teippiä mikä pitää kuin tauti.

En usko että lumesta tulee ongelmaa akuille tai pattereille. Vastari tai servot voi tykätä kyttyrää jo pienemmästä annoksesta, mut akkuja saa kyllä aika tavalla uittaa jos oikosulun meinaa aiheuttaa.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

ferpor

Onko sulla AM radio muistaakseni oon jostain lukenut ettei
digiservo oikein förki sen kanssa. :roll:

kukkalapio

On vissii vastarissa ''vikaa''
Pitäs kuulemma olla ''tehokkaampi'' vastari.

pOINTER

Ostin hitec crx:än ja hitecin 645 voimaservon. Nyt ongelmana on se että voimaservo kääntyy aina välillä "ympäri" yli normaalin liikealueen  :| ... Tavallinen servo toimii kuitenkin kunnolla. Ensimmäisella ajokerralla voimaservokin toimi vielä hyvin, mutta seuraavana päivänä ei. Johtuuko tämä siis liian vähistä volteista vai voiko johtua siitä että kaikki johdot sekaisin vastariboxissa (tähän auttaa Matias V. silikoniletkukikka?)!? Huomenna ainakin hakemaan uudet duracelit kaupasta...
Kun ei pyydä mitään, ei välttämättä saakaan haluamaansa, mutta kun pyytää paljon, saattaa saada paljon - tai sitten ei.

Mika R

luultavasti.. kokeile ekaks ihan uusilla, tai 5 kennon akkupaketti olis vielä parempi ..

unknown_driver

Lainaus käyttäjältä: "pOINTER"Ostin hitec crx:än ja hitecin 645 voimaservon. Nyt ongelmana on se että voimaservo kääntyy aina välillä "ympäri" yli normaalin liikealueen  :| ... Tavallinen servo toimii kuitenkin kunnolla. Ensimmäisella ajokerralla voimaservokin toimi vielä hyvin, mutta seuraavana päivänä ei. Johtuuko tämä siis liian vähistä volteista vai voiko johtua siitä että kaikki johdot sekaisin vastariboxissa (tähän auttaa Matias V. silikoniletkukikka?)!?

Minulla oli samankaltainen vika tuolla servolla. Silloin kun aikoinaan ostin USA-1:n, niin ihmettelin aina miksi välillä kääntyi servon akseli ympäri, kunnes huomasin ettei kannata kääntää linkussa liian pitkään  :D  Mutta jos noissa radioissa voi säätää servon maximi liikerataa, niin laita se vähän pienemmäksi, niin ei sitten pitäs sen jälkeen vääntää ympäri. Tai jos on muoviset hornit, niin sitten vaan jokin metallinpalanen siihen hornin päälle, eikä sitten käännä  enää ympäri , ainakaan meikäläisellä  :)

Korjaus: Tosin itselläni oli HS-625, mutta tuo 645 on jonkin verran tehokkaampi.

pOINTER

Nyt toimis taas kunnolla, kun jonkin aikaa tossa päristelin. Kaipahan se noista pattereista johtui, vaikkei ne vanhatkaan tyhjiä ollut.
Kun ei pyydä mitään, ei välttämättä saakaan haluamaansa, mutta kun pyytää paljon, saattaa saada paljon - tai sitten ei.

unknown_driver

Lainaus käyttäjältä: "pOINTER"Nyt toimis taas kunnolla, kun jonkin aikaa tossa päristelin. Kaipahan se noista pattereista johtui, vaikkei ne vanhatkaan tyhjiä ollut.

Hyvä että pelittää  8)

mascot

Olemme muutaman toverini kanssa todenneet että jotkin voimaservojen signaalivahvistimet "peilaavat" jotenkin signaalin takaisin vastarille ja näin sotkevat toista kanavaa...

Tämä tilanne etenkin kun autossa on kaksi "identtistä" voimaservoa, merkkiä en muista mutta vaihdoimme servojen tilalle ohjaukseen Multiplex PROFI 3BB:n ja kaasulle Futaba S3003:n, niin kaikki häiriöt katosivat. Radioina oli Graupner XR 3 Race.
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer