Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Losi 1/10 TEN-SCTE ARR 4x4 Short Course Truck

Aloittaja Hazard, 30.01.11 - klo: 20.51

Koheltaja

Täähän on kun tennispelin seuraamista paikan päällä noiden ruuvien osalta :grin:

Eli tuumaiset, hmmmm... Näyttää löytyvän milliset ruuvit Amainista mutta luulen että jonkun pakista löytyy kovat/mustat ruuvit niin ei tarvii investoida tuumaisiin avaimiin ja vararuuveihin.

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_24_181/products_id/201707/n/RCScrewz-Team-Losi-Ten-SCTE-Stainless-Steel-Screw-Kit-Metric

Moottoriksi ehkä tämä 4800kv kone? Minkä kokoinen pinjoni? http://fi.eurorc.com/product/497/team-tekin-redline-sc4x-45t-motor
Kylätason RC-kuski.

unkka

peliä tai ei niin fakta on se että ruuvit ovat tuumaiset, niin kierteet kuin kannatkin. Kuten varmaan katsoit tuosta Amainin setistä niin vaatii hiukan hommia, ja koska auto on jo valmiiksi koottu niin muoviosienkin kierteet on jo muotoutuneet tuumaisiksi.

"General Metric Conversion Screw Installation & Notes: When converting from standard threads to metric thread, all metal parts must be re-tapped for metric threads. All wheels nuts will remain standard thread for axles."


Koheltaja

Juuri tästä syystä tuolla aiemmin kysyin että saako järkevästi päivitettyä. Pitää vielä laittaa muut vaihtoehdot harkintaan kun tuumaisista tulee kutiavia näppylöitä :wink:
Kylätason RC-kuski.

Hazard

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 16.09.11 - klo: 21.29
Juuri tästä syystä tuolla aiemmin kysyin että saako järkevästi päivitettyä. Pitää vielä laittaa muut vaihtoehdot harkintaan kun tuumaisista tulee kutiavia näppylöitä :wink:

Renkaat on kiinni M4 muttereilla, eihän muihin ruuveihin juuri tarvi koskea kunhan on löytäny oikeen asennon iskareille.  :cool:

Koheltaja

Toi alkaa kuulostamaan liian helpolta autolta :grin:

Tässä on pari viikkoa miettimisaikaa kun Sabelta on autot loppu ja uusi erä tulee muutaman viikon kuluttua.
Kylätason RC-kuski.

samp-pa

#125
Tänään sain omalla autollani ajettua ensimmäiset metrit ja kiihtyvyys oli sen verran mukavan tuntuinen, että piti testata miten se nelkku Slashia vastaan oikein kiihtyy. Losissa on moottorina Tenshock SC401 4600kV (13T pinion) ja Slashissa vakio harjaton Velineon (13/52 välitykset). Slash ottaa heti lähdössä eroa reilun auton mitan verran, mutta noin 20 metrin kohdalla mennään jo rinta rinnan. Sen pidempää kiihdytystä ei pystynyt ottamaan, koska olin itse molempien autojen puikoissa. Asfaltilla ajettu, 2S akut, Losissa olleen akun kennojännite 4,20V ja Slashissa 4,05V.

Varmuuden vuoksi sanottakoon, että en väitä tämän kiihdytystestin kertovan mitään autojen keskinäisestä paremmuudesta tai mahdollisimman kovan kiihtyvyyden olevan erityisen tärkeä ominaisuus näissä autoissa. Mutta kun molemmat autot löytyy hyllystä, niin kiinnosti kokeilla kiihtyvyyksiä kun täällä oli mainittu ko. autojen eroista kiihdytyksessä. Noiden omien autojeni ja niissä olevien säätöjen kohdalla homma meni näin.

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: samp-pa - 16.09.11 - klo: 23.49
Tänään sain omalla autollani ajettua ensimmäiset metrit ja kiihtyvyys oli sen verran mukavan tuntuinen, että piti testata miten se nelkku Slashia vastaan oikein kiihtyy. Losissa on moottorina Tenshock SC401 4600kV (13T pinion) ja Slashissa vakio harjaton Velineon (13/52 välitykset). Slash ottaa heti lähdössä eroa reilun auton mitan verran, mutta noin 20 metrin kohdalla mennään jo rinta rinnan. Sen pidempää kiihdytystä ei pystynyt ottamaan, koska olin itse molempien autojen puikoissa. Asfaltilla ajettu, 2S akut, Losissa olleen akun kennojännite 4,20V ja Slashissa 4,05V.

Varmuuden vuoksi sanottakoon, että en väitä tämän kiihdytystestin kertovan mitään autojen keskinäisestä paremmuudesta tai mahdollisimman kovan kiihtyvyyden olevan erityisen tärkeä ominaisuus näissä autoissa. Mutta kun molemmat autot löytyy hyllystä, niin kiinnosti kokeilla kiihtyvyyksiä kun täällä oli mainittu ko. autojen eroista kiihdytyksessä. Noiden omien autojeni ja niissä olevien säätöjen kohdalla homma meni näin.

Vaihdoin testi mielessä todella jäykät öljyt keskidiffiin ja kun hexit saapuu, niin pääsen kokeilemaan kiihtyvyyttä kaverin Slashiin verrattuna.

Veikkaan, että osa "huonosta" kiihtyvyydestä johtuu keskidiffistä jos vertailtavassa Slashissa sitä ei ole. Losissa voima karkaa etupyöriin kiihdytyksissä, jos keskidiffi on liian löysä.

Voitko punnita molemmat autot, niin saisi vertailua myös tuosta tiedosta.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Bigbear

Onko vetarien "tapit" jotain vakiokamaa tai vetarit yleensä? Etupään toisesta vetarista oli lähtenyt tappi pois samalla sen hexin ja laakerin kanssa.. Slashin hexi tuntuu sopivan, vaikka on hiukan leveämpi.

Mielenkiintoisesti koko etupää avautunut.. Liekö kuitenkin syynä irronnut rengas, jonka jälkeen hexi irronnut ja laakeri lähtenyt, josta aiheutui klappia ja vetarin tappi lähti irti..

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Hazard

Käytin joskus Assossa (joka siis oli tuumanen kans) vetoakseleissa 1,6mm rosteri tighitsauslankaa. Lankaa oli 20cm pätkä pakissa ja jos hukku, sivareilla uus pätkä tilalle. Losissa en ole onnistunu katkaisemaan tai hukkaamaan  yhtään pinniä.

Vetari tosiaan purkautuu kuvailemallasi tavalla ja nivelen tappi pysyy paikaallaan vain vetarin ollessa paikaallan laakerin sisällä. Jos pyörä irtoo, ei kannata ajaa enää yhtään tai voi osia hukkua. Eipä hieman leveempi hexi mitään haittaa kun ajaan pitää päästä. Vaihtaa sitten alkuperäisen kun se tulee.

Datajätkä

Tommi käytäppä puntarilla pirssiä ilman akkua ja koria ja renkaita niin sais jonkun vertailupainon tohon omaan hopatinjämään.


Hazard

Lainaus käyttäjältä: Datajätkä - 17.09.11 - klo: 10.47
Tommi käytäppä puntarilla pirssiä ilman akkua ja koria ja renkaita niin sais jonkun vertailupainon tohon omaan hopatinjämään.

Pistän puntariin kunhan taas käyn radalla, jossa auto siis on nyt. Sain juuri maalattua 4. korin tälle vuodelle tähän autoon.  :embarrassed:

samp-pa

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 17.09.11 - klo: 09.27
Veikkaan, että osa "huonosta" kiihtyvyydestä johtuu keskidiffistä jos vertailtavassa Slashissa sitä ei ole. Losissa voima karkaa etupyöriin kiihdytyksissä, jos keskidiffi on liian löysä.

Voitko punnita molemmat autot, niin saisi vertailua myös tuosta tiedosta.

Slashissa ei ollut keskidiffiä ja Losin keskidiffissä on alkuperäiset rasvat sisällä, keittiövaaka näytti ajokunnossa Slashille 2460g ja SCTE:lle 3140g. Noiden lisäksi on varmasti paljon muitakin kiihtyvyyteen vaikuttavia seikkoja, jotka tässä jätettiin täysin huomioimatta, enkä ihmettelelisi jos asiansa osaava kaveri saisi pienillä muutoksilla SCTE:n kiihtymään Slashia rivakammin.

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: samp-pa - 17.09.11 - klo: 22.34
Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 17.09.11 - klo: 09.27
Veikkaan, että osa "huonosta" kiihtyvyydestä johtuu keskidiffistä jos vertailtavassa Slashissa sitä ei ole. Losissa voima karkaa etupyöriin kiihdytyksissä, jos keskidiffi on liian löysä.

Voitko punnita molemmat autot, niin saisi vertailua myös tuosta tiedosta.

Slashissa ei ollut keskidiffiä ja Losin keskidiffissä on alkuperäiset rasvat sisällä, keittiövaaka näytti ajokunnossa Slashille 2460g ja SCTE:lle 3140g. Noiden lisäksi on varmasti paljon muitakin kiihtyvyyteen vaikuttavia seikkoja, jotka tässä jätettiin täysin huomioimatta, enkä ihmettelelisi jos asiansa osaava kaveri saisi pienillä muutoksilla SCTE:n kiihtymään Slashia rivakammin.

Painossa on paljon eroa, mutta Losissa voima karkaa eturankaisiin, jotka ovat ilmassa/niissä on huonompi pito kiihdytyksen aikana. Slashissa voima on myös takana.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

mamyllyn

Moi,

Alan kyllästymään Slashin muovisten osien hajoamiseen 3S-lipoilla rankasti ajaessa. Paketista suoraan otettuna edes Ultimate ei ole kovin kehuttava kulumista ajatellen. Iskuja laitos kestää tosin erittäin hyvin.

Nyt mietin hyppyä Losin puolelle, vaikuttaa sen verran kovemmalta peliltä "suoraan paketista".

Onko jollain kokemusta kovasta 3S bashauksesta -kestääkö laitos?

Koheltaja

Sabelta autot loppu joten joutuu kurkkimaan ulkomaan kauppoja. Nitrohousessa näyttää saavan auton kevennetyllä pohjalevyllä 50 taalan lisähinnalla joten sieltä varmaan tulee auto tilattua. Samalla kattelin alujäykkäreitä ja säädettäviä tukivarren kiinnikkeitä jotka voisi ottaa samaan kuormaan.

Moottoriksi on valikoitumassa uusi Tekin Pro4 joka tulee myyntiin lähiaikoina, moottori on 4pole ja 540  kokoinen mutta ähkyä on saman verran kun 550 kannuisessa. nopari on vielä auki, ehkä alkuun joku mikä laatikosta löytyy.
Kylätason RC-kuski.

Hazard

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 18.09.11 - klo: 23.02
Sabelta autot loppu joten joutuu kurkkimaan ulkomaan kauppoja. Nitrohousessa näyttää saavan auton kevennetyllä pohjalevyllä 50 taalan lisähinnalla joten sieltä varmaan tulee auto tilattua. Samalla kattelin alujäykkäreitä ja säädettäviä tukivarren kiinnikkeitä jotka voisi ottaa samaan kuormaan.

Moottoriksi on valikoitumassa uusi Tekin Pro4 joka tulee myyntiin lähiaikoina, moottori on 4pole ja 540  kokoinen mutta ähkyä on saman verran kun 550 kannuisessa. nopari on vielä auki, ehkä alkuun joku mikä laatikosta löytyy.

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Tuo moottori on houkutteleva, mutta hinta ei (Amainissa 157$). Toisaalta sitä voi kohta saada kombona RX8:n kanssa kohtuullisemmin? Tukivarren säädettävät kiinnikkeet on hyvät painon vuoksi, mutta maailmalla kuulemma pitävät kuitenkin vakio asennossa niin edessä kuin takanakin. Näitä saa myös hiilikuituisena, kuten pohjalevyäkin.


Koheltaja

Mä olen sen hiilarin kanssa vähän skeptinen tukivarren kiinnikkeissä, aikoinaan niitä testattiin M8:ssa ja oli pieniä kestävyysongelmia suuremmissa mälleissä joten tässä luotetaan alumiiniin vaikka onkin vähän painavampi.

Hiilaripohjalevy on ihan jees jos auto on sisäkäytössä, kun pelillä ajetaan myös ulkoradoilla niin tässäkin luotan enemmän alumiiniin. Iskaritornit ja muut yläkerran kilkkeet nakerretaan hiilarista :wink:

Ei tässä mikään hoppu ole moottorin kanssa, ulkokausi vetelee viimeisiä ja sisäradan kuviot on vielä auki joten odotellaan mihin Pro4 hinta tulee asettumaan. Varmaankin tulee laitettua RX8 nopariksi, tai sitten LRP SPX8.
Kylätason RC-kuski.

Koheltaja

No höh, nopeeta toimintaa Nitrohouselta, eilen kattelin illalla autoa ja palikoita sillä silmällä ja äsken tuli sähköpostia että kamat on lähetetty matkaan :grin:

Ei kun odottelemaan ensi viikolla Tullin kutsua.
Kylätason RC-kuski.

mamyllyn

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 19.09.11 - klo: 22.12
No höh, nopeeta toimintaa Nitrohouselta, eilen kattelin illalla autoa ja palikoita sillä silmällä ja äsken tuli sähköpostia että kamat on lähetetty matkaan :grin:

Ei kun odottelemaan ensi viikolla Tullin kutsua.

Pidä ajan tasalla ja ilmoita montako päivää meni auton saamiseen. Mä alan huomenna tutustumaan tekniikkaan jolla saisi ajella 3-4S:llä bashausta.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Koheltaja

Karkea veikkaus on ensi viikon puolen välin jälkeen, yleensä USPS on kiikuttanut kamppeet reilussa viikossa.
Kylätason RC-kuski.

Hazard

Lainaus käyttäjältä: Hazard - 17.09.11 - klo: 10.50
Lainaus käyttäjältä: Datajätkä - 17.09.11 - klo: 10.47
Tommi käytäppä puntarilla pirssiä ilman akkua ja koria ja renkaita niin sais jonkun vertailupainon tohon omaan hopatinjämään.

Pistän puntariin kunhan taas käyn radalla, jossa auto siis on nyt. Sain juuri maalattua 4. korin tälle vuodelle tähän autoon.  :embarrassed:

Tänään käytiin puntarissa ja autoo painaa ilman akkua, koria ja renkaita 2120g. Ajokunnossa 3030g.

Koheltaja

Onko laittaa vinkkejä setuppeihin, iskarit/männät/jouset ja diffit? Mitkä vanteet sopii Losin alle ja mikä on vanteiden offset? Jostain luin että jotain vanteita joutuu dremelöimään että mahtuu pyörimään edessä?

Voi olla että löytyy XB808 iskarit, kannattaako laittaa kiinni? Tuleeko korvaavaa hyötyä kasvavalle painolle?

Sähköt tilattiin Power Racingistä, moottoriksi X12L 4.5 ja nopariksi parin viikon päästä hyllyyn tuleva uusi LRP iX8. Eiköhän tolla combolla saada riittävästi tuhoa aikaiseksi sisäradalla... :grin:
Kylätason RC-kuski.

Hazard

Tähän menee ns. 0-offset vanteet, eli omansa ja Asson nelkkuun tarkoitetut. Asson vanteet rahnuttaa hieman tukivarsiin kun kääntää kaiken, mutta en jaksanut niitä alkaa dremelöimään, vaan olen vakuuttunut että vanteen sisällä olevat hetulat kuluvat nopeammin kuin tukivarret.

DE-Racing tekee tähän vannetta, mutta kovin häävistä vanteesta ei ole kyse sillä ne halkeilevat ulkoreunasta ja hexistä. Losin oma vanne on jäykkä ja kevyt ja siitä voi jättää sen "beadlockin" pois.

Käytin koko kesän ulkona Honkkarin 16mm etuiskareita joka nurkassa. Nämä painavat 70g enemmän kuin vakiot, jousien kanssa. Ulkona painosta ei ole haittaa mutta vaihdoin nyt sisälle vakiot ja hankin ne jousikitit (4kpl) molempiin päihin. Ulkona käytin jäykkiä diffejä mutta sisällä on nyt 5,5,3.

Veskuvaan

Asson vanteella saa lisää raidelevyttä n. 4mm :wink:
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Koheltaja

Jääkö leveys Asson vanteilla säännöissä mainitun 300mm kapeammalle puolelle?
Kylätason RC-kuski.

Hazard

Virallinen ilmoitettu leveys on 295.8mm ja jos tuohon lisää sen 4mm niin jää vielä kaks kymppää pelivaraa? Kauheesti ei voi lisätä haritusta? :D

Koheltaja

No jo menee tarkalle, jos katsastukseen joutuu niin läpi pääseminen riippuu katsastajan kulmakarvojen asennosta :grin:

Joutuuko JConseptsin Hi-Flow korin tilaamaan ulkomailta vai onko niin hyvä tuuri että jostain kotimaan puodista voisi löytyä?
Kylätason RC-kuski.

Datajätkä

oishan se ikävä, jos se ainoakin osallistuja diskataan ylileveän auton vuoksi  :grin: Näillä osallistujamäärillä on ihan sama vaikka sielä on kaikki ne pirssit ajamassa jotka ei virallisiin luokkiin mahdu mukaan.

Puntaroin ton oman hopatin verrokiksi (iskareina Losin M8  bigboret). Ajokunnossa ilman ponderia 3050g(nanotech 5600mah = 300g) ja ilman koria ja renkaita(ja akkua) 2030g.


samp-pa

Onko kokemuksia miten muuten tähän saisi helpohkosti 17mm heksa-adapterit kuin Slashin adaptereita muokkaamalla? Netistä löytyy joitain juttuja Losi 810:n muuttamisesta SCTE:ksi, ja niiden perusteella kuvittelen homman onnistuvan laittamalla 810:n pyöränakselin ja hexit (+ tietysti sopiva mutteri). Onnistuisiko tuo noin tai meneekö homma jossain kohdassa metsään?

Nämä osat:
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_25_1451_1725/products_id/187630/n/Losi-Wheel-Hex-Pin-Set-4
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_25_1451_1725/products_id/187667/n/Losi-Front-Rear-Axles-4
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_25_1451_1725/products_id/187690/n/Losi-Wheel-Nut-Set-4


Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: mamyllyn - 19.09.11 - klo: 22.15Pidä ajan tasalla ja ilmoita montako päivää meni auton saamiseen.

Tänään oli kamat tulleet Tullipostiin eli toimitus kesti vajaa pari viikkoa tilauksesta, huomenna rojujen nouto ja samantien puretaan auto tuhannen piirakan päreiksi uudelleen rakentamista varten :smiley:
Kylätason RC-kuski.