Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

tekninen keskustelu 1/5 autoista

Aloittaja rb, 08.02.11 - klo: 15.49

TOMMI

Kaasariin en ole koskenut,mutta ekan tankillisen männänrenkaan vaihdon jälkeen
olen ajanut n.6% seoksella.

Linksu

Itse en lisäis seosta sen enempää mitä on paremmin hiontuu männärengas tiiviiksi sylinterin kanssa.

juska

Lainaus käyttäjältä: Linksu - 13.04.11 - klo: 19.12
Itse en lisäis seosta sen enempää mitä on paremmin hiontuu männärengas tiiviiksi sylinterin kanssa.

Juurikin näin^.

Ainoa syy miksi sinne voisi tarvita lisää öljyä on lisääntynyt paine kiertokangen alalaakerissa. Itse en ole käyttänyt paksumpaa seosta mutta, vaihdan renkaan 5-7 litran jälkeen. Loppukesästä meni 2 rengasta.
Racers Group Finland Team

Stail

Jeps kiitos näistä tiedoista :)
Sen siitä saa kun ei koskaan ollu mopoa mitä rassata ;)
JQ

rb

olisko kellään heittää hyvää setuppia tattarisuon radalle rata-autoon fg-evoon.
omassa aivan hukassa.

AnttiL

Tässä arvon että minkälaisen takasiiven sitä hankkisi. Vaihtoehtoja olisi muutama. Saa antaa suosituksia.
Tämä RF:n siipi

tämä

vai tämä




seppomikael

Tuollainen RF:n siipi minulla on varasiipenä. Jos olen oikein tuon uuden siipisäännön ymmärtänyt niin se on ainakin BMW:n koriin liian leveä. Toki sen voi pikku vaivalla kaventaa... Kait.
Tosin minä kun ostin edellisen siiven, niin luulin ostaneeni tuon ja sain sellaisen mikä oli sentin kapeampi ja oli juuri sopiva. Eli kandee vielä kysellä sen siiven perään että mikä se on...

Cruisaaja

Mulla taasen on tuo alempi versio käytössä
Sponsored by own wallet

Stail

Mitkäs olis hyvät perussäädöt Zenoah G240 sisäänajoon? Tankillinen hissukseen ja sit alkaa vähän kiristelee ? WT-813 kaasarina
JQ

Miiku

Mä olen tehnyt näin wt-813 kasareiden kansa.
L = 1
H = 1,5 
kierosta auki ja 1/4 tankilista anan käydä tyhjäkäynilä (vähä korkemin kierokset tyhjäkäynilä 2 - 3000Rpm)
2/4 hljasta ajoa mut ei yli 60% kassua eikä aja mitän ympyrä kasua oltaesa samasa asenosa kokoajan.
Ja siten 1 tankilista kun olen ajanut vähän kovemin ja kasun vaihtelua ( ei kuitenka mitän räkäystä vielä)

Näin mä olen tehnyt  :wink:

Koheltaja

Kaasariin perus säädöt, bensaan 6% hyvälaatustä öljyä ja sen jälkeen vaihtelevaa ajoa mikä sisältää pintaakaasulla ajamista sekä voimakkaita hetkellisiä kiihdytyksiä. Tyhjäkäynnit ja vajaakaasulla ajamiset on turhaa moottorin ja bensan kuluttamista männänrenkaallisessa moottorissa, nitrot on asia erikseen.

Männänrenkaallisissa moottoreissa pitää saada männänrenkaille painetta että ne muotoutuu/hioutuu sylinterin mukaisiksi ja siitä syytä koneelle pitää antaa sopivasti mailaa heti uudesta asti. Tärkeintä on kuormittaa mootoria sykleittäin ja käyttää myös täyskaasua, välttämättä huippukierroksia ei kannata huudattaa perin ekan tankillisen aikana.

Pari tankillista kun on noin ajettu niin sitten ei muuta kun 4% bensat tankkiin ja kaasari lopullisiin säätöihin ja kovaa ajoa :wink:
Kylätason RC-kuski.

juska

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 22.06.11 - klo: 12.38
Kaasariin perus säädöt, bensaan 6% hyvälaatustä öljyä ja sen jälkeen vaihtelevaa ajoa mikä sisältää pintaakaasulla ajamista sekä voimakkaita hetkellisiä kiihdytyksiä. Tyhjäkäynnit ja vajaakaasulla ajamiset on turhaa moottorin ja bensan kuluttamista männänrenkaallisessa moottorissa, nitrot on asia erikseen.

Männänrenkaallisissa moottoreissa pitää saada männänrenkaille painetta että ne muotoutuu/hioutuu sylinterin mukaisiksi ja siitä syytä koneelle pitää antaa sopivasti mailaa heti uudesta asti. Tärkeintä on kuormittaa mootoria sykleittäin ja käyttää myös täyskaasua, välttämättä huippukierroksia ei kannata huudattaa perin ekan tankillisen aikana.

Pari tankillista kun on noin ajettu niin sitten ei muuta kun 4% bensat tankkiin ja kaasari lopullisiin säätöihin ja kovaa ajoa :wink:

Tyhjäkäynti tarvitaan jos on täysin uusi moottori!!! Pelkän renkaanvaihdon jälkeen ei tarvita tyhjäkäyntiä.
Ja sitä öljyä on ihan turha sinne lisätä. Jos sitä lisää niin sisäänajo on ihan turha koska öljyä on niin paljon eikä männänrengas pääse hiotumaan.

Eikä niitä kaasareitä näissäkään säädetä ruuvin kierroksien mukaan vaan sen mukaan miten moottori reagoi/toimii/savuttaa!
Racers Group Finland Team

Koheltaja

#42
Tasaiset kierrokset kuten tyhjäkäynnillä käyttäminen on 2T moottorille myrkkyä, kone ei saa riittävää voitelua joten taatusti paikat hioutuvat kohdalleen... :grin:

2T moottori on aina ajettava vaihtelevilla kierroksilla ja kuormitusasteella sisään. Tyhjäkäynnit ja pintakaasuajelut on täysin turhia ja moottoria kuluttavia toimenpiteitä, tyhjäkäynnillä voitelu on puutteellinen ja pintakaasulla männänrenkaalle ei saada riittävää painetta. Suuremmalla öljynmäärällä saadaan lämpö siirtymään paremmin moottorista pois moottorin ekoilla tankeilla, männänrenkaan hioutumisen kanssa suuremmalla öljymäärällä ei ole mitään tekemistä.
Kylätason RC-kuski.

juska

Väärin... Tyhjäkäynnillä oikein säädetty moottroi yleensä kerää tavaraa nimenomaan alakertaa josta se sitten lähtee liikkeelle kun kierrokset nousee. Omat silmät ainakin kertoo että jokainen auto joka finaalissa lähtee liikkeelle niin savuttaa ekaan mutkaan asti. Tämä johtuu juurikin tuosta keräämisestä.

Täysin uutta moottoria TULEE käyttää Pukilla n. puolitankkia tai tankillinen kaasua pumppaillen ja välillä tyhjäkäynnillä. Tällä Varmistetaan huom. varmistetaan että alakerta asettuu kohdilleen ja saa varmasti alkumetreilleen voitelua. Sitten jäähdytetään ja ei muuta kuin sinkki tiukalle.
Näin tein ainakin tän vikan koneen kanssa...  Tuli herkkä ja hyväkulkuinen.

Voi vaikka laittaa kyselyä KTM:n kisatiimille kyselyn miten ne ajaa kiulut sisään  :wink:(ohjeeni perustuu heidän tietotaitoonsa)

Racers Group Finland Team

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: juska - 26.06.11 - klo: 21.53Voi vaikka laittaa kyselyä KTM:n kisatiimille kyselyn miten ne ajaa kiulut sisään  :wink:(ohjeeni perustuu heidän tietotaitoonsa)

Halvaksi tulee puhelinsoitto ja keskustelu menee yksinpuheluksi... :grin:

Näissä asioissa on monia koulukuntia ja varmaan kuviot on muuttuneet siitä kun kisavärkkien kanssa aikoinaan touhuttiin useamman vuoden ajan eri luokissa/lajeissa.
Kylätason RC-kuski.

juska

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 26.06.11 - klo: 22.13
Näissä asioissa on monia koulukuntia ja varmaan kuviot on muuttuneet siitä kun kisavärkkien kanssa aikoinaan touhuttiin useamman vuoden ajan eri luokissa/lajeissa.

Tämä täysin totta
Racers Group Finland Team

Stail

Noniin.

Milläs saan diffin laakerit irti että sais vaihdettua risan pois.
Koitettu paistaa uunissa jonkunaikaa mutta laakerit ei hievahdakkaan.

Onko näille jotain ulosvetäjää?

Kohta lentää diffi kaaressa jonnekki jorpakkoon kun alkaa usko loppua  :evil:
JQ

Cruisaaja

Veikolla on ulosvetäjä.

Itellä oli kans niin tiukassa että piti dremelillä leikata että sai vanhat laakerit pois

Ps. Tykkääkö vaimo että diffi on uunissa muhimassa?  :wink:
Sponsored by own wallet

juska

Lainaus käyttäjältä: Stail - 10.07.11 - klo: 21.37
Noniin.

Milläs saan diffin laakerit irti että sais vaihdettua risan pois.
Koitettu paistaa uunissa jonkunaikaa mutta laakerit ei hievahdakkaan.

Onko näille jotain ulosvetäjää?

Kohta lentää diffi kaaressa jonnekki jorpakkoon kun alkaa usko loppua  :evil:

Sun pitää taas ajaa Lohjan kilpa-autotehtaalle  :wink:
Racers Group Finland Team

Stail

Dremeliä en omista niin pitää turvautuu ulosvetäjään :)

Vaimolle tuli todettua että tänään on diffiä ruokana ja mulkas vaan oudosti takas  :grin:

Juska: Joo näköjään pitäs tulla :)
JQ

tturku

Jos joku muuten kaipailee mecatechin jarrujen pääsylkkään sisuskaluja niin mulla niitä olis osasetit 3000-4 .... 3000-8 kaikki nippelit muutamaan otteeseen.

täällä räjäytyskuvaa:
http://rc-car-online-shop.de/shop/de/products/y1129-mecatech-hydraulikbremse-typ-expert-y1129-set.html
Yv:tä vaan kehiin...
-Tommi
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

skippy

putsaa öljyst ja lämmitä vaik kuumal hellal lähtee helposti

juska

Lainaus käyttäjältä: skippy - 14.12.11 - klo: 16.10
putsaa öljyst ja lämmitä vaik kuumal hellal lähtee helposti

Jaa, mihis tää nyt oli sit vastaus...

Ja opettele kirjoittamaan.
Racers Group Finland Team

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Stail - 10.07.11 - klo: 21.37
Noniin.

Milläs saan diffin laakerit irti että sais vaihdettua risan pois.
Koitettu paistaa uunissa jonkunaikaa mutta laakerit ei hievahdakkaan.

Onko näille jotain ulosvetäjää?

Kohta lentää diffi kaaressa jonnekki jorpakkoon kun alkaa usko loppua  :evil:

Laita diffi pakkaseen niin melkein veikkaan että sitten irtoaa nätisti.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Luisu

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 20.12.11 - klo: 10.38
Lainaus käyttäjältä: Stail - 10.07.11 - klo: 21.37
Noniin.

Milläs saan diffin laakerit irti että sais vaihdettua risan pois.
Koitettu paistaa uunissa jonkunaikaa mutta laakerit ei hievahdakkaan.

Onko näille jotain ulosvetäjää?

Kohta lentää diffi kaaressa jonnekki jorpakkoon kun alkaa usko loppua  :evil:

Laita diffi pakkaseen niin melkein veikkaan että sitten irtoaa nätisti.
Jerzi

Lämmität laakeria hieman toholla ja ruiskutat kylmäsprayta akseliin niin johan irtoaa

*HOKE*

Varsinkin kun ruiskutat sitä kylmäspreitä samaan aikaan kun kuumennat toholla  :huh:

Vai tarttisko sittenkin mainita että älä missään nimessä tee kyseistä kokeilua samaan aikaan, vaan ensin se laakerin kuumennus, toho pois ja sitten akselin kylmennys.

Koiranputki

Mä lähtisin dremeli linjalle.
Meinaan se ulommainen laakeri on sellaisen ~1mm alumiini holkin päällä, siinä diffin kuoressa
eikä millään akselila. Diffin kuori ei sitten kestä minkäänlaista mekaanista rasitusta kovinkaan paljon
ja sen pitäisi pysyä kuosissa koska sisäpuolelle tulee neulalaakeri& stefa.
 

Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

juska

Noh,
Paras keino saada irti on:
50mm x 3mm paksuista lattaa joista 2 x 10cm pätkää. Molempiin lattoihin tehdään kolo joka menee laakerin ja diffikuoren väliin. Kolon reunoja myös viistetään jotta uppoaa laakerin ja kuoren väliin helposti. Sitten vaan varovasti koputellen kuori irti. Kylmä spraytä voi suihkuttaa kotelon sisäpuolelta laakerin ulokkeeseen juuri ennen naputtelun aloittamista.

Staililta voi kysyä kauanko kesti  :wink: alle 5 min. molemmissalakruissa.

Tais kuitenkin olla staililla "apuakselin" vai "toisioakselin" telineen laakerit jumissa.
Racers Group Finland Team

tturku

Millä/missä/miten vois kokeilla plaanailla kantta ja pyttyä tasaiseks? Falconin kansi sai viime kesänä kipeetä ja kansipahvi pysyy välissä vain muutaman minuutin ajelut.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

juska

Lainaus käyttäjältä: tturku - 05.01.12 - klo: 08.52
Millä/missä/miten vois kokeilla plaanailla kantta ja pyttyä tasaiseks? Falconin kansi sai viime kesänä kipeetä ja kansipahvi pysyy välissä vain muutaman minuutin ajelut.

Heität se vanhan kiukaan vaan roskiin.
Oikasun mukana tulee aika monta muuta asiaa mitä pitää lähteä muuttamaan... mm... puristus suhde joka onkin tällaisen koneen koko sielu. Jos lähdet hiomaan siitä pytyn alaosasta sen vain sen verran että saat pinnan suoraksi niin joudut toki hiomaan myös lohkon pinnan. Tällöin poistettua materiaalia on jo ~0.15-.020 ja se on paljon koska moottorit on jo nyt maksimissaan puristussuhteen osalta.
nimim.0.05mm matalampi tiivistte niin ei mosa enään pyöri.

pääset halvemmalla helpommalla ja vähemmillä hermojen menetyksellä kun hommaat treenikoneeksi jonkun toisen kiukaan ja paat sen kisakoneen sit kisoihin. Tai sit vaan vedät sillä kisakoneella treenit ja huollat useammin. Treenaus ajat on kuitenkin kortilla yhdellä jos toisella  :wink: ja silloin ei vaan oo aikaa mekata radalla kun pitäis vähän ettii setuppiakin.... Toki jos vaan harrastaa mut...
Racers Group Finland Team