Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LOPPUTULOKSET - FTT 2004 I ja C-12 SM Kuusankoski

Aloittaja KyPak, 17.01.04 - klo: 23.06

petka

Ensimmäiset isot kilpailut takana tiimipäällikkönä ja on todettava, että järjestelyiltään ja puitteiltaan kaiken kaikkiaan upea kilpailu. Iso plussa myös TJ:n E-finaalin tasokkaille nostajille (TS-10 A-finaaali).

Ainoaksi miinukseksi nousee, niin kuin aiemmissakin kommenteissa, arka tuomarityöskentely, jonka kruunasi kilpailun valvojan kommentti TJ-erän kuluessa, "mukana on liian paljon kokemattomia kuljettajia". Tuomarityöskentelystä kuitenkin plussa Cai:lle, joka tuntui olevan ajan tasalla.

Niin, kokemuksen puute aiheuttaa paljon ryminää mm. peräänajojen muodossa. Hitaamman takana ei malteta odottaa edes yhtä mutkaa eikä nopeammalle takana tulevalle anneta tilaa.

Nuo asiat ovat kuitenkin korjattavissa aktiivisella tuomarityöskentelyllä hyvinkin nopeasti. Mukana olevat aloittelevat kuljettajat tarvitsevat vain oikeanlaista (esim. VesaK:n mainitsemat) ja välitöntä palautetta.

Päälimmäiseksi jäi kuitenkin hyvä fiilis hienoista kisoista, josta aivan erityinen kiitos järjestäjille.

jallu

Kiitosta vaan hyvin järjestetyistä kisoista  :D

Puutteita en havainnut.


Onnea vaan kaikille voittajille !!   :D

karinpaja

Kiitos kilpailuista kuuluu aina kaikille ei ainoastaan järjestäjille.Itse olen oppinut lukemaan kilpailijoiden mielipiteen palkintojen jaossa,ja varsinkin TJ- kuljettajista huomaa sen . Kiitos Vielä kerran mukaan tulleille kuljettajille.
VARAjäsen

Matias V

Kuusankoskelta suoraan laivalle Tallinnaan ja sieltä kotiin "Motorhoumiin" :mrgreen: autoa laittaa ensi viikon Torpan kisaa varten.

+Rata
+fiilis
+törkeesti stanukuskeja!!! Enemmän on ehkä ollut vain Mäntsälän A8 kisassa(?!)
+samaa kuin muillakin

-oma ajo, johtui alkuerissä ehkä huonohkosta erästä, ei valiteta...
-tuomarointi oli hieman kiikun kaakun.

"VesaK Vs. MatiasV"
Tilanne: 0-1 JES! VOITTO! Tätä lähdettiin hakemaan ja sieltähän se tuli! Tosin Vesalla oli hirveästi epäonnea. Harmi.

Ottelu on käynnissä, voitin ensimmäisen erän, mutta kisa EI ole vielä ohi...

Nappe, Jose, Aake ja Aki onnittelivat, sain stanulla rikottua Yokomosta; Oneway, etuboksin rattaat ja kardaanin ulostulon.
Onneksi Yokomon oneway maksaa vain 40€ vrt. asso... ~100€?

Laitan kuvia minun "akkukiinnikkeestäkin" kunhan näpsin kuvia, ekassa finaalissa akut 3 kertaa ulos, ei hyvä.

Kuvia tulee täältäkin suunnalta kunhan kerkeän ne ensin laittaa koneelle.

Ps. Petka, pysti on mulla, saat sen hiekkiksessä.

-M.V
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Make

Omasta puolestani kiitokset järjestäjille hyvästä kisasta ja erityisesti siitä sunnuntaista. Harvinaista herkkua.

Kuvia löytyy taasen Rc-netistä! Kiitokset niistä Vesalle, Harrille ja Jukalle.

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"Olen lähettänyt Makelle kuvamateriaalia vanhan tavan mukaan, ja ne tulevat josssakin vaiheessa esille. Tällä kertaa ottamieni kuvien käyttö on sallittua ainoastaan, kun on erikseen pyytänyt ja saanut siihen luvan.
Koskee ainoastaan Kuusankosken kuvia ja vain toistaiseksi.
Tämä ei tule tavaksi.

karinpaja

Lainaus käyttäjältä: "karinpaja"Tähän väliin on hyvä lisätä uudestaan se , Tuomaritaso nousee kun kuljettajille karttuu kokemusta , meillä toimittiin ensikerran kolmella sektorilla eli kolme tuomaria ja se on limpoa , ei kilpailun johtaja ole mielestäni stopparin lukuautomaatti eikä keskusneitikään siksi ei ollut kovaa halua kokeilla radiopuhelimia.Tuomarilla olisi oltava oma linja  (omatkuulutuslaitteet ) millä toimia heti ,eli korkeintaan kierroksen jäljessä tai huudettava kuten Olli :) Kyllä sitä kommenttia olisi ollut ,,,itse heittäisin myös stopista turhan pois "Kyllä KuskiTietää" Stopin syyn.Kaikkia ei kuitenkaan ehdi nähdä.Lisää kommentteja kaivataan .
VARAjäsen

J.M.

Dodi, kisat on käyty ja ihan ok mielillä ollaan. Tosi hyvä homma, että stanu kuskeja oli valtava määrä ja uusia nimiä paljon.
Kisat olivat järjestelyiltään ihan ok, vaikka aikataulu hieman mätti, mutta ei pahasti. Rata oli hyvä.
No jos sitä sitten risuja ja ruusuja.

+Rata
+Fiilis
+Pito
+Buffet
+Oma ajo
+Tuuren paja :wink:
+Kovaa vääntöä radalla

-Tuomarit

Kiitos vielä Tuurelle joka sääti mattoautoa koko lauantai päivän.
Mut ihan ok kisa.
LRP / Power-Racing

Zakko

Oli ihan mahatavat kisat
+pito
+kuskien määrä
+pöydät ja tuolit

-omat töppäilyt vapareissa vastarin kanssa

Yippo

Laskeskelin tuossa eilen luennolla aikani kuluksi keskikierrosnopeuksia verraten TS ja ProStock tuloksia. ProStockin kärkikolmikon keskikierrosnopeudella ajetulla tuloksella oltaisiin oltu lauantaina TS:n b-fin häntäpäässä. Toki pito oli sunnuntaina paljon parempi...

JesseT

Kerropas samalla miten eri luokkien nopeudet korreloivat. C-12, TS-10, TSF-10, ProStock. Olisi mielenkiintoista tietää.

Jani S

Toi olis kyllä mielenkiintoista nähdä mitenkä eri luokien nopeudet eroavat toisistaan. Tässä kannattaa otta sitten samantasoisia kuskeja jotta saataisiin mahdollisimman tarkka arvio vauhti erosta eikä kuljettaja erosta. Eli jos verrataan mattoauto kisan hitainta kuskia foam kisan nopeimpaan kuskiin niin se ei kerro luokan nopeus erosta vaan kuskien erosta ennemminkin.

Mielenkiintoista olis nähdä vaikka kaikki luokkien alkuerien nopeinten kuskien parhaat läpit ja tuloksien erot eri luokissa. Yippopas varmaan tilasto ihmeenä laskee meille faktaa :)

Yippo

Äh. Elkää nyt pojat tollee... Eihän mulla ole edes mitää materiaalia mistä laskea... :-) Mitä muistelen niin TS:n nopeimman kierroksen keskinopeus oli noin 40kmh, FOAMissa tai mattoautoilla se oli 44kmh... Noi on siis mitä laskenta ilmoitti...

Jukka

Laittakaas kierrosajat näkyviin johonkin niin voi vertailla. Itse olin kyllä C-12 luokan hitain ja olisi hauska tietää voitinko edes TJ-kärkeä kierrosajoissa. :mrgreen:
Tiim Lahti | S-grafix

Vesa

Crisun voittovauhti lauantaina oli parhaalla läpillä 11,59s.
Foamin nopein läppi oli mun 10,67s.
C-12 luokassa nopein läppi oli 10,42s muistaakseni Ahoniemen Simolla.

MrCale/joku muu tietävä korjatkoon jos meni väärin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Yippo

ProStock nopein oli mun 11,80.

EDIT: Vertailuksi mun nopein viriläp oli 11,68.

KyPak

Lainaus käyttäjältä: "Jukka"Laittakaas kierrosajat näkyviin johonkin niin voi vertailla. Itse olin kyllä C-12 luokan hitain ja olisi hauska tietää voitinko edes TJ-kärkeä kierrosajoissa. :mrgreen:

Tässä tilastoja varten eri luokkien A-finalistien parhaat kierrosajat alkueristä (siis ylimpänä A-finaalin voittajan paras ae-aika)

TS10,      TJ10,      C12,      TSF10,    ProStock
11.593  12.787  10.422  10.814  11.869
11.622  12.777  10.536  10.876  11.802
11.659  12.756  10.644  11.004  11.976
11.713  12.710  10.471  10.804  11.987
11.690  12.812  10.867  10.951  12.154
11.732  12.907  10.820  10.996  12.346
11.703  12.898  10.765  ------  12.195
11.800  12.890  11.184  ------  12.056
11.654  13.068  11.086  ------  13.226
11.663  13.251  11.074  ------  13.207

Yleisesti ottaen nopeimmat kierrosajat syntyvät alkuerissä, mutta esim. C-12:ssa muutamat pystyivät finaalissa vielä parantamaan (Simo Ahoniemi, Teemu Saarinen) Myös TS:n voittaja Christer A paransi yhdessä lähdössä 3/100 sek
Enempää analysointia ei nyt ehdi tehdä.

ferpor

Kummalla CA ajoi noi skapat helioksella vai m8:lla???

Yippo

Voisi sanoa että aika uskomattoman iso ero stanun kierrosaikojen ja virin/ProStockin kierrosaikojen välissä.

S.Trzaska

Lainaus käyttäjältä: "KyPak"
Tässä tilastoja varten eri luokkien A-finalistien parhaat kierrosajat alkueristä (siis ylimpänä A-finaalin voittajan paras ae-aika)
Stanun kolmas aika 12.756 on mun paras aika, eli onko noi lähtöpaikan mukaan järjestelty, vai finaalisijoituksen?

KyPak

Lainaus käyttäjältä: "S.Trzaska"
Lainaus käyttäjältä: "KyPak"
Tässä tilastoja varten eri luokkien A-finalistien parhaat kierrosajat alkueristä (siis ylimpänä A-finaalin voittajan paras ae-aika)
Stanun kolmas aika 12.756 on mun paras aika, eli onko noi lähtöpaikan mukaan järjestelty, vai finaalisijoituksen?

Hyvä tarkennus! Olen kiireessä sekoittanut käsitteitä. Oikea lukuohje on: Kyseessä on alkuerien jälkeen A-finaaliin selvinneet kokonaisajaltaan parhaat lähtöjärjestyksessä eli paalupaikan saavuttanut on ylimmällä rivillä. Kirjoittajan moka  :oops:

Yippo

Näin minäkin ajattelin koska muistelin että tuo 11,802 oli mun kierros...

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "Yippo"Voisi sanoa että aika uskomattoman iso ero stanun kierrosaikojen ja virin/ProStockin kierrosaikojen välissä.

Mitä yrität tällä sanoa?
---

Vesa

TSF nopein läppi tuli viimesessä finaalissa
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Yippo

Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"Voisi sanoa että aika uskomattoman iso ero stanun kierrosaikojen ja virin/ProStockin kierrosaikojen välissä.

Mitä yrität tällä sanoa?

Lähinnä sitä että muistelisin että stanun ja virin nopeimpien läppien välillä on ennen ollut hieman vähemmän kuin 1,2 sekuntia. 1,2 sekuntia per kierros on valovuosi...

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "Yippo"Lähinnä sitä että muistelisin että stanun ja virin nopeimpien läppien välillä on ennen ollut hieman vähemmän kuin 1,2 sekuntia. 1,2 sekuntia per kierros on valovuosi...

En tiedä sitten tosiaan aiemmista luvuista, mutta mielestäni stanussa on syytäkin mennä hitaammin. Tarkoitus vissiin olisi oppia niitä ajolinjoja, joita virissä ei välttämättä edes hallita vaikka kisaa ajetaankin ihan SM-tasolla :)

Eikä toi 1,2 sekuntia sekkarista katottuna 'valovuosi' ole, kun vertaa koneiden tehoeroja.
---

artov

Rata profiili nyt sattui olemaan sellainen (hyvä), että siinä teholla sai sitä eroa revittyä kohtuuttoman paljon viri/stanuun. Vähän enemmän syheröä niin ero olisi ollut pienempi.

VesaK

1,12 sek ero TS:n ja  TJ:n kärkikierrosaikojen välillä on mielestäni pieni Kuusankosken nopealla radalla.

Enemmän ihmettelen ProStockin kärkimiesten ja TS:n pieniä eroja. Noinko vähän oleellisesti tehokkaampi moottori merkitsee? Pito-olosuhteet ja radan osaaminen olivat tietenkin sunnuntaina entisestään parantuneet, mutta tuskinpa kukaan laittoi sunnuntain ProStock-kisaan uusia renkaitakaan.

Ei voi välttyä ajatukselta, että miten moni TS-kuskeista ajaisi 17-lankaisella koneella parempia aikoja pienemmällä radalla, jossa pito on huonompi? Kuten Turussa? Oikein valittu moottoritehohan toimii luistonestona.

Teppo

Moni TS kuski ajaisi kovempaa 17 lankaisella.
Kuusankosken radalla tehosta on hyötyä, silloin kun sen osaa hyödyntää ja mitä enemmän radassa on pitoa. Moni näyttää räiskivän laajaa linjaa suurella teholla vaikka 17 lankaisella tulisi parempi kokonaistulos ilman turhaa revittelyä.

Pidon paranemisen myötä olisi sunnuntaina ajettu varmaankin 27 kierrosta TS luokassa 12 lankaisella 26 kierroksen sijaan.
Torpassa pidon tuoma etu on tuommoista 0.5-1.0 sekunnin luokkaa per kierros ajettaessa CS27 renkailla. Eli liukkaalla 34 kierrosta ja pitävällä 36 kierrosta, Kuusankoskella varmaan jotain samansuuntaista olettaisin.

12 lankaisen ero 17 lankaiseen Torpassa luulisi olevan pienempi johtuen radan teknisyydestä ja pienestä koosta verrattuna Kuusankosken touring rataan. Muistelisin että kympin pari hitaampaa kierrosta irtosi 17 lankaista testatessa joskus aikaa sitten.

Temppa

Taidat siis revitellä vaan liikaa 12lankasella jos ero on noin pieni torpassa :wink: