Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

SANWA MT-4 & MT-4S

Aloittaja Koheltaja, 24.02.11 - klo: 15.19

Diese-listi

Saa jos kytkee harjallisen nopeudensäätimen kanavaan ja siihen tuulettimen. Mutta menee jo niin hifistelyksi ettei kannata. Tulee myös sekin ongelma että muistaako sitä tuuletinta laittaa isommalle tarvittaessa.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

peejii_h

#211
Lainaus käyttäjältä: JAV - 01.10.13 - klo: 17.16
Onko kellään kokemuksia MT4 Drop Down palikasta, jolla ratin saa samalle tasolle kuin kaasuvivun?

Kanadasta löytyy firma Grid RC, joka valmistaa kyseisiä palikoita 69-79$ hintaan.

http://www.gridrc.com/Team-GRID-image_gallery.php?view=thumbnailList&category=24

Mulla ollut käytössä ja pidän siitä. Ratin jousta säädin hieman tiukemmalle kun on mekaanisesta konstruktiosta kyse, et saa ratin hyvin keskittämään.

kalu metalliin

Nyt tarttis hieman ohjelmointi apua! Ohjain on MT-4 ja auto Wraith ja pitäisi saada ohjelmoitua nelipyörä-ohjaus toimintaan. Vaan en osaa! En tiedä onko edes oikea paikka apua kysyä mutta mutta,,,kaikki apu on tervetullutta :)

Voyager

Ekana tulee mulle mielen, että lue ratin manuaalia, siellä takuulla neuvotaan, että miten saat ohjauksen toimimaan.

Toni.
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

SavageRS

Lainaus käyttäjältä: kalu metalliin - 26.01.14 - klo: 01.01
Nyt tarttis hieman ohjelmointi apua! Ohjain on MT-4 ja auto Wraith ja pitäisi saada ohjelmoitua nelipyörä-ohjaus toimintaan. Vaan en osaa! En tiedä onko edes oikea paikka apua kysyä mutta mutta,,,kaikki apu on tervetullutta :)

Ohjekirja : sivu 31 ->
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

iceracer

#215
Tulipa sanwan kanssa outo ongelma kun olin nitrokössillä ajelemassa.
Ihan varoittamatta kesken ajon auto pökäs radalta ulos ja jäi katolleen kaasua pumppailemaan renkaat linkussa-eikä totellu enää radiota ollenkaan.
Eli kaasuservo pumppaa kokoajan ees taas ja ohjausservo kääntyneenä ääriasentoonsa.
Rattia kun aikansa pyörittelee saattaa renkaat kävästä suoremmassa, mutta samantien kääntyy taas linkkuun.
Radion kun sammuttaa servot pysähtyvät.
Radion takaisin päälle laittaessa servot sekoavat taasen.
Vastari "451r " ei ole saanut kosteutta.
Mikähän neuvoksi...?
VD12

Testikuski

Jotain tuon tapaista teki itselläni kun kompuralla putsailin autoa ja meni lienee vesisumua vastariin. Kuivasin kunnolla ja annoin wd40 hoidon niin on pojalla toiminut toistaiseksi.
Ospa Rc

iceracer

Mjoo.
Taisi olla ilmankosteus syynä.
Avasin vastarin pohjan ja tupsuttelin savi/hiekkapölyn pois piirilevyn pohjasta-jos vaikka se pöly oli ilmasta imenyt kosteutta itseensä ja aiheuttanut ongelmia...?
Noh, nyt näyttäs toimivan taasen...
VD12

Pazuu

Onkos kukaan tehnyt tuota taustavalo modia?
1/5 FG "Bobby Car" Monster Truck 2WD
1/4 FG Volvo Marder Rallycross

Jema

Kai sitä voisi itsekkin tilailla mankkaan LiPon. Mikäs olisi sopivan kokoinen ja hintainen kotimaasta? Mieluiten vielä valmiilla liittimelläkin.

Pystyykö lipoa laitailemaan mankan omasta latausportista?
Losi TEN-SCTE

Maxxi

Polttis vastariakut sopivat suoraan (suorat, ei hump) Sanwa käyttää normi servo liitintä radiossa eli akussa pitää olla normi servoliitin.
Vastariakkuja saa varmaan jokaisesta suomen kaupasta mutta tässä esim toimiva vaihtoehto: http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-akut-ja-laturit-lahetin-ja-vastaanotinakut/lipo-rx-pack-2-3a-straight-2600mah-74v-eh-r05206

Lipoa en koskaan lataisi radiossa. Latauspiuhoja servolliitimillä ovat yleeisiä ja tulee monessa laturissa mukana uutena. Lipo kestää todella kauan radiossa eikä sitä tarvitse latailla monta kertaa vuodessa.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

tonza81

Onkos kukaan kokeillut jatkaa lämpöanturin johtoja?vaikuttaako toimintaan? Ovat paketista niin pirun lyhyet.
JQ Products-Alpha-Sanwa-Savöx                            Team Durango Dex410-Team Orion-Sanwa-Savöx                            Dex210-HW-Robitronics-Sanwa

SSchevy

Miksi et osta pidempiä lämpöantureita ?

https://9rc.com/9turbo/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=11


main_page=product_info&cPath=1&products_id=11&zenid=9b8d285f5d3072c62fafcaf49f2f0b31
Lainaus käyttäjältä: tonza81 - 03.04.14 - klo: 15.44
Onkos kukaan kokeillut jatkaa lämpöanturin johtoja?vaikuttaako toimintaan? Ovat paketista niin pirun lyhyet.
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Jema

Lainaus käyttäjältä: Maxxi - 03.04.14 - klo: 15.30
Polttis vastariakut sopivat suoraan (suorat, ei hump) Sanwa käyttää normi servo liitintä radiossa eli akussa pitää olla normi servoliitin.
Vastariakkuja saa varmaan jokaisesta suomen kaupasta mutta tässä esim toimiva vaihtoehto: http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-akut-ja-laturit-lahetin-ja-vastaanotinakut/lipo-rx-pack-2-3a-straight-2600mah-74v-eh-r05206

Lipoa en koskaan lataisi radiossa. Latauspiuhoja servolliitimillä ovat yleeisiä ja tulee monessa laturissa mukana uutena. Lipo kestää todella kauan radiossa eikä sitä tarvitse latailla monta kertaa vuodessa.

Kiitän ja kumarran.
Losi TEN-SCTE

tonza81

jees tiedossa on että pidempiä saa.tulipahan vaan mieleen jos  modais itse.
JQ Products-Alpha-Sanwa-Savöx                            Team Durango Dex410-Team Orion-Sanwa-Savöx                            Dex210-HW-Robitronics-Sanwa

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: tonza81 - 03.04.14 - klo: 16.34
jees tiedossa on että pidempiä saa.tulipahan vaan mieleen jos  modais itse.

Kyllä ne pystyy jatkamaan ihan normaalisti.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

tonza81

kiitos tiedosta!!!!!!!!!
JQ Products-Alpha-Sanwa-Savöx                            Team Durango Dex410-Team Orion-Sanwa-Savöx                            Dex210-HW-Robitronics-Sanwa

Nieminen

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 03.04.14 - klo: 16.38
Lainaus käyttäjältä: tonza81 - 03.04.14 - klo: 16.34
jees tiedossa on että pidempiä saa.tulipahan vaan mieleen jos  modais itse.

Kyllä ne pystyy jatkamaan ihan normaalisti.

Kaverille jatkoin myös noita johtoja ja no problemos!!  :wink:
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

tonza81

Moro.Paljonko pitäis laittaa vastarin akun alert volt asetukseksi radiosta kun käyttää polttiksen vastari akkuna 2s lifeä?tai mitä porukka on pitänyt turvallisena auton ja akun kannalta?kahlasin foorumia läpi  löytääkseni lifen " cut off" rajan mutta ei löytynyt.
JQ Products-Alpha-Sanwa-Savöx                            Team Durango Dex410-Team Orion-Sanwa-Savöx                            Dex210-HW-Robitronics-Sanwa

tonza81

#229
Samaan syssyyn viel ....jos käytän radion akkuna 2s lifeä ni paljonko ois hyvä alert volt ja limit volt radiolle?
JQ Products-Alpha-Sanwa-Savöx                            Team Durango Dex410-Team Orion-Sanwa-Savöx                            Dex210-HW-Robitronics-Sanwa

-Jari-

Manuaali sanoo LiFe lähetinakulle alert voltage 6,3V ja limit voltage 5,8V, mutta noi ei ole kovin oleellisia. 1600mah LiFe lähetinakku kestää älyttömän kauan.

En osaa sanoa mitä vastariakun alert volt asetukseksi kannattaa laittaa kun ei ole koskaan tullut seurailtua jännitettä, mutta ehjä 1600mah LiFe kestää vastariakkuna karkeasti noin tunnin (riippuen vähän servoista). Jos vastariakkua haluaa ladata harvoin niin pitää latausvälinä vaikka 5-7 tankkia.
Itse lataan aina täyteen erän/treenitankillis(t)en jälkeen, varsinkin treenatessa voi aina huoletta ajaa pidempiäkin vetoja jos huvittaa eikä tarvitse miettiä koska täytyy pitää vastariakun takia taukoa.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

vilijo

#231
Mikä käytännön ero on 461 ja 462 vastareilla? RX-461 näyttää sähköautossa vain becin jännitteen. Olenko tulkinnut oikein että 462 näyttäisi ajoakun jännitteen kun kytkee noparille(?) menevään positiiviseen piuhaan vastarin antennin vierestä lähtevän johdon?
Ebaystä noita katselin ja jostain syystä ilmoituksessa oli maininta for aircraft.  :shocked:

*HOKE*

461 kuten mainitsit.
462 näyttää ajoakun.

Tärkeä tieto lennokissa, siksi tuo aircraft maininta.
Soipii tietysti täysin myös autoon.

442 taisit kirjoittaa vahingossa.
Tuo kun on vanhempi FHSS2 vastari ilman telemetrioita.

vilijo

Kiitän.  :azn:
Joo 442 oli näppihärö.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Jema - 03.04.14 - klo: 16.11
Lainaus käyttäjältä: Maxxi - 03.04.14 - klo: 15.30
Polttis vastariakut sopivat suoraan (suorat, ei hump) Sanwa käyttää normi servo liitintä radiossa eli akussa pitää olla normi servoliitin.
Vastariakkuja saa varmaan jokaisesta suomen kaupasta mutta tässä esim toimiva vaihtoehto: http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-akut-ja-laturit-lahetin-ja-vastaanotinakut/lipo-rx-pack-2-3a-straight-2600mah-74v-eh-r05206

Lipoa en koskaan lataisi radiossa. Latauspiuhoja servolliitimillä ovat yleeisiä ja tulee monessa laturissa mukana uutena. Lipo kestää todella kauan radiossa eikä sitä tarvitse latailla monta kertaa vuodessa.

Kiitän ja kumarran.

Tarkennan vielä tähän että monissa radioissa on ohjeissa jopa maininta että latauspistoke ainoastaan NiCd/NiMh akuille.

LiPo akkua ladatessa radion elektroniikka voi (ja yleensä myös näin tapahtuu) hämätä laturia jolloin LiPo ja LiFe akut latautuu yli... Tai sitten taas jää vajaaksi.

Radion pistokkeen kautta ladatessa jää myös tärkeä balansointi tekemättä.
Joo... moni toteaa ettei ole balansoinut lähetinakkua koskaan... Itse lataan balansoiden joka ikinen kerta ja mulla lähetinakku kestää vähintään kaksi vuotta todella suurella käytöllä käytännössä uuden veroisena.
Yleensä mulla menee lähetinakku uusiksi samalla kuin lähetin... Eli akku kestäisi varmasti vielä parikin vuotta pidempään, mutta vaihdan radion yleensä kauan ennen akun vanhenemista.

Eli kannattaa balansoida AINA.
Siitä ei ole haittaa... ainoastaan hyötyä akun maksimaaliseen käyttöikään.

Kannattaa myös huomata lähetin ja vastaanotin LiPo/LiFe akkuja ladatessa että latausjohdot ovat yleensä todella ohuita.
Niistä ei saa kunnolla läpi 1C latausvirtaa, varsinkaan kun johto ei ole uusi.
Latailen lähettimen aina huomattavasti pienemmällä virralla. Yleensä 1A
Tällä tyylillä akku tulee täyteen.
Isommalla virralla ladatessa latausjohto yleensä vastustaa sen verran että laturi näyttää korkeamman jännitteen kuin se akussa oikeasti on.
Tämän voi todeta helposti ladaten akun täyteen ja katsoen mitä lähetin sanoo akun jännitteeksi.
Tai monissa latureissa katsoo kennokohtaiset jännitteet ja saa huomata että vaikka laturi sanoo koko akulle jännitteeksi 8.4V niin kennokohtaiset jännitteet ovat 4V per kenno... Eli vasta 8V yhteensä.
Laturi katkaisee latauksen, eikä akku ole todellisuudessa vielä lähelläkään täysi.

quazster

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 17.05.14 - klo: 14.49
Kannattaa myös huomata lähetin ja vastaanotin LiPo/LiFe akkuja ladatessa että latausjohdot ovat yleensä todella ohuita.
Niistä ei saa kunnolla läpi 1C latausvirtaa, varsinkaan kun johto ei ole uusi.
Latailen lähettimen aina huomattavasti pienemmällä virralla. Yleensä 1A
Tällä tyylillä akku tulee täyteen.
Isommalla virralla ladatessa latausjohto yleensä vastustaa sen verran että laturi näyttää korkeamman jännitteen kuin se akussa oikeasti on.
Tämän voi todeta helposti ladaten akun täyteen ja katsoen mitä lähetin sanoo akun jännitteeksi.
Tai monissa latureissa katsoo kennokohtaiset jännitteet ja saa huomata että vaikka laturi sanoo koko akulle jännitteeksi 8.4V niin kennokohtaiset jännitteet ovat 4V per kenno... Eli vasta 8V yhteensä.
Laturi katkaisee latauksen, eikä akku ole todellisuudessa vielä lähelläkään täysi.

Sorry offtopic, mutta:

Nyt joutuu tarttumaan tähän, koska CC/CV -laturit (joita kaikki li-kemian laturit ovat) mittaa akun jännitteen aina ilman latausvirtaa (yleensä kerran minuutissa n. 5s pätkä ilman latausvirtaa jossa jännitteen mittaus tehdään) jolloin ohuista johdoista tai huonoista liittimistä johtuva liian korkealta näyttävä kennojännite ladattaessa on kompensoitu.

Ohuet johdot eivät siis ole syy, että lataus jää vajaaksi.

*HOKE*

Kokeile.

Ohuet johdot lämpeävät ja kuvaamani ominaisuus ilmenee.


Todistettu käytännössä monta kertaa samanlaisille vastaväitteille.

quazster

Omat vastarinakkuni ja muut pienet akkuni olen ladannut aina 1-2C:llä, latureina mm. Hyperion, Imax, Graupner, Orion. Aina on ollut täynnä, tarkistan akkujännitteet balansointiportin kautta CellLog8:lla jonka olen todennut olevan yhtä tarkka kuin kaksi Flukeani.

Olen siis kokeillut ja tätä ongelmaa en ole havainnut.

*HOKE*

Ilmeisen tuoreessa kunnossa sun johdot.

Radalla kun pyöriskelen ja porukan touhuja katselen ja kuuntelen valitukset miten laturi on huono jne jne niin tuohon ongelmaan törmäilen vähän väliä.

Samaan olen törmännyt jopa isompien akkujen kanssa vaikka johtoina on ollut 12avg.
Niissä tapauksissa on syynä ollut kulahtanut liitin... Joka sekin kyllä on tuntunut kunnossa olevalta jne.
Paljon mulle on asiasta vastaan väitetty kunnes olen tuon kädestä pitäen todistanut.

Ongelmaa ei ole kun piuhat on OIKEASTI kunnossa ja tuoreet liittimet.

Siksi tuon asian kirjoitin ja toin ilmi, koska harva kuitenkaan pitää johtojaan ym. niin kunnossa ettei tuota ongelmaa ilmenisi.

Tätä näen todella usein työni ja harrastusmääräni takia.

Ja lähes aina syytetään laturia tai akkua, vaikka syy on todellisuudessa latausjohdossa/liittimissä.

Pienemmällä virralla ladatessa tuo ilmiö on pienempi.

2600mAh vastariakun lataaminen perus latausjohdoilla 2C virralla...
Juu ei tartte haaveilla täydestä kapasiteetista.

Harva tuollainen akku edes hyväksyy kyseisiä latausvirtoja.

quazster

Ehkä minulla on vaan laitteet liian ehjiä sitten...