Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Autoon kaksi tai useampi bensatankki

Aloittaja WRC206, 31.01.04 - klo: 11.31

WRC206

Eli mitä eri vaihtoehtoja on kahden tankin saamiseksi polttikseen?
Itsellä kävi mielessä T- liitoksella kaksi tankkia kiinni mutta ottaako se tasaisesti molemmista?
Riskinä on ehkä se että toinen tankki loppuu aikaisemmin ja kone vetää sieltä ilmaa ja toisesta bensaa ja käy lopuksi liian laihalla.

Toinen vaihtoehto olisi laittaa pakoputkesta tuleva letku ensimmäiseen tankkiin ja siitä letku toisen tankin siihen kohtaan mihin normaalisti tulisi letku pakoputkesta, ja sitten normaalista kohtaa letku kaasariin.
Riittääköhän koneen imu ja putken paine työntämään bensaa näin pitkän mutkan kautta?

Joku viisaampi voisi kommentoida näitä vaihtoehtoja ja kertoa muista mahdollisuuksista.
- Tamiya solar car -

jerzirccar

Minkä ihmeen takia haluat 2 tankkia autoon, tuo vaan ylimääräistä painoa.
Jerzi

Toni N

Mielestäni ihan mielenkiintoinen kysymys, vastausta vaan en ikävä kyllä osaa antaa.
Onhan noita esim. monstereita ja muita samankaltaiseen rälläykseen tarkoitettuja vehkeitä joissa se yhden tankin tuoma lisäpaino ei varmasti ole ratkaiseva, mutta ajoaika sitäkin nautittavampi.

Seuraan asiasta enemmän tietävien vastauksia suurella mielenkiinnolla.
Tyhjä

WRC206

Minulla on LandMax2 auto ja kohta madforce monsteri ja lähinnä monsteriin tuo lisätankki olisi mielestäni hyvä koska lisäpainolla ei ole mitään merkitystä monsterissa eikä kyllä Landmaxissakaan, omaksi iloksi ajelen ja jos radalla ajan hieman huonompia kierros aikoja toisen tankin tuoman lisäpainon takia niin eipä juuri haittaa.
Minun oloa ainakin helpottaa kun ei tarvitse niin usein tankata autoa.
- Tamiya solar car -

todd

Ja vielä helpompi ja vaivattomampi tapa: osta isompi tankki :!:  :)

Sludge

Itselläni on Mad Forcessa kaksi bensatankkia. Toinen on siinä tiukasti vedetty useilla rautalangoilla vasemmassa sivulevyssä kiinni. 125 cl + 75 cl = 200 cl bensaa = pitkä ajoaika.  :wink:
Eikä tuo vakio GS21R -motti varmaan pahaksi pane puolen tunnin yhtenäistä revitystä...  :)

Niin ja minulla on letkujen linkitys tuon ensimmäisen viestin alemman tavan mukaan, enkä ole huomannut tehohäviötä.
Nikko on kirosana!

Mika R

Olen muistaakseni nähnyt näitä jossain netissäkin.. tuli ekana mieleen että laittaisin rinnan eli imu- ja paineletkut molempiin jaettuna t-liittimellä. Mutta tässä voi tulla ongelmaksi se jos polttoaine ei kulu tasaisesti molemmista, jollon ilmaa alkaa virrata toisesta tankista polttoaineen mukana - ei hyvä.

Siksi tulin siihen tulokseen että laittaisi peräkkäin enkä oikeastaan en näe syytä miksei niin toimisikin. Kyllähän tankit ovat ilmatiiviitä joten paineen pitäisi kulkea ekan tankin kautta tokaan riittävän hyvin, samoin polttoaineen.

Helppohan tuo on kokeilla. Eli pakarista paineletku ekaan tankkiin, sieltä polttoaineletku tokaan tankkiin, jonka voisi vetää tämän paineletkun aukosta pohjalle asti ja sitten sieltä polttoaineletku edelleen kaasariin. Pohjalle asti siksi että se takaa taisisemman imun kuin jos ilmaa on välissä kun tokakin tankki alkaa osittain tyhjetä (vrt. ns. lappo).

Ymmärrykseni mukaan tällöin molemmat tankit kuluisivat tasaisesti yhtä aikaa tällä ratkaisulla.

Sludge

En ole koskaan kokeillut T-linkitystä, mutta tuolla yhtenäisellä letkujen ja tankkien liittämisellä ovat molemmat tankit tyhjentyneet viimeiseen pisaraan asti.  :wink:
Nikko on kirosana!


Anzka

Miten olisi semmoinen patentti että laittaa 2 tankkia ja toiseen letku pakoputkesta joka tuottaa painetta ja vie "vara-tankista" paineen avulla "pää-tankkiin" metanolia. Mutta minä en näe mitään ideaa kahdessa tankissa.
Mutta onhan tämä kiva kysymys johon voisi laittaa mielenkiintoosia patentteja.
Voisko tuo minun patenttini toimia periaatteessa?


Lainaus käyttäjältä: WRC206 - 31.01.04 - klo: 11.31
Eli mitä eri vaihtoehtoja on kahden tankin saamiseksi polttikseen?
Itsellä kävi mielessä T- liitoksella kaksi tankkia kiinni mutta ottaako se tasaisesti molemmista?
Riskinä on ehkä se että toinen tankki loppuu aikaisemmin ja kone vetää sieltä ilmaa ja toisesta bensaa ja käy lopuksi liian laihalla.

Toinen vaihtoehto olisi laittaa pakoputkesta tuleva letku ensimmäiseen tankkiin ja siitä letku toisen tankin siihen kohtaan mihin normaalisti tulisi letku pakoputkesta, ja sitten normaalista kohtaa letku kaasariin.
Riittääköhän koneen imu ja putken paine työntämään bensaa näin pitkän mutkan kautta?

Joku viisaampi voisi kommentoida näitä vaihtoehtoja ja kertoa muista mahdollisuuksista.
Associated rc18Bft + mamba25 + 5800kv

Boltsi

Hieman vanha aihe mutta, ainakin savageen on rakennettu juuri kuvaamasi tankki hässäkkä poistamaan puolen tankin laihenemis ominaisuutta...
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Elvisrc

#11
Lainaus käyttäjältä: Sludge - 31.01.04 - klo: 17.54
Itselläni on Mad Forcessa kaksi bensatankkia. Toinen on siinä tiukasti vedetty useilla rautalangoilla vasemmassa sivulevyssä kiinni. 125 cl + 75 cl = 200 cl bensaa = pitkä ajoaika.  :wink:
Eikä tuo vakio GS21R -motti varmaan pahaksi pane puolen tunnin yhtenäistä revitystä...  :)

Niin ja minulla on letkujen linkitys tuon ensimmäisen viestin alemman tavan mukaan, enkä ole huomannut tehohäviötä.
Itse kun kokeilin niin mun hobao hyytyi kyllä saman tien. Tai sit en vaa osannu  :lol: Laitas piruttas kuvia tuosta virityksestä siitä letkuhommasta. Varmaankin riippuu myös moottorista, epätoivoisesti yritin saada lisää ajoaikaa 500mm tankilla mut ei se sit enää mihkää liikkunu  :lol:



Ainiin, yritin saada vastausta vuoden 2004 tankki patenttiin  :lol: Pahoitteluni aika vanha aihe joo.