Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Winter Jumps VI (Model Expo) vääntö

Aloittaja mikari, 08.04.11 - klo: 11.15

mikari

Ilm. aika lienee päättynyt.
CORRissa ajettaneen vain tuuppi, kolme nelivetoa sekoilemaan 18 tuupin joukkoon ei liene järkevää?
Sotkee vain tuon "oikean" SC luokan ajamisen totaalisesti.
Kiitos 20 vuodesta!

*HOKE*

Miten ihmeessä se nyt sotkee yhtäkkiä messukisoissa homman, kun vasta viikko takaperin ajettiin jyväskylänkin WJ läpi niin että siellä ne muutama nelkku oli samassa lähdössä.
Ihan tasaväkisesti ne siellä etenivät.
Kuten myös Nokian, Myyrin ja oulun WJ kisoissa.

Myyrin viikkokisoissakin on hauska katsella kuinka siellä ne takatuupit tulee kärjessä maaliin, vaikka seassa nelkkuja onkin. Hyvä kun nelkkuja sieltä seasta edes bongaa.


Poinas2

Sekasin vaan tuupit ja nelkut. Mä en nää mitään syytä peruuttaa kisaa ja kuten Hoke totesi niin ko. luokissa se ratinpyörittäjä merkkaa kuitenkin enemmän kuin vetävien pyörien määrä.

Ennemmin tosin voisi kysyä että missä kuskit, kun autoja kuitekin on maailmalla ja tuuppi corrilla jaksetaan tulla kisaamaan ? 
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Kapa990

Ei se nyt varsinaisesti sotke, mutta ei se kyllä autakkaan. Ahtaalla radalle erilaiset ajolinjat aiheuttaa päänvaivaa ja huonolla pidolla kiihdytys- ja jarrutusmatkojen erot aiheuttaa tahattomia kontakteja...
ja sanomista tulee....

-Kapa
-TLR 22 - DEX 410 V3 - Sanwa M11X -

*HOKE*

Kapa... Nythän SC ajaa sunnuntaina.
Pitoaineet sallittu.

Eli perjantain treenailuissa ja lauantain nelkkukisoissa rataa on pidotettu senverran että erot jälleen vain pienenee.

Jos nämä nyt ilmoittautuneet kaikki nelkku kuskit edes tulevat paikalle niin nuo muutama ei sotke mitään, kuten ei ole aikaisemminkaan sotkenut.

Ihme kyllä tosiaan kun ei niitä nelkkuja viivalle näy ilmaantuvan.
Kerrankin pääsee ajamaan yleisön edessä vähän isommanluokan fiilistä tarjoavaan kisaan... Ja siinä samalla pääsee kiertämään messut läpi.
Monessako kisassa on ylipäätään mitään oheistoimintaa???
Ei missään.

Nyt on PKSRCA järjestänyt kilpailijoita varten muutamat kauppiaat kojuineen ja muita harrastajia järjestämään lentonäytöksiä yms yms... Ja ihan vain WJ kisojen oheisviihdykkeeksi.   :tongue:

jon.lindgren

Komppaan Kapaa.
Varsinkin mutkasta ulos kiihdytys...
Entäs jos 4wd:llä ei olisi mahdollisuutta ajaa A-finaalissa? Pääsisivät nopeat (en minä) 2wd kuskit vääntämään kunnolla keskenään.

mikari

Se on kilpailu eikä mikään viihdyke. Ei se heinosen kurvailu seassa ainakaan auttanut oikean luokan kisaa viime vuonna, sekoitti vaan pahasti niin tuloksissa kuin muutenkin. Jos 18 oikeeta niin miks pilata niiden kisa kolmella nelivedolla. Ja anna hoke niiden vastata jotka ajaa tätä luokkaa, sinä kun et.
Kiitos 20 vuodesta!

mikari

Kiitos 20 vuodesta!

Janne A

On muuten tulossa lauantain nelkkuun kunnon pakkanaalit, yli 40 kuskia viivalla. Aiwan mahtavaa!  :cool:

*HOKE*

Katsottaisiinko ensin edes montako näistä kolmesta ilmoittautuneesta sunnuntaina paikalle ilmestyvät.
Eikä se mutkasta ulos kiihdyttäminen ole mikään ongelma... tai ei ainakaan millääntavoin nelkkuun syyttävällä sormella voi osoittaa.
Kyllä siellä itse kukin aivan sama millä SC autolla ajaa, ajelee kaverin kyljestä surutta sisään... Oli kyseessä sitten suora, mutkaan sisään, mutkassa tai mutkasta ulos.

Torstaisin on suoraansanottuna järkyttävää katsoa miten porukka myyrissä ajaa... Suureksi osaksi kolareissa ei ole pienintäkään järjen hitusta... Kuhan vaan ajetaan ja työnnetään kaveria niinkuin sitä ei olisi ollenkaan.
Ja pahimpia siellä on näköjään ne takatuupit.
Ne kun ei näytä pysähtyvän ollenkaan... Ja kun mutkasta lähdetään niin ilmeisesti kaasu on ohjelmoitu automaattiseksi... Se kun kaasuttaa mutkasta ulos aina samalla tavalla oli tilanne mikä tahansa.

Mutta josko nyt lopetettais tämä turha OT.
Kisoihin sieltä... Minä olen sunnuntaina tuomaroimassa ja tulen todellakin rokottamaan... PALJON mikäli ajo on edes puoliksi torstai meininkiä.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 08.04.11 - klo: 13.03Ja anna hoke niiden vastata jotka ajaa tätä luokkaa, sinä kun et.


Miksi tämä on nykyään foorumilla yleistyvää.

Minä annan vastata... missä ihmeessä olisin koskaan kieltänytkään???
Sillä ei ole väliä ajanko minä kyseisessä kisassa vai en. Olen ajanut SC lähtöjä tänätalvena enemmän kuin sinä...
Ja minä tulen olemaan SC luokassa tuomarina.
Eli spekuloidaanko vielä sillä että onko minulla oikeus vastata tähän vai ei???

Jokainen kisaamaan sieltä.
Mikäli kilpailun aikana tulee nelkkujen ajamisesta valitettavaa niin kääntyy tuomariston puoleen.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 08.04.11 - klo: 13.03
Se on kilpailu eikä mikään viihdyke. Ei se heinosen kurvailu seassa ainakaan auttanut oikean luokan kisaa viime vuonna, sekoitti vaan pahasti niin tuloksissa kuin muutenkin. Jos 18 oikeeta niin miks pilata niiden kisa kolmella nelivedolla.

Lukemisentaitoa nyt taas hieman.
Kukaan ei ole puhunut että SC olisi viihdyke.

Arin ajo ei varmasti sotkenut kenenkään ajoa viimevuonna.
Vai ajoiko Ari kenties porukkaa konttiin jne???
No tuskin.
Senverran omaa tahtia se auto kuitenkin eteni ettei sillä ollut mitään merkitystä takavetoisten sijoituksiin.
Muistetaanko nyt kuitenkin että ne nelkut eivät tule vaikuttamaan takavetoisten loppusijoituksiin mitenkään.
Eli vaikka jokainen nelkku ajaisi jokaisessa startissa voittajana maaliin niin edelleen se nopein takatuuppi on takavedon voittaja.

nikoprkl

Katos, Mika on jo julistanut itsensä päättäväksi _elimeksi_ corriluokassakin.
Se, että kyösti ei satu valmistamaan vielä 4wd corria, ei tarkoita, ettäkö ne 2wd ois ainoa oikea...
Ihan kuin noita kenkälaatikoita olisi jo liikaa viivalla kun pitää niistäkin muutamasta saada tappelu aikaiseksi taas täälläkin, kisakutsussa, jonne se vihon viimeiseksi kuuluu.. 
EuroRC / TEK

mikari

Ai olenko. Kunhan ehdotin. No tulen paikalle, aivan sama.
Kiitos 20 vuodesta!

mikari

Kiitos 20 vuodesta!

*HOKE*

Nyt kun näköjään joku ei millään ymmärrä huumoria niin selitetään sitten.

Minähän puhuin että PKSRCA on järjestänyt WJ kisojen yhteyteen muutamia kauppiaita kojuineen, lentonäytöksiä yms yleisviihdykettä mitä minkään muun WJ kisan yhteydessä ei ole nähty.

HALOOO!!!!!

Model Expo!!!!!

Ihan läpällä heitin että koko messut on se yleisviihdyke meille kisaajille, jotka kuitenkin tulevat ilmaisiksi sisään ajamaan omaa kilpailuaan ja siinä välissä saa mennä kiertelemään ne muut viihdykkeet läpi.
En ole sanallakaan viitannut että itse kisa minkään luokan osalta olisi viihdyke.

Eli ei muuta kuin KILPAILEMAAN... ei vetämään showta.
Hyvä ja rehti kisa on parasta shöytä.

Ja kuten mainitsin... Tulen olemaan tuomarina ja pyrin nimenomaan antamaan jokaiselle kuljettajalle tasapuolisen ja rehdin kilpailun mahdollisuuden puuttumalla epärehelliseen ajamiseen... Kenenkään pärstäkertoimeen, kerhoon, automerkkiin tai sukkien väriin tuijottamatta.

Eli oli siellä kyseessä nyt sitten nelkku tai tuuppi SC niin tulen puuttumaan päälleajoihin yms mahdollisimman hyvin jotta jokaisella olisi kiva ajaa sitä kisaa.

vesahyp

Itseäni nämä SC:t kiinnostavat kovin. Monelta tiedossa kisoja lauantaina?

uijui

#17
Itse olin ostamassa SC-autoa, mutta kun ajoin Jyväskylän kisat nelkussa, ja väliajoilla kattelin SC-erät läpi niin ei helevetti mitä romurallia. Eli takatuuppari toiseks autoks.

Sinällään sai kyllä nauraa ihan kippurassa ku nostajillla oli komeita nostoja ku niitä kopperoita lenteli jokapuolella. Tuon luokan ois varmaan voittanu jos ois pistäny lähössä kaasutrimmin kahteenkymppiin ja ohjaillu kaatamatta  :afro: Edellinen oli vitsiksi tarkoitettu, mutta sorry siltä se näytti.
Vastaheitolla voittoon.

Hazard

Lainaus käyttäjältä: uijui - 08.04.11 - klo: 17.17
Itse olin ostamassa SC-autoa, mutta kun ajoin Jyväskylän kisat nelkussa, ja väliajoilla kattelin SC-erät läpi niin ei helevetti mitä romurallia. Eli takatuuppari toiseks autoks.

Sinällään sai kyllä nauraa ihan kippurassa ku nostajillla oli komeita nostoja ku niitä kopperoita lenteli jokapuolella. Tuon luokan ois varmaan voittanu jos ois pistäny lähössä kaasutrimmin kahteenkymppiin ja ohjaillu kaatamatta  :afro: Edellinen oli vitsiksi tarkoitettu, mutta sorry siltä se näytti.

Onhan näyttävyys taattu kun ajetaan isoilla autoilla. Se että Jyväskylässä kolisi johtui vaan radasta joka oli tehty krosseja varten. Toki se kolisee muuallakin, mutta lajissa on paljon aloittelijoita kuten minä jota ei voisi se ikuinen krossi vähempää kiinnostaa.

Sinänsä harmi että kaikki radat tehdään tarkoituksella liian vaikeiksi, ei kannusta kovin paljoa lähteä mukaan. Kun näin Jyväskylän radan, meinasin kääntyä kannoillani ja palata sinne koloon mistä tulinkin. Sama setti on luvassa Expossakin, ikävä kyllä.


Nicke

Lainaus käyttäjältä: Hazard - 08.04.11 - klo: 19.16Sinänsä harmi että kaikki radat tehdään tarkoituksella liian vaikeiksi, ei kannusta kovin paljoa lähteä mukaan. Kun näin Jyväskylän radan, meinasin kääntyä kannoillani ja palata sinne koloon mistä tulinkin. Sama setti on luvassa Expossakin, ikävä kyllä.

Niin mielenkiintoista tekstiä ettei edes tiedä mitä sanois  :tongue:

Onko myyrin rata liian vaikea? Mikä siinä on liian vaikeata? Mikä jyväskylän radassa oli liian vaikeata? Mitä liian vaikeata model-expon rataan sun oletuksen mukaan tulee?

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kaikentasoisten kuskien mielipiteet kuin kiinnostaa niin myyrin että model-expon suhteen. Model-expon radasta voin sen verran sanoa että viime vuoden tyylisiä stoppareita ei tule. Yllättävän hyvin kyllä ennustat model-expon tulevaa rataa, ottaen huomioon että tiedän ettet tiedä siitä mitään  :wink:


Hazard

No olen kuitenkin kiertänyt tänä vuonna 5 WJ kilpailua, kyllä siinä jonkilaisen käsityksen saa millainen rata tulee olemaan. Pääasia on että lentää lujaa ja korkealla, mieluusti vielä pysähdys kuin seinään jos vauhti jää hiemankin liian hitaaksi tai ajolinja poikkeaa siltä ruskealta alueelta joka lattiaan on muodostunut.

Pitäähän radassa toki olla haastetta paremmillekin kuskeille ja kyllä Myyrin elementeistä sitä saa useimmille ihan tarpeeksi. Sitä en vielä ihan ole sisäistänyt kenen etu ne rikkoutuneet autot ovat joita joka kilpailuissa näkee?

Nicke

Lainaus käyttäjältä: Hazard - 08.04.11 - klo: 20.37
No olen kuitenkin kiertänyt tänä vuonna 5 WJ kilpailua, kyllä siinä jonkilaisen käsityksen saa millainen rata tulee olemaan. Pääasia on että lentää lujaa ja korkealla, mieluusti vielä pysähdys kuin seinään jos vauhti jää hiemankin liian hitaaksi tai ajolinja poikkeaa siltä ruskealta alueelta joka lattiaan on muodostunut.

Pitäähän radassa toki olla haastetta paremmillekin kuskeille ja kyllä Myyrin elementeistä sitä saa useimmille ihan tarpeeksi. Sitä en vielä ihan ole sisäistänyt kenen etu ne rikkoutuneet autot ovat joita joka kilpailuissa näkee?

Kerrotko nyt hieman tarkemmin, muuten on hyvin vaikea reagoida palautteeseen.

Eli mikä oli huonoa jyväskylässä? Mitkä ovat nämä huonot autoja rikkovat elementit myyrissä? Mitä huonoa oletat että messuille tulee?

peitsamo

Ongelma ei ole vaikea rata, vaan ohjaajan kyky arvioida omia taitojaan oikein. On totta, että "vaikeampi" rata korostaa ohjaajan osaamista ja erot kasvavat. Se ei kuitenkaan tee kisasta yhtään huonompaa tai epäreilupaa, ero on vaan siinä, että monet tajuaa ettei voimalla pärjää. Tämä "Siperia" opettaa, ja niin sen pitääkin.
Flying Calacucco

*HOKE*

#23
Muuten kyllä kohtalaisen pitkälti yhdyn tuohon Hazardin kommenttiin, mutta myyrin kohdalla en tätä ihan ymmärrä.
Myyrihän kun on nimenomaan rata missä SC kuskeilla on hyvin hauskaa ja nimenomaan pitkälti siksi että rata on helppo ajella hiljempaakin.
Eli ei missään nimessä ole pakko yrittää hypätä samalla tavalla kuin krossareilla mennään.
Missään hypyissä ei ole vastapalloa mihin voi auton täräyttää palasiks.
Ainoa on se iso pöytä korokkeen edessä, mutta nyt kun VIHDOIN porukka on ymmärtänyt että siinä on se lyhyempikin alastulo, tai voi jopa jättää hyppäämättä ilman että siinä menettää aikaa kymmenystä enempää verrattuna jos joku kamikaze vetää täyspitkänä.

Tätä olen aina radoissa peräänkuuluttanut että se pitää olla sellainen että sen voi ajaa hiljaa hyppimättä hyppyreistä pitkällä loikalla yli...
Tällaiset radat ovat varsinkin kisatilanteessa hyviä, koska radassa ei ole mitään pakkokohtaa mistä on hypättävä tai turpaan tulee... Eli niitä kohtia missä väkisin yritetään ja kun yksi kaataa niin pakka on kasassa.
Myyrissä tosiaan ei tällaisia paikkoja tällähetkellä ensimmäistäkään ole.
Eli rata on helppo ajaa läpi ihan vaikka ekakertalaisenakin, mutta silti siinä on nelkkukrossaajille paljon haastetta olla nopea.
Myyrin radalla pystyi taas eilen näkemään kuinka yksi lähtö voitettiin kierroksen erolla muihin... koko 7 minuuttia kaatamatta.
Eikä kyseessä ollut edes mikään kokenut kuski vaan itseasiassa ekaa kauttaan ajava ja SC autolla vasta hetken ajellut.

Jyväskylässä en pitänyt siitä kamelinkyttyrä hyppyristä ollenkaan, koska se oli nimenomaan kisatilanteessa todella paha.
yksi jos teki virheen niin toiset tuli päälle niin että rytis.
Ja nostajilla kammo paikka.
Sitä kyseistä kohtaahan kun ei vaan mitenkään voinut ajaa fiksusti hiljaa.
Ja sen kyllä SC finaaleissa näki.

Ei kyllä Oululaisillakaan ollut mitään kohtaa missä oli pakko rutistaa.
Yksi iso hyppyri joka sekin oli alastuloltaan kilometrin mittainen ja pöytä.
Eli pystyi hyppäämään siihen päälle hyvin helposti ja jatkamaan menoa.

Expo radastakin varmasti tulee sellainen että sen voi ajaa läpi kaatamatta ihan vaikka 5 prosentin kaasulla.
Ei todellakaan ole pakko hypätä mistään hyppyristä pitkälle.

Nimenomaan rakennetaan sekin rata puhtaasti jokaista luokkaa ajatellen... Niin että senkus vaan ajelee varmasti letkujen välissä niin tiukka kisa on taattu.

JiiIii

Lainaus käyttäjältä: Hazard - 08.04.11 - klo: 20.37
No olen kuitenkin kiertänyt tänä vuonna 5 WJ kilpailua, kyllä siinä jonkilaisen käsityksen saa millainen rata tulee olemaan.

Pitäähän radassa toki olla haastetta paremmillekin kuskeille ja kyllä Myyrin elementeistä sitä saa useimmille ihan tarpeeksi. Sitä en vielä ihan ole sisäistänyt kenen etu ne rikkoutuneet autot ovat joita joka kilpailuissa näkee?

Viisi WJ:tä tänä talvena, ja olet täysin aloittelija? Just. No itse olen niissä "Myyrin elementeissä" hinkannut koko talven takatuupilla ja SC:illä, saldo taitaa olla kaksi tukivartta ja yksi pallolinkki. Haluatko arvata oli vika kuskissa vai radassa?
I race what ever the marketing department tells me is fast.

jannes28

Mulle ihan sama ajaako nelkut ja tuuppi SC:t sekaisin. Kuitenkin palkitaan erikseen. Itse tulen tuupilla, ja ei ole haaveena palkintosijat :)
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Koheltaja

Sen verran tuosta nelkku/tuuppi samassa erässä. En näe mahdollisen nopeuseron olevan ongelma, yhtä suuria nopeuseroja on tuupin finaalierissä nopeimman ja hitaimman auton kesken.

Myyrin radasta ja osien hajoamisesta sen verran että useamman kerran on Dexit kannettu radalta palasina mekkauspöydälle tän talven aikana. Siinä on vaan sellainen juttu että jokaisella kerralla on olleet ajovirheet syynä, ei rata, liukkaus tai hypyt. Toinen kumma juttu on että ajovirheiden määrä vähenee todella paljon kun säädetään ne autot radan mukaan eikä yritetä paikata huonoa ajokäytöstä hanskalla, autot säätöihin niin osien rikkoontuminen vähenee kun pelit pysyy radalla. Moottorin tehot ja niiden ulostulo myös näyttelee suurta osaa kokonaisuudessa, liikaa on aina liikaa, varsinkin jos se auto ei edelleenkään ole säädöissä.

Keskitytään enenmmän auton säätämiseen ja sitä kautta ajovarmuuden hankkimiseen.

Kylätason RC-kuski.

mikari

Nopeusero ei ole ainoa juttu, painavamman nelkun on helppo työntää hieman tuuppia tilanteissa tahallaan tai tahattomasti ja sen arvaa kumpi lentää kiertoradalle.. no mutta ymmärrän myös senkin että olisi ikävä jättää ne muutamat nelkut rannalle kisoista. Hienoa että tuuppeja on noin runsaslukuisesti!
Kiitos 20 vuodesta!

Poinas2

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 09.04.11 - klo: 09.02
Nopeusero ei ole ainoa juttu, painavamman nelkun on helppo työntää hieman tuuppia tilanteissa tahallaan tai tahattomasti ja sen arvaa kumpi lentää kiertoradalle..

No eikö siellä ole sitä varten ne tuomarit että se tuupin erä ei näytä siltä kun siellä olisi känninen kanalauma
juoksentelemassa sovituskopissa ympyrää ? SC luokkaan kuuluu jollain tasolla se, että mutkissa nojataan jne. mutta samat säännöt siellä on perään/pääleajoista. Ei se ole mitään romurallia. Jos kuskeille opetetaan että siellä saa tehdä mitä tahansa, niin terveelleen menee. Se ajokulttuuri on oltava sama luokasta riippumatta. Jos joku työntää tahallaan kilpakumppanin kumoon, tulee siitä rangaista mikäli tää rikkeen tehnyt kuski ei odota ja päästä kärsinyttä osapuolta edelle. Toki näissä tilanteissa pitää myös huomioida se, että nopeammalle pitää sääntöjen mukaan antaa tilaa mutta nämä asiat on myös tuomariston hoteissa. Eli tuomari voi ilmoittaa että suhaaja XX antaa nyt tilaa suhaaja YY niin homma pysyy hanskassa.

Muutenkin kuskien pitäisi keskittyä siihen että ne ajaa siististi (sen lisäksi että raahaa sen hanurinsa paikalle nyt kun kitinän jälkeen kisoja järkätään) ja jättää ton muun touhun järjestävän organisaation ja tuomareiden huoleksi. Sitten jos ei jostain syystä toiminut, niin voidaan antaa rakentavaa palautetta kisojen jälkeen jolloin asiaan voidaan loogisesti puuttua ja korjata seuraavaan karkeloon. Edelleen jos jokainen ajaa siististi kisaa, ei ongelmia tule eikä tarvitse epäillä toimiiko tuomarointi. Nythän Hoke on ilmaissut olevansa se taho seuraavassa corrikisassa jota kuski kumartaa, joten mennään sen mukaan ja jos mokaat ja siitä saat palautteen, niin mee peilin eteen, ota opiksi älkäkä itke. very simple  :cool: 
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

mikari

Mä en itke, kevät on hienoa aikaa  :cool:
Kiitos 20 vuodesta!