Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

ESC sammuttaa moottorin tehot, vaikka lipo -akku täynnä?

Aloittaja ESC, 08.04.11 - klo: 18.17

ESC

Eli ilmeisesti Traxxas Stampeden esc:ssä on jotain häikkää, kun ajan hetken täydellä lipo -akun kanssa niin auto saattaa mennä ihan yht-äkkiä "low voltage detection" -tilaan ja sammuttaa moottorin tehot.

Lipo akkua ei nyt viitsi käyttää ilman tuota alivirran tunnistusta niin ei tässä oikein ole enää vaihtoehtoja? Kenties uusi esc, vai voiko tuollaisen korjata? Akkua nyt ei heti innosta vaihtaa, kun tuo overlander 3200, 11.1V pitäisi olla ihan hyvä ja pari kertaa vasta käytetty.

Jos liitän heti tämän jälkeen akun uudelleen autoon, niin homma pelaa taas sen hetken normaalisti.

Vastaanottimesta tai kauko-ohjaimesta tuskin johtuu, kun ne on uusittu hetki sitten.

nestori

Tunnettu vika VXL-3S:ssä et 3s lipon kanssa pätkii menoa jos akun voltit tippuu hiemankin kiihdytyksessä vaikka akku muuten olisikin riittäävä.

ghhgtd

Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"


nestori

Ja siis vaihtoehtoina on:1)Ajaa pätkivällä noparilla 2)Hankkia uusi nopari Esim:Castle sidewiner tai mama max Ja  viimeinen ja halvin vaihtoehto on sammuttaa noparin jänniteatkaisu ja hankkia erillinen varoitin.

ESC

Tilasin hiljattain hoppykingistä uuden kauko-ohjaimen edullisesti. Löytyykö tuosta samasta kaupasta mitään toimivaa ja ennenkaikkea edullista noparia traxxas stampede vxl ja Overlander 3S 3200 mAh 11.1V:ää varten?

Castle sidewinder on kyllä vaihtoehto, mutta jos tuolta hoppykingistä saisi jonkun edullisemman niin tilaan mielummin sieltä.

ghhgtd

turnigy 60a 2.2 sama ku ezrunin 60a eli laatu tuote. ja löytyy hobbykingistä.
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

ESC

Jos nyt tilaan tuon turnigy 60A v2.2 niin mitä nuo ohjelmointikortit ovat? Tarviiko tuo sellaisen?

nestori

Sillä saa noparin asetuksia muokattua.Esim lipo cuttia voi vaihta.Ja kannattaa ostaa kun ei maksa kun muutaman euron.

rami.lehto

Kokeilitko sitä alkuperäistä noparia vielä toisella akulla, monella muulla tuo nopari on pätkimättä toiminut kovassakin käytössä 3S-lipojen kanssa. Ennen kun pistät sinisen kierrätykseen niin juota liittimet kokeeksi uudelleen, jännitteen notkahdus saattaa johtua siitä.
Slash 2x4, Slash 4x4

rizardi

Aika selvästi vika kuulostaa olevan siinä, että virran saanti ei ole riittävä.

Huonoja liitoksia tai akku on vain entinen tai tehoton.
Tarkista nyt liittimet ennen kauppareissua. Lämpeneekö jokin kohta autolla ajaessa?

vilzuh

Tarvitset akkuun isompaa kapasiteettia ja/tai isompaa c-arvoa. Tuo vxl-3s ottaa jatkuvaa 200a. Tarvitset ainakin 5000mAh 40c lipon, sitten ei pitäisi kyykätä. Toinen vaihtoehto on laittaa esim. HK 100a nopari ja noin 5000mAh 20c lipo.
Passiivista harrastelua

nestori

Mistä oot keksiny että nopari ottais jotakin.Ja ei velineonin kone ei varmasti ota 200A jos traxxaskin sanoo että ottaa piikeissä vaan 100A.

ESC

En ole tuota traxxasin noparia kokeillut toisella lipo -akulla, koska on vain tuo yksi 3s 3200 mah 11V. Akku on vasta hankittu, joten liian kulunut ei pitäisi olla. Voihan sen juottaa uusiksi jos vaikka muutama kylmäjuotos on päässyt tulemaan.

NiMH -akulla toimii, mutta se nyt on eri tekniikkaa, eikä tarvitse vähävirtatunnistusta pitää päällä. Jos on päällä niin vähävirtatunnistus tulee päälle liian aikaisin. NiMH akku on 8,4V 4500 mah.

Ehdein jo tilaamaan uuden noparin, mutta eihän se turhaa harrastelialle ole.

Ei mielestäni mikään kuumene autossa liikaa. Vika vaikuttaisi olevan tuossa vähävirtatunnistuksessa, että liian herkkä vain on. Toivottavasti uusi nopari korjaa tilanteet. Tilasin eilen sen Turnigy 60A v2.2

vilzuh

Passiivista harrastelua

nestori

Niin se nopari kestää mottia mikä ottaa 200A.

hukka

Tuo Overlander akku taitaa olla 25C/35C, joten antaa jatkuvaa vain noin 80A ja piikkiäkin vain 112A (jos lupaukset pitää). Taitaa siis vaan akku kyykätä.

Olen ajanut VXL-combolla 3900mAh 25C/35C Overlander akuilla, ja yhtä akkua käytettäessä niiden kanssa on virran riittävyys ihan kintaalla. Autona Slash 4x4.
Jos voimansiirrossa on vähänkin jotain häikkää (laakeri huonona tai joku pieni keppi tai kivi vetarin välissä, jopa "sisäratakarva" riittää), lähes heti tökkää puolitehot päälle. Kahdella rinnankytketyllä akulla ei tee tätä ikinä, ellei akut ole oikeesti tyhjät.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

matti.l

VXL:ssä on vain huomattavasti herkempi tuo lipo vahti kuin esim. castlen tuotteissa. Hetikun hetkellisestikin laskee voltit alle sallitun napsauttaa puolitehon päälle. Caslella pitää hiukan pitempään pysyä alivolteilla ennenkuin menee lipocutti päälle.

Joten tästä syystä tuo VXL vaatii hiukan isommalla purkuarvolla olevan akun kuin CC.
\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...