Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noparin taajuus

Aloittaja Zakko, 05.02.04 - klo: 15.44

Zakko

Mitä eroa on 1 ja 2KHz:in Taajuudella noparissa :?:

Lassi

Muistaakseni se 2Khz kuluttaa vähemmän kollektoria ja hiiliä koska nopari "pulssittaa" 2000kertaa sekunnissa 1000 kerran sijaan. Eli isompi parempi. Korjatkaa jos olen vääräs.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "Lassi"Muistaakseni se 2Khz kuluttaa vähemmän kollektoria ja hiiliä koska nopari "pulssittaa" 2000kertaa sekunnissa 1000 kerran sijaan. Eli isompi parempi. Korjatkaa jos olen vääräs.

Joo suurempi taajuus = parempi moottorille, huonompi säätimelle ja tietenkin toisin päin. :D
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Zakko

Miten 2KHz on huononpi säätimellä lämpeekö se ennemmän vai mitä :?:

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "Zakko"Miten 2KHz on huononpi säätimellä lämpeekö se ennemmän vai mitä :?:

Aivan, tekee "työtä" enemmän!
Mutta tuo on vielä pieni taajuus säätimissä, korkeimmathan taitavat olla nykyään 32KHz.
Eli ei taida olla merkitystä tuolla 2KHZ taajuudella, mutta yleensä pätee juuri tuo edellämaineittu, suuri tajuus = hyvä moottorille jne...

Heuli

LRP:n Quantumissa taajuus on hieman reilu 3 kilohertziä, missäs päästään 32 kilon lukemiin?

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Heuli"LRP:n Quantumissa taajuus on hieman reilu 3 kilohertziä, missäs päästään 32 kilon lukemiin?

En tiedä, missä olisi 32 kHz, mutta esim. Novak GT7 (myös muitakin malleja) toimii 1-23 kHz taajuuksilla. On kuitenkin suositeltavaa käyttää noita muutaman kHz taajuuksia (3-7 kHz) varsinkin vakiomoottoreiden kanssa, jotta noparin käytös olisi lineaarisempi ja moottorin suorituskyky parempi.

JesseT

Nopeudensäätimet kehittävät enemmän lämpöä korkeilla taajuuksilla, koska järeiden fettien kytkemisajat eivät vielä ole niin pieniä kuin ne voisivat olla. Moottorilla taas korkea taajuus on mieluisempi raudan kyllästymisilmiön ja induktanssien hitauden takia. Käytännössä vaikutus on pieni.

Yippo

On olemassa nykyään nopareita myös josta itsestään muuttelee taajuutta ajon aikana. Esim CS Rocket Max. En ole kokeillut käyttää kyseistä säädintä tuo toiminto pois kytkettynä eli se on mulla ollut aina päällä.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "Heuli"LRP:n Quantumissa taajuus on hieman reilu 3 kilohertziä, missäs päästään 32 kilon lukemiin?

No Hacker Masterin säätimissä esim http://www.leisurelectronics.com/Hacker%20Car%20Programming.pdf :D