Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.

Aloittaja Jani_1987, 22.04.11 - klo: 16.43

Jani_1987

Hei, minulla on M8 krossari (HPI Trophy 3.5) ja siihen slicksi renkaat.
Kysyisin nyt minkälaisia alustan säätöjä olette käyttäny asfaltilla?

Esim. maavara? rollbaari eteen/taakse? auraus/haritus edessä takana? Camber kulmat?
Jousia mnulta ei löydy erillaisia, mutta kannataisiko ostaa?

Ja käytän sen vouksi krossaria koska sitä voi käyttää monipuolisesti eri alustoilla,
Tietenkin rata auto olis paras asfaltille :)

Elvis

Samaan odottelen innolla vastausta. Nyt olen käytännön pakosta, eli huvikseni, joutunut ajamaan krossarilla GT:tä ja havainnot osoittavat ajamisen vaativan rankkaa säätöä.

Millaiset diffiöljyt sinulla on? Minulla on 7.5 Infernossa 7-10-3. Diffit ovat vielä toistaiseksi kaksipyöräistä RTR-mallia ja siksi öljyt ovat aika jäykät. Siinä missä karkeahkolla soralla ja kiinteällä pellolla setuppi on toiminut hienosti (tosin eipä ole vielä muuta kokeiltukaan), niin asfaltilla autosta tulee aliohjaava. Eturenkaat kuluvat lähes silmissä ja mutkasta ei käytännössä voi "lähteä" vaan on kiltisti rullattava lähes vapaalla kohti seuraavaa suoraa ennen kuin antaa hanaa.

Jouset pitää varmaan vaihtaa alkuperäisiä reilusti jäykemmiksi, samoin iskarit tietenkin. Pehmeät RTR-jouset nostavat maavaraa jos niitä alkaa kiristämään ja ovat silloinkin ihan liian pehmeät. Auto niiailee herkästi, eli on ärsyttävän levoton. Samasta syystä, ehkä, tuo puskeminen ja eturenkaiden kuluminenkin johtuu tai kertaantuu, eli kun auto niiailee niin eturenkaiden veto kevenee ja sitten jarrutuksissa takapää kevenee ja irtoaa helposti. Soralla sillä ei kai niin suurta väliä ole, kun pito pettää nopeammin ja tasoittaa menoa. Oma havainto on ollut antaa painopisteen olla niin alhaalla kuin mahdollista ja koittaa mielummin elää niiden pehmeiden jousten kanssa.

Takana on aurausta sen mitä Infernossa vakiona on ja tuntuu, että takapää toimiikin paremmin kuin etupää. Edessä on hyvin niukasti haritusta ja seuraavaksi pitää kokeilla siihenkin aurausta.

Ongelmat tuossa varmaan kertaantuvat, eli ylipehmeä alusta ja jäykät diffit tekevät ajotaktikaaksi "syöksähtelyä" ja siksi mitään tarkkoja säätöjä on varmaan turha tehdä. Eli camberia en ole sen kummemmin miettinyt.

Tuossa vähän mietteitä. Haen kahvia ja mietin lisää.

Hount

Jäykimmät mahdolliset jouset.
Ulosjouston rajoitus niin ettei kaadu enää.
Keskelle 2-3X jäykemmät öljyt mitä saviradalle. (10k - 30k ainakin)

Ja lineaarisia jousiahan ei voi "kiristää" (jäykistää). Palikoilla tai laipiota kiertämällä voi siirtää jousen yläpäätä ja vaikuttaa jousen esijännityksen kautta maavaraan. Jousen jäykkyys pysyy vakiona.

- Hount

Ile__

Eteen 80-100k öljyt, keskidiffi jäykäksi(lukkoon) ja takana saa olla ne mitkä sorallakin on käytössä ( 1-3k)
Jäykät jouset esim GT autosta, niin sillä pääsee jo alkuun. Tosin ei siitä GT:n veroista saa tekemälläkään, mutta näillä pääsee pitkälle jos haluaa välttämättä asfaltilla ajella krossarilla...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Elvis

#4
No nyt tuli asiaa.

Iskarit menevät varmaan vaihtoon samalla kun jousetkin jäykistyvät?

Miten tuohon puskemiseen voi vaikuttaa, vai onko se alusta-asia?

Edit: Lisään vielä, että mieluiten sitä tietty ajelee ja hyppelee tien ulkopuolella, mutta nyt kun päivystelee niin ajan saa kätevästi kulumaan ajamalla kerettiläisesti työpaikan parkkiksella.

Ile__

Ei tarvi iskareita vaihtaa välttämättä tuossa 7.5:sessa. Ne GT:n jouset pitäis mennä niihin orkkis iskareihin.
Todennäköisesti se keskidiffin lukitseminen vähentää sitä puskemista, kun kaikki veto ei enää mene pelkästään eteen :grin:
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

juska

Gt autoon etittiin säätöjä niin tässä hieman osviittaa...

etupää:
-etuiskareihin 1500 diffiöljy, 1.4mm reikiä x 2 ja hong nor valkoinen tai keltainen GT auton jousi
-kickupit niin pieniksi kuin saa ts. nollaan
-casterit jonnekin 10-15 astetta
-diffiin 150 000 öljy
-kokonais auraus eteen n.3 astetta (haritus)
-camber 2-2,5 astetta
-maavara 8mm

Keskidiffi 100 000 öljy

Takapää:
-takaiskareihin 1000 diffiöljy, 1,4mm reikiä x 2 ja hong nor valkoinen GT auton jousi
-antisquad lähelle nollaa tai jopa negatiiviseksi
-diffiin 50 000 öljy
-kokonais auraus 8astetta (auraus)
-camber 4-6 astetta
-maavara 9mm

Tässä on toimiva ja helppo ajettava setuppi. Setuppi on hyvin samankaltainen kuin viime vuoden GT8 sarja voittajaautossa. Toki ei aivan sama ja jotain tukivarsien dremelöintiäkin usein joutuu tekemään että varsia saa siirreltyä suuntaa jos toiseenkin.
Racers Group Finland Team

Jani_1987

Lainaus käyttäjältä: Elvis - 22.04.11 - klo: 18.30
Millaiset diffiöljyt sinulla on?.

Minulla on 5k edessä, 7k keskellä ja 3k takana. En omista edes muita öljyjä joten nuo saa kelvata :D
Diffissä on yhteensä 6 ratasta. siis päätyrattaat ja 4 muuta.

juska

Lainaus käyttäjältä: Jani_1987 - 23.04.11 - klo: 16.53
Lainaus käyttäjältä: Elvis - 22.04.11 - klo: 18.30
Millaiset diffiöljyt sinulla on?.

Minulla on 5k edessä, 7k keskellä ja 3k takana. En omista edes muita öljyjä joten nuo saa kelvata :D
Diffissä on yhteensä 6 ratasta. siis päätyrattaat ja 4 muuta.

Jos ei ees halua säätää autoo niin miksi silloin ees kyselemään mitään setuppeja stana!!
Racers Group Finland Team

Elvis

MINÄ juuri etsin ebaysta jousia, ei mennyt hukkaan asiantuntemuksesi. Täytyy niitä hommata peltohommiinkin, mutta samalla pitää nuo GT-jousetkin testata. Varmaan jatkossakin joutuu haaskaamaan krossaria asfaltilla, niin teen tästä pienen haasteen itselleni.

Tai sitten hankin sen GT-auton, vaikka piti jotain ihan muuta.




Tässä harrastuksessa tuntuu ajaminen jäävän ihan sivuseikaksi. Ensin luulin, että suurin osa ajasta menee auton ropaamiseen ja vähän jää ajamiselle aikaa, mikä on ok. Mutta kyllä se suurin osa ajasta menee tavaroiden ostamiseen.

Elvis

Nyt vielä yksi tyhmä kysymys.

Tarkoittaako anti-squat käytännössä tukivarsien kulmien suhdetta auton pituusakseliin? Eli lisäämällä kulmaa, jousituksen kulma suuntautuu taaksepäin pyöränakselin tangentista, ts. renkaan takapuolelle (jousitus pehmenee ja nopeutuu) ja vähentämällä kulma suuntautuu eteenpäin (jousitus jäykistyy)? Oliko sinne päinkään? Näin ainakin käsitin kun opiskelin asiaa tuolta intterwebistä.

http://www.rc-truckncar-tuning.com/Anti-Squat.html

Jani_1987

Lainaus käyttäjältä: juska - 23.04.11 - klo: 19.25
Lainaus käyttäjältä: Jani_1987 - 23.04.11 - klo: 16.53
Lainaus käyttäjältä: Elvis - 22.04.11 - klo: 18.30
Millaiset diffiöljyt sinulla on?.

Minulla on 5k edessä, 7k keskellä ja 3k takana. En omista edes muita öljyjä joten nuo saa kelvata :D
Diffissä on yhteensä 6 ratasta. siis päätyrattaat ja 4 muuta.

Jos ei ees halua säätää autoo niin miksi silloin ees kyselemään mitään setuppeja stana!!

Kyllähän autosta löytyy paljo muutakin säädettävää :) Onko nuo diffiöljyt tosi tärkeitä jotta auto käyttäytyisi hyvin? Pitäis sitten varmaan hankkia erillaisia öljyjä :)

Kiitos aiemmasta vastauksen monista säätövinkeistä :)

*HOKE*

#12
Se kaikkein tärkein säätö mitä krossariin tarvitsee tehdä, jäi kokonaan pois.

Eli ulosjoustoa säädetään reilusti pois.
Toisinsanoen... kun maavara on säädetty noin senttiin niin auto ei saisi nousta kovinkaan kummoisesti ylös ennen renkaan irtoamista maasta.
Nostat siis esim perää siihen asti että renkaat vielä pysyvät maassa, mutta ulosjousto loppuu... Säädät ulosjouston apaut tuplaan maavarasta.
Toisinsanoen jos sulla on maavara sentin niin nostettuasi perää juuri siihen asti kun renkaat vielä pysyvät maassa, pitäisi rungon olla noin 2 senttiä irti maasta.
Keulassa vähemmän.

Krossareissa myös iskari alatukivarressa uloimpaan reikään.

Ja ne diffit jäykiksi.
Varsinkin keskidiffi vaikka jopa lukkoon.

Antisquat on autossa takana.
Eli takatukivarren kallistuskulma.
Mitä isompi kulma, sitä vähemmän perä pääsee painumaan alas kiihdyttäessä.
Toisinsanoen jousitus jäykistyy veto päällä... painoa ei pääse siirtymään yhtäpaljon takapyörille kuin pienellä kulmalla, eli yleensä auto kääntyy tällöin paremmin kaasu päällä, koska keula ei kevene niin paljoa.

Edessä on kickup.
Vaikuttaa taas erilailla kuin perässä...
Jätettäköön tarkempi selitys tälläkertaa.

juska

Totta Hoke turiset... Ulosjoustohan se on tuiki tärkeä kaiken muun lisäksi.
Racers Group Finland Team

Hount

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 24.04.11 - klo: 00.26
Se kaikkein tärkein säätö mitä krossariin tarvitsee tehdä, jäi kokonaan pois.

Eli ulosjoustoa säädetään reilusti pois.

Siellähän se oli jo kolmannessa viestissä.

- Hount

*HOKE*

Viittasin Juskan laajempaan setuppi viestiin, josta se puuttui.

Ja selitin myös tarkemmin että kuinka paljon sitä olisi hyvä rajoittaa että ollaan edes alueella.


Viilaillaanko nyt pilkkua että oliko joku aikaisemmin pikaisesti mainittu, vai keskitytäänkö neuvomiseen?

Pekka_h

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 24.04.11 - klo: 15.20
Viittasin Juskan laajempaan setuppi viestiin, josta se puuttui.

Ja selitin myös tarkemmin että kuinka paljon sitä olisi hyvä rajoittaa että ollaan edes alueella.


Viilaillaanko nyt pilkkua että oliko joku aikaisemmin pikaisesti mainittu, vai keskitytäänkö neuvomiseen?

Mikä on paras tapa rajoittaa ulosjoustoa? Jtn bensaletkua iskarin sisään vai?

-Pekka
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *

mikari

Se on sisäänjousto.
Ulosjoustoa säädetään hex ruuveilla tukivarresta eli sen määrää kuinka plajon tukivarsi pääsee laskeutumaan kun nostat autoa pöydältä.
Jos kierrät ruuvit maksimiin ulosjoustoa ei ole enempää kuin maavara eli kun nostat autoa niin renkaat nousevat tällöin välittömästi pöydästä irti --> ulosjoustoa ei ole yhtään
Maavaraa säätäessä kandee kattoo aina tuo ulosjousto uudelleen
Kiitos 20 vuodesta!

Pekka_h

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 24.04.11 - klo: 15.52
Se on sisäänjousto.
Ulosjoustoa säädetään hex ruuveilla tukivarresta eli sen määrää kuinka plajon tukivarsi pääsee laskeutumaan kun nostat autoa pöydältä.
Jos kierrät ruuvit maksimiin ulosjoustoa ei ole enempää kuin maavara eli kun nostat autoa niin renkaat nousevat tällöin välittömästi pöydästä irti --> ulosjoustoa ei ole yhtään
Maavaraa säätäessä kandee kattoo aina tuo ulosjousto uudelleen

Jos laitan pätkän letkua iskarin varteen iskarin sisäpuolelle eli missä öljyt lepää niin eikö ulosjousto vähäne? sisään jousto pysyy samana? On nääs liian korkea asfaltille noi mp7.5 iskarit/jouset vaikka työtäis mihin reikään vaan noi iskarit.

Pekka
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *

JiiVee

pöö

mikari

ai sisäpuolelle, juu kyllä. Mutta yleensä ulosjousto rajoitetaan niistä tukivarren säätäruuveista.
Kiitos 20 vuodesta!

Pekka_h

Eli paras vaihtoehto olis ostaa iskarit/jouset igt:stä? Vai?
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *

*HOKE*

Paras tapa on kun vaan säädät tukivarressa olevasta ulosjouston rajoitusruuvista.
Siellä tukivarren sisäpäässä on ruuvi joka tulee tukivarresta läpi ja osuu pohjalevyssä oleviin korvakkeisiin.

Pekka_h

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 24.04.11 - klo: 16.22
Paras tapa on kun vaan säädät tukivarressa olevasta ulosjouston rajoitusruuvista.
Siellä tukivarren sisäpäässä on ruuvi joka tulee tukivarresta läpi ja osuu pohjalevyssä oleviin korvakkeisiin.

Kiitos tiedosta. Täytyypi koittaa. Onko tollanen ruuvi myös mp7.5:ssa tukivarren sisäpäässä mistä voi oikeen säätää??? Se on sit vissiin lähettävä tallille kohta askartelemaan.

-Pekka

*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *

mikari

On.

Siitä ruuvista mä just runoilin tuossa edellä.

LainaaUlosjoustoa säädetään hex ruuveilla tukivarresta eli sen määrää kuinka paljon tukivarsi pääsee laskeutumaan kun nostat autoa pöydältä.
Jos kierrät ruuvit maksimiin ulosjoustoa ei ole enempää kuin maavara eli kun nostat autoa niin renkaat nousevat tällöin välittömästi pöydästä irti --> ulosjoustoa ei ole yhtään
Maavaraa säätäessä kandee kattoo aina tuo ulosjousto uudelleen
Kiitos 20 vuodesta!

jekku

Lainaus käyttäjältä: Pekka_h - 24.04.11 - klo: 16.41
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 24.04.11 - klo: 16.22
Paras tapa on kun vaan säädät tukivarressa olevasta ulosjouston rajoitusruuvista.
Siellä tukivarren sisäpäässä on ruuvi joka tulee tukivarresta läpi ja osuu pohjalevyssä oleviin korvakkeisiin.

Kiitos tiedosta. Täytyypi koittaa. Onko tollanen ruuvi myös mp7.5:ssa tukivarren sisäpäässä mistä voi oikeen säätää??? Se on sit vissiin lähettävä tallille kohta askartelemaan.

-Pekka

Kaikissa ei taida olla niitä hexruuveja vakiona paikallaan..? (Kyosho 7.5 sport ?) näin muistelen ? mutta kaikissa tukivarsissa on kyllä valmiit reiät ko. säätöruuveille joten ne lisäämällä saa ulosjouston säädettyä.
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Pekka_h

No perskeles  :grin: . Löytyihän sieltä noi ruuvinpaikat. Empä ole moisia edes huomannut vaikka olen purkanut koko auton pariin kertaan. Kiitoksia kaikille. Tää homma ratkes sit näin helpolla.

-Pekka
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *

Elvis

Juu ei ole Sportissa säätöruuveja paikoillaan, mutta äkkiäkös sellaiset sinne pulttaa. Onko niissä vakiopulteissa ihan normaalit pultinpäät, vai onko niissä joku kumi tms. suojana? No laitan silti tipan epoksia kun sen saa ruuvaamalla sitten poiskin. Alumiini ei varmaan tykkää kauhean hyvää pitemmän päälle hiiliraudan kosketuksesta.

Pekka_h:n idea "progressiivisesta" iskarista silikoniletkulla viritettynä jää hautumaan. Sitä on ihan pakko kokeilla kunhan joku päivä tulee purettua iskari.

mikari

ihan normaali pultti (pää) siellä vaan on (niinku kaikissa)
ei se pohjalevy siitä paljon kulu, snadisti


Kiitos 20 vuodesta!

Pekka_h

No nyt tähän ajamiseen tuli meininkiä. Toi alustan korkeus näköjään ratkaisee tosi paljon. Vaikuttaako kallistuksen vakaajat kääntyvyyteen kuinka paljon? Mulla on diffeissä 50000-50000-50000 ja tuntuis tarviivan aina vähän kaasua et kääntyy. Eli aika drifti meininkiä  :grin: . Kaverilla thunder tigerin ralli vehe jossa kiinteä keskidiffi ja vaan rasvat diffeissä. Thunder tiger näyttäis kääntyvän paremmin/rauhallisemmin? Ei siinäkään vakaajia ole ja renkaatkin kääntyy saman verran. Jos jäykistän etudiffin öljyjä vielä niin eikö se käänny huonommin ilman kaasua?
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *