Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Huoltovinkkejä

Aloittaja Paveh, 22.05.11 - klo: 17.53

Paveh

Elikkäs tuota tuota...Mimmosilla "mömmöillä" jengi ns. voitelee auton osat ettei nitise ja natise?

salkku00

Se yleisin ja halvin taitaa olla perinteinen crc. :police:
Nyky rc autoilijan viimeiset sanat: Jos kaikki olis mekaanista...  Traxxas Stampede 4x4 vxl

*HOKE*

Riippuu kyllä hirveästi osasta ja kohteesta.

Yleensähän osat pidetään vain mahdollisimman puhtaana ja kuivana.
Rasvat ja öljyt keräävät lian itseensä ja silloin lika jää voideltuun kohtaan vielä enemmän kuin täysin kuivaan kohteeseen.

Mutta tämä siis tosiaan riippuu niin paljon itse osasta ja mikä auto on kyseessä.

Hount

Lainaus käyttäjältä: salkku00 - 22.05.11 - klo: 18.41
Se yleisin ja halvin taitaa olla perinteinen crc. :police:

Tuo perinteinen CRC on myös aika huono jos sillä menee söhräämään laakereihin. Tuossa CRC:ssä on muita rasvoja liuottavia aineita ja se pesee laakerit kuiviksi jonka jälkeen niiden oletettu elinikä tipahtaa melkoisesti ellei niitä ole koko ajan rasvaamassa.

Eli joka kohtaan omat aineet. Laakereihin laakerirasvaa. Metalli-metalli läpivienteihin ja pölysuojattuihin rattaisiin litium-rasvaa. (tai vartavasten ratasrasva-nimellä kulkevaa ainetta)

Jos tukivarsien saranat nitisee, niin sinne ei parane mitään öljyä laittaa, kun se kerää seuraavalla ajokerralla enemmän pölyä ja jumittaa tukivarret tai hioo reiät soikeiksi.

Auton puhtaana pitäminen on kaiken a ja o. Usein aloitteleva harrastaja ei ensin ymmärrä kuinka paljon auton huoltoon saa kulumaan aikaa. Itse kun en pääse kovin usein ajamaan ja silloinkin tuppaan hajottamaan jotain, niin ajamisen ja huoltamisen suhde on n. 1:10. Aja tunti, mekkaa kymmenen. Vähemmälläkin pääsee, mutta tiedän että moni kuluttaa ajamisen ulkopuolista aikaa tähän harrastukseen vielä enemmänkin.

- Hount

HMS77

No eipä sitä tule tällasen vanhemmankaan harrastajan aina putsattua autoa niin tunnollisesti kun kuuluis, joskus on vaan niin kiire tai jotain muuta tekemistä että autosta ravistellaan korkeintaan irtolika/hiekka/muta/savi irti ja jätetään pöydälle odottelemaan seuraavaa ajokertaa.

Ite teen yleensä kerran kuussa sitten suuremman huollon, puran kaiken, putsailen ja rasvailen ym.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

sponge

Pelkän putsaamisen lisäksi kannattaa muistaa puhistaa ja tarvittaessa kuivata elektroniikkoja säännöllisesti.
Putsaus on kaiken a ja o, sen sain kuulla kun kaupassa sanottiin, että onpas likanen auto...mielestäni oli vaan vähän pölys :cheesy:
Muista turvaväli! 
Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter