Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Nuoruusmuistojen innoittamana, aloitan RC-autoharastuksen uudestaan

Aloittaja KHS77, 01.06.11 - klo: 16.33

jarkkom

#120
M-8 autoon sopis osat ristiin tosta sähköstä, jos semmoseen on tarvetta ja muutenkin ajaminen olisi vähän enemmän samanlaista, kuin verrattuna pienempiin kymppikrossareihin. Polttiksella kilpaa ajaminen vaatii kyllä vähän enemmän perehtymistä ja käytännön harjoittelua, jos meinaa yhtään vakavemmin ajella. Tosin vanhan kertauksena, siellä baanalla ne opit ja oppirahat voi kuitata muiden avustuksella.

EDIT: siis jos muutkin kuin renkaat pysyy samana alustana osalta (Mugen), niin auton kanssa on helpompaa...
---

eccer

#121
Täällä kans yksi uusi patteri kasin omistaja, autona siis Xray XB808E (racing factory)



Lisää kuvia ->http://s4.photobucket.com/albums/y112/eccer/Xray%20808E/

Tossa autoa kasattaessa hieman ihmetytti tehtaan setuppi, varsinkin diffi öljyjen suhteen. etu diffissä 20,000 keskellä 10,000 ja sama takana. No ne on siis jo sielä. Hieman tuntuisivat jäykiltä, varsinkin kun tarkoitus ajella hiekka radoilla  (kauhavan radalla).  Laittakaa ny aloittelijalle sopiva setuppi mistä lähteä hakemaan itelle sopivaa.

Myös paljon miettiny tota nopari/motti yhistelmää. Toi Tekinin RX8 2050kv combo näyttäis asialliselta. Akku politiikka kans vielä auki (Turnigy 4S lipoja). Servoksi on tulossa Savöx SC-1256TG 20kg/0.15 Digital Servo. Radiona toimii Futaban 3PM.

Mitä rengasta porukka on käyttäny hiekalla, vaikka (AKA) mutta mikä malli ?
Xray T4/ Xray XB4 / Muchmore / Protoform / Savöx / Orca / Futaba
http://testlogger.info / www.vaasanua.net / www.racingfactory.fi /

*HOKE*

Kauhavan rata ei ole hiekka rata... Se on savea.

Renkaaksi AKA Cityblock tai hyvä voisi myös olla Proline Revolver

VihtiRC

Lainaus käyttäjältä: eccer - 24.06.11 - klo: 00.25
Täällä kans yksi uusi patteri kasin omistaja, autona siis Xray XB808E (racing factory)



Lisää kuvia ->http://s4.photobucket.com/albums/y112/eccer/Xray%20808E/

Tossa autoa kasattaessa hieman ihmetytti tehtaan setuppi, varsinkin diffi öljyjen suhteen. etu diffissä 20,000 keskellä 10,000 ja sama takana. No ne on siis jo sielä. Hieman tuntuisivat jäykiltä, varsinkin kun tarkoitus ajella hiekka radoilla  (kauhavan radalla).  Laittakaa ny aloittelijalle sopiva setuppi mistä lähteä hakemaan itelle sopivaa.

Myös paljon miettiny tota nopari/motti yhistelmää. Toi Tekinin RX8 2050kv combo näyttäis asialliselta. Akku politiikka kans vielä auki (Turnigy 4S lipoja). Servoksi on tulossa Savöx SC-1256TG 20kg/0.15 Digital Servo. Radiona toimii Futaban 3PM.

Mitä rengasta porukka on käyttäny hiekalla, vaikka (AKA) mutta mikä malli ?


Kuka osaa vastata, miksi perus-setuppi on noin jäykillä diffiöljyillä? Polttiksena sama auto ja eri setuppi?

*HOKE*

Ensimmäinen syy on että patterikasit yleensä painavat enemmän kuin polttikset.
Teho myös tulee huomattavasti repivämmin kuin polttomoottorista.

Jäykältä kyllä kieltämättä kuulostaa.

Tiputtaisin varmaan puolet jäykkyydestä heti.

eccer

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 24.06.11 - klo: 13.48
Kauhavan rata ei ole hiekka rata... Se on savea.

Renkaaksi AKA Cityblock tai hyvä voisi myös olla Proline Revolver

Saveaha se on juu, pieni ajatus katkos siinä.

Siis suosittelet että diffeihin eteen vaikka 7000, keskelle ja taa 5000 ?

Mites iskareihin, setuppi oli 600 edes 500 takana ?
Xray T4/ Xray XB4 / Muchmore / Protoform / Savöx / Orca / Futaba
http://testlogger.info / www.vaasanua.net / www.racingfactory.fi /

*HOKE*

Eteen ja keskelle sama öljy ja taakse löysin.

Iskareista en äkkiseltään osaa sanoa, koska öljyissä on jokatapauksessa eroa... Ja männät eivät varmasti ole kuten minulla.


topcat

Konversio asiat kannaattaa käydä ensin läpi tästä topicista ja sitten miettiä uudestaa kannaattaako samaa asiaa taas kysyä:
http://rc10.fi/index.php?topic=33335.0

jonu93

- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Koheltaja

Mulla oli 808 patterikasin diffeissä 10-7-3 ja hyvin pelitti, keskellä ei juurikaan jäykempää kannata laittaa, muuten kulkee turhan paljon eturenkaat ilmassa jos röykkymutkasta ampuu liikkeelle sormi koukussa :wink:
Kylätason RC-kuski.

eccer

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 26.06.11 - klo: 13.32
Mulla oli 808 patterikasin diffeissä 10-7-3 ja hyvin pelitti, keskellä ei juurikaan jäykempää kannata laittaa, muuten kulkee turhan paljon eturenkaat ilmassa jos röykkymutkasta ampuu liikkeelle sormi koukussa :wink:

Kiitti vinkistä, taidan päivitttää oman samalle setupille.
Xray T4/ Xray XB4 / Muchmore / Protoform / Savöx / Orca / Futaba
http://testlogger.info / www.vaasanua.net / www.racingfactory.fi /

KHS77

Lainaus käyttäjältä: eccer - 27.06.11 - klo: 10.26
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 26.06.11 - klo: 13.32
Mulla oli 808 patterikasin diffeissä 10-7-3 ja hyvin pelitti, keskellä ei juurikaan jäykempää kannata laittaa, muuten kulkee turhan paljon eturenkaat ilmassa jos röykkymutkasta ampuu liikkeelle sormi koukussa :wink:

Kiitti vinkistä, taidan päivitttää oman samalle setupille.

Mistä kaupasta yleensä hommaatte noita diffiöljyjä?
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

*HOKE*

Aika agressiivinen tulee tolla etudiffillä jos tosiaan 10.000 laittaa.
Ja taas toisaalta ei meinaa kääntyä mutkaan sisään.
Eihän koheltajalla vaan olis ollu aktiividiffi käytössä?

Koheltaja

Ei ollut aktiivia käytössä, ihan vakiodiffit. Kyllä säkin tolla ajoit Ulapan sisäradalla ja samoilla öljyillä ajettiin ulkona, ei veljekset ainakaan valitellut etudiffiä liian jäykäksi.
Kylätason RC-kuski.

KHS77

#135
Mitä varaosia kannattaa olla itsellä varastossa?

Itellä tuli mieleen..

- tukivarsia
- ohjaustankoja/niveliä
- laakereita
- rattaita
- renkaita/vanteita
- takasiipi

Onko kukaan foorumilaisista rakentanut lipolatausasemaa?


Itse olen ajatellut rakentaa latausaseman tollaseen Bilteman alumiinisalkkuun-->
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Pete_69

Onhan täällä ihmiset rakennellut vaikka mitä noihin alumiinisalkkuihin. Tuolta voit katsella hieman lisää  :smiley:
http://rc10.fi/index.php?topic=43136.0
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

VihtiRC

Lainaus käyttäjältä: KHS77 - 27.06.11 - klo: 10.33
Lainaus käyttäjältä: eccer - 27.06.11 - klo: 10.26
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 26.06.11 - klo: 13.32
Mulla oli 808 patterikasin diffeissä 10-7-3 ja hyvin pelitti, keskellä ei juurikaan jäykempää kannata laittaa, muuten kulkee turhan paljon eturenkaat ilmassa jos röykkymutkasta ampuu liikkeelle sormi koukussa :wink:

Kiitti vinkistä, taidan päivitttää oman samalle setupille.

Mistä kaupasta yleensä hommaatte noita diffiöljyjä?

Osta Ultimate Racingin öljyjä. Löytyy vaikka Racing Factorystä ja Hobbyfactorysta.

KHS77

Kiitos taas vastauksista!

Ajankuluksi väsäsin tämmöisen ja kysymys kuuluu... ONKO KYTKENTÄ OIKEIN? :huh:

Kahden 4s akun yhtäaikainen lataus rinnan.

Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Heuli

Miksi haluat ladata rinnan etkä sarjassa? Tuo balansointi ei noin kyllä taida onnistua.

Shamer

Kytkentä on oikein, itsekin latailen rinnan akkuja, koska laturini ei kykene lataamaan yli 3:n kennon lipoja, ja rinnan ladattaessa vain akun "kapasiteetti" on suurempi.
Eli jos sinulla on 2kpl 2s 5000mAh lipoja, ne ovat rinnan 2s 10 000mAh lipo...
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

KHS77

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 28.06.11 - klo: 18.14
Miksi haluat ladata rinnan etkä sarjassa? Tuo balansointi ei noin kyllä taida onnistua.

Löysin tämmöisen

Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Heuli

Tuossa versiossa on sarjalataus. Kannattaa ehdottomasti ostaa valmiit johdot niin toimii varmasti oikein. Jos et kuitenkaan ole vielä laturia ostanut niin kannattaa katsella 8S-lipoja lataavia malleja niin saat akut täyteen puolessa ajassa tuohon rinnanlatausviritykseen verrattuna.

ajv

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 28.06.11 - klo: 19.25Jos et kuitenkaan ole vielä laturia ostanut niin kannattaa katsella 8S-lipoja lataavia malleja niin saat akut täyteen puolessa ajassa tuohon rinnanlatausviritykseen verrattuna.

hmm... Miten akut muka ovat nopeampi ladata sarjassa? Rinnan voit ladata niitä tuplavirralla ja eikö se ole ihan samaa lataakone kennot rinnan 2-kertaisella virralla vai sarjassa 2-kertaisella jännitteellä. P=UI, joten latausteho sama kummassakin tapauksessa.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Heuli

Jos ladattavat akut ovat tyypillisiä 4S 5000 mah lipoja ja latausvirta 2C niin sarjalatauksessa akut voi ladata 10A:lla. Jos taas käyttää tuota rinnanlatausta niin samaan latausaikaan tarvittaisiin 20A lataava laturi ja ainakaan tuo malli ei siihen pysty. Ja sitä paitsi mahdollistaako rinnanlataus edes tuota kaksinkertaista latausvirtaa valmistajan suosituksiin nähden?

ajv

#145
Tosiaan tuo laturin virtaraja tulee vastaan... Jos nuo em. lipot pidetään esimerkkinä ja valmistajan suosituksia seurataan, niin 2C:llä saa ladata ja sillon kun lipot ovat rinnan, niin C = 10 000 mAh joten eikö sillon 2C = 20A
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

KHS77

Ehkä on selkeintä hommata 2kpl kohtuu hintaluokan laturia ja virtalähde, missä on dual- output. Saa sitten ladattua akut omilla latureillaan ja yhden virtalähteen kautta :azn:
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Heuli

KHS77: Tuo on ainakin turvallisin ja mielestäni kaikista järkevin ratkaisu (samaan tapaan olen lataillut lipoja ilman mitään ongelmia).

Tuolta löytyy asiaa sarja- ja rinnanlatauksista: http://www.kopterit.net/index.php?topic=4613.0

KHS77

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 28.06.11 - klo: 21.14
KHS77: Tuo on ainakin turvallisin ja mielestäni kaikista järkevin ratkaisu (samaan tapaan olen lataillut lipoja ilman mitään ongelmia).

Tuolta löytyy asiaa sarja- ja rinnanlatauksista: http://www.kopterit.net/index.php?topic=4613.0

Kiitos! Joo, mun tapauksessa turvallisuus ja selkeys tärkeintä.
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

KHS77

Mitä mieltä ootte tästä? Vielä poweri kaveriksi.


Tired of carrying two chargers to the field? Need serious charging power without the hassle of multiple chargers? Then the Turnigy Mega 200Wx2 is the charger you have been waiting for!

This charger features dual 200w outputs, that's 400w of total charging power! Each output is independent and 2 JST-XH balance boards have been included for balancing Li-XX batteries. A temperature sensor has also been included for monitoring battery temperature during the charge process.

Just for something a little different a 5v/1A USB power output has been included, you can use this power output to charge phones or power any USB compatible device.


Spec.
Charging Output: 2 x 200w (400w Total)
Input voltage: 12~18v DC (500 Watt minimum)
Charge Current Range: 0.1~10.0A
Discharge Current: 0.1~5.0A
Discharge power: 25watt
Balance Current Drain: 200mAh/cell
Li-XX Cell Count: 1~6s
Ni-XX Cell Count: 1~18s
Pb battery voltage: 2~24v
Battery setup memories: 10
Intelligent temp control: Yes
PC Link: Mini USB
Cooling: Dual Fan
USB Power supply: 5v/1A
Weight: 900g
Dimensions: 195x125x54mm

Includes.
2 x JST-XH Balance boards
Temp Sensor
1 x Alligator clip charge lead
2 x 4mm Bullet connector pig tails (Custom fit your own connectors)
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB