Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Millä 1:1 autolla ajelette ?

Aloittaja fiesta6, 18.02.04 - klo: 22.35

jesi

Tyst nyt!

Tää on selvästi herkkä topikki...  :police:
/ Jere Siirilä

OskuK

Rumista autoista tuli mieleeni oma taannoinen sininen Lancia Beta 1,8. Itse pidin sitä tyylikkäänä, mutta huomasin, että olin vähemmistössä.


Kovasti tämä näköinen sininen hirmu, tuskin kuitenkaan sama, varma en kyllä voi olla:
http://www.nettiauto.com/lancia/beta/3064012


Moottoripyörillä tehdyn eurooppa-kollikiertueen jälkeen oli aika selvää, että jotta saisi edes jonkinlaista sosiaalisuutta matkaan, pitää se tehdä autolla.

Autossa voi puhua pehmeitä, autossa voi katsoa karttaa, neuvotella seuraavista tauoista, kohteista, tai vaan näyttää sormella muillekin lehmää. Ja mikä tärkeintä: autossa voi polttaa tupakkaa. Auto oli myöskin laivassa halvempi kuin kaksi moottoripyörää, ja se pitää sateen sattuessa vettä. Autossa voi myös suurin osa matkalaisista nukkua matkan joutuessa. Siinä niitä hyviä puolia.

Matka-autoksi valikoitui komeaniminen auto: Lancia Beta Berlina, joka oli 1,8 litraisella 110hv moottorillaan, kannen yläpuolisinen nokka-akseleineen, tuplaWeberillään, erillisijousitus-McPhersoneillaan ja levyjarruillaan aika in ja pop. Jopa vielä 80-luvun alussa. Saatika -75, jolloin sen kevytmetallivanteet ja matalaprofiilirenkaat, automaatisesti korkeutta säätävät etuvalot, korkeussäädettävä ratti tai kaasun lepuutustoiminto olivat aika harvinaisia. Kuin myös värjätyt lasit, takana istujien oma kattovalo, ja omat tuuletus- ja lämmityssuuttimet.

Auto kulki hieman tymäkämmin ja vauhdikkaammin kuin aijempi kärryni, 1200-kuutioinen -63 kupla, ja pysähtyi hämmästyttävällä teholla. Talviliukkaalla se kulki hyvin, paljon paremmin kuin kupla, koska moottori oli ohjaavien pyörien päällä. Pärjäsin lumella kesäkumeillakin, vaikka niissä olikin aika tavalla leveyttä. Varsinkin verrattuna kuplan luistimin.


Betan valot olivat melko onnettomat nelivaloista huolimatta, polttimot olivat myös kalliita, verrattuna yleiseen H4:een. Autossa oli yksityiskohtien laadussa pientä sanomista. Ratin korkeussäätö oli onneton, ratti oli liian alhaalla -ja säätöalue oli siitä alaspäin. Tuuletussuuttimien säätö oli väljä ja kaikki suuttimet osoittivat siis nöyrästi alaspäin, kaasun lepuutustoiminto ei pitänyt, eikä ajovalojen korkeussäätö toiminut. Takaikkunoiden kammet pyörivät myös tyhjää. Talvella hänestä jäätyi kiinni käsijarru, toinen takaovi kieltäytyi lukittumasta ja huohottimen jäätyessä tulivat myös moottoriöljyt ulos. Nämä tietty kaikki samana pakkaspäivänä. Lisäksi välillä kännistäessä kuului vain naks, jolloin piti ruuvarilla käydä tinttaamassa bendix-laitetta, jolloin se tokeni. Kuskin penkki myös irtosi lattiasta, mutta hitsauksella se taas tuli ehommaksi. Kerran laturin pään hihnapyörä halkesi ja se kiri aika vauhtia autosta karkuun. Hitsaamalla sekin kuntoon tuli. Kun löytyi tien sivusta. Jos auto olisi ollut minulla yli kaksi vuotta, olisi näitä ehkä ollut ihan mainittavaksi saakka...

Euroopanreissu

Googlen mukaan mitattuna 7887km pituinen ajomatka sujui melko värikkäästi, mutta toisaalta melko helposti.
Toinen takarengas puhkesi Ruotsissa, ja vararenkaana ollut nastarengas herätti jatkossa kummastusta semmoista ennen näkemättömissä ulkolaisissa. Liekö rengasta hieman rassannut aivan piukkaan ladattu takapoksi, jonka painopistettä jouduttiin säätämään jo ruotsinlaivalla, koskapa keula nousi Paimiossa vesiliirtoon takana olevan painopisteen takia. Sinänsä tavaratila oli hämmästyttävän tilava, vaikka kyseessä onkin luiskaperä. Joita Coupeiksi usein kutsutaan. Lancialla luiska on Berlina ja tolppaniska Coupe.  Amsterdamissa Lancia oli hinattu sakkopaikalta jonnekin hevontuuttiin, josta sen ulossaaminen maksoi kiitettävästi.

Matkan joutuessa autoon ahdettu massa vaikutti uudella tavalla: usein rotvallin ylityksissa pakoputki otti kiinni maahan. Lanciassa oli keskellä autoa pakoputkessa liitos. Klemmari oli niin, että ruuvit sojottivat alas ja liitos niin päin, että aina kun klemmari otti kiinni, irtosi liitos. Tämän jälkeen moottorin ääni muuttui paljon vaikuttavammaksi, ja alkoi hyvän, auton alle könyämistä tukevan muodostelman etsintä. Normirotvallin korkeusero ei siihen riittänyt.
Etelä-Ranskassa tie kiersi vuorenkylkeä ja me ajelimme sitä rauhallisesti, ja moottori muristen saavuimme sisäänpäin olevaan kaarteeseen jossa oli leveää hiekka-aluetta. Vuoren seinämää oli koverrettu ja siellä oli holvimaisessa suuressa tilassa pitkä tuukipöytä jossa varmaan 60 henkeä juhlimassa. Liekö häät tai syntymäpäivät meneillään. Moottorimme ääni lie moninkertaistunut tuossa tilassa, mutta joka tapauksessa saimme raikuvat aplodit möykätessämme kävelyvauhtia siitä ohi. Löydettyämme tienvierustalta hyvän ojan, oli työkaluna liitoksen korjaamisessa paras mahdollinen mitä löytyi: kivi.

Välimeren ja lämpimän ilmanalan saavutettuamme olisi ilmastointi ollut poikaa, mutta kelläpä sellaista olisi tuohon aikaan ollut. Auto esitti myös lämmetessään mukavan performanssin:
Ensi yksi nykäys, sitten muutamien minuuttien jälkeen seuraava, sitten kaksi peräkkäin, ja sitten vähän ajan päästä kiihtyvästi ja siten sammui kokonaan. Tämän jälkeen piti odottaman parikymmentä minuuttia, jotta moottori käynnistyi ja taas mentiin puolisen tuntia kunnes sama alkoi alusta. Koskaan ei selvinnyt, mistä osasta selvästi lämpölaajenemisen aiheuttaman sähkön pätkintä johtui. Kaikkia piuhoja ja muitakin epäilyttäviä toosia heiluteltiin kyllä ahkerasti turhautumiseen saakka. Autohuollossakin asiaa käytiin selostamassa, mutta auto oli aina ehtinyt jäähtyä, joten demoefekti tappoi analyysin.

San Sebastianissa takasivulasi oli lyöty kivellä sisään ja autosta oli varastettu 30vuotta vanha kahden hengen teltta ja halvat naisten kengät. Tämän jälkeen ilmankierto toimi aika hyvin, eikä tupakoinnin yhteydessä usein unohtuva tuuletus kirveltänyt kuskin silmiä. Ranskan puolelle saavuttuamme löysimme autohajottamon josta lasi löytyi huokeasti. Suomesta Lancian laseja olisikin saanut etsiä. Ranskankielinen lasinasennusohje vaikutti ummikosta hyvältä, koskapa kädet heiluivat kertovasti. Tästä ei päästy kuin muutamia kymmeniä kilometrejä kun jarrut alkoivat edessä kuskin puolella kirskua. Kirskunta koveni joka jarrutuksella, kunnes se vaihtui kovaksi pamaukseksi: jarrunesteet tulivat pihalle ja sen jälkeen jatkettiin käsijarrun kanssa.

Autohuoltamo, jossa oli Lancian merkki, semmoinen löytyi seuraavana päivänä ja sinne neuvottelemaan hinnasta. Lupasivat auton liikenteeseen muistaakseni vähän yli tuhannella markalla. Äijät hiippasivat tontin nurkalle ja purkivat toisesta Lanciasta aika tavalla isosti osaa etupyörän taakse. Auto tuli kuntoon parissa tunnissa ja hintakin laski käsienheiluttelun lomassa noin puoleen. Seurueemme naisväen habitus tuntui vaikuttavan hintatasoon selvästi mieluisaan suuntaan. Lovi matkakassassa oli kuitenkin melkoinen. Cognac:in kaupungin tauko oli hyvää rentoutumista. Martellin litkutehtaan antimet kiinnostavan kiertokäynnin jälkeen olisivat maistuneet enemmänkin, mutta matkan piti jatkua

miksalo

Mahtava auto tuollainen kiinan mönkijä.Onko Hyvä lämppäri ja popit  :kiss:
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

koivistonkylä

Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

kenne

Lainaus käyttäjältä: OskuK - 21.11.10 - klo: 23.43
Pitääkö siis kaikista autoista hirveästi tykätä? Kyllä minustakin saa sanoa, jos auto on ruma. Ja saa perustellakin, mikä siinä on rumaa -mutta ei tarvitse ;-)
Ja saa ruman auton omistajakin perustella, miksi pitää runmasta autosta. ;-D
Jos haukuu miehen itselleen rakentamaa autoa.
Niin se on ihan yhtä suuri tai jopa suurempi loukkaus kuin haukkua hänen daamiaan rumaksi...

Onneks meille kaikille riittää eri näköisiä niin daameja kuin autoja. Jokaiselle oman makunsa/lompakkonsa mukaan.
Gambler Racing Rocken Roooooll

jesi

Lainaus käyttäjältä: miksalo - 22.11.10 - klo: 00.31
Mahtava auto tuollainen kiinan mönkijä.Onko Hyvä lämppäri ja popit  :kiss:

Jos mulle tarkoitettu, niin en osaa ottaa kantaa kiinanmönkkäreihin, ei kokemusta onneksi.


Kyllä mun autoo ja vaimoo saa haukkua, ei järvi soutamalla kulu.
/ Jere Siirilä

CluBBaH

Metkaan suuntaan menee keskustelu, ehkäpä jesi on vaan niin vanha jo ettei muovipulkat kiinnosta enää :D

OskuK:lta mukava matkakertomus :)
XRAY 808 2009 Spec |

peccis

VW Passat 2.0tdi 170hp -06
Toyota Corolla 1.4 d4d -06 paku
Toyota Hiace 2.5d4d 4x4 -02

Enimmäkseen Corollalla tulee ajeltua, halpaa ajoa ja ihan välttävä kyyti :)
2 x Hobao hyper10sc & 3 x AssoRC18

Hyrsleri

Eikös tämän topicin idea ole vaan laittaa se oman auton kuva tai kirjoittaa merkki, malli ja jos haluaa niin jotain tietoa. 1,5 sivua jauhamista yhdestä autosta onko nätti vai ei  :roll:
Ja ettei mene OT:n puolelle niin alla on Chrysler Neon vm. 2003 2.0 autostick. Tarkoitus olisi vaihtaa bensapihiin tai dieselautoon.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

miksalo

Lainaus käyttäjältä: jesi - 22.11.10 - klo: 00.40
Lainaus käyttäjältä: miksalo - 22.11.10 - klo: 00.31
Mahtava auto tuollainen kiinan mönkijä.Onko Hyvä lämppäri ja popit  :kiss:

Jos mulle tarkoitettu, niin en osaa ottaa kantaa kiinanmönkkäreihin, ei kokemusta onneksi.


Kyllä mun autoo ja vaimoo saa haukkua, ei järvi soutamalla kulu.
Tää nyt vaan on mun mielipide että ei nyt melkein jokaista autoa tarvitse haukkua.
Jokainen kun ajaa millä tykkää ja rakentaa mitä tykkää.Jotkut teinit sattaa noista lintulaudoista ja lumiauroista tykätä mutta eihän tuo ole kuin sen teinin ongelma.
Mutta se siitä...
Eikös tuo dinli ole Taiwanista ja laatu about samaa tasoa kuin kiinassa?.  :wink:
Mutta ei siinäkään mitään tehdään kiinassakin ihan laatuvehkeitä jos tietää mitä ostaa.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

jesi

Koitan seuraavan kerran ilmaista itseäni aiheessa aploodien ja vilpittömän innon saattelemana, niin kellään ei ala huuli väpättämään..
/ Jere Siirilä

hottentotti

Juupajoo, ~500 tkm ajettu seat toledo 1.9tdi... ajelen noin 1500 km / vko, eli kilometrejä tulee... :cool:
** Durango DEX-410 V3 ** Durango DESC410R** www.racersrcshop.com **

Maxxi

Volvo v70 -01 140hv
Mahtuu ainakin rc-autot kyytiin  :cool:

Ja aina kun mahollista niin ajellen meidän Volvo xc70:illä, kun se neliveto (ja 70 lisähevosvoimaa :grin:) antaa kyllä autolle aika reippaasti enemmän mielenkiintoa :cool:
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

CluBBaH

XRAY 808 2009 Spec |

savo

No ihan normisti vetelen tylsääkin tylsemmällä mutta varmaakin varmemmalla -08 4wd Hiacella!
Mittarissa n.60tkm ja ainuttakaan vikaa ei ole ollut autossa(uudesta lähtien ollut minulla).
Tässä vielä kuva "kaunokaisesta":
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Peku

Joku "vaivainen" maasturi ja toinen tulossa (valmisteilla vielä)... Aina ylös yrittää eikä katajaan kapsahda! :wink:
Renkaiden halkaisija kohdillaan ja toisessa akselilukot ym.ym. ym. Kaikki ajan kanssa...
Ahtopaineita ylös ulos ja lenkille, sekä blaablaablaa! :mrgreen:

Stilo


tturku

heh heh, lelumaastureita ne on silti eikä niillä mökkitietä pidemmälle kannata lähtee  :mrgreen:
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Habaku

-91 Jetalla pääsee edelleen, kerrostalon parkkiksella tuusataan sulan aikana viat kuntoon :p
Eipä mitään ihmeellistä ole ollu. Eikä oo laho, eikä hitsailtu. Siksi siitä ei viitti luopuakaan.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

CluBBaH

Stilo, noita vilmiä löytyy parempiakin. ihan on tasamaalla audi jumissa :D
XRAY 808 2009 Spec |

kenne

Tässä kopissa tulee vietettyä päivät.

Gambler Racing Rocken Roooooll

cor54

..sillon ku mä olin uudempi,tamiyan fox oli uutta herkkua!

TfeK

Itse 2v ajanu quattrolla, ja onneks ei oo täällä turun alueella vielä tullut eteen paikkoja missä olisi ~0vastus rullat etu tai taka-akselilla :lipsrsealed:
Jos torsenillisen ostaa niin luulisi olevan tietoinen, ettei se välitä enää voimaa muualle jos toinen pää on "ilmassa"

Mutta näin joulun kunniaksi hieman kuvia ennenkuin tuli lyötyä talvirenkaat alle... Nyttenhän tuolla on ihan turha ajella kun jää tasamaallakin jatkuvasti jumiin  :undecided:



Kyosho InfernoGT_LRP ZX.30X | Kyosho tf-5_Nosram brushless 4200kv | Xray T2'008_Team losi xcelorin 7500kv | FG CompetitionMonsterTruck_Formulaoffroad | Traxxas Slash_Flux 5700kv

Janne T

Kappas. Luulin jotta Torsen toimii juuri päinvastaisella tavalla. No itse olen ollut hyvinkin tytyväinen edellisen korimallin A6 Quattroon 2.4 litraisella kuutoskoneella ja automaatilla.
Vanha, hyvin palvellut sotaratsu, Opel Astra Caravan 2.0 vaihtui hiukan tuoreempaan Audi A3:n tällä viikolla. Kolmiovinen perusmalli, väri sama kuin AE-Modin Sportsbackissä. Mukava pikkuritsa. Kaupunkiajossa parhaimmillaan kompaktin kokonsa takia ja maantielläkin viihtyy, vaikka hiukan meluisa nastoilla onkin. Kiireetkin loppuivat kuin seinään, siitä pitää 1.6-litrainen kone huolen.

Janne T
MP777, RC18T, XUT, DURGA

TfeK

siirtää tosiaan voimaa sinne missä on parempi pito, mutta kun toisen pään nostaa ilmaan ja sinne tulee "0-vastus" niin päästää voiman karkaamaan... juuri tätä epäkohtaa ne noissa rullatesteissään esittelee.

Niinkuin jo sanoin niin ei ole omilla koskaan tullut tilannetta vastaan, ettei jommassakummassa päässä olisi ollut yhtään pitoa. Ei aikaisemmin hankitulla '92 S4:llä eikä tuolla nykyisin käyttöautona olevalla '00 S6:lla. Molemmissa ihan saman tyylin keskijako kuin vastaavien korien A-quattroissa.
Kyosho InfernoGT_LRP ZX.30X | Kyosho tf-5_Nosram brushless 4200kv | Xray T2'008_Team losi xcelorin 7500kv | FG CompetitionMonsterTruck_Formulaoffroad | Traxxas Slash_Flux 5700kv

Jokipoika

Toyota GT AE86 Corolla, a.k.a. "Levin".
Kansi tehty, Marteliuksen peltisarjaa ja putkistoa, kattoluukku, ym. pientä. Tällaisella pirteällä pakkaskelillä hakee vielä 4-vaihteella pitoja.  :roll:
"Listen son...This ain´t no icehockey. This is a lifetime deal"

Pete_69

Perus rallicorolla siis  :smiley: Harvinaisen auton olet itsellesi onnistunut kyllä saamaan, ja ennenkuin kukaan puhuu harvinaisuudesta mitään, niin tarkoitan havinaisuudella sitä, että noita ei juurikaan siviili käytössä nää. Mikä on kyllä harmillista, hieno auto kuitenkin kysessä.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

J-M Kujala




Tollasella -72 Carinalla kesät, viime kesänä kävin tolla tanskassa yms, kone ei oo ihan vakio + puol litraa tilavuutta vakioon nähden ja +100 hp tehoa.  Projektina myös vuoden uudempi Celica joka on ahdettu +350 hp. ollut aiemmin jo liikenteessä kesäkäytössä mutta on jo väsymisen merkkejä...  :mrgreen:

käyttiksenä -93 V6 Camry ja Vaimolla Toyota Yaris -00

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: Jokipoika - 26.12.10 - klo: 14.41
Toyota GT AE86 Corolla, a.k.a. "Levin".
Kansi tehty, Marteliuksen peltisarjaa ja putkistoa, kattoluukku, ym. pientä. Tällaisella pirteällä pakkaskelillä hakee vielä 4-vaihteella pitoja.  :roll:

Kantsis varmaan muiden liikenteessä olevien turvallisuuden takia hommata uudemmat renkaat....
---

Peku

Lainaus käyttäjältä: J-M Kujala - 26.12.10 - klo: 15.17
Tollasella -72 Carinalla kesät.

Voihan vinteli että näyttää siistiltä! Tuollaisenkin kyydissä niinä "hulluina nuoruusvuosina" usein istuttiin... :laugh: