Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ensikertalainen kilpailuissa.

Aloittaja jonu93, 03.07.11 - klo: 21.04

kksaffy

Kiitokset vastauksista..! Täytyy ruveta liimaileen viikonloppua varten renkaita.. :tongue:
HOBBYFACTORY ASSOCIATED

mr lazer

Eli millaista tuo kisailu on? Onko se niin että 30v miehet pistää hiki hatussa autoa kuntoon ja kaikki sosiaalisuus katoaa siinä samassa. Vaaai sitten pilke silmä kulmassa rentoa (riippuu kisasta) kisailua jossa ensikertalaisia autetaan jos on tarvetta ja junnut otetaan hyvin vastaan? Kiinnostaisi WJ kisat sitten ensi talvena jos/kun ne jyväskylässä ovat ja noilla edellisillä tarkoitan juuri tuota WJ kisaa.
Kaiken saa käyntiin,se on sitten eri asia miten.. Kyoshot on sitten oma lukunsa..

Andrimus

Kai se tässäkin menee ihan luokka / ihmis kohtaisesti;)
Eli aina löytyy julkkuja ja niitä mukavia .
Itse vanhana pieruna voin sanoa että kannattaa etsiä luokka joka omaa ikäluokkaa lähellä.

KK9

Kyllä ainakin oman juniorin on tuolla M8 puolella porukat ottaneet positiivisesti ja neuvovat sekä auttavat. Tietysti asiaa on paljon auttanut oman seuran konkari parivaljakko, joita ilman ei varmaan koskaan olisi kilpailumielellä lähdetty harrastamaan.

kksaffy

Oon ollu mukana WJ:ssä viime ja edellis kauden, enkä yhtään tympeetä tiukkapipoo tavannu..
Jotkut ihmiset on ujoja ja voivat vaikuttaa sen takia tympeiltä ja ylimielisiltä..

Omat ekat kisat muistan hyvin.. Ne olivat tosi hauskat. Olin viimenen, mutta ei paljoa haitannu..!
Jäin kyllä koukkuun ja siitä lähtien oon kaikki kisat mitä oon kerenny niin kiertänyt..
Sain uusia kavereita ja opin tunteen porukkaa foorumilla.. Eli sai nimimerkeille "kasvot"..

Elikkä kisaan vaan! Siellä neuvotaan ja autetaan varmasti.. Siellä on todella rento meininki ja
Ei varmasti jää viimeiseksi kisaksi.. :wink:
HOBBYFACTORY ASSOCIATED

vihku

Moi!

Tarkoitus olisi lähteä ensimmäisiin skaboihin ja tarvisi tuon AKK lisenssin. AKKn sivuilta sitä en löytänyt.. Mistä mahtaa saada?
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

TeemuS

Ensin hommaat akk:n alaisen seuran jäsenyyden. Saat sitten kitistä makseltua jäsenmaksut ja lisenssit.
www.racingfactory.fi  www.epuarc.fi  XRAY T4´15 XRAY T4´16

vihku

Lainaus käyttäjältä: TeemuS - 14.07.14 - klo: 23.00
Ensin hommaat akk:n alaisen seuran jäsenyyden. Saat sitten kitistä makseltua jäsenmaksut ja lisenssit.
Aa okei. Kiitos paljon sinulle tiedosta!

-Juuso
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

vihku

Noniin, jäsenmaksut makseltu ja seuraava homma olisi tuo lisenssi. Niitä näyttääkin olevan montaa sorttia joen mikä on oikea? Luulen että se on tuo pienoisautoilu perus lisenssi.. Alaikäinen kun olen niin pitääkö huoltajalle hommata tuo ilmoittaja lisenssi?
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

ekiR

Lainaus käyttäjältä: vihku - 23.07.14 - klo: 10.47
Noniin, jäsenmaksut makseltu ja seuraava homma olisi tuo lisenssi. Niitä näyttääkin olevan montaa sorttia joen mikä on oikea? Luulen että se on tuo pienoisautoilu perus lisenssi.. Alaikäinen kun olen niin pitääkö huoltajalle hommata tuo ilmoittaja lisenssi?

Se on juuri tuo pienoisautoilu peruslisenssi. Huoltajalle Huoltaja-mekaanikkolisenssi. Ei siis ilmoittajalisenssi.

vihku

Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

vihku

#101
Lainaus käyttäjältä: ekiR - 23.07.14 - klo: 12.22
Lainaus käyttäjältä: vihku - 23.07.14 - klo: 10.47
Noniin, jäsenmaksut makseltu ja seuraava homma olisi tuo lisenssi. Niitä näyttääkin olevan montaa sorttia joen mikä on oikea? Luulen että se on tuo pienoisautoilu perus lisenssi.. Alaikäinen kun olen niin pitääkö huoltajalle hommata tuo ilmoittaja lisenssi?

Se on juuri tuo pienoisautoilu peruslisenssi. Huoltajalle Huoltaja-mekaanikkolisenssi. Ei siis ilmoittajalisenssi.
Nyt on perus lisenssi hommattu ja maksettu, mutta en pääse enään sinne lisenssi valikkoon ostamaan tuota huoltaja/mekaanikko lisenssiä.. Siinä luki punaisella jotain mitä en enään muista ja eikä edes antanut valita sitä. Enään en siis pääse sinne valikkoon ollenkaan, kun ostin ensin tuon pienoisautoilu lisenssin. Kun tuolla on se kohta missä lukee valitse lisenssikausi, niin siinä sivussa lukee '' Tälle kaudelle on jo lisenssi: Peruslisenssi Pienoisautoilu. Korotukset vain liiton toimesta.'' ja siis kautta 2014 ei saa enään valittua.
Miten tässä nyt pitäisi toimia? Pitääkö huoltajankin olla seuran jäsen että hänkin saisi tuonne KITI järjestelmään tunnukset, että pääsisi ostamaan tuon huoltaja/mekaanikko lisenssin?

Hieman epäselvästi selitetty, mutta toivon että joku osaisi auttaa..

-Juuso Viholainen

EDIT: Seuraava kysymys on, että mites näihin kilpailuihin ilmottaudutaan tuon KITI järjestelmän avulla? Ohjeissa luki että etsii sen kilpailun mihin haluaa osallistua, mutta eihän tuolla kilpailukalenterissa ole yhtäkään RC kisaa..
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

ekiR

Lainaus käyttäjältä: vihku - 23.07.14 - klo: 14.44
Lainaus käyttäjältä: ekiR - 23.07.14 - klo: 12.22
Lainaus käyttäjältä: vihku - 23.07.14 - klo: 10.47
Noniin, jäsenmaksut makseltu ja seuraava homma olisi tuo lisenssi. Niitä näyttääkin olevan montaa sorttia joen mikä on oikea? Luulen että se on tuo pienoisautoilu perus lisenssi.. Alaikäinen kun olen niin pitääkö huoltajalle hommata tuo ilmoittaja lisenssi?

Se on juuri tuo pienoisautoilu peruslisenssi. Huoltajalle Huoltaja-mekaanikkolisenssi. Ei siis ilmoittajalisenssi.
Nyt on perus lisenssi hommattu ja maksettu, mutta en pääse enään sinne lisenssi valikkoon ostamaan tuota huoltaja/mekaanikko lisenssiä.. Siinä luki punaisella jotain mitä en enään muista ja eikä edes antanut valita sitä. Enään en siis pääse sinne valikkoon ollenkaan, kun ostin ensin tuon pienoisautoilu lisenssin. Kun tuolla on se kohta missä lukee valitse lisenssikausi, niin siinä sivussa lukee '' Tälle kaudelle on jo lisenssi: Peruslisenssi Pienoisautoilu. Korotukset vain liiton toimesta.'' ja siis kautta 2014 ei saa enään valittua.
Miten tässä nyt pitäisi toimia? Pitääkö huoltajankin olla seuran jäsen että hänkin saisi tuonne KITI järjestelmään tunnukset, että pääsisi ostamaan tuon huoltaja/mekaanikko lisenssin?

Hieman epäselvästi selitetty, mutta toivon että joku osaisi auttaa..

-Juuso Viholainen

EDIT: Seuraava kysymys on, että mites näihin kilpailuihin ilmottaudutaan tuon KITI järjestelmän avulla? Ohjeissa luki että etsii sen kilpailun mihin haluaa osallistua, mutta eihän tuolla kilpailukalenterissa ole yhtäkään RC kisaa..

Joo, mitään lisenssiä ei saa olematta seuran (ja sitä kautta AKK:n) jäsen. Eli huoltajankin pitää olla jäsen että saa lisenssin. Alaikäinen ei pysty ilmoittautumaan KITI:ssä ilman että huoltajakin ilmoitetaan.

Kaikkia kilpailuja ei ole KITI:ssä (kerho- yms. kilpailut) Kilpailukutsussa on mainittu ilmoittautumistapa.
Lisäksi ilmoittautumisen edellytyksenä on että järjestäjän puolesta on kilpailun "paperityöt" tehty ja AKK on avannut kilpailun ilmoittautumista varten. Kun KITI on auki etsit kilpailun ja avautuvan ikkunan alakulmassa on painike "Ilmoittaudu". Paina sitä ja täytä lomake ja lopuksi paina "Lähetä"

vihku

Lainaus käyttäjältä: ekiR - 23.07.14 - klo: 16.00
Lainaus käyttäjältä: vihku - 23.07.14 - klo: 14.44
Lainaus käyttäjältä: ekiR - 23.07.14 - klo: 12.22
Lainaus käyttäjältä: vihku - 23.07.14 - klo: 10.47
Noniin, jäsenmaksut makseltu ja seuraava homma olisi tuo lisenssi. Niitä näyttääkin olevan montaa sorttia joen mikä on oikea? Luulen että se on tuo pienoisautoilu perus lisenssi.. Alaikäinen kun olen niin pitääkö huoltajalle hommata tuo ilmoittaja lisenssi?

Se on juuri tuo pienoisautoilu peruslisenssi. Huoltajalle Huoltaja-mekaanikkolisenssi. Ei siis ilmoittajalisenssi.
Nyt on perus lisenssi hommattu ja maksettu, mutta en pääse enään sinne lisenssi valikkoon ostamaan tuota huoltaja/mekaanikko lisenssiä.. Siinä luki punaisella jotain mitä en enään muista ja eikä edes antanut valita sitä. Enään en siis pääse sinne valikkoon ollenkaan, kun ostin ensin tuon pienoisautoilu lisenssin. Kun tuolla on se kohta missä lukee valitse lisenssikausi, niin siinä sivussa lukee '' Tälle kaudelle on jo lisenssi: Peruslisenssi Pienoisautoilu. Korotukset vain liiton toimesta.'' ja siis kautta 2014 ei saa enään valittua.
Miten tässä nyt pitäisi toimia? Pitääkö huoltajankin olla seuran jäsen että hänkin saisi tuonne KITI järjestelmään tunnukset, että pääsisi ostamaan tuon huoltaja/mekaanikko lisenssin?

Hieman epäselvästi selitetty, mutta toivon että joku osaisi auttaa..

-Juuso Viholainen

EDIT: Seuraava kysymys on, että mites näihin kilpailuihin ilmottaudutaan tuon KITI järjestelmän avulla? Ohjeissa luki että etsii sen kilpailun mihin haluaa osallistua, mutta eihän tuolla kilpailukalenterissa ole yhtäkään RC kisaa..

Joo, mitään lisenssiä ei saa olematta seuran (ja sitä kautta AKK:n) jäsen. Eli huoltajankin pitää olla jäsen että saa lisenssin. Alaikäinen ei pysty ilmoittautumaan KITI:ssä ilman että huoltajakin ilmoitetaan.

Kaikkia kilpailuja ei ole KITI:ssä (kerho- yms. kilpailut) Kilpailukutsussa on mainittu ilmoittautumistapa.
Lisäksi ilmoittautumisen edellytyksenä on että järjestäjän puolesta on kilpailun "paperityöt" tehty ja AKK on avannut kilpailun ilmoittautumista varten. Kun KITI on auki etsit kilpailun ja avautuvan ikkunan alakulmassa on painike "Ilmoittaudu". Paina sitä ja täytä lomake ja lopuksi paina "Lähetä"
Jaaha no täytyy huoltajakin liittää jäseneksi..
Kilpailu on siis tämä: http://rc10.fi/index.php?topic=85664.0 Tuota en löytänyt kilpailukalenterista..
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

ekiR

Lainaus käyttäjältä: vihku - 23.07.14 - klo: 16.20
Lainaus käyttäjältä: ekiR - 23.07.14 - klo: 16.00
Lainaus käyttäjältä: vihku - 23.07.14 - klo: 14.44
Lainaus käyttäjältä: ekiR - 23.07.14 - klo: 12.22
Lainaus käyttäjältä: vihku - 23.07.14 - klo: 10.47
Noniin, jäsenmaksut makseltu ja seuraava homma olisi tuo lisenssi. Niitä näyttääkin olevan montaa sorttia joen mikä on oikea? Luulen että se on tuo pienoisautoilu perus lisenssi.. Alaikäinen kun olen niin pitääkö huoltajalle hommata tuo ilmoittaja lisenssi?

Se on juuri tuo pienoisautoilu peruslisenssi. Huoltajalle Huoltaja-mekaanikkolisenssi. Ei siis ilmoittajalisenssi.
Nyt on perus lisenssi hommattu ja maksettu, mutta en pääse enään sinne lisenssi valikkoon ostamaan tuota huoltaja/mekaanikko lisenssiä.. Siinä luki punaisella jotain mitä en enään muista ja eikä edes antanut valita sitä. Enään en siis pääse sinne valikkoon ollenkaan, kun ostin ensin tuon pienoisautoilu lisenssin. Kun tuolla on se kohta missä lukee valitse lisenssikausi, niin siinä sivussa lukee '' Tälle kaudelle on jo lisenssi: Peruslisenssi Pienoisautoilu. Korotukset vain liiton toimesta.'' ja siis kautta 2014 ei saa enään valittua.
Miten tässä nyt pitäisi toimia? Pitääkö huoltajankin olla seuran jäsen että hänkin saisi tuonne KITI järjestelmään tunnukset, että pääsisi ostamaan tuon huoltaja/mekaanikko lisenssin?

Hieman epäselvästi selitetty, mutta toivon että joku osaisi auttaa..

-Juuso Viholainen

EDIT: Seuraava kysymys on, että mites näihin kilpailuihin ilmottaudutaan tuon KITI järjestelmän avulla? Ohjeissa luki että etsii sen kilpailun mihin haluaa osallistua, mutta eihän tuolla kilpailukalenterissa ole yhtäkään RC kisaa..

Joo, mitään lisenssiä ei saa olematta seuran (ja sitä kautta AKK:n) jäsen. Eli huoltajankin pitää olla jäsen että saa lisenssin. Alaikäinen ei pysty ilmoittautumaan KITI:ssä ilman että huoltajakin ilmoitetaan.

Kaikkia kilpailuja ei ole KITI:ssä (kerho- yms. kilpailut) Kilpailukutsussa on mainittu ilmoittautumistapa.
Lisäksi ilmoittautumisen edellytyksenä on että järjestäjän puolesta on kilpailun "paperityöt" tehty ja AKK on avannut kilpailun ilmoittautumista varten. Kun KITI on auki etsit kilpailun ja avautuvan ikkunan alakulmassa on painike "Ilmoittaudu". Paina sitä ja täytä lomake ja lopuksi paina "Lähetä"
Jaaha no täytyy huoltajakin liittää jäseneksi..
Kilpailu on siis tämä: http://rc10.fi/index.php?topic=85664.0 Tuota en löytänyt kilpailukalenterista..

Kyllä se siellä on nimellä: Maastosarja SM III Vantaa
Kun katsot sarakkeesta "Laji" niin löytyy merkintä PA kisan riviltä (pienoisautoilu). Voit hakea myös päivämäärän mukaan laittamalla kilpailun päivämäärän/t ao. kenttään ja paina nappia "HAE" Huomaa että saatat joutua selaamaan sivua alaspäin ennen kuin löytyy.

vihku

Juu löytyi kyllä kun selasi ''silmät päässä''  :wink:
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

vihku

Vielä vaivaan sen verran, että mikä tuo lisenssinumero on? Ei se varmaan ole tuo motorsport ID, ja tuolta omista lisenssitiedoistakaan ei näy kun päivämääriä..
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

-Jari-

Lisenssinumero on just se Motorsport-ID.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

vihku

Lainaus käyttäjältä: -Jari- - 23.07.14 - klo: 19.27
Lisenssinumero on just se Motorsport-ID.
Kiitos. Ilmottautuminen laitettu sisään.
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

nassikka10

No niin, nyt näyttää siltä, että poikani olisi halukas lähtemään kokeilemaan S2-10 luokkaa - eikös se ole se mitä ajetaan myös sisällä... 2WD krossi...
Harjoittelu alkaa tiksissä heti kun sinne pääsee ajamaan.
Toimin siis mekaanikkona (vaikken hommaa juurikaan vielä osaa - luotan kokeiltuihin ja hyväksi todettuihin säätöihin). Auto pitäisi nyt saada treenikuntoon, jotta innostus säilyisi ja auto olisi mahdollisimman valmis ekasta päivästä lähtien.
Onko jo tietoa ensimmäisten sisäkisojen päivämäärästä?
Entäs rengastus sisäkisoihin? Säännöissä mainitaan Pro-Line Holeshot kumit. Onko nämä samat tarkoitettu niin kesäkaudelle ulos kuin sisäkaudelle talvella?

Kiitos ja kumarrus
- Juha
XRay T3-11, Sanwa MT-4

jon.lindgren

Hyvähyvä, treenaamaan vaan! Ja kisoihin kans.

Kisakalenteri valmistuu valitettavasti vasta kauden jo alettua. Kansainväliset kisat laitetaan kalenteriin ensin, sitten SM-kisat, epäviralliset sarjat ja lopuksi kerhokisat. Olisi kiva tietää kauden alkaessa, milloin ja missä on kisat mutta tämä ei taida olla mahdollista.

Talvella ajettavassa Winter Jumps-sarjassa on käytetty jo vuosia Shumacherin MiniPin-renkaita. Keltainen seos on se toimiva. Tiksissä tenniskenttämatolla toimii melkein mikä vaan treenikäytössä, kisat sitten erikseen.

FlamingRC

Nyt on sitten kisakuume iskeny... M2-10 luokkaa olen miettinyt, mutta on jäänyt auton ja sähköjen säännöt vähän epäselviksi.

Saako tälläsella autolla kisata perus kisoissa (ei mitään sm)?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__65906__Basher_BSR_BZ_222_1_10_2WD_Racing_Buggy_Kit_EU_Warehouse_.html

Moottori:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__44992__Turnigy_TrackStar_9_5T_Sensored_Brushless_Motor_4120KV_EU_Warehouse_.html

Ja nopari:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__42772__Turnigy_Trackstar_120A_Turbo_Sensored_Brushless_1_12th_1_10th_ESC_EU_Warehouse_.html

Tai onko mitään RTR mallia jolla saa ilmaantua kisoihin?
Team C Jekyll, Absima AB1, Speed Passion, Dynamite RC, Futaba, LRP...

Testikuski

Kyllä saa ajaa kunhan on tuollainen 1/10 kokoluokan auto. Tuleehan tuollekkin hintaa kaikkineen, niin miettisin vaihtoehtona jotain tunnettua merkkiä vaikka käytettynä. On elämä paljon helpompaa niiden kanssa.
Ospa Rc

FlamingRC

Ok, n.275 euroa laskin maksavan kahella ROAR hyväksytyllä akulla, laturilla, auto sähköineen ja hobbyking eu posteilla. Jos sattuu tulemaan sellanen hyvä auto vastaan käytettynä halvalla, niin se sitten harkintaan.
Team C Jekyll, Absima AB1, Speed Passion, Dynamite RC, Futaba, LRP...

Testikuski

Tuolla hinnalla saa jo vaikka B5M asson ajovalmiina käytettynä.
Ospa Rc

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: FlamingRC - 06.12.14 - klo: 09.05
Ok, n.275 euroa laskin maksavan kahella ROAR hyväksytyllä akulla, laturilla, auto sähköineen ja hobbyking eu posteilla. Jos sattuu tulemaan sellanen hyvä auto vastaan käytettynä halvalla, niin se sitten harkintaan.
'

WJ sarjassa ei tarvi olla ROAR akut, riittää että on kovakuorinen.

Suosittelen itekin jotain käytettyä valtamerikin autoa. Saa huomattavasti helpommin apua kisapaikoilla, jos tulee vaikeuksia.  Asso/dexi/losi taitaa olla ne valtamerkit tällähetkellä. 

käytettyä kisatuuppia saa sinne 100e luokkaan ja monesti samasta osotteesta saa muunkin tekniikan..
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

jon.lindgren

Kannattaa ostaa sellanen auto, jolla muutkin kotiradan kuskit ajaa. Silloin voi saada vinkkejä säätöihin ja varaosia lainaan.

kksaffy

Viime WJ:stä Turusta tuli muutama tärkeä asia mieleen..

Eli olin ykkös erässä ja selvästi nopeampi kuin useimmat muut..
Oli todellinen ongelma päästä ohi..
Lopuksi rupesin ohittamaan väkisin, eli tungin ihan sisältä kyynerpää taktiikalla ohi..
Monta kertaa kierroksella ohitettava jäi katolleen tai köysiin yms..
Tuomarit eivät puuttuneet asiaan, joko ymmärsivät mistä kyse tai eivät nähneet..

Elikkä vähän aikaa kisanneet tai aloittelijat, tässä neuvoja jolla saadaan oma ja
muiden ajo mielekkääksi..

Kun ajatte aika-ajoissa ja huomaatte auton takana:
- Kun auto on ilmestynyt taakse, se on nopeampi...
- Kun saavuttaa näissä alkuerissä kierroksella ohitettavan, niin ei voi
jäädä puskuriin roikkuun. Ajo rytmi ja nopeus on niin paljon erilainen, että
siitä seuraisi välitön päälle ajo...
Eli teidät kiinni saanut auto saattaa tuntua hitaammalta kun se joutuu rytmittämään
ajonsa teidän taakse.. Sen takia kun huomaatte auton tulleen tuntumalle, päästäkää
se hetimiten mutkassa ohitse..
Kiertää mutkan hiukan kauempaa ja päästää sisäkautta ohitse..
Ja varokaa jos saatte seuraavaan mutkaan ohitus tilanteen takia paremman
linjan niin että ei tuu perään ajoa turhaan..

Eli tärkein pointti tässä on, että teidät saavuttanut auto on nopeampi.. Vaikka
tuntuis et eihän se pääse ees tuntumalle..
Itselläkin on niin vähän aikaa kilpailemisen aloittamisesta, että tiedän et on
vaikea huomioida kaikkea kun keskittyy omaan ajoon täysiä.. Ja meinaa ruveta
ajaan kilpaa autojen kanssa, kun pitäis ajaa kilpaa kelloa vastaan..

Takana tuleva on aina ajanut teidät kiinni, ja on nopeampi.. Kisa on mielekkäämpää
kun päästää reilusti ohi ja pääsee taas ajaan omaa ajoo..

Miettikää tätä, ja kysykää reilusti jos pienikin asia askarruttaa.. Kaikki neuvovat mielellään..!
Tällä tavoin saadaan kilpailuista vielä hauskempaa..! Kun annetaan kohteliaasti itse
tilaa, niin silloin saa itsekin tilaa kaverilta kun sen tarve on..



HOBBYFACTORY ASSOCIATED

peitsamo

Kyllä se menee niin, että hitaamman on parempi keskittyä vaan ajamaan omaa ajoansa, eikä kyttäillä koko ajan takaa tulevia, viimeistään silloin menee viimeinenkin keskittyminen ihan sekaisin. Ohittaja osaa ohittaa jos on nopeampi, osaa katsoa paikan ja mennä ohi niin ettei tarvii kolata hitaamman konttiin. Toki järkevät ja systemaattiset ajolinjat helpottaa nopeamman ohitusta, mutta edelleen se vastuu ohituspaikan löytämisestä ja ohi menemisestä on sillä ohittajalla. Mitä kokeneempi kuski siellä takana on, sitä huomaamattomammin se ohitus tapahtuu.

Lainaus käyttäjältä: kksaffy - 22.01.15 - klo: 09.08
- Kun saavuttaa näissä alkuerissä kierroksella ohitettavan, niin ei voi
jäädä puskuriin roikkuun. Ajo rytmi ja nopeus on niin paljon erilainen, että
siitä seuraisi välitön päälle ajo...
Eli teidät kiinni saanut auto saattaa tuntua hitaammalta kun se joutuu rytmittämään
ajonsa teidän taakse.. Sen takia kun huomaatte auton tulleen tuntumalle, päästäkää
se hetimiten mutkassa ohitse..
Kiertää mutkan hiukan kauempaa ja päästää sisäkautta ohitse..
Ja varokaa jos saatte seuraavaan mutkaan ohitus tilanteen takia paremman
linjan niin että ei tuu perään ajoa turhaan..


Se takana oleva nopeampi osaa kyllä rytmittää ajonsa. Tilaa voi ja pitää antaa jos siihen on mahdollisuus. Olennaisinta on kuitenkin että ajaa omaa ajoansa ilman tarpeettomia sirkustemppuja.
Flying Calacucco

P.R

Oon kyllä saffyn kanssa samaa mieltä...Jos hitaampien hiittiin osuu selkeästi nopeampia kuskeja,niin parempi on kun vähän yrittää seurata tilannetta.
Jotkut salamannopeat kuskit eivät malta odottaa tilanantoa edes seuraavaan mutkaan.
Tuomarointiin tarkkuutta vaan tämänkin asian suhteen!
Team Näätäracing                 www.rcm.fi