Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Winter Jumps 2011-2012 - sääntökeskustelu

Aloittaja Vesa, 23.08.11 - klo: 16.13

sakke_

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 02.09.11 - klo: 17.16
No höh, vuosi sitten ajettiin Pumiliolla kymmeniä akkuja eikä lämpöjen kanssa ollut sen kummempia kuvioita kuin nykyisellä tai edellisellä kalustolla. No, mitäpä tätä asiaa arpomaan ja äänestämään, toiset pystyy ajamaan 5 minuuttia ja toiset tarvittaessa enemmän joten kai se on edelleen tyydyttävä niihin tynkäfinaaleihin, vaikka edelleen, nykyiset sähköt antaa mahdollisuuden pitempiin kuin 5 minuutin hiitteihin.
Mulle on ihan sama vaikka ois 10min hiitit sitte vaan säädetään auto tai vaihetaan sähköt niin että se menee sen koko ajan, eihän se sen kummempaa ole. Tosin en usko että kaikki ovat samaa mieltä...
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Koheltaja

Ei tässä olekkaan kyse siitä onko kaikki samaa mieltä, lähinnä peräänkuulutin pitempiä finaaleita koska nykyiset sähköt antaa siihen mahdollisuuden, vetotavasta ja automerkistä/mallista riippumatta.

5 minuutin hiitit ymmärrän jos ajettaisiin sorvattavilla koneilla ja nimheillä, mutta nykyiset koneet, noparit ja akut selviää erittäin hyvin pitemmistäkin hiiteistä niin miksi tyytyä 5 minuutin rykäsyihin?
Kylätason RC-kuski.

sakke_

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 02.09.11 - klo: 21.25
Ei tässä olekkaan kyse siitä onko kaikki samaa mieltä, lähinnä peräänkuulutin pitempiä finaaleita koska nykyiset sähköt antaa siihen mahdollisuuden, vetotavasta ja automerkistä/mallista riippumatta.

5 minuutin hiitit ymmärrän jos ajettaisiin sorvattavilla koneilla ja nimheillä, mutta nykyiset koneet, noparit ja akut selviää erittäin hyvin pitemmistäkin hiiteistä niin miksi tyytyä 5 minuutin rykäsyihin?
Joo tuohan se ajoon vähän haastetta ku pidennetään eriä ei voi ihan jatkuvasti ajaa atacilla 110% lasissa...
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

uijui

Vastaheitolla voittoon.

sakke_

Lainaus käyttäjältä: uijui - 04.09.11 - klo: 22.34
Minipinni vai joku muu renkaana?
Eiköhän se oo minipin, näin ainakin veikkaisin. Minipin kun toimii lähes jokaisella pinnalla.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Haze

#35
Tämmöistä ajatusta on myös pyöritetty, että olisi kaksi rengasta mini pin ja mini spike jolloin kilpailunjärjestäjä voisi päättää kumpi soveltuu paremmin kyseiselle radalle, jotta vältyttäisiin hyppytiristilta. Esim. turffi/matto -> mini spike ja laattalattia/betoni/yms. -> mini pin

Toivotaan, että sarjan setämies tekee hyviä päätöksiä ja kuuntelee kilpailijoiden toiveita hyppyturistin lopettamiseksi...

Edit: oli typo eli tietenkin mini pinni tuonne liukkaammille alustoille
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: Haze - 05.09.11 - klo: 10.18
...
+1
Mini spike toimii huomattavasti mukavammin turfilla ja varmasti muillakin kovapitoisilla alustoilla.
Old fart

sakke_

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 05.09.11 - klo: 10.32
Lainaus käyttäjältä: Haze - 05.09.11 - klo: 10.18
...
+1
Mini spike toimii huomattavasti mukavammin turfilla ja varmasti muillakin kovapitoisilla alustoilla.
Juu spike toimii mukavammin turfilla mutta betonilla ja muovimatolla ei toimi niin hyvin. Mutta varmasti molemmilla renkailla pärjää hyvin.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Mikko L

Viimekaudella oli tietääkseni tarkoitus soveltaa kiinteitä numeroita maastosarjan tapaan, mutta ilmeisesti syystä ja toisesta mentiin perinteiseen tyyliin.

Olisko huono ajatus jos nyt oikeasti käytettäisiin kiinteitä numeroita juuri päättyneen maastosarjan mukaan? Eli aloitettaisiin kauden 2012 numeroiden käyttö jo nyt? Voisi vaikka maalata oman numeron koppaan niin ei tarvitsisi murehtia tarroista...
Old fart

*HOKE*

kun nyt wj on kasvanut niinkin isoksi kun on, ja sarja on kuitenkin oma sarjansa niin miksi se maastosarja pitää tähän sotkea?
Siis ajatellaan nyt vaikka että ajettais taas modelexpossa vika kisa niin on aika hupaisaa selostaa yleisölle kuinka joku numerolla mikälie on ajamassa sarjan voitosta... Kenties voittanut sarjan pari kertaa putkeen, mutta ajaa millälie numerolla koska ei ole ajanut maastosarjaa.
Siis jos nyt on ihan pakko ne kiinteät laittaa niin miksi ei kunnioiteta wj sarjaa arvolleen sopivana ja jaeta numerot nimenomaan wj sarjan mukaan???

Ei mee mun kaaliin että miksi ajetaan eri sarja, eri säännöilläkin osittain, mutta sit numerointi pitää ottaa eri sarjasta.

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 05.09.11 - klo: 15.17
...
Onko sillä mitään väliä mikä se absoluuttinen numero siinä auton kyljessä on? Päätarkoitus lienee kuitenkin autojen ja kuljettajien tunnistamisessa, eikös?

Lähinnä nyt varmaan tämä ajatus tuli mieleen siksi, että kalusto on sama ja muutoinkin WJ on vuosi toisensa jälkeen sääntöjensä puolesta lähestynyt maastosarjaa.
Old fart

SS

Haluaisin numeron #71.

Lauantaisin vain 7 oikein.

Pelottaa kun kohta mennään kohti numeroa 50.

...ai niin, ja miksi nyt jaksettaisi ajaa 7 minuuttia, kun viime vuonna 5 oli liikaa,
vaikka mulle ihan sama. Oulusta kotiin kestää ajaa 7 tuntia.

Hoke, puutu peliin, alan hourailla kuumeessa, kengät vieläkin märät lauantain varikkotelttailun jäljiltä!!!
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 05.09.11 - klo: 15.39
Onko sillä mitään väliä mikä se absoluuttinen numero siinä auton kyljessä on? Päätarkoitus lienee kuitenkin autojen ja kuljettajien tunnistamisessa, eikös?

Lähinnä nyt varmaan tämä ajatus tuli mieleen siksi, että kalusto on sama ja muutoinkin WJ on vuosi toisensa jälkeen sääntöjensä puolesta lähestynyt maastosarjaa.

No sittenhän numeroinnit voidaan aloittaa samantien vaikkapa 100 ja arpomalla jos ei sillä numerolla ole mitään merkitystä.
Tai alkakoot ykkösestä, mutta arvotaan numerot arpajaisissa...
No ja jos ei sillä ole merkitystä miten ne numerot menee niin miksi sitten ei olisi nimenomaan WJ sarjan mukaisia numeroita???

Jokainen moottoriurheilua seurannut tietää että numerot ovat kuljettajan edellisen kauden sijoituksen mukaan.
Yleisössäkin varmasti paaaljon porukkaa jotka ovat katselleet formuloita... rallia yms.
Eli... Jos meillä on taas kisat messuilla niin eikös se ole yleisöllekin kivempaa että numerot menee just niinkuin ovat formuloistakin tottuneet näkemään???
Joskus sitäkin on kuitenkin käytetty perusteena kiinteille numeroille että yleisön on helpompi seurata ja jotta pystyvät sieltä saamaan edes jonkinnäköisen kuvan siitä minkätasoinen hiitti on menossa.

Mun mielestä tosiaan WJ on kasvanut niin isoksi ja jopa osaltaan arvostetuksikin sarjaksi... Ja hyvinkin eri sarjaksi kuin maastosarja... Pitkälti eri kuskien ja osittain eri sääntöjenkin takia...
Eli miksi ei sitten kunnioittaisi sarjan mestareita sen mukaan miten kyseisessä sarjassa ovat menestyneet...???
(ei... sillä ei ole sitten mitään merkitystä mun mielipiteeseen miten minä tai mun kaverit on pärjänny...)

No ja siis... edelleen mun mielipide... millä tunnetusti ei mitään merkitystä olekaan vaan se jopa mielummin sivuutetaan  :cheesy:

Soo

Hoke viime vuonna pilasit jo topikin samoilla jutuilla samasta aiheesta vänkkäämällä. Ja jos vanhat merkit pitää paikkaansa niin seuraavaksi siirryt väittelemään renkaista ja pitoaineista. Olisi mukava jos jättäisit vaikka koko topikin tänä vuonna rauhaan, niin täältä voisi löytää oikeaakin keskustelua.

Ja onko sillä numerolla jotain merkitystä ? Meneekö hoken ajelut pilalle, jos joutuu ajamaan kaksi numeroisella?

Haze sanoi hyvin kahdesta rengastyypistä. Riippuu vaan suuresti mille pinnalle porukka innostuu rakentamaan ratoja. Englannissahan ajavat ulkona turffilla mini spikellä ja sisällä matto/lattia pinnalla mini pinnillä, mikä on ainakin siellä osoittautunut hyväksi ratkaisuksi.

Toinen pohdiskelun aihe on ollut erän pituus ja mielestäni olisikin hauska kokeilla ainakin joissain kisoissa tuota 7min finaalia, sillä se onnistuu kaikilta nykyajan sähköiltä ja jos ei onnistu, niin ei paljon tarvitse kyllä noparin asetuksia muuttaa että onnistuu.


*HOKE*

Nyt ei voi kuin nauraa täydelliselle lukutaidon puutteelle.

Katsopas lukeeko tuolla ylempänä mitään viittausta siihen että mun mielipiteeseen ei vaikuta mun oma tai kavereiden menestys...???
Vai pitääkö mun opastaa kyseiseen kohtaan?

Asioista mielipiteiden vaihtaminen on asiallista keskustelua... ei vänkäämistä eikä säikeen pilaamista.

Puolet viestistäsi voidaan tulkita provosoinniksi ja puhtaaksi posken soittamiseksi.
Ei asiallista keskustelua....
Olisi mukavaa jos keskittyisit pelkästään aiheeseen ja jättäisit asiaan kuulumattomuudet pois ettei tämä topikki pilaannu yhtään enempää.

Kapa990

Correilla ajettiin sisällä 7 min. finaalit ja mielestäni se toimi hyvin.
Kiinteät maalatut numerot voisi toimia, jäisi se tarrojen kanssa kikkailu pois.

-Kapa
-TLR 22 - DEX 410 V3 - Sanwa M11X -

Janne Rantaruikka

Kyllä sinä HOKE olet sellainen iso per**le :laugh:
Mutta asiaan. Itselleni on hek.koht. sama mikä on numeroiden sielunmaailma, mutta jos pitäisi valita niin kyllä se menee tuohon HOKEn pointtiin siitä, että ovat kuitenkin eri sarjoja WJ ja maastosarja niin miksi sotkea numerointia. Itse aion ajaa WJ:n juuri loppuneella maastosarjan kopalla mistä poistan numerot ja ensi kesäksi uusi koppa sitten mihin voin laittaa pysyvät numerot kylkiin. Ei ainakaan itselle ollut mikään ongelma WJ:ssä käydä hakemassa oikeita numeroita autoon kun ne piti vaihtaa ja kun ajetaan sisällä niin ei ole sitä likaantumis ongelmaa niin paljoa kuin ulkona ja radat ovat pienempiä. Ainoa toivomus numerointiin olisi, että mahtuu auton kulkeen. Eli jos minulle ei sattuisi sitä 1498,77 numeroa etc. niin olisin iloinen  :laugh:
Mitä erämittoihin tulee niin 7min vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta kun aina tuntuu, että juurihan minä aloitin ja nyt jo erä loppuu. Kunhan päivät eivät venyisi mahdottomuuksiin kun vaikuttaa, että osallistujamäärät ovat kasvussa. Ja jos kaksipäiväisyyttä halutaan niin sitten luokka/päivä eikä alkueriä molemmilta luokilta lauantaina ja finaalit molemmilta luokilta sunnuntaina. Renkaisiin sen verran, että ajan niillä mitkä ovat sallittuja joko kaksilla erilaisilla tai sitten yksillä. Ei ole itselleni sen suurempaa merkitystä (ajoinhan koko maastosarjan tasan yhdellä setillä Hole Shotteja  :shocked: )

Over and out!
-Janne-
TT-01D, TT-01, X-Maxx8s, TRX-4, E-revo, Slash 1:16, Mini M-03, LRP Shark RMT, Asso SC10, Asso T4, Gmade R1, Infraction, Ryft, Senton, Element enduro

Mikko L

- Ääni kiinteille numeroille arvotaan ne miten tahansa.

- Myöskin ääni pidemmälle erälle 7-10 min. Viimevuonna möhköt ajo 7 min ja jo 3 talvea sitten (lippulaivassa) ajettiin krossiakin 7 min, muistaakseni finaalit.

- Rengassääntöä viimetalvesta muokkaisin lisäämällä mini spiken vaihtoehdoksi.

- Luokka/ päivä jos kaksipäiväiset karkelot (Corrit+trukit voisi ajaa ihan oman sarjan, johan sellaisen tynkää olikin jo viime talvena)
Old fart

Koheltaja

Satunnainen kisaaja ei voi olla kuin samaa mieltä.
Kylätason RC-kuski.

Tikkeri

Ei vaikuta numerot mun ajoon, joten mennään sillä mitä herrat päättää, kuten myös renkaat kun on pakko olla ni samahan tuo on mitä sitä joutuu ostamaan kun viimetalviset on jo liian hampaattomat.

Kisapäiviin vieno toive suurperheelliseltä että mentäisiin luokka per päivä että perhesopu säilyy ja on mahdollisuus karkeloihin osallistua (ainakin pariin kisaan).

Ja mitä ajoaikoihin tulee, ei ole vaikutusta omaan suorittamiseen ajanko 5 vai 10 min... kokoaika sitä kuitenkin selällään ollaan.
Xray 808 2009
Powered by: Tyhjä lompakko

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 05.09.11 - klo: 17.14
Jokainen moottoriurheilua seurannut tietää että numerot ovat kuljettajan edellisen kauden sijoituksen mukaan.

..Paitsi M8-sarjassa. :cool:
Flying Calacucco

Hegetus

Sitä kyllä suuresti ihmettelen, että kisapäivän pituutta halutaan lyhentää ja samalla pitäisi saada ajaa pidempiä eriä?
Siis WTF?  :shocked: En jymmärrä.

Itse olen sitä mieltä, että mennään samoilla säännöillä kuin tähänkin asti.
Eli:
-Eräpituus 5min
-yksityyppirengas. (minipin)
-yksipäiväisetkisat. (lisäluokat mukaan jos aikatauluun mahtuu)
-Numerointi. Aivan sama.

Tällä saadaan pysymään sarja helppona myös aloittelijan tulla kilpailemaan.


Maksimi kisa määrä voisi olla se 5kpl joista Expon kisa viimeinen.
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: Hegetus - 05.09.11 - klo: 20.17
...
Niin ei kai sitä kisapäivää ole suurta tarvetta lyhentää, vaan varautua mahdolliseen pidentymiseen. Uskoisin, että jos kisaajia ei tule viimetalvea enempää niin molemmat luokat ajetaan saman päivän aikana, aivan kuten ennenkin. Mutta sitten taas todennäköisesti kilpailijoita tulee lisää, kuten trendi on viime talvina ollut ja kisapäivä venyisi kohtuuttomaksi.

Ja onhan sekin vaihtoehto, että mennään niinkuin ennenkin, ei edes yritetä kehittää lajia...
Old fart

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 05.09.11 - klo: 19.55
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 05.09.11 - klo: 17.14
Jokainen moottoriurheilua seurannut tietää että numerot ovat kuljettajan edellisen kauden sijoituksen mukaan.

..Paitsi M8-sarjassa. :cool:

Mikäli kyseisessä luokassa olisi mahdollista toteuttaa kyseinen numerointi ilman että siitä tulee mitään muita haittatekijöitä niin kiinteä numerointi olisi ollut jo vuosia sitten... Kuten Tappi totesi toisaalla niin kyseistä asiaa kokeiltiin ja huomattiin nykyistä numerointia huonommaksi ratkaisuksi.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Hegetus - 05.09.11 - klo: 20.17
Sitä kyllä suuresti ihmettelen, että kisapäivän pituutta halutaan lyhentää ja samalla pitäisi saada ajaa pidempiä eriä?
Siis WTF?  :shocked: En jymmärrä.

Itse olen sitä mieltä, että mennään samoilla säännöillä kuin tähänkin asti.
Eli:
-Eräpituus 5min
-yksityyppirengas. (minipin)
-yksipäiväisetkisat. (lisäluokat mukaan jos aikatauluun mahtuu)
-Numerointi. Aivan sama.

Tällä saadaan pysymään sarja helppona myös aloittelijan tulla kilpailemaan.


Maksimi kisa määrä voisi olla se 5kpl joista Expon kisa viimeinen.

Sanos muuta... vihdoinkin joku muukin ihmettelee samoja asioita kuin minä.

Halutaan jotain joka sitten sotii sitä toista asiaa vastaan jota myös halutaan.

Ja tähdennetään nyt sitten se mun mielipide numeroinnista kun ainakin yksi oli joka ei edellisestä ymmärtänyt.
WJ sarja...
Joko eräkohtaisilla tai kiinteillä numeroilla... Molemmat toimii kyseisen luokan osalta mainiosti... Sitä en vain ymmärrä miksi toisesta sarjasta pitäis ne numerot ottaa.
Kiinteet ja WJ sarjaan WJ sarjan numerot. Miksikäs ei...
Kiinteet maastosarjan mukaan... pöljää.
Eräkohtainen numerointi... toimii

Eikä nimenomaan tippaakaan merkkaa se asia mikä numero mulla olis WJ sarjan mukaan...

Vanha Patu

Olisikohan helpompaa et niitä ehdotuksia esiteltäisiin täällä ja sarjan puuhamies vilkaisisi ne.
Tekisi niiden pohjalta ratkaisut ja tulevat säännöt. Johon jokainen on tyytyväinen tai sit ei.

Jani L

- viiden minuutin erät

- kiinteät numerot viime WJ-kauden lopputulosten mukaan

- yksityyppirengas kisassa, mutta ennen kisaa järjestäjä valitsee käytetäänkö MiniPinniä vai MiniSpikeä ja ilmoittaa hyvissä ajoin kumpaa rengasta käytetään !

- yksipäiväisetkisat tai luokka / päivä !
Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

MirosHima

Ite ehottasin alla olevaa, selkeesti lisää oikeeta kilvan ajamista, koska tuo alkuerien höylääminen on aika "tylsää" hommaa. Sitä voi jokainen tehä treenatessa.

-1 tai 2kpl  harjotusta
-2kpl  alkuerää (paras tulos lasketaan)
-4kpl  7 tai 5min finaalit  (2 parasta lasketaan)
-kiinteet numerot, tai sitten ei ihan sama
-sama rengas sääntö kuin viimevuonnakin,


Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Janne A

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 06.09.11 - klo: 07.29
Ite ehottasin alla olevaa, selkeesti lisää oikeeta kilvan ajamista, koska tuo alkuerien höylääminen on aika "tylsää" hommaa. Sitä voi jokainen tehä treenatessa.

-1 tai 2kpl  harjotusta
-2kpl  alkuerää (paras tulos lasketaan)
-4kpl  7 tai 5min finaalit  (2 parasta lasketaan)
-kiinteet numerot, tai sitten ei ihan sama
-sama rengas sääntö kuin viimevuonnakin,

^ Ongelmaksi tuossa muodustuu se, että yhden päivän reissuja tekevillä oikea vauhti löytyy normaalisti vasta about toisen ja kolmannen alkuerän paikkeilla. Olosuhteet ovat hyvin erilaiset joka radalla ja jos ei ole tehnyt treenireissua, niin sitä löytää itsensä D-finaalista, jos ei ole tarpeeksi tilaisuuksia säätää autoa.

tturku

samaa mieltä ehdottomasti jannen kanssa, jos alkuerien määrää vähennetään niin siinä saa "kotiratalaiset" kohtuuttoman suuren edun, varsinkin kun finaaleista ei voi nousta tai tippua...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009