Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

KYSY RC-TOHTORI HOKELTA

Aloittaja jerzirccar1, 08.10.11 - klo: 16.32

salkku00

Nyky rc autoilijan viimeiset sanat: Jos kaikki olis mekaanista...  Traxxas Stampede 4x4 vxl

MUSTAJARVI

Minkäslaisia renkaita tohtori suosittelisi sisäradalle/mattoradalle?

finski

kertoisiko tohtori sykerö nyt tän servon sopivuuden m8:iin =)
eli sevo ois Savox 1258


jokuajaja

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 26.10.11 - klo: 12.45
Lainaus käyttäjältä: jokuajaja - 25.10.11 - klo: 18.51
Nyt tohtori, en enää ymmärrä.

Koneen saa suht helposti käyntiin, mutta sammuu sekuntin kuluttua kun ottaa hehkun pois, ja ottaa hieman reippaammin kierroksia ennen sammumista. Ehkäpä vielä isompi ja oudompi ongelma on koneen käyminen väärinpäin, SIIS IHAN OIKEESTI, SITÄ EI SAA KÄYMÄÄN OIKEINPÄIN, kaasua painettaessa renkaat pyörivät väärinpäin. Vika ei ole vetokäynnistimessä, sitä ei edes voi laittaa paikalleen väärinpäin. Koneena kyoshon .21, pitäisikö suoraan heittää romukoppaan?

Aivan kuin ei saisi kunnolla polttoainetta jos kierrokset nousevat ennen sammumista.
Miten olet todennut että moottori käy väärin päin???
Vetokäynnistimellä kun sen ei pitäisi olla ollenkaan mahdollista.
Nimittäin väärään suuntaan pyöriessä se vetokäynnistin estää pyörimisen... Siinähän on yksisuuntalaakeri jolloin moottori ei pysty käymään väärään suuntaan.

Mikäli olet tdennut moottorin pyörivän väärään suuntaan, sillä että auto pakittaa niin sulla on diffit väärinpäin.
Kyoshon liikkeessä sanottiin ''pakittamisen syyksi'' liika polttoaine, hmm... Ainakin kun vetokäynnistimestä nykii hiljalleen niin vauhtipyörä pyörii oikein päin, eli autonkin pitäisi kulkea eteenpäin. Ja eikös molempien etu ja takapään diffien pitäisi olla silloin väärinpäin, tai pelkän keskidiffin että kaikki pyörät pyörii väärinpäin, tai sitten pelkän keskidiffin?
Kyosho Inferno wannabe FOFF, 3PRKA

*HOKE*

#94
Kokeilepas kääntää moottorin vauhtipyörästä konetta väärään suuntaan.
Huomaat että vetokäynnistimen naru vain kiristyy, eikä kone suostu pyörimään väärään suuntaan.

Keskidiffiä ei voi kääntää väärinpäin niin että auto lähtis liikkumaan eri suuntaan.
Siihen vaikuttaa ainoastaan etu ja takadiffit.

Ellei sitten kyseessä ole auto missä on vaihteisto ja siis nimenomaan siitä löytyy myös pakki... Sillon voi vaan olla pakki päällä  :roll:

Liika polttoaine ei saa konetta pyörimään väärään suuntaan.
Liika polttoaine koneessa aiheuttaa ettei kone käynnisty.
Tulpan väärä lämpötila voi aiheuttaa moottorin käynnistymisen väärään suuntaan...
Mutta kun sulla nyt on kyseessä vetokäynnistin niin se ei edelleenkään ole mahdollista YKSISUUNTAlaakerin takia.
Se kun ei anna moottorin pyöriä väärään suuntaan.

Vihjaisepas edes vähän että mistä autosta on kyse.

Edit...
Muualla ilmenikin että kyseessä on inferno.

Eli vastaus löytyy diffeistä.
Etu ja takadiffit ovat autossa väärinpäin.

Kun avaat diffikotelon niin etudiffi kuuluu olla edestäpäin katsottuna siten että iso lautasratas on vasemmalla.
Ja takana taas siten että takaapäin katsottuna iso lautasratas on vasemmalla.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: finski - 26.10.11 - klo: 20.37
kertoisiko tohtori sykerö nyt tän servon sopivuuden m8:iin =)
eli sevo ois Savox 1258

En ole sykerö.
Se titteli on eri henkilöllä.

Vastaus kysymykseen kuitenkin löytyy.

Kyllä... soveltuu loistavasti.

SH.

Dear Hoke,

Sain tuossa eilen kaverin kaverilta vanhan Kyosho (pureten)?
Jossa on gs11x tyyppinen moottori,oletan sen olevan kokoluokkaa . 11

Moottori on aika rapea joten ei kannata entrata,mutta sitten kysymys kuuluukin että
mistä löydän sopiva moottorin tilalle joko kyosholta tai muilta merkeilta.

Moottoripukkiahan tuossa ei ole ja kiinnityspaikat on kolmion muodossa pohjalevyssä.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

*HOKE*

Jos autoon ei saa erillisiä moottoripukkeja ja ainoa kiinnitysmahdollisuus on t 3 ruuvinen kiinnitys kuten alkuperäisessä niin sitten ei ole pahemmin muita vaihtoehtoja kuin hankkia alkuperäistä vastaava.

Muut valmistajat eivät tee tuollaisella kiinnityksellä olevia moottoreita.

SH.

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 27.10.11 - klo: 12.16
Jos autoon ei saa erillisiä moottoripukkeja ja ainoa kiinnitysmahdollisuus on t 3 ruuvinen kiinnitys kuten alkuperäisessä niin sitten ei ole pahemmin muita vaihtoehtoja kuin hankkia alkuperäistä vastaava.

Muut valmistajat eivät tee tuollaisella kiinnityksellä olevia moottoreita.

Sitä arvelinkin.
Olisikohan .15 kone sopiva jos itse tekisi moottoripukin,olettaen että kiinnityspisteet ovat moottorin sivuissa (4kpl) vai ovatko nekään vakiot muissa moottorityypeissä.
Tietenkin ensimmäiseksi kannattaa hommata moottori ja sitten miettiä sopivaa kiinnitysmahdollisuutta?

Osaksi asiaa vaikeuttaa spurrin sijainti joka on moottorin yläpuolella,se osaltaan karsii vaihtoehtoja.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Neo RS

#99
Lainaus käyttäjältä: salkku00 - 26.10.11 - klo: 16.01
Miten kumit saa vanteilta irti?

e: alapuolella uus...

Neo RS

Lainaus käyttäjältä: Neo RS - 28.10.11 - klo: 13.05
Lainaus käyttäjältä: salkku00 - 26.10.11 - klo: 16.01
Miten kumit saa vanteilta irti?
*HOKE* vastannut jo aikaisemmin tällä sivulla...
http://rc10.fi/index.php?topic=61097.msg560424#msg560424

Tai itse irroittanut...
Keittämällä (vähän kuin keittäisit perunoita, mutta renkaat tilalla = liima sulaa). sitten painelet vaan kumin irti  :grin:

*HOKE*

Keittämistä en suosittele sekuntiakaan.

A) kaikki pikaliimat eivät irtoa kiehuvan veden lämpötilassa.
B) renkaan insertti imee kiehuvaa vettä itseensä, joten on erittäin vaarallista käsitellä rengasta jonka sisällä on tulikuumaa vettä.
C) kattilassa ei tuon jälkeen kannata tehdä enää ainakaan ruokaa. (uunista katoaa käryt tuulettamalla)
D) uuni on nopeampi ja moninkerroin turvallisempi tapa.
E) uuniin mahtuu kerralla enemmän renkaita kokoluokasta riippumatta.
F) uunin saa niin lämpimäksi että mikä tahansa pikaliima irtoaa.
G) insertit menevät usein käyttökelvottomiksi keittäessä (uunin jäljiltä voi monia inserttejä käyttää uudestaan

Neo RS

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 28.10.11 - klo: 14.10
Keittämistä en suosittele sekuntiakaan.

A) kaikki pikaliimat eivät irtoa kiehuvan veden lämpötilassa.
B) renkaan insertti imee kiehuvaa vettä itseensä, joten on erittäin vaarallista käsitellä rengasta jonka sisällä on tulikuumaa vettä.
C) kattilassa ei tuon jälkeen kannata tehdä enää ainakaan ruokaa. (uunista katoaa käryt tuulettamalla)
D) uuni on nopeampi ja moninkerroin turvallisempi tapa.
E) uuniin mahtuu kerralla enemmän renkaita kokoluokasta riippumatta.
F) uunin saa niin lämpimäksi että mikä tahansa pikaliima irtoaa.
G) insertit menevät usein käyttökelvottomiksi keittäessä (uunin jäljiltä voi monia inserttejä käyttää uudestaan) Ihan mielenkiinnosta miten ne menee pilalle, mulla muutama insertti tallessa -> mistä huomaa miten se on pilalla. Heitänkö nuo roskiin?


*HOKE*

Riippuen täysin insertistä.
Monet insertit pehmenevät kastuessaan ja alkavat tämän jälkeen murentua käytössä.
Jotku alkavat lässähtämään jne.
Jokatapauksessa insertti ei enää toimi kuten alunperin ja se hajoaa herkemmin.
Ja siis kuten sanoin niin kaikki insertit eivät mene pilalle, mutta useat kyllä.

jonu93

Pystyykö tollaset 2.2'' panther paddlet venyttämään 1/8 buggyn vanteelle? Ainakin 2,8'' vanteelle pystyy venyttämään. 1/8 vanteen halkasija 78mm ja 2.8'' halkasija 71mm.
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

*HOKE*

Paha tohon on mitään yleispätevää faktaa vastata.
Oma veikkaus on että kehnosti menee...
Jos saa vanteelle riuhdottua niin taitaa reunat olla korkealla ja kumi keskeltä lättänä, eli toiminta saattaa olla surkeaa.

On noissa 1/10 renkaissa kuitenkin melkonen kokoero 1/8 renkaaseen.

Neo RS

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 28.10.11 - klo: 20.55
Riippuen täysin insertistä.
Monet insertit pehmenevät kastuessaan ja alkavat tämän jälkeen murentua käytössä.
Jotku alkavat lässähtämään jne.
Jokatapauksessa insertti ei enää toimi kuten alunperin ja se hajoaa herkemmin.
Ja siis kuten sanoin niin kaikki insertit eivät mene pilalle, mutta useat kyllä.
AKA:n cross braceista otetut....?

*HOKE*

Mikäli kyseessä on mustat insertit niin ne ei kärsi vedestä yhtään.
Punaisista inserteistä en ole varma, mutta tuskin nekään.

Anyways.
Se insertti nyt on yks pienimmistä pointeista miksi keittäminen kannattaa unohtaa ja käyttää mielummin uunia.

Neo RS

OK, ja kiitos valaisevasta tiedosta -> jatkossa siis uuniin...  :cool:

MUSTAJARVI

Lainaus käyttäjältä: MUSTAJARVI - 26.10.11 - klo: 17.26
Minkäslaisia renkaita tohtori suosittelisi sisäradalle/mattoradalle?

*HOKE*

Mikä auto????

Mikä matto?

Tomppeli84

Myöhästyneet kiitokset HOKELLE hyvästä spektrumin ohjaimesta :smiley:

MUSTAJARVI

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 29.10.11 - klo: 14.06
Mikä auto????

Mikä matto?

Lazer ZX-5.

Nokia Indoor Racing Clubin mattorata.

*HOKE*



-HL-

Toiset ovat liimattu valmiiksi schumaherin vanteelle ja niissä on insertit sisällä.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

MUSTAJARVI

Lainaus käyttäjältä: -HL- - 29.10.11 - klo: 18.55
Toiset ovat liimattu valmiiksi schumaherin vanteelle ja niissä on insertit sisällä.

OK. Mikä on tohtorin mielipide noista schumaherin vanteista?

*HOKE*

Hieman heppoiset verrattuna muihin merkkeihin, eli halkeaa selkeästi herkemmin.
Nelkun etuvanteet ovat myöskin tappi kiinnityksellä niinkuin takavanteetkin, eli ei käy kaikiin autoihin.

Jos en väärin muista niin laaserissa on hexit edessä ja takana.
Ja tais olla vieläpä 12milliset.
Eli schumin vanteet voi siis unohtaa.
Kössön vanteet vaan... Scumeissa toimii hyvin schumin omat insertit.

JiiPee

Miten usein diffiöljyt kannattaisi tohtorin mielestä vaihtaa? Mulla nyt kyseessä tuo Revo ja ihan pihasuddaamista pääasiassa.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

*HOKE*

Riippuu hivenen myöskin diffeistä.
Jos diffit ovat kovinkin vuotavaista sorttia niin esim puolen gallonan ajon jälkeen.

Jos oljyt ei ihmeemmin vuoda pihalle niin sitten riippuu taas hyvin paljon siitäkin minkälaisella alustalla on tullut ajettua jne.

Jos kyseisen homman jaksaa tehdä gallonan välein niin hyvä.

Kannattaa oikeastaan yrittää pistää merkille että minkä ajomäärän jälkeen öljyjen väri alkaa mennä selkeästi samean harmaaksi.
Vaihtelee niin usein että öljyt eivät ole vielä grafiitin harmaat.